خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی «وقایع استان» از تصویب طرح جدید مکانیزه شدن آزمون های گواهینامه رانندگی/رانندگی ها سر و سامان می گیرد

بررسی «وقایع استان» از تصویب طرح جدید مکانیزه شدن آزمون های گواهینامه رانندگی/رانندگی ها سر و سامان می گیرد

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ شماره ۴۸۵

وقایع استان
فرشته غلامی

«هیچ معلوم نیست کی بهش گواهینامه داده» این عبارت آشنایی است که شاید بارها خودتان به کار برده اید یا دست کم یک بار به گوشتان خورده باشند. عبارتی که از سر تمسخر نسبت به فرد خاطی یا گله از نظام آموزشی برای گرفتن گواهینامه به کار برده می شود. بوق های ممتد، عبور از خط کشی ها ویا به قولی ویراژ رفتن همه و همه ناشی ازعدم رعایت قوانین و مقررات هستند اما کار از این مسائل هم گذشته تا جایی که به تصادف هم کشیده است بطوری که جریمه های سنگین هم کار ساز نبوده هر روز شاهد خبرهای ناشی از تصادفات هستیم که آمار بسیار بالایی از مرگ و میر کشور را به خود اختصاص داده است و همچنین اگر هم به مرگ منجر نشود ممکن است عارضه ای همچون قطع نخاع پیدا کند که تا پایان عمر با آن دست به گریبان باشد.
هرروز در اخبار تلویزیون ، رادیو ، مطبوعات و این روزها هم که فضای مجازی پر شده اند از این تصادفات و روزی نیست که یک خبر تصادف به گوش ما نرسد و قالب این تصادفات ناشی از عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد. یکی از علت های ترافیک های سنگین نیز به علت عدم رعایت این قوانین می باشد.
بسیاری بر این اعتقاد هستند که بدلیل عدم استانداردهای لازم در آموزش رانندگی در ایران هرروزه چنین نظاره گر تصادفات باشید و علت این امر هم قانون راحت گرفتن گواهینامه در ایران است این روزها هر فردی تا به سن هجده سالگی می رسد در یک کلاس آموزش رانندگی ثبت نام می کند و به هر ترفندی هم که شده در این آزمون پذیرفته می شود اما در کشورهای پیشرفته دنیا وضع به این صورت نیست. به طور مثال در کشوری مانند ژاپن از هفت سالگی فرهنگ ترافیک به کودک آموزش داده می شود و یا در کشوری همچون بلژیک بالای ۱۲۰ ساعت رانندگی را می آموزند. حتی در کشورهای عربی نیز بالای ۸۰ ساعت آموزش رانندگی در نظر گرفته شده و گویا در میان کشورهای خاورمیانه فقط ایران است که مدت زمان آموزش رانندگی آن تنها ۲۰ ساعت است و شرکت کنندگان در این آزمون تنها با ۱۰ روز آموزش می توانند در تمامی معابر و خیابان های اصلی شهر تردد کنند و پر واضح است فردی که فقط ۲۰ ساعت آموزش می بیند تنها نکات کلیدی را می آموزد و برحسب تجربه دیده شده که نیمی از افرادی که به تازگی گواهینامه گرفتند نمی توانند به تنهایی رانندگی کنند و همین مساله می تواند یکی از علت های مهم تصادفات رانندگی باشند.
در مرداد سال ۹۴ وزیر راه و شهرسازی درباره صدور گواهینامه مطرح کرد: مهارت در رانندگی نباید تنها شاخص صدور گواهینامه باشد. بلکه باید صلاحیت های دیگری نیز برای صدور گواهینامه در نظر گرفته شود.
عباس آخوندی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته مهارت در رانندگی تنها شاخص ارائه گواهینامه نیست بلکه صلاحیت های دیگری نیز برای صدور گواهینامه ها در نظر گرفته می شود.
اما آمار تاسف بار بالای حوادث رانندگی سبب شده است که مسئولان به فکر سخت تر شدن آزمون گواهینامه بیفتند و بر این باورند که آزمون های راحت کیفیت رانندگی را پایین می آورد و رانندگان تنها به دلیل یاد گرفتن نکات کلیدی نمی توانند رانندگان خوب و حرفه ای شوند.
اما خبر بسیار خوشحال کننده می توان داد که دیگر زمان «کی بهت گواهینامه داده» فرا رسیده چند روز پیش سخن از سخت شدن آزمون های گواهینامه شده است، یعنی دیگر کسی به راحتی در این آزمون که تا پیش از این مثل آب خوردن بود قبول نمی شود.
به گزارش وقایع استان به نقل از خبرگزاری مهر رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا اعلام کرد: آزمون گواهینامه رانندگی به زودی مانند کنکور متمرکز و مکانیزه می شود و امکان تقلب در آن به حداقل می رسد.
سرهنگ هویدا تزار درباره متمرکز شدن آزمون گواهینامه های رانندگی گفت: تغییر شیوه آزمون گواهینامه ها در دست کارشناسی است تا آزمون ها به صورت مکانیزه و همچنین در محلی خارج از آموزشگاه ها برگزار شوند.
وی با اشاره به اینکه به زودی بررسی این طرح نهایی و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد، توضیح داد: به این ترتیب محل آموزش از محل آزمون ها جدا می شوند بدین شکل که متقاضی به آموزشگاه مراجعه می کند و فقط در آموزشگاه آموزش می بیند و پس از طی دوره آموزشی و صدور گواهی آموزش، ارتباط هنرجو با آموزشگاه قطع و آزمون ها بصورت مکانیزه و تحت وب در محل دیگر غیر از آموزشگاه برگزار می شوند.
رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا همچنین با بیان این که آزمون های دریافت گواهینامه رانندگی سخت تر می شوند، گفت: در این حالت امکان تقلب به حداقل ممکن می رسد. البته اگر کسی آمادگی داشته باشد و مطالعه کافی انجام دهد نباید نگران باشد چرا که تمام سوالات از کتاب آیین نامه طراحی شده اند.
سرهنگ تزار تصریح کرد: با مکانیزه شدن آزمون ها دیگر نیروی انسانی در نتیجه آزمون دخل و تصرفی ندارد و سیستم قبولی یا مردودی متقاضی را اعلام می کند و بدین ترتیب هر سیستم برای هر متقاضی سوالات متفاوتی به صورت رندوم تولید می کند و متقاضی ۲۰ دقیقه برای پاسخگویی سوالات رمان خواهد داشت.
بنابراین طبیعی است که با سخت تر شدن آزمون گواهینامه علاوه بر کنکور دانشگاهی، کنکور گواهینامه هم می تواند یکی از دغدغه های اصلی جوانان شود و به طبع مانند کنکور ممکن است بازاری برای سودجویان باز شود و یا یک شغل دیگری در کنار این مسائل شکل بگیرد آن هم کلاس های کنکور گواهینامه است. و هرروز افرد بیشتری را به سمت خود جذب کند و یا به همراه آن کتاب های کمک آموزشی دیگری نیز طراحی شود!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.