خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/سبد رای یک میلیونی

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/سبد رای یک میلیونی

شنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۴
***در استان مرکزی ۱۰۵۳۹۵۶ واجد شرایط رای دادن می باشند که از بین آنها ۲۳۰۶۹ رای اولی هستند
***
عباس لعل بار
وقایع استان
***
سرانجام زمان قانونی آغاز تبلیغات انتخابات شوراهای شهر و روستا آغاز شد. در همان ساعات ابتدایی آغاز زمان تبلیغات بسیاری از مکان های تعبیه شده برای نصب پوسترها و اقلام تبلیغاتی کاندیداها پر شده و بنرهای تبلیغاتی کاندیداها در تمام سطح شهر اراک نصب شده بود.
شکرالله حسن بیگی رییس ستاد انتخابات استان مرکزی در گفتگویی با خبرنگار روزنامه وقایع استان با اشاره به شروع زمان قانونی تبلیغات انتخابات شوراها گفت: نامزدها از مکان های تعبیه شده برای تبلیغات استفاده کنند و بکوشند که تاحدممکن چهره شهری را با اقلام تبلیغاتی آسیب نرسانند و در فضای مجازی نیز مولفه های رقابت سالم را رعایت کنند.
حسن بیگی همچنین آمار تعدد شعب و واجدین شرایط شرکت در انتخابات در استان را اعلام نمود. وی با اشاره به اینکه در کل کشور ۵۶۴۱۰۲۳۴ نفر می توانند در انتخابات شرکت کنند افزود: از این تعداد ۱۳۵۰۲۹۴ نفر رای اولی هستند. حسن بیگی ادامه داد: در استان مرکزی ۱۰۵۳۹۵۶ واجد شرایط رای دادن می باشند که از بین آنها ۲۳۰۶۹ رای اولی هستند.
رییس ستاد انتخابات بیان داشت: تعداد شعب اخذ رای برای انتخابات شوراها در استان ۱۴۲۰ شعبه است که ۵۵۱ شعبه شهری و ۸۶۹ شعبه روستایی می باشد. حسن بیگی اظهار داشت: در شهر های ساوه و خمین که انتخابات تمام الکترونیکی برگزار می شود جمعا ۱۱۸ شعبه وجود دارد.
وی افزود: برای انتخابات ریاست جمهوری در استان نیز ۱۰۷۰ شعبه در استان در نظر گرفته شده است که ۷۰۷ شعبه آن ثابت و مابقی سیار هستند..
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: ۶ هزار و ۶۱۹ نامزد در رقابت های انتخاباتی پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا استان مرکزی ثبت نام کردند که ۶ هزار و ۱۹۸ برای شوراهای شهری و یکهزار و ۲۹۶ نفردر شوراهای روستایی پای به عرصه رقابت های شورایی گذاشتند.
شکر الله حسن بیگی افزود: در جریان انتخابات جاری شوراهای اسلامی شهر و روستا در مجموع یکهزار و ۷۵ نامزد در مناطق شهری و چهار هزار ۳۳۲ داوطلب برای تصاحب کرسی های شورایی روستاهای استان در گردونه انتخابات حضور دارند.
وی توضیح داد: تاکنون ۱۰۱ نامزد شوراهای اسلامی در مناطق شهری و ۱۴۳ داوطلب در حوزه روستایی از رقابت های انتخاباتی پنجمین دوره شوراهای اسلامی در استان مرکزی کناره گرفته اند.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی توضیح داد: در روند بررسی صلاحیت نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی ۱۲۰ نامزد در حوزه های شهری و ۷۸ داوطلب نیز در مناطق روستایی استان از سوی مراجع ذیصلاح تایید صلاحیت نشدند.
فرماندار اراک نیز در مراسمی که برای آموزش و توجیح داوطلبان پنحمین انتخابات شوراها برگزار شد با اشاره به اهمیت حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای بیان کرد: اصل انتخابات برای کشور امری حائز اهمیت است و حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای امنیت کشور را به ویژه در شرایط کنونی منطقه که ناامنی وجود دارد ارتقا می بخشد.
وی بیان کرد: امنیت امروز مردم حاصل حضور در صحنه های سیاسی و اجتماعی کشور است و ۲۹ اردیبهشت ماه نیز بار دیگر این حضور به منصه ظهور می رسد.
فرماندار اراک ادامه داد: هر فردی که در این دو انتخابات منتخب مردم باشد برای کشور مبارک است و امید است با خدمتگزاری روند توسعه شهر، استان و کشور رقم بخورد.
وی تصریح کرد: شوراهای اسلامی به عنوان پارلمان محلی حدود ۹ اصل قانونی اساسی را به خود اختصاص داده است.
بختیاری افزود: براساس اصل ۱۰۰ شوراهای اسلامی می توانند در همه مسائل شهر و روستا از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی ورود کنند و به نمایندگی از مردم تصمیم گیری کنند.
فرماندار اراک بیان کرد: خواسته اصلی مسئولان از داوطلبان تمکین از قانون است و باید تنها با ارائه توانمندی های خود و فارغ از تخریب دیگران فعالیت تبلیغاتی خود را دنبال کند.
وی با تاکید بر رعایت نظم و قانون توسط داوطلبان انتخاباتی گفت: نظام جمهوری اسلامی بر مبنای رای مردم اداره می شود و به هیچ عنوان اجازه تضییع حقوق کاندیدایی را نخواهیم داد چرا که رای مردم حق الناس است و حافظ آرا و امانت مردم هستیم.
بختیاری در ادامه با اشاره به بخشی از الزامات قانونی در امر تبلیغات انتخاباتی عنوان کرد: هر نامزد انتخابات شوراهای اسلامی شهر امکان تشکیل پنج ستاد را در سطح شهر اراک دارد و باید پنج مسئول این ستادها را به فرمانداری معرفی کند.
وی اضافه کرد: استفاده از نظر اشخاص و شخصیت ها بدون ذکر جایگاه خدمتی آنها، استفاده از اماکن عمومی و عمومی با دریافت مجوز از مقامات ذیصلاح درقالب امضای قرداد و پرداخت هزینه ها، استفاده از امکانات محلی در نظر گرفته شده در سطح شهر برای تبلیغات البته رعایت انصاف، استفاده از فضای مجازی مشروط بر ثبت کانال و دریافت مجوز از جمله الزامات قانونی برای انجام تبلیغات انتخاباتی است.

تایید صلاحیت ۴۸ درصد از رد صلاحیت شدگان
دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی گفت: صلاحیت ۴۸ درصد از معترضین رد صلاحیت شده، تایید شد.
مرتضی جودکی افزود: با پایان یافتن مهلت قانونی رسیدگی به شکایات داوطلبینی که صلاحیت آنها تایید نشده بود، جلسات متعددی با حضور کلیه اعضای هیات عالی نظارت استان تشکیل و در نهایت صلاحیت بیش از ۴۸ درصد آنها تایید شد. وی ادامه داد: از بین ۳۹۵ شکایت ثبت شده در سطح شهرستان‌های استان، ۱۹۰نفر معادل ۴۸ درصد تایید صلاحیت شدند و در خصوص صلاحیت ۲۰۵ نفر معادل ۵۲درصد نیز همچنان نظر هیات نظارت شهرستان ثابت ماند و مورد تایید هیات عالی استان نیز قرار نگرفتند. جودکی گفت: از میان ۶۲۷۲ نفری که برای بررسی به هیات های نظارت معرفی شده بودند یک درصد نیز انصراف دادند.
دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی در ادامه با اشاره‌ به روند آغاز تبلیغات نامزدها گفت: متاسفانه در روز های اخیر شاهد آن بودیم که برخی از داوطلبین فعالیت گسترده‌ای را تحت عناوین مختلف بخصوص در سطح رسانه‌های مجازی به راه انداخته‌اند که باید بگویم تمامی این ناهنجاری‌های انتخاباتی توسط کارشناسان مربوطه رصد و به مراجع ذیربط ارسال شد. وی ادامه داد: بر اساس قانون افرادی که نتوانستند تاییدیه هیات عالی استان را کسب کنند می‌توانستند با مراجعه به هیات مرکزی، مجددا شکایت خود را ثبت کرده و درخواست بررسی مجدد کنند.
جودکی تصریح کرد: آن دسته از افرادی که در این مرحله نیز اعتراض خود را در هیات مرکزی ثبت کرده‌اند، باید منتظر باشند تا نظر نهایی این هیات از طریق هیات های اجرایی ابلاغ شود.

قائم مقام وزیر در خمین
محمدحسین مقیمی استاندار سابق مرکزی و قائم مقام وزیر کشور که برای حضور در هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز به زادگاهش، خمین رفته بود درباره انتخابات پیش رو گفت: صیانت از آرای مردم و اجرای عین قانون با رعایت بیطرفی از تاکید های جدی رییس جمهوری است.
وی افزود: وزارت کشور مهیای برگزاری سالم ، باشکوه ، امن و قانونمند انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز ۲۹ اردیبهشت ماه جاری است.
مقیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران افزود: تمهیدات اجرایی برای برگزاری قانونمند ، سالم و با امنیت کامل انتخابات با حضور پرشور و با شکوه مردم پیش بینی و اندیشیده شده است.
قائم مقام وزیر کشور ابراز امیدواری کرد: با حضور حداکثری مردم در انتخابات شاهد نشاط سیاسی و اجتماعی و برگزاری انتخاباتی شکوهمند در سراسر کشور باشیم.
وی گفت: حضور پرشور و گسترده مردم در پای صندوق های آرای ارتباط ناگستنی مردم با نظام جمهوری اسلامی را به دنیا نشان می دهد.
مقیمی اظهار کرد: در شرایط حساس کنونی که دشمنان برای تفرقه وجدایی بین مردم و مسئولان ترفندها و دسیسه هایی را بکار می برند و هر رای که به صندوق انداخته می شود خط بطلانی بر همه دسیسه ها یی است که دشمن می کشد.
وی ادامه داد: حضور حداکثری مردم در انتخابات هم از بعد داخلی و هم منطقه ای و بین المللی برای کشور با اهمیت است و می طلبد مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه نیز همانند انتخابات دوره های گذشته حماسه حضور خلق کنند.
مقیمی گفت: هر شش نفر نامزد در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری از رجال سیاسی تایید صلاحیت شده هستند و می طلبد نامزدها نیز در فرصت باقی مانده تبلیغاتی با اخلاق انتخاباتی برنامه های خود را برای مردم ارائه دهند تا مردم انتخابی آگاهانه و اصلح داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.