خانه » جدیدترین » باغداران را دریابید

باغداران را دریابید

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲  شماره ۱۷۶۲

وقایع استان در گفت و گو با مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان ساوه به بررسی مشکلات انارداران این شهر می پردازد

فاطمه چاپاری: سال ها است که تاجران بازار میوه، انار را با نام ساوه می شناسند و با اینکه بسیاری از میوه فروشان هم می دانند مزه ملس انار ساوه، رنگ و پوست متفاوت آن را در هیچ اقلیم دیگری نمی توان یافت اما انارهایشان را با نام ساوه تبیلغ می کنند و به فروش می رسانند.
رنج باغداران انار قصه ای قدیمی است که در نبود حمایت های دولتی عرق حسرت را بر پیشانی انارداران می نشاند در طول سالیان گذشته دولت از باغدارها حمایت جدی و سازمان یافته ای نداشته و این امر رفته رفته باغدار را ناامید و مایوس کرده است.
انارداران با هزار زحمت باغ انار خود را پرورش می دهند تا با روانه کردن این یاقوت های سرخ به بازار اجر زحماتشان را به دست بیاورند. اما مشکلات مختلفی چون آفتاب سوختگی، کمبود آب و آفت کار را به جایی می کشاند که در نهایت در فصل برداشت محصول زیادی نصیب باغدار نمی شود این در حالی است که دولت می تواند با برنامه ریزی جامع و ارائه تسهیلات سهم بزرگی از این مشکلات را برطرف نماید.
به گفته بسیاری از باغداران امسال انار ساوه به خوبی گذشته نیست و در کنار مشکلات همیشگی پیش بینی های غلط سازمان هواشناسی هم باعث شده تا بسیاری از باغداران از ترس از دست دادن بارشان در اثر بارندگی محصولشان را کال برداشت کنند.
به گفته علیرضا طهماسبی رئیس جهاد کشاورزی ساوه، شهرستان ساوه در مجموع دارای ۱۱ هزار هکتار باغ انار است که از این میزان ۱۰ هزار هکتار بارور و هزار هکتار غیربارور است.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال تا پایان فصل برداشت بالغ بر ۱۷۰ هزار تن انار از سطح باغات برداشت شود که این رقم مشابه میزان برداشت سال گذشته است، می افزاید: امسال متاسفانه به دلیل پیش بینی بارندگی ها، برداشت انار زودتر از سال گذشته آغاز شد و این امر قدری بر کیفیت اناری که راهی بازار شد تاثیر گذاشت.
همچنین به اعتقاد وی صادرات محصولات جانبی و فرآورده های انار نیز به طور کلی کاهش داشته است. این مقام مسئول تعداد کارخانجات و دستگاه های آب انارگیری در ساوه را بالغ بر ۶۵ دستگاه عنوان می کند و می گوید: در ۲۵ درصد از محصول تولیدی، معادل حدود ۴۰ هزار تن، ظرفیت صادراتی وجود دارد، اما در سال های اخیر به دلیل مسائل مختلف و عدم بازگشت پول، میزان صادرات کاهش یافته است.
راضیه کریمی گیاه پزشک و مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان ساوه می گوید: امسال باغداران علاوه بر افزایش دمای هوا و کمبود آب با مشکل قطعی برق هم مواجه بودند و خسارت آفت کرم گلوگاه هم بیشتر از همیشه بود و در نتیجه انار ساوه امسال به خوبی همیشه نیست.
وی با اشاره به استفاده از کود پتاس بالا برای کنترل مشکلات مرتبط با تنش های گرمایی ادامه داد: در میان مواردی که گفتم مشکل کرم گلوگاه در تمام کشور باغداران انار را با چالش روبرو کرده و من امیدوارم و تقاضامندم دولت راهکارهای اساسی برای مقابله با این مشکل در نظر بگیرد چرا که پیشرفت این مشکل تا حدی بوده که بسیاری از باغداران را از کارشان ناامید کرده است.
مدیرعامل تعاونی باغداران اظهار می کند: من به نمایندگی از باغداران از اداره هواشناسی هم گله مندم، امسال این سازمان احتمال بارندگی را اعلام کرد و باغداران برای جلوگیری از خسارت انارهای خود را زودتر از موعد برداشت کردند و ما در وهله اول انتظار داشتیم سازمان هواشناسی دقت عمل بیشتری داشته باشد و در ثانی حالا که اشتباهی رخ داده از باغداران معذرت خواهی کنند.
کریمی می افزاید: باغدار نهال های کشاورزی را به قیمت بالایی می خرد، دستمزد کارگران را می دهد و هزینه های جانبی دیگر را پرداخت می کند و انتظار دارد در زمان برداشت این هزینه ها جبران شود اما متاسفانه امسال بیشتر باغداران ما از سود محصول خود ناراضی بودند.
وی می گوید: ما عاجزانه از دولت می خواهیم باغداران و کشاورزان را دریابد، عده ای از باغداران گندمکار هم هستند، در حالی که سال زراعی جدید شروع شده بود هنوز پول گندم سال گذشته را دریافت نکرده بودند.
مدیرعامل تعاونی باغداران تصریح می کند: ما به دولت پیشنهاد می کنیم همان گونه که در مبارزه با سن گندم پیک پرواز سن مادر را پیگیری می کنند و زمان سم پاشی را به گندم کاران اعلام می کند، پیک پرواز و زمان جفت گیری پروانه کرم گلوگاه را هم اعلام کند تا در این تاریخ سم پاشی را انجام دهند وقتی تمام باغداران منطقه همزمان با هم مبارزه را آغاز کنند این مشکل تا ۸۰ درصد برطرف خواهد شد.
کریمی در پایان خاطرنشان می کند: برای مقابله با مشکل آفتاب سوختگی هم می توان از سایبان استفاده کرد یا با تبدیل سیستم آبیاری غرق آبی به قطره ای می توان مشکل کمبود آب را نیز تا حدی کنترل کرد اما تمام این کارها هزینه دارد و زمانی که تسهیلات کافی با بازه زمانی مناسب برای بازپرداخت به باغدار ارائه نشود او از پس این هزینه ها برنخواهد آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.