خانه » پیشنهاد سردبیر » بازگشت رفاه به شهر

بازگشت رفاه به شهر

سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰   شماره ۱۴۶۵

اولویت ها و برنامه های شهرداری اراک در دوره جدید مدیریت شهری

بازگشت رفاه به شهر

سرپرست شهرداری اراک:

۱۵ پروژه شاخص عمرانی در این کلانشهر ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند

بودجه مصوب شهرداری اراک امسال ۱۳ هزار میلیارد ریال است

امسال ساخت و سازها در اراک مانند سایر شهرهای کشور ۴۰ درصد کاهش داشته که در کاهش درآمدهای شهرداری اثرگذاری مستقیم خواهد داشت

پیمانکار منطقه گردشگری گردو با تغییر شهردار از ادامه کار انصراف داد

بحث مالکیت زمین قطعات ۴۱ – ۴۰ و ۴۲ – ۴۰ آرامستان اراک حل شده و رای به نفع شهرداری اراک صادر شده است

وقایع استان: سرپرست شهرداری و رئیس شورای شهر اراک در یک نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. سرپرست شهرداری اراک در ابتدای این نشست گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی در ادوار گذشته مدیریت شهری مورد غفلت واقع شده است و از همین رو در دوره جدید این مساله از اولویت های ما خواهد بود. محمد جعفرپور افزود: بودجه شهرداری از جیب مردم تامین می شود و باید جهت رفاهیات مردم در پروژه های فرهنگی، عمرانی و … صرف شود. وی بیان کرد: شخصا بر نحوه هزینه کرد بودجه مصوب در دوره قبلی مدیریت شهری انتقاد دارم و معتقدم بایستی براساس ذائقه و مطالبات مردمی به پروژه های شهری پرداخت. جعفرپور اظهار کرد: بسیاری از فعالیت های شهرداری مشارکت محور نبوده و به همین منظور مردم از خروجی پروژه ها رضایت خاطر ندارند، نباید حوزه مدیریت شهری تنها محدود به شهرداری شود و در پروژه های شهری بایستی از نظر و مشارکت مردم و متخصصان و نخبگان شهر نیز بهره برد.سرپرست شهرداری اراک در ادامه این نشست گفت: ۱۵ پروژه شاخص عمرانی در این کلانشهر ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و عملیات اجرایی این طرح‌ها مطابق جدول زمان‌بندی دنبال شده و مشکل خاصی در روند اجرایی آن‌ها نیست.

محمد جعفرپور افزود: بودجه مصوب شهرداری اراک امسال ۱۳ هزار میلیارد ریال است و درآمدزایی در این نهاد برابر پیش‌بینی صورت گرفته در پنج ماه اول امسال بر اساس بودجه محقق شده است.
سرپرست شهرداری اراک ادامه داد: نگرانی در خصوص تحقق درآمد شهرداری اراک برای نیمه دوم سال وجود دارد و امسال ساخت و سازها در اراک مانند سایر شهرهای کشور ۴۰ درصد کاهش داشته و این موضوع در بحث کاهش درآمدهای شهرداری اثرگذاری مستقیم خواهد داشت.
جعفرپور اظهار کرد: تکمیل طرح منطقه گردشگری گردو اراک یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های شورای شهر و شهرداری است.
وی گفت: پیمانکار منطقه گردشگری گردو با تغییر شهردار از ادامه کار انصراف داده و این فرد علاوه بر این طرح پیمانکار پیاده‌راه و باغ ایرانی نیز بوده که اجرای این ۲ طرح عمرانی را نیز رها کرده است.
سرپرست شهرداری اراک اضافه کرد: پیمانکاران برای اجرای هر طرح تعهد دارند و باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند و جای تاسف دارد که پیمانکاری با جابه‌جایی شهردار به تعهدات خود عمل نکند.
جعفرپور با بیان اینکه پیمانکار جدیدی برای منطقه گردشگری اراک انتخاب شده و ادامه کار در حال انجام است، گفت: انتخاب پیمانکار در ۲ طرح دیگر نیز در دستور کار است.
سرپرست شهرداری اراک افزود: یکی از مهمترین چالش‌های اراک این است که ماشین‌محور است و انسان محور بودن آن مورد غفلت قرار گرفته است.
جعفرپور عنوان کرد: مشکلات در بخش حمل و نقل نیز در این شهر زیاد است و تقویت این بخش از برنامه‌های اولویت‌دار است.
وی گفت: ظرفیت اتوبوس شهری اراک ۱۸۰ تا ۲۰۰ دستگاه است اما هم‌اکنون تنها ۸۰ دستگاه اتوبوس به مردم خدمت‌رسانی دارد.
سرپرست شهرداری اراک ادامه داد: پیش‌بینی شده تا اول مهرماه امسال، ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده به ظرفیت ناوگان حمل و نقل شهری اراک اضافه شود.
جعفرپور بیان کرد: بحث مالکیت زمین قطعات ۴۱ – ۴۰ و ۴۲ – ۴۰ آرامستان اراک حل شده و رای به نفع شهرداری اراک صادر شده است.
وی گفت: تا ۱۰ روز آتی زمین این منطقه در اختیار شهرداری اراک قرار می‌گیرد و به زودی عملیات زیرساختی آن انجام می‌شود.
رئیس شورای شهر اراک نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته رویکرد انسان محور در مدیریت شهری مدنظر است، اظهار کرد: برای مدیریت شهری باید توجه ویژه به انسان داشت و به افراد اولویت داد و آماده سازی زیرساخت ها برای این امر ضرورت دارد.
وحید میرنظامی با تاکید بر اینکه نباید شعاری عمل کرد، افزود: برای اجرای پروژه هایی مانند پیاده راه و مسیر دوچرخه سواری باید مطالعات لازم صورت گیرد. شورا خواهان استفاده بیشتر مردم از دوچرخه در شهر است، اما باید نیازسنجی درستی در این راستا صورت گیرد.
وی تصریح کرد: اراک شهری تک هسته ای است، اما سوال اینجاست که شاخصه انسان محور بودن برای آن مدنظر قرار گرفته است؟ مسلما برای توجه به این شاخص باید تمرکزگرایی را کنار گذاشت و بازارچه های مختلف در نقاط مختلف ایجاد کرد.
میرنظامی با اشاره به مشکل دیرینه شهرداری اراک در خصوص نیروی انسانی، گفت: در دوره شهردارهای مختلف عده ای بدون ضابطه وارد شهرداری شدند و این مجموعه به یک پیکره فربه تبدیل شده است، البته دوره قبلی شورا نیز در این بی انضباطی سهیم بوده است و امروز یکی از مشغله های بزرگ شهردار اراک تعیین تکلیف این تعداد نیروی انسانی است.
رئیس شورای شهر اراک با بیان اینکه شهرداری اراک با وجود برخورداری از پیکره ای فربه، اما با کمبود نیروی انسانی کارشناس و متخصص مواجه است، اظهار کرد: شورای ششم بارها به این موضوع پرداخته است و آمار و ارقام در زمان خودش رسانه ای و منعکس خواهد شد.
وی یکی از شعارهای اصلی شورای ششم را شفافیت دانست و افزود: انعکاس موضوعاتی مربوط به بودجه و نیروی انسانی و قراردادها باید در سامانه شفافیت صورت گیرد.
میرنظامی اضافه کرد: مشکل آرامستان دغدغه شورای ششم است که اگر به آن توجه نشود ممکن است آسیب ها و مشکلات اجتماعی را به همراه داشته باشد و تلاش می شود به سرعت مشکل ظرفیت آرامستان فعلی و آرامستان جدید رفع شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.