خانه » اخبار » بازدید معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان از مجموعه تاریخی بازار اراک

بازدید معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان از مجموعه تاریخی بازار اراک

دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸   شماره ۱۰۶۳

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خبر داد:

بازدید معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و  مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان از مجموعه تاریخی بازار اراک

الهه فراهانی

استان مرکزی به لحاظ جاذبه های زیاد گردشگری و نیز به عنوان یک محور مواصلاتی در ایام نوروز مسافران زیادی را میزبانی کرد که در این راستا امکاناتی برای رضایتمندی مسافران نوروزی از سوی سازمان ها و ادارات کل به ویژه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی برای مسافران فراهم شد. امکاناتی مانند اپلیکیشن پیام رسان به مسافران و نیز طرح هوشمند نظرسنجی و ارائه اتوبوس گردشگری نگرشی متفاوت نسبت به سال های گذشته در این استان برای مسافران نوروزی ایجاد کرد که میزان ورود مسافران نوروزی به این استان را به نسبت سال های قبل نیز افزایش داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در نشست شورای اداری استان از حضور ۲۷۰ هزار نفر اسکان در استان مرکزی برای تعطیلات نوروز ۹۸ خبر داد و گفت: حدود ۳۰۰ هزار مورد اقلام تبلیغــاتـی و نظـارتی مهیا و در قـالب نقشه های تخصصی در حوزه گردشگری تهیه و تدوین شد همچنین در کنار این موارد سایر اقلام اطلاع رسانی در مبادی ورودی مستقر شد.
ایزدی ادامه داد: بر حسب تاکید استاندار مرکزی دو اتفاق تازه در استان برای مسافران نوروزی ترتیب داده شد که در نوع خود کم نظیر و یک مورد آن بی نظیر بوده است. ارائه اپلیکیشنی که به همت مجموعه فناوری اطلاعات استان در مبادی ورودی شهر به صورت اتوماتیک برای گردشگرانـی که وارد استـان می شدند پیامک می شد و همچنین طرح نظرسنجی هوشمند از مسافرین که در نهایت می توانستند از مزایای آن نیز بهره مند شوند.
وی عنوان کرد: ستاد خدمات سفر نوروزی با هدف ارائه خدمات مطلوب به مسافرین نوروزی با ۱۰ کمیته قبل از آغاز سال نو فعالیت خود را آغاز کرد.
ایزدی با اشاره به اینکه محور اصلی خدمات سفر بر پایه معرفی ظرفیت های گردشگری بنا شده بود، افزود: برنامه های مختلفی در قالب طرح استقبال از مسافرین نوروزی در شهرستان های استان اجرا شد که تمام آنها اقدامات مناسب و امیدآفرینی برای خوشامدگویی به مسافران نوروزی بود.
وی تصریح کرد: در سامانه ۰۹۶۲۹ هیچ شکایتی از مجموعه فعالیت های ستاد نداشتیم که این یک اتفاق خوشایند است. در حوزه توزیع نقشه تمامی اماکن پوشش داده شد و مدیریت خوبی برای بحران بارندگی های اخیر در استان صورت گرفت که ماحصل آن رضایتمندی شهروندان و مسافران را به دنبال داشت و همین موضوع سبب شد تا برخی مسافران، استان ما را به عنوان مقصدسفرهای خود تا پایان تعطیلات انتخاب کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فراهم کردن بستر اسکان مسافرین در ایام بارش ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در شرایط ناپایدار جوی با مدیریت راهبردی اسکان اضطراری مسافرین در استان انجام شد که این امر زمینه رضایت مسافرین نوروزی را به همراه داشت.
ایزدی ادامه داد: به همت سازمان ورزش و جوانان مسابقات بومی و محلی در ایام نوروز در سطح استان برگزار شد و فضایی شاد و مفرح را برای شهروندان و مسافران ایجاد نمود.
وی تصریح کرد: در تعطیلات نوروز بیش از ۴۹۰ هزار نفر از اماکن زیارتی و ابنیه های تاریخی و فضای گردشگری استان بازدید کردند. در کنار این موارد همچنین شاهد راه اندازی اتوبوس گردشگری به صورت رایگان برای مسافران و شهروندان بودیم که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.
ایزدی افزود: حدود یک میلیون و ۶۰ هزار نفر گردشگر در این ایام در استان حضورداشتند و به بازدید از مراکز فرهنگی و گردشگری استان پرداختند که خوشبختانه با رشد ۸ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بودیم. امیدواریم با همدلی دیگر مدیران استانی بتوانیم در زمینه توسعه پایدار در صنعت گردشگری استان گام های بلندتری برداریم.

بازدید معاون میراث فرهنگی کشور و مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان از مجموعه تاریخی بازار اراک
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی همچنین بیان داشت که معاون میراث فرهنگی کشور و مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان از مجموعه تاریخی بازار اراک بازدید کردند.
ایزدی اظهار داشت: در این بازدید که به اتفاق مدیر کل دفتر حفظ و احیاء بناها و محوطه های تاریخی سازمان صورت پذیرفت از وضعیت آسیب های ناشی از بارندگی های اخیر در مجموعه بازار بازدید نموده و دستورات لازم در خصوص لزوم بهره گیری از اعتبارات ستاد بحران استان به منظور جبران صدمات وارده را صادر نمودند. وی در ادامه از بنای تاریخی خانه حاج باشی بازدید و دستور پیگیری تملک بنا از طریق اخذ زمین معوض جهت مالکین و نیز پیگیری حقوقی تخریب ها و آسیب های وارده به بنا را صادر نمودند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه افزود: بارندگی های اخیر در سطح استان به بناهای تاریخی استان به ویژه مجموعه های بزرگ از جمله مجموعه تاریخی بازار اراک آسیب های اجتناب ناپذیری را وارد نموده که شناسایی آسیب ها، جذب اعتبار و مرمت آن را ضروری نموده است. در این راستا فهرستی از بناهای تاریخی آسیب دیده تهیه شده و مرمت آنها در دستور کار قرار گرفته است. ایزدی در پایان ابراز داشت: در مجموعه بازار اراک در حال حاضر بیش از ۱۱ نقطه مورد رسیدگی و رفع خطر قرار گرفته و با دستورات لازم از سوی معاون میراث فرهنگی در خصوص لزوم بهره گیری از اعتبارات ستاد بحران استان به منظور جبران صدمات وارده، طرح مرمت و احیاء مجموعه بازار توسط مشاور این اداره کل در دست تهیه قرار دارد. تیم کارشناسی و فنی مشاور در محل مجموعه بازار حضور دارد و نسبت به بررسی آسیب ها به منظور ارایه طرح مرمت اقدامات لازم را اعمال خواهند کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.