خانه » جدیدترین » بازخوانی وقایع سلطان آباد (اراک) در روزنامه وقایع اتفاقیه

بازخوانی وقایع سلطان آباد (اراک) در روزنامه وقایع اتفاقیه

دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶    شماره ۶۷۶

یوسف نیکفام
نویسنده و پژوهشگر

بخش بیست و یکم
در صفحۀ سوم شمارۀ یکصد و بیست و پنجم هفته نامۀ وقایع اتفاقیه چاپ شده در روز پنجشنبه پانزدهم رمضان ۱۲۶۹ هجری قمری چنین آمده است:«چند وقت قبل از این مذکور بود که در قزوین در ثانی ناخوشی وبا بروز کرده است ولکن از قراری که در این روزها خبر رسید در قزوین مطلقاً نیست و اگر هم بوده است بسیار سبک بوده است و از خمسه و زنجان هم نوشته بودند که ناخوشی وبا در آنجاها بروز کرده است، مفصلاً خبر صریحی از این ولایت به مباشرین روزنامه نرسیده است ولکن ظاهراً اگر در آنجا هم بروز کرده باشد شدتی نداشته است و همچنین در کاشان چندی پیش از این از قرار مذکور ناخوشی شدت داشته و می گفته اند که در قم و اصفهان و فراهان و آشتیان هم بوده است، ولکن چون در این باب به تفصیل روزنامه از این ولایت نیامده است، گویا شدتی چندان نداشته است.» این خبر اشاره دارد به شیوع وبا در کشور. وبا در فراهان و آشتیان نیز شیوع پیدا کرده بوده و چندان اطلاعات بیشتری به دفتر وقایع اتفاقیه نرسیده بوده است.
در صفحۀ دوم شمارۀ یکصد و سی و یکم هفته نامه چاپ شده در پنجشنبه ۲۸ شوال ۱۲۶۹ هجری قمری دربارۀ یکی از اقدامات تنبیهی نایب الحکومه اراک بر علیه فوج سربند آمده است:«فوج سربندی که مأمور خدمت لرستان و عربستان بودند چون در این اوقات جسارت و خودسری کرده و بی اذن و اجازت اولیای دولت قاهره از آنجا آمده بودند لهذا از جانب اولیای دولت علیه اسمعیل خان بیک یاور با عالیجاه لطفعلی خان نایب الحکومه عراق مأمور گردیدند که آنها را تنبیه کامل نموده دوباره به عربستان و لرستان معاودت بدهند.» در فوج سربند بی نظمی و اغتشاشهایی به وجود آمده بوده و خودسر محل مأموریت خود را که لرستان و عربستان(خوزستان) بوده ترک کرده بوده اند. از طرف دولت، لطفعلی خان نایب الحکومه عراق(اراک) مأمور تنبیه آنها شده بوده است. فوج به دستور پس از تنبیه شدن دوباره باید به محل مأموریت خود بازمی گردیده است.
و اما خبر دیگر در صفحۀ دوم شمارۀ یکصد و چهل و پنجم هفته نامه چاپ شده در روز پنجشنبه ۸ صفر ۱۲۷۰ هجری قمری:«افواج فراهان جمعی عالیجاه محمدحسن خان سرتیپ که عوض افواج افشار مأمور خدمت خراسان شده اند، این روزها روانه خواهند شد. [منظور روانۀ طهران است.]» افواج فراهانی که مأمور به خدمت در خراسان بوده اند پس از اتمام مأموریت به طهران بازگشت خواهند کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.