خانه » جدیدترین » بازخوانی وقایع سلطان آباد (اراک) در روزنامۀ وقایع اتفاقیه

بازخوانی وقایع سلطان آباد (اراک) در روزنامۀ وقایع اتفاقیه

دوشنبه ۹ مرداد ۹۶   شماره ۶۴۲

یوسف نیکفام
نویسنده و پژوهشگر

بخش پانزدهم
در صفحـــۀ دوم شمارۀ چهل و نهم هفته نامه وقایع اتفاقیه چاپ شده در روز پنجشنبه شانزدهم ربیع الاول ۱۲۶۸ قمری، دربارۀ مواجب و مرخصی قشون نظام چنین خبری درج شده است: «افواج فراهان ابواب جمعی عالیجاه محمدحسن خان سرتیپ فراهانی از مدت ده ماه پیشتر تا این روزها ملتزم رکاب همایون و مشغول خدمت ساخلوی دارالخلافۀ طهران بودند. این روزها اولیای دولت علیه حکم نمودند که مواجب آنها داده شود و از روز چهارشنبه پانزدهم [ربیع الاول ۱۲۶۸] شروع به دادن مواجب آنها می شود تا بعد از پرداخت مواجب آنها اگر رأی همایون متعلق باشد اذن مرخصی نیز به آنها مرحمت خواهد گردید که به خانهای [خانه های] خود بروند.»
حدود بیشتر از ده ماه از توقف و حضور افواج فراهان در دارالخلافۀ طهران می گذرد. قرار بر پرداخت حقوق افواج و مرخصی رفتن آنها می شود.
در صفحۀ سوم باز خبر دیگری دربارۀ افواج دارالخلافۀ طهران آمده است: «افواج حاضر در دارالخلاقه، از قدیم و جدید با این که فصل زمستان است اما چون هوای دارالخلافه خوش می گذرد هر روزه دو ساعت بدین موجب به مشق حاضر میشوند: فوج اول خاصه، فوج جدید خلخال، فوج بزچلو، فوج گلپایگانی، فوج خلج ساوه، فوج جدید طهران، فوج سوادکوه، افواج فراهانی، فوج زنگنۀ کرمانشاهی…»
و باز هم اگرچه زمستان است، اما همچنان مشق نظامی افواج مستقر در دارالخلافۀ طهران ادامه دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.