خانه » جدیدترین » «انفرادی»، «تی تی» و «علف زار» سه گانه پرمخاطب

«انفرادی»، «تی تی» و «علف زار» سه گانه پرمخاطب

سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱   شماره ۱۵۸۷

نگاهی به فیلم های سینمایی در حال اکران در اراک در صفحه ویژه «گیشه»

عادله یوسفی راد

این هفته تنها مجموعه سینمایی فعالِ اراک، پردیس عصر جدید، سه فیلم مورد توجه و علاقه مخاطبان «علف زار»، «تی تی» و «انفرادی» را بر پرده سینماهای خود دارد.
دو فیلم اول، فیلم های موفق در ژانر درام و فیلم سوم نیز فیلم محبوب کمدی این روزهای سینمای ایران است. انفرادی فیلمی بود که مخاطبان اراکی بر اکران آن بسیار اصرار داشتند. این فیلم در جدول فروش سینماهای ایران با فروش نزدیک به ۴۵ میلیارد در حال حاضر صدرنشین است. علف زار نیز رتبه چهارم فروش سینماهای کشور را دارد. از آنجایی که تی تی چند روزی است اکرانش در سینماها آغاز شده است، هم اکنون رتبه دهم را در جدول فروش دارد؛ اما به نظر می رسد در روزهای آینده مورد استقبال قرار گرفته و وضعیتش در جدول فروش تغییر کند.
در خصوص کمدی انفرادی در شماره ی قبل گیشه به طور مفصل صحبت شد. این فیلم به کارگردانی مسعود اطیابی با بازی رضا عطاران، مهدی هاشمی و احمد مهران فر می باشد. داستان فیلم در خصوص سه مالباخته ی یک موسسه مالی و اعتباری است که با از دست دادن سرمایه خود و ناتوانی در تامین هزینه های اولیه زندگی در صدد هستند تا خلاف کنند و به زندان بیفتند.
سازندگان این فیلم به خوبی ذائقه مخاطب ایرانی را شناخته اند. این فیلم نیز با فرمولی شبیه فیلم هایی چون دینامیت و تگزاس ساخته شده است و حتی از آوردن خواهران منصوریان و اجرای چند فن از سوی آن ها برای پرفروش تر شدند نیز دریغ نکرده است.
بهرحال انفرادی فاتح این روزهای سینمای ماست. اینکه کمدی هایی از این دست چرا اینقدر مورد توجه مخاطب ایرانی هستند جای بحث طولانی دارد؛ اما نباید این واقعیت را از نظر دور کرد که چرخه اقتصادی امروز سینما در گرو چنین فیلم هایی است. البته نباید نسبت به ژانرهای دیگر سینمای ایران ناامید بود. در ژانر درام و اجتماعی نیز فیلم هایی هستند که می توانند مخاطبان را به سالن های سینما بکشند. فیلم علف زار یکی از این فیلم هاست که توانسته با فضای دادگاهی و ملتهب خود مخاطب را راضی نگاه دارد.
اما « علف زار» یکی از حساس ترین، جنجالی ترین و پرحاشیه ترین فیلم های جشنواره چهلم فجر بود و از قضا یکی از فیلم هایی بود که برخی مخاطبان اراکی پیگیر اکرانش بودند.
علف زار اولین ساخته «کاظم دانشی» یک درام اجتماعی دادگاهی بر اساس چند پرونده واقعی که مهمترین و جنجالی ترین آن پرونده تجاوز دسته جمعی خمینی شهر است، ساخته شده است.. کارگردان این فیلم بارها تاکید کرده است که این فیلم ترکیب چند پرونده واقعی است و تاکیدی بر این پرونده خاص ندارد. دانشی در یکی از مصاحبه هایش گفته است: «پیش از هر چیز باید تاکید کنم که داستان «علف‌زار» درباره پرونده خمینی شهر نیست، بلکه می‌توان گفت به نوعی روایتگر فجایع و تجاوزهایی است که در باغ‌ها اتفاق می‌افتد. برای نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی پرونده‌های بسیاری در این رابطه خوانده، بررسی و تحقیق کرده‌ام و در این میان سعی کرده‌ام تا اشتراکات و فضای به‌وجود آمده بعد از ماجرای تجاوزها که برای خانواده‌ها پیش آمده را انتخاب و آسیب شناسی کنم.»
محور اصلی این فیلم بر تعرض و تجاوز چند برادر به سه زوج که در باغی دور هم جمع شده بودند می گذرد و زمانی این پرونده پیچیده تر می شود که متوجــه می شویم بعضی از اعضای خانواده به دلیل موقعیت و شرایط خاص خود در شهر می خواهند پرونده هر چه زودتر بسته شود؛ اما یکی از شاکیان پرونده این موضوع را برنمی تابد و بر شکایت خود پافشاری می کند. در کنار این ماجرا چند ماجرای فرعی دیگر نیـز روایت می شود. شلیک غیرعمدی به پسر بچه ۶ ساله، گرفتن شناسنامه برای دختر بچه ی حاصل یک رابطه نامشروع و بازپرس پرونده ای که به دلیل مشکلات شخصی باید به تهران انتقالی بگیرد و در دوراهی منفعت و حقیقت قرار دارد.
در این فیلم پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، صدف اسپهبدی، مهدی زمین‌پرداز، مائده طهماسبی، فرخ نعمتی، مهران امام‌بخش، آدرینا توشه، محمد معتضدی، رویا جاویدنیا، عرفان ناصری ، ترلان پروانه، یسنا میرطهماسب و… .
حضور پژمان جمشیدی در نقش بازپرس بشارت در این فیلم و اعتماد دانشی به او یکی از پربحث ترین موضوعات این فیلم بود، در ابتدا قرار بود این نقش را بهرام رادان بازی کند اما رادان ترجیح داد که تهیه کنندگی این کار را بر عهده بگیرد و پیشنهاد حضور پژمان جمشیدی در این نقش را داد. جمشیدی با بازی خوب خود و افزودن جزئیاتی به نقش خود نشان داد که حالا به بازیگری مورداعتماد برای نقش های پرچالش تبدیل شده است. جمشیدی برای ایفای این نقش چندین بار به همراه سارا بهرامی و کاظم دانشی در دادسرا حاضر شده است تا با آن فضا بیشتر آشنا شود و به نقش بازپرس نزدیک شود.
جدای از گروه بازیگران که تقریبا تمامی در یک سطح قابل قبول بازی دارند. یک پدیده غیرقابل انکار در این فیلم حضور دارد. صدف اسپهبدی در نقش زنی معتاد که به دنبال شناسنامه برای دختر خود است. او برای این نقش نزدیک به ۲۵ کیلو وزن کم کرده و به اندازه ای در نقش یک زن معتاد قابل باور است که در وهله اول مخاطب فکر می کند او یک نابازیگر و معتاد واقعی است.
قصه ی اصلی و قصه های فرعی فیلم علف زار آنقدر صریح و دردناک است و به معضلات اجتماعی تابو اشاره دارد که در کنار هم علف زار را به یک فیلم انتقادی و حساس تبدیل کرده است. بعد از نمایش فیلم در جشنواره فجر، زمزمه ها و احتمال هایی مبنی بر توقیف این فیلم آغاز شد. اما فیلم مدتی است اکران خود را آغاز کرده است و جزو یکی از پرفروش ترین درام های اجتماعی این روزهای سینمای ایران است. شاید برگ برنده علف زار تاکید بـر واقعی بــودن پرونده های این فیلم است موضوعی که اغلب مورد توجه مخاطبان است زیرا در دنیای واقعی مردم پرونده های جنجالی را با علاقه دنبال می کنند و می خواهند در سینما ابعاد دیگری از آن برایشان روایت و باز شود و البته باید گفت به خوبی توانسته است در اولین تجربه سینمایی خود مخاطب را درگیر پرونده ها کند و او را تا آخر با خود همراه کند.
تی تی اما یکی دیگر از فیلم های در حال اکران در اراک است. این فیلم ساخته آیدا پناهنده یکـــی از فیلم های مورد علاقه منتقدین جشنواره سی و نهم فجر بود. در این فیلم الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و پارساپیروزفر حضور دارند. قصه فیلم درباره فیزیکدانی که در حال کار بر روی فرضیه ای درباره ی پایان جهان است، او با زنی حامله ملاقات می‌کند که می‌خواهد به بشریت خدمت کند و خانه ای از آن خود داشته باشد. در خصوص این فیلم در شماره بعدی گیشه صحبت خواهیم کرد.

۱ دیدگاه

  1. چرا هیچوقت اسم تجاوز دسته جمعی کاشمر رسانه ای نشد؟
    اما الان مرتب اصرار دارند بگن پرونده خمینی شهر؟؟؟
    بی شک شیطنت هم درکاره

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.