خانه » جدیدترین » افزایش اعتماد عمومی نیاز امروز پدافند غیر عامل

افزایش اعتماد عمومی نیاز امروز پدافند غیر عامل

یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ شماره۹۶۸

مهدی مسعودی آشتیانی

به مناسبت هفته پدافند عمومی نیاز دیدم یک مسئله مهم روز کشور را در قالب پدافند غیر عامل بیان کنیم. مهمترین دغدغه امروز که مورد هدف دشمن قرار دارد ایجاد عدم اعتماد عمومی در منظر مردم است. ما در قالب پدافند غیر عامل مهمترین پارامتر تاثیرگذار قطعا اطلاع رسانی خواهد بود. اعتماد مهمترین نقطه کلیدی در پدافند غیر عامل جنگ نرم است. دشمن برای خنثی سازی منابع خبری نخست از آنها اعتمادزدایی می کند. اگر این مسئله اتفاق بیافتد، هرگونه سرمایه گذاری بی نتیجه خواهد بود. منبع اطلاع رسانی غیرقابل اعتماد مانند طناب پوسیده ای است که کسی با آن به چاه نخواهد رفت. یک منبع اطلاع رسانی قابل اعتماد دارای ویژگی های زیر است:
۱٫حداکثر پوشش نسبت به وقایع داشته باشد. سانسور اعتماد را از بین می برد. اصولا در دنیای کنونی سانسور تقریبا امکان ندارد. شنیدن خبر از کانال دیگر و نشنیدن از کانال خودی مانند سم عمل می کند. در صورت خطرناک بودن خبر می توان در صورت لزوم آنرا با اخبار دیگر تحت الشعاع قرار داد. ولی هیچگاه نباید خبری را که احتمال انتشار آن از منــابع دیگر می رود، در منبع خودی سانسور کرد.
۲٫گرایش به نیاز مخاطب بیشتر از تامین خواسته حزبی و جناحی باشد.
۳٫تحلیل از خبر جدا شود. بدین معنا که حدالامکان از جهت دار کردن خبر خودداری شود. حتی بی طرفی ظاهری هم خوب است.
۴٫در شنیدن اخبار، مخاطب همیشه باید خود را در مقام قاضی احساس کند. مخاطب خود می بایست نتیجه گیری کند.
۵٫ مقابله با مخالفین (حتی دشمنان) حدالامکان غیرمستقیم و مستند باشد.
تمرکز زدایی و ایجاد مراکز متعدد پناهگاه های فرهنگی برای ارائـه سریع کمک های اولیه جنگ نرم
همانگونه که گفته شد اطلاع رسانی به موقع بمانند کمک های اولیه در جنگ های سخت میزان تلفات را کاهش می دهد. در هنگام نیاز این اطلاع رسانی باید سریع صورت گیرد تا قبل از آنکه موجب بدبینی و تشویش اذهان شود، فرد را به حالت عادی بازگرداند. در بحبوحه جنگ صفین یک از سربازان بناگاه به چادر فرماندهی امیرالمومنین آمد و گفت من مردد شده ام. سوالی در مورد توحید دارم. فردی اعتراض کرد که مگر وسط آتش جنگ جای این سوال است. امیرالمومنین فرمود همیشه جای این سوال است. ما برای پاسخگویی به این سوالات می جنگیم. آنگاه ایشان پاسخ آن سرباز را فرمودند.
تردید در جبهه خودی قدرت جنگیدن را از سرباز سلب می کند. در صورت عدم پاسخگویی به موقع به سرعت متورم شده و باعث بدبینی شدید می شود. سرعت پاسخگویی به شبهات در جنگ نرم اولا باعث از رفتن تردید می شود. ثانیا از ورود شبهات دیگر جلوگیری می کند.
تمرکز در اطلاع رسانی اولیه جنگ نرم فقط در مواردی خاص پاسخگوست. مردم مایل نیستند جواب تمامی سوالات خود را فقط از یک کانال دریافت نمایند. به همین دلیل، تمرکز در اطلاع رسانی موجب کاهش تاثیر این کانال می شود. دشمن هم اگر دریابد که حریف فقط یک منبع اطلاع رسانی دارد، آنگاه منتهای سعی خود را در تخریب آن بکار می گیرد.
مراکز پاسخگویی به شبهات می بایستی به صورت غیر متمرکز و توزیع شده باشد تا هر فرد بتواند بنا به مقتضیات خود به آن مراجعه کند. خواص، مساجد، پایگاههای بسیج، مدارس و خانواده ها و سایت های اینترنتی می توانند کمک های اولیه فکری را در زمانی کوتاه به افراد مردد بدهند. خواص در این میان اهمیت زیادی دارند. خواص بهترین پناهگاه فرهنگی در جنگ نرم هستند. دلیل اهمیت خواص در سرعت تــاثیر گفته های آنهاست. مدرسه فرهنگ سازی می کند. ولی نمی تواند به عنوان کمک اولیه جنگ نرم عمل نماید. خانواده نیز به دلیل یکسان بودن فهم اعضا از شرایط موجود نمی تواند پاسخگوی سریع شبهات باشد. مردم به خواص اعتماد دارند. آنها می توانند در اوضاعی که افکار مسموم شده اند و قدرت تحلیل را از دست داده اند و علیرغم داشتن قدرت، نمی دانند حق کدام است، راه درست را به مردم نشان داده و افکار آنها را در زمانی کوتاه بازپروری کنند. در هرحال نیاز امروز پدافند غیر عامل اطلاع رسانی بموقع در جلب اعتماد عمومی است که باید هدفگذاری و برنامه ریزی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.