خانه » پیشنهاد سردبیر »  استقرار گشت انتظامی در پارک امیرکبیر بعد از اعتراض دانشجویان دانشگاه اراک به ناآرامی های اخیر /امنیت سبز

 استقرار گشت انتظامی در پارک امیرکبیر بعد از اعتراض دانشجویان دانشگاه اراک به ناآرامی های اخیر /امنیت سبز

سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶   شماره ۷۲۶

وقایع استان: توجه به ابعاد مختلف احساس امنیت، آرامش و آسودگی خاطر می‌تواند ارتباطات و سرمایه‌ی اجتماعی عظیمی که خود عاملی برای ثبات، آرامش و لذت از فضاهای عمومی شهری است را به وجود آورد. هر چند به نظر می‌رسد که فضاهای عمومی شهر، مانند پارک‌های شهری که از مهم‌ترین عناصر این فضاها هستند متاثر از برخی عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، مشکلات بسیاری را برای امنیت شهروندان ایجاد کرده و در رشد آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار بوده اند. متاسفانه در بیشتر موارد دیده ایم که برخی از ناهنجاری های اجتماعی مانند نزاع ها، خرده فروشی مواد، استعمال مواد، سرقت و حتی اذیت و آزارها در محیط پارک ها به راحتی رخ می دهد به طوری که برخی از خانواده ها از حضور خود و فرزندانشان در پارک ها سرباز می زنند. در واقع امنیت با ذات مکانی به نام پارک در ارتباط مستقیم است زیرا اغلب افراد این فضا را برای داشتن لحظاتی بدون دغدغه و دلهره انتخاب می کنند. از طرفی چون اغلب افرادی که در پارک ها حضور پیدا می کنند از قشر نوجوان و جوان هستند بنابراین تامین امنیت این اماکن بسیار ضروری تر به نظر می آید. در سطح شهر اراک نیز تعداد زیادی پارک وجود دارد که برخی از آن ها به دلیل جانماییشان نسبت به برخی دیگر از پارک ها شاهد ناهنجاری های اجتماعی بیشتری است. یکی از این پارک های پرتردد که محل عبور و مرور اقشار مختلف جامعه است، پارک امیرکبیر شهر اراک است. این پارک در مجاورت یکی مراکز عالی شهر قرار دارد و از طرفی با دو منطقه حاشیه نشین شهر اراک فاصله کمی دارد. وجود برخی اراذل و اوباش در این پارک و از طرفی عبور و مرور دانشجویان همزمان باعث ایجاد برخی مشکلات در سطح این پارک شده است. خبری مبنی بر ضرب و شتم دانشجویان در این پارک و البته برخی نارضایتی دانشجویان از آزار و اذیت توسط اراذل و اوباش در نهایت مسئولین دانشگاه را ملزم به نوشتن نامه ای به فرماندهی انتظامی استان مرکزی جهت برقراری امنیت آن محدوده کرده است.
در بخشی از متن این نامه که از سوی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اراک خطاب به سردار عزیزی فرمانده انتظامی استان مرکزی نوشته شده آمده است: «بنا بر مشاهدات و اخبار واصله از دانشجویان دانشگاه اراک طی هفته های اخیر تعدادی از دانشجویان ساکن خوابگاه پسرانه امیرکبیر این دانشگاه در پارک امیرکبیرکه در مسیر تردد این دانشجویان قرار دارد مورد تهدید و زورگیری توسط افراد لاابالی و اوباش واقع شده اند. هرچند پیش از این نیز برخی مشکلات برای تعدادی از دانشجویان دختر در این پارک وجود داشته است.اما اخیرا این ناهنجاری ها مکررا به وجود آمده و آرامش روانی دانشجویان را بر هم زده است. با توجه به اینکه پارک امیرکبیر از یک سو با خوابگاه دانشجویی پسرانه امیرکبیر و از سوی دیگر با دانشگاه اراک مجاور است و از طرفی کتابخانه عمومی میرجعفری نیز در این پارک قرار دارد اما به جای آنکه این محل پارک فرهنگی لقب بگیرد با این حجم از معضلات رو به رو است و همه ی این ها در شرایطی رخ می دهد که کلانتری کوی علی بن ابیطالب (ع) نیز در همین پارک مستقر است. لذا نظر به موقعیت مکانی این پارک که در مسیر رفت و آمد دانشجویان قرار دارد از جنابعالی خواستارم در یک اقدام انقلابی و اتخاذ تدابیر صلاح امر برخورد قاطع با برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی داشته و امنیت و آرامش را به پارک امیرکبیر و محیط دانشجویی دانشگاه اراک بازگردانید.»
فرمانده انتظامی شهرستان اراک نیز در واکنش به خبر ضرب و شتم دانشجویان در این پارک گفت: به محض وصول این خبر از سوی پلیس، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت که در استعلام و بررسی های انجام شده از سامانه ۱۱۰ مشخص شد در زمان وقوع درگیری در پارک امیرکبیر، هیچ گونه تماس و گزارشی به مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ اعلام نشده است. شهرام امیریان افزود: با توجه به حوزه مسئولیت پلیس و با توجه به مطالبات مردمی، بلافاصله جلسه ای با حضور مسئولان انتظامی شهرستان و مسئولان حراست دانشگاه اراک برگزار و شناسایی و دستگیری این افراد در دستور کار پلیس شهرستان قرار گرفت و از زمان اعلام این گزارش نیز یک تیم گشت انتظامی به صورت ویژه در زمان تردد و حضور دانشجویان در پارک امیرکبیر شهرستان مستقر شد.
این مقام انتظامی همچنین از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه هنجارشکنی و بی نظمی اجتماعی، قبل از هر گونه اقدام، موضوع را برای بررسی از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اعلام کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.