خانه » پیشنهاد سردبیر » استاندار مرکزی بخش هایی از گزارش تیم ویژه بازرسی دفتر ریاست جمهوری از وضعیت آمار سرطان در استان و بویژه «روستای کزاز» را قرائت کرد/نه به ترویج نگرانی

استاندار مرکزی بخش هایی از گزارش تیم ویژه بازرسی دفتر ریاست جمهوری از وضعیت آمار سرطان در استان و بویژه «روستای کزاز» را قرائت کرد/نه به ترویج نگرانی

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷   شماره ۹۵۵

*** استاندار مرکزی خبر از مطالبه مردمی برای شکایت از روزنامه ایران بابت گزارش این روزنامه از «روستای کزاز» داد

***

وقایع استان

علی امیدی

***

جلسه روز گذشته کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک تحت شعاع گزارش روزنامه ایران از روستای کزاز قرار گرفت. چندی پیش روزنامه دولت، ایران، در گزارشی مدعی شده بود که ۸۰ درصد مردم روستای کزاز به دلیل همجواری با پالایشگاه و نیروگاه شازند سرطان دارند! سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی در واکنش به این گزارش خبر داد که استانداری به خواست مردم از روزنامه ایران بابت این گزارش شکایت می کند.
استاندار بیان داشت: اخیرا به دعوت استان مرکزی یک تیم ویژه بازرسی دفتر ریاست جمهوری به منظور بررسی این موضوع حاضر شدند و موارد منتشر شده در خصوص روستای کزاز را مورد بررسی قرار دارند و حتی بازدیدی از کزاز و روستاهای اطراف پالایشگاه داشتند.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه استانداری مرکزی رسما اعلام کرد که از هیچ رسانه‌ای شکایت نخواهد کرد، اما اعتراض و شکایت مطرح شده در خصوص گزارش روزنامه ایران یک مطالبه مردمی بوده است که متاسفانه خبرنگار یک روزنامه دولتی اقدام به گزارشی غیرواقعی داشت و این امر به دفتر ریاست جمهوری و شخص دکتر روحانی اعلام شد.
بخش های مهمترین سخنان مطرح شده سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی در سومین جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک در سال جاری را در ادامه خواهید خواند:
درخواست پیگیری پرداخت عوارض آلایندگی ۲۴۰ میلیارد تومانی پالایشگاه شازند طی سال‌های اخیر از سوی پالایشگاه به تیم ویژه بازرسی دفتر ریاست جمهوری نیز ارائه شد و در گزارش این تیم به دکتر روحانی، موضوع بدهکاری این صنعت بزرگ مطرح می‌شود که اگر رئیس جمهوری دستور مساعد بدهند با فشار منطقی و قانونی به پالایشگاه می‌توان این بدهی را دریافت کرد.
گزارشات ارائه شده حاکی از آن است که شرایط استان مرکزی از نظر استانداردهای استانی و ملی تفاوت معناداری با دیگر نقاط کشور ندارد، به نسبت سرانه سرطان در متوسط کشوری استان مرکزی ۳ درصد بالاتر است و این میزان به معنی بالابودن سرطان در استان مرکزی نیست و این امر نیز در گزارش تیم ویژه بازرسی ریاست جمهوری نیز درج شد و حتی طی بررسی انجام شده تفاوت معناداری در خصوص وضعیت سرطان روستای کزاز که در مجاورت پالایشگاه شازند قرار دارد با روستای نهرمیان در فاصله ۱۵ کیلومتری این صنعت وجود نداشت.
استان مرکزی، اراک و حومه تافته جدا بافته از پیکره کشور نیست، امروز شاهد افزایش ریزگردها در نقاط مختلف کشور هستیم که جان مردم را تهدید می‌کند، اما طبق آمار، استان مرکزی با تلاش‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر وضعیت روبه بهبود را در پیش گرفته است و در واقع آمارها اطمینان‌بخش است و ضمن دغدغه‌مندی در خصوص مباحث زیست‌محیطی و آلودگی هوا نباید شرایط ناامنی فکری و نگرانی را برای مردم ایجاد کرد، باید واقعیات به مردم منتقل شود، اما نباید نگرانی ترویج شود.
در حال حاضر تمامی دستگاه‌های مورد نیاز برای خروج دیگ‌های قدیمی از مدار در شرکت ایرالکو وجود دارد و تا پایان آبانماه نیز به این شرکت فرصت مجدد داده شده است تا ۴۴ دیگ باقی‌مانده از مدار خارج شود و مطمئن هستم که این امر انجام می‌شود، اما اگر این وعده عملیاتی نشود بدون توجه به وضعیت آمادگی شرکت دیگ‌های قدیمی تعطیل خواهد شد.
در حال حاضر یکی از تحریم‌های امریکا مربوط به فلز آلومینیوم به عنوان یک تولید استراتژیک است و ایرالکو نیز ۴۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند به همین دلیل فشار به صنعت ممکن است همه صنایع کشور و استان را تحت تاثیر قرار دهند.
طرح جامع پایش آب و خاک در استان با توجه به شرایط فعلی استان انجام گیرد و دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز همکاری لازم را اعمال کنند، اما نکته قابل اهمیت این است که هزینه اجرای این طرح نباید توسط بودجه دولتی تامین شود. ظاهرا این طرح رقمی بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید توسط صنایع و کارخانجات استان همچون پالایشگاه، پتروشیمی، ایرالکو و … تامین و در حداکثر تا پایان سال جاری نیز انجام شود. انجام این طرح و پایش باعث می‌شود که به صورت علمی جایگاه واقعی استان مشخص و برای سال ۱۳۹۸ تصمیمات لازم اتخاذ شود به همین دلیل در این راستا کارگروهی با ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل، بودجه لازم تعیین و واحدها و صنایع موظف به تامین اعتبار و بودجه شود.
راه‌اندازی ۱۱ اتوبوس جدید در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اراک در بهبود وضعیت هوای اراک موثر خواهد بود، اما نکته قابل توجه در خصوص وضعیت شهرک خودرو است که اخیرا افتتاح شد، در آیین افتتاح این شهرک تاکید شد که راه‌اندازی این شهرک نمایشی نباشد و باید تمامی واحدهای خودرویی، تعمیراتی و آلاینده به این شهرک منتقل شوند درحالی که امروز این انتقال به شدت کند است و از این حیث به عملکرد شهرداری گله داریم چراکه باید بالافاصله شهرک وارد فاز عملیاتی می‌شد.
استان مرکزی در حوزه راه دچار عقب‌افتادگی است و لازم است که با کمک مجتمع نمایندگان استان در جهت جبران این عقب‌افتادگی‌ها در بودجه سال آینده تلاش‌هایی صورت گیرد، همچنین لازم است برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان، امکانات آموزشی و دانشگاهی، محیط زیست نیز تصمیمات اتخاذ و اقدامات لازم برای بودجه ۹۸ متمرکز شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.