خانه » جدیدترین » ارمغان حزب اعتدال و توسعه

ارمغان حزب اعتدال و توسعه

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ شماره ۱۳۴۴

وقایع استان در گفتگو با علی اکبر کریمی، محمد حسن آصفری و علیرضا نظری سه نماینده استان در مجلس، دلایل کسب رتبه عجیب و نامطلوب ۲۹ اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در بین ۳۰ اداره کل تعاون کشور را بررسی می کند

ارمغان حزب اعتدال و توسعه

متاسفانه در طی سال های اخیر به علت تسلط حزب سیاسی اعتدال و توسعه از یک طرف و گماردن افراد بسیار ضعیف و ناکارآمد در حوزه تعاون در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی باعث شده که استان مرکزی در حوزه تعاون پسرفت شدیدی داشته باشد

این رتبه پایین خودش بهترین دلیل و سند از ناکارآمدی تیم مدیریتی این اداره کل است

نبود برنامه و فعالیت اثربخش توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مهمترین علت در کسب این رتبه نازل در کشور است

مجمع نمایندگان استان مرکزی دوره دهم در رتبه پایین اداره کل تعاون استان مرکزی مقصر هستند حزب بازی و سیاسی کاری نه تنها در اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان بلکه در تمامی حوزه های دولت تدبیر و امید وجود دارد

استانداری مرکزی در عزل و نصب مدیران مطلوب عمل نکرده است و مسئولیت ها در استان بر اساس شایستگی ها و توانمندی ها ی افراد تعلق نمی گیرد

کورش دیباج

یکی از مفاهیم و کلماتی که اخیرا در مقالات، دیالوگ ها و گفتمان درون جامعه خیلی شنیده می شود، بحث توسعه است. بی شک هنگامی که بحث توسعه کشورها به میان می آید یکی از مهم ترین جهات آن و شاید اولین جهتی که ذهن شنونده را به خود جلب می کند توسعه اقتصادی کشورهاست. قاعدتا تصور کشوری توسعه یافته بدون توجه به رشد اقتصادی غیر ممکن است. این در حالی است که اصولا توسعه دارای مفهومی کیفی و همه جانبه بوده و کلیه جوانب سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در بر می گیرد. اما در اکثر موارد و مواقع بدلیل نقش و جایگاه مهمی که رشد اقتصادی در فرآیند توسعه کشورها دارد رشد اقتصادی و توسعه کشورها به صورت مترادف به کار می رود. لذا در بررسی وضعیت تعاون کشور بعنوان یکی از ۳ بخش مهم اقتصاد ایران (دولتی، خصوصی، تعاون) معمولا از همین قاعده پیروی می شود. به همین علت نقش مهم تعاون در فرآیند توسعه جوامع نیز معطوف به توسعه اقتصادی آن جامعه می گردد. لذا غالبا تاکید بر ویژگی اقتصادی شرکت های تعاونی می گردد. بنابراین ویژگی های دیگر تعاونی ها از قبیل توسعه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت ثانویه می شوند هر چند که به نوبه خود بسیار مهم و اثر گذار در توسعه و بستر رشداقتصادی جوامع اند. نقش استان مرکزی با توجه به تعداد بالای شرکت تعاون ها در بین استان های کشور و وجود صنایع مادر بیش از گذشته نمایان است ولی متاسفانه این نقش و جایگاه در استان مرکزی در ارزیابی عملکرد سال ۹۸ در جشنواره شهید رجایی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بین ۳۱ اداره کل تعاون سرتاسر کشور صورت گرفت رتبه ۲۹ را به خود اختصاص داد رتبه ای که تنها با دو اختلاف در جایگاه آخرین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بین ادارات کل تعاون سرتاسر کشور قرار می گرفت، همین امر باعث انتقاد شدید علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی شد. وی در دیدار با مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان که چندی پیش برگزار شد، به صراحت بیان کرد: طبق آمارها و گزارش‌ها بخش اداره کل تعاون و امور اجتماعی استان مرکزی بین ۳۱ استان کشور در رتبه‌های آخر قرار دارد و این جایگاه مطلوبی برای استان مرکزی با این پیشینه صنعتی و کارگری نیست.
از این رو وقایع استان در گفتگو با سه تن از نمایندگان استان به بررسی دلایل پایین بودن رتبه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخته است که در ذیل از نظــر می گذرانید.
علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین منتقد از رتبه پایین این اداره کل در بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: احراز رتبه بیست و نهم در فعالیت های حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تایید کننده انتقادهای گسترده ای است که منتقدین این اداره کل در طی سال های اخیر داشتند و بویژه این منتقدین تشکیل های تعاونی هستند که در سطح استان قرار دارند و این رتبه پایین خودش بهترین دلیل و سند از ناکارآمدی مدیریت این اداره کل است. این ارزیابی را خود وزارتخانه انجام داده است و وقتی که خود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی و مرجع تخصصی این ارزیابی است چنین رتبه ای را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی داده است نشان از ناکارآمدی تیم مدیریتی این اداره کل دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه در طی سال های اخیر به علت تسلط یک رویکرد کاملا سیاسی (حضور اعضای حزب اعتدال و توسعه در این اداره کل) از یک طرف و گماردن افراد بسیار ضعیف و ناکارآمد در حوزه تعاون در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی باعث شده که استان مرکزی در حوزه تعاون پسرفت شدیدی داشته باشد و از ظرفیت های گسترده ای که در استان وجود داشته است نه تنها این ظرفیت ها شکوفا و رشد پیدا نکرده است بلکه پسرفت شدیدی را شاهد باشیم و در رتبه بندی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استــان های کشور اینچنین رتبه نازلی به استان مرکزی اختصاص یابد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در طی سال های اخیر به شدت مورد انتقاد تعاونی ها قرار گرفته است دخالت های غیرقانونی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در فرآیند واگذاری مجامع عمومی و انتخاب هیات مدیره تعاونی مهم و بزرگ در استان مرکزی بوده است همچنین دخالت های غیرقانونی در شکل گیری ارکان اتاق تعاون در استان به عنوان مهمترین رکن تشکیلات تعاون در استان مرکزی بوده است که این موضوع گلایه ها و مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است که در پاره ای از موارد این گلایه ها به وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعکس شده است.
کریمی تاکید کرد: قطعا من اتفاقاتی که درحوزه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بویژه در حوزه تعاون اتفاق افتاده است را از وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مراجع نظارتی مربوط پیگیری خواهم کرد تا منجر به رسیدگی و رفع مشکلات در استان شود.
وی گفت: من در دوره دهم مجلس شورای اسلامی بارها ضعف و ناکارآمدی و رویکرد سیاسی را در این اداره کل به وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی گوشزد و تذکر داده ام و در پاره ای از موارد وزارتخانه به این واقعیت اذعان کردند و پذیرفتند که سیاسی کاری و ناکارآمدی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد و حتی در پاره ای از موارد این وزارتخانه اقدامات عملی برای ایجاد تغییرات در این اداره کل کرده اند ولی متاسفانه به علت حمایت های حزبی و سیاسی از تیم مدیریتی موجود در اداره کل تعاون استان تاکنون این تغییر به سرانجام نرسیده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اراده لازم در مدیریت استان برای ایجاد اصلاحات لازم و بهبود شرایط در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود ندارد، گفت: مهمترین دستگاه در استان برای نظارت بر این اداره کل استانداری مرکزی است. استانداری مرکزی به عنوان دستگاه ارشد استان که یکی از وظایفش رصد و پایش عملکرد دستگاهی استانی است در قالب های مختلف در سال از جمله ارزیابی مدیران با توجه به این ارزیابی هایی که صورت می گیرد نشان می دهد این ارزیابی ها یا صورت نگرفته است یا با واقعیت ها منطبق نبوده است ویا اگر واقعیت ها در ارزیابی لحاظ کردند همانطور که در قبل اشاره کردم اراده لازم برای اعمال تغییرات جهت بهبود شرایط و وضعیت در این اداره کل در مدیریت ارشد استان وجود نداشته است.
کریمی عنوان کرد: تدوام این وضعیت در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باعث تدوام سیر قهقرایی تعاون در استان خواهد شد و مسئولیت ایجاد خسارت در حوزه تعاون استان مرکزی به عهده افرادی است که اجازه این تغییرات و بهبود وضعیت برای استقرار افراد با صلاحیت و کارآمد در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمی دهند.
محمد حسن آصفری، نماینده منتفد دیگر به رتبه پایین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. وی درگفتگو با وقایع استان اظهار کرد: رتبه بیست و نهم اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در بین ادارات کل سرتاسر کشور بخاطر نبود برنامه و فعالیت اثربخش لازم در این اداره کل است. قطعاً اگر برنامه مدون و تلاشی جهت ارتقای فعالیت های خود داشت با توجه به تعداد شرکت های تعاونی های که استان مرکزی در بین استان های کشور دارد نباید اینگونه رتبه نازلی را در بین استان های کشور کسب کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه تدبیر و برنامه ریزی در اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در طول سال های اخیر نبوده است، اظهار کرد: به نظر بنده استانداری به عنوان متولی و مدیر ارشد استان باید به نظارت خود بر دستگاه های استان دقت بیشتری انجام می داد و این نظارت ها باید برنامه ریزی شده می بود تا استان مرکزی در بخش تعاون، کار و رفاه اجتماعی جایگاه آخر را به خود اختصاص نمی داد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه امروه شاهد هستیم اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان با اتاق تعاون استان هیچ ارتباط موثر و دوسویه ای وجود ندارد همین ارتباط نداشتن اداره کل تعاون با اتاق تعاون استان باعث شده که بسیاری از تعاونی ها در استــان نتوانند نیازمندی های خود را احصا کنند بنده اعتقاد دارم اگر قرار است رتبه استان در بخش تعاون از جایگاه بالایی برخوردار باشد باید این اداره کل ارتباط خود را با اتاق تعاون بیشتر و دوسویه کند.
آصفری گفت: باید مجمع نمایندگان استان دلیل رتبه اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان را از تیم مدیریتی این اداره کل جویا شود و تیم مدیریتی این اداره کل ملزم هستند متعهدی خود را نسبت به وظایفشان بیشتر کرده که در ارزایابی عملکرد سال ۹۹ شاهد چنین رتبه ای برای این اداره کل نباشیم البته اگر نمایندگان مجلس در دوره دهم بعد نظارتی خود را بیشتر می کردند شاید امروز شاهد اینگونه شرایط و رتبه برای اداره کل تعاون استان نبودیم.
وی با بیان اینکه به نظر بنده مجمع نمایندگان استان مرکزی در دوره دهم در قضیه رتبه پایین اداره کل تعاون استان مرکزی مقصر هستند، اظهار کرد: حزب و سیاسی کاری نه تنها در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بلکه در تمامی حوزه های دولت تدبیر و امید وجود دارد و تمام دولت آقای روحانی حزبی و جناحی است و همین امر سبب شده است که فرهیختگان و شایسته سالاری در دولت آقای روحانی جایگاهی نداشته باشد .
علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی بیشترین انتقادها را عملکرد اداره کل تعاون استان داشت. وی در گفتگو با وقایع استان اظهار کرد: آنچه که ما رصد کردیم حاکی از آن است که متاسفانه به جای ملاحظات کارآمدی و توانمندی های مرتبط با این مسئولیت در استان عمدتاً نگاه ها به شکل تقسیم قدرت است و به شکلی که با ملاحظات سیاسی و منافع باندی و حزبی بیشتر تعیین کننده است تا ملاحظات کارآمدی به همین جهت استان در بخش های مختلفی دچار آسیب شده است که یکی از آن بخش خا مجموعه کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.
وی گفت: اگر چه در پایان دولت تدبیر و امید قرار داریم ولی رمز موفقیت یک مدیر خوب انتخاب مدیران زیر مجموعه قوی و توانمند است. بنده آنچه را که در مدت کوتاه قبول مسئولیتم در سمت نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی دریافتم این امر را در مجموعه مدیریت ارشد استان شاهد نبوده ام، یعنی شاهد این نبوده ام که مسئولیت ها در استان بر اساس شایستگی ها و توانمندی ها تفسیم بشود.
نظری ادامه داد: توصیه بنده به مجموعه مدیریت ارشد استان بالاخص استاندار مرکزی این است در عزل و نصب ها مدیران استان به جای در نظر گرفتن منافع حزبی و باندی مصالح نظام، مصالح مردم و آنچه که می تواند رضایت بیشتر مردم را به همراه دارد، در نظر قرار دهند و از همین فرصت باقی مانده تا پایان دولت ملاحظات کارآمدی را به جای ملاحطات خط و ربط های سیاسی در عزل و نصب مدیران مد نظر قرار دهد.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار و جلسه اخیر وی با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، عنوان کرد: در این دیدار بنده مطالبات حوزه انتخابیه خود را از این اداره کل مطرح کرده و مدت زمان مشخصی را برای به ثمر رسیدن مطالبات در نظر گرفته ایم، چناچه این مطالبات طی مدت زمان مشخص عملی نشد و در بازخورد گیری ها مشخص شد اقدامی برای این امر صورت نگرفته است به عنوان نماینده و مطالبه گر مردم این مطالبات را از وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی صورت خواهد گرفت که این مطالبه ممکن است در قالب تذکر، طرح سوال و یا طرح استیضاح باشد.
وی ادامه داد: مهمترین مطالبه بنده این است که با توجه به ظرفیت های بسیار مناسبی که در حوزه تعاون شهرستان خمین وجود داشته است ولی بواسطه کم کاری اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان می توان گفت این ظرفیت استفاده نشده است و امروزه شهرستان خمین با انبوهی از مشکلات در حزوه تعاون و شرکت های تولیدی هستیم و به همین خاطر است که با توجه با تعداد بالای شرکت های تولیدی در شهرستان خمین اکثر نیروی انسانی این شرکت های تولیدی از سایر شهرهای استان به غیر از شهرستان خمین شاغل هستند. حرف بنده این است که چه نهادی متولی مسئولیت ایجاد اشتغال، پیگیری، مهارت آموزی و توانمند سازی نیروی کار شهرستان خمین است قطعا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی اصلی این بحث است و بنده این کم کاری را در این اداره کل شاهد بودم و تذکرات لازم را به این اداره کل داده ام و چناچه این اداره کل ظرف مدت دوماه اصلاحی در روند فعالیت ها و سیاست های خود انجام ندهد برخوردهای قانونی لازم با آن صورت خواهد گرفت.
نظری تصریح کرد: متاسفانه رتبه این اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۳۱ استان رتبه ۲۹ را به خود احتصاص داده اند قطعا در این رتبه بندی متولیان امر همه آیتم ها را در کنار هم دیده و به این نتجه دست یافته اند، مدیریت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توجیه این امر مطرح می کردند که این اداره کل داری یک سری بخش های تخصصی و عمومی است که در بخش تخصصی رتبه این اداره کل در بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور نزیدک به رتبه تکمیلی است و در حوزه عمومی بخش های در اختیارات این اداره کل نبوده و به مسائل دیگر بر می گردد و همین امر باعث شده که این اداره کل رتبه بیست و نهم کشور را به خود اختصاص دهد که این توجیه از سوی اداره کل برای بنده پذیرفتنی و قانع کننده نیست زیرا این نوع ارزیابی تنها برای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی که صورت نگرفته است بلکه در سایر ادارات کل استان های کشور این مدل ارزیابی صورت گرفته است.
شایان ذکر است وقایع استان سعی داشت با سایر نمایندگان استان نیز گفتگو کند. در تماس های تلفنی مکرر وقایع استان با حجت الاسلام محمد سبزی، نماینده مردم شهرستان ساوه محمد احمدی بیغش، نماینده مردم شهرستان شازند، علیرضا سلیمی، نماینده مردم شهرستان محلات در این رابطه یا شاهد عدم پاسخگویی آنها بودیم یا ابراز عدم اطلاع و تخصص در این حوزه.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.