خانه » پیشنهاد سردبیر » اراک؛ شهر بی سینما

اراک؛ شهر بی سینما

چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ شماره ۱۶۷۹

اکران فیلم های جشنواره فجر در اراک داغ نداشتن سینما را تازه کرد

عباس لعل بار: اکران فیلم های جشنواره فجر در اراک به پایان رسید و باز هم آنچه بیش از پیش مورد توجه بود امکانات و فضای نامناسب برای اکران این فیلم ها بود. صحبت از کیفیت فیلم ها یا استقبال کم مخاطبان از جشنواره امسال و باقی قضایا نیست. صحبت از نحوه برگزاری این رویداد در اراک است که هر سال با کمبودهایی رو به رو است و به قول قدیم ترها «سال به سال دریغ از پارسال». امسال با وجود اینکه مدیران فرهنگی در آیین رونمایی از پوستر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر استان مرکزی در فرهنگسرای شهر اراک بر بالا بردن سطح کیفی برگزاری جشنواره تاکید داشتند؛ اما باز آنچه دیدیم غیر از این بود و نارضایتی ادامه داشت.
سینا دلشادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در همین نشست گفته بود: «نظرسنجی صورت گرفته سال گذشته درخصوص اکران فیلم‌های جشنواره فجر، مبنی بر نارضایتی فضای اکران بود.» اکران فیلم های فجر سال گذشته در پردیس سینمایی عصرجدید تنها سینمای اراک انجام شده بود. سینمایی که چند ماهی است هیچ اکرانی ندارد و تعطیل است. با اینکه دلشادی بر نارضایتی ها در سال های گذشته اشاره کرده بود اما امسال هم اتفاق مثبتی در روند برپایی این اکران ها که در فرهنگسرای شهر بود، نیفتاد. از جمله مشکلات اساسی این اکران ها مکان آن بود که همان اندک مخاطب و مدعوین جشنواره را به زحمت انداخت. اهالی اراک می دانند که فرهنگسرای شهر در شهرصنعتی واقع است و شهرصنعتی از لحاظ دسترسی، یکی از مکان های دور از مرکز شهر و رفت و آمد به آن سخت است. حالا به همین دسترسی سخت، سرما و بارش برف را هم اضافه کنید. از طرفی اگر این ادعای اغراق آمیز مسئولین سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری اراک در خصوص سالن سینمای فرهنگسرای شهر را که آن را یکی از بهترین سالن های سینمای کشور است را هم اغراق تلقی نکنیم باز می دانیم که کاربری اصلی این سالن برگزاری همایش و مراسم های ارگانی است و به هر چه می ماند جز سینما و در واقع یک سینمای نیم بند است. در نهایت اکران های فجر چیزی را که دوباره یادآور کرده است، داغ نداشتن سینمای مناسب در کلانشهری چون اراک است. این در حالی است که در اراک تا همین چند وقت پیش دو سالن سینما وجود داشت. یکی سینما فرهنگ که هنوز معماری و شکل قدیمی خود را حفظ کرده بود و بوی گذشته می داد و دیگری پردیس سینمایی عصر جدید که به روز شده بود و چند سالن سینما داشت؛ اما حالا هر دو تعطیل شده اند. سینما فرهنگ که یکی از قدیمی ترین سینمای این شهر است و روزگاری سینما دیانا نام داشت عمری ۶۲ ساله دارد. این سینما نزدیک به دو سال است که تعطیل شده و حالا غیر از سردر آن و پوسترهای پشت در شیشه ای اش که یادآور روزگار شلوغ سینما است، جز مخروبه ای از آن نمانده. این سینما نیاز به بازسازی و مرمت دارد؛ اما مالکان اصلی آن از دنیا رفته اند و ورثه به دلیل نگرانی از برنگشتن سرمایه خود حاضر به مرمت و بازسازی آن نیستند. به نظر می رسد سینما فرهنگ حالا دیگر به خاطره سینماروهای اراکی پیوسته و صداها و تصاویرش را با خود به ناخودآگاه تاریخی مردم این شهر چه قدیمی ترها و چه جوان ترها برده است. اگر گذرتان به باغ ملی اراک افتاده باشد شاید دیده باشید که بیات مدیر باسابقه این سینما گاه گاهی کرکره های سینما فرهنگ را بالا می زند و ما را برای دقایقی امیدوار می کند که قدیمی ترین سالن این شهر دوباره قرار است باز شود.
اما چه بر سر پردیس سینمایی عصرجدید آمد. این مجموعه در سال ۱۳۳۷خورشیدی با نام «سینما ایران» ساخته شد و دختر لر اولین فیلمی بود که در آن اکران شد. سال‌ها بعد با تغییر صاحبان سینما نام آن به «سینما کاپری»، «سینما آزادی» و «سینما عصرجدید» تغییر پیدا کرد. این سینما پس از بازسازی مجدد در سال ۱۳۹۴ با سه سالن دوباره بازگشایی شد. اما هنوز ده سال از بازسازی و بازگشایی مجدد سینما نمی گذرد که مدیر این سینما تصمیم گرفته آن را تعطیل کند. از ابتدای امسال محسن ذولفعلی مالک پردیس سینما عصرجدید، بارها این موضوع که می خواهد سینما را تعطیل کند و به جای آن یک مجتمع تجاری بسازد را مطرح کرده بود. گویا او قصد دارد این ایده را عملی کند زیرا چند ماهی است که این سینما نیز تعطیل شده و در سایت فروش بلیت مربوط به آن نوشته شده که این سینما هیچ اکرانی ندارد. یک نگاه کوتاه به پیام های مخاطبان نشان می دهد که مردم اراک چقدر از بسته شدن همین سینما در چند ماه اخیر دلخور هستند از طرفی اکران فیلم های جشنواره فجر در بدترین وضعیت در هفته اخیر نشانگر جای خالی یک سالن سینمایی و پردیس سینمایی مناسب برای شهر اراک است. در این میان چند سوال مطرح است. . آیا مالک پردیس سینما عصر جدید یا مالکان سینما فرهنگ قرارداد یا تفاهم نامه ای با سازمان زیربط ندارند و می توانند به راحتی این سالن ها را تغییر کاربری دهند؟ مجتمع سینمایی ستارگان که زمانی سینما استقلال (قصر طلایی سابق) بود و بزرگترین سینمای کشور چرا همچنان با وجود افتتاح مناسب نمایش فیلم نیست؟ تکلیف تالارمرکزی شهر اراک که قرار بود سالن های مجهز و استاندارد نمایش فیلم، تئاتر و موسیقی داشته باشد چه شد؟ و در نهایت اینکه وظیفه مسئولین فرهنگی و سیاست گذاری هایشان در قبال تامین این نیاز فرهنگی هنری چیست؟ آیا کلانشهری چون اراک لایق حداقل یک پردیس سینمایی مناسب و مجهز نیست اگر هست پس چرا تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.
چه بخواهیم بپذیریم چه نه؛ همچنان با وجود ظهور پلتفرم های جدید و آنلاین نمایش، تماشای فیلم در سالن تاریک سینما بر پرده سفید بزرگ لذتی وصف ناپذیر دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.