خانه » پیشنهاد سردبیر » اختلافات دو شهر دلیجان و کاشان ادامه دارد/ جدال کاسیان و دلیگان

اختلافات دو شهر دلیجان و کاشان ادامه دارد/ جدال کاسیان و دلیگان

پنجشنبه ۱۵ تیر ۹۶ شماره ۶۲۳
***و
قایع استان
عباس لعل بار
***
چند روز پیش یکی از کانال های خبری شهرستان دلیجان در تلگرام خبر داد که تابلو اخباری اعلام انتهای حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی که در منتهی الیه مرز تقسیمات کشوری و در اراضی روستای بهار اردهال از توابع شهرستان دلیجان و در مجاورت شرکت گلکاران و تقطیران دلیجان نصب شده بود، بعد از دو ساعت توسط عوامل بخشداری نیاسر کاشان بریده شده است.
پایگاه خبری دلیجان می افزاید: این در حالی است که بر اساس مصوبه هیات دولت در سال۱۳۷۵ تنها روستای غیاث آباد از دلیجان جدا شده است .اخیرا تحرکات مشکوک و وحدت شکن برخی افراد خودسر در بخش نیاسر کاشان برای تغییر در مصوبه هیات دولت احتمال بروز تنش‌های اجتماعی را در منطقه اردهال دلیجان تشدید کرده است.
در پی انتشار این خبر حجت الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در گفتگویی با ایسنا خواستار ممانعت وزیر کشور از تحرکات تحریک‌آمیز در مرز شهرستان‌های دلیجان و کاشان شد.
علیرضا سلیمی با اشاره به تذکر کتبی خود به وزیر کشور با عنوان جلوگیری از تحرکات تحریک‌آمیز فرماندار و بخشدار شهرستان کاشان در نقاط مرزی کاشان و دلیجان (مشهد اردهال)، اظهار کرد: متاسفانه با وجود تذکرات داده شده به مقامات شهرستان کاشان مبنی بر جلوگیری از تصرف در حوزه غیر استحفاظی خود، تذکری خطاب به وزیر کشور ارسال شد.
وی در توضیح علت صدور این تذکر در خانه ملت گفت: فرمانداری کاشان و بخشدار نیاسر این شهرستان اقدام به تصرف و برداشت غیرقابل توجیه شن و ماسه در حوزه سرزمینی استان مرکزی و جابجایی تابلوی مرزی استان کردند که تذکرات دوستانه به مقامات این شهرستان موثر واقع نشد.
وی بیان کرد: این اقدام غیرقابل توجیه از سوی مسئولان شهرستان کاشان احتمال بوجود آمدن اختلاف، انشقاق و درگیری را داشت در حالی که جامعه ما نیاز به آرامش دارد و نباید با چنین اقداماتی موجب بروز تنش در منطقه شد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در خانه ملت اظهار کرد: در پی بی‌توجهی مسئولان کاشان و اقدامات خودسرانه طی تذکری از وزیر کشور درخواست شد تا اجازه ندهند این روند ادامه یابد و فرمانداری یا بخشداری کاشان با اقدامات خودسرانه منشاء بحران در منطقه نشوند.
وی تصریح کرد: پس از صدور تذکر به مقام عالی وزارت کشور چندین بار از سوی معاونت حقوقی وزیر کشور تماس تلفنی با اینجانب برقرار شد و قول دادند که با اعزام کارشناسانی از سوی وزارت کشور موضوع بررسی شود و برخورد لازم برای ممانعت از این اقدام بعمل آید.

نگاهی به سابقه اختلاف دو شهر دلیجان و کاشان
ریشه اختلافات میان شهرستان دلیجان و کاشان به سالها پییش باز می گردد. چند ماه پیش بود که در یکی دیگر از حاشیه های ایجاد شده میان این دو شهر، اتفاقی بود که نماینده مردم این شهر در مجلس از آن پرده برداشت. سلیمی مدتی پیش خبر داده بود که یکی از کارمندان کاشانی در وزارت کشور با بهره‌گیری از جایگاه خود در این وزارتخانه به دنبال جدا کردن بخشی از روستاهای دلیجان و الحاق آن به شهر کاشان در طرح تقسیمات کشوری است که به شدت مخالف این اقدام بوده و اجازه این کار را نخواهیم داد.
نماینده دلیجان در مجلس گفته بود: این کارمند وزارت کشور که خود اهل کاشان است، در اقدامی خودسرانه با نامه‌نگاری و پیگیری‌های متعدد در تلاش است که تعدادی از روستاهای دلیجان را جدا و به شهر کاشان ملحق کند که نمایندگان مردم در مجلس با این اقدام مقابله کرده و اجازه نخواهند داد که این عمل اشتباه و غلط در دستگاه اداری بدعت گذاشته شود و به انجام برسد.
نقطه کلیدی و مهم اختلاف مان دو شهر کاشان و دلیجان در مورد مشهد اردهال است که از نظر تاریخی جزو استان مرکزی بوده ، اما متأسفانه در مجلس ششم حرم مطهر مشهد اردهال از استان جدا و به اصفهان الحاق داده شد، اما قتله‌گاه و قسمت دیگری از آن جزو استان مرکزی بوده و برای مردم این منطقه مکان بسیار مقدس و با ارزشی است که جزو ارزش‌های معنوی دلیجان محسوب شده و غیر قابل جدا شدن است. برای مردم استان جدا شدن مشهد اردهال در آن برهه تاریخی بسیار تلخ بود که هیچ‌گاه خاطره این اتفاق تلخ را فراموش نخواهند کرد، اما مردم و نمایندگان هوشیار استان بار دیگر اجازه نخواهند داد این اتفاق مجدداً تکرار شود.
اما یکی دیگر از اختلافات دو شهر در سال ۹۴ روی داد و این بار هم پای سلیمی به وسط کشیده شد. در آن زمان خرم، وزیر راه دولت اصلاحات، در یک گفتگو با روزنامه شرق در خصوص سر پا کردن صنعت حمل و نقل مطالب زیادی را مطرح می‌کند که قسمتی از آن مربوط به مسیر قطار پرسرعت اصفهان-تهران از مسیر کاشان است. وی می‌گوید که با جنجال یک نماینده مجلس علی‍‌‌‎رغم افزایش هزینه و موانع عدیده از آن مسیر تغییر کرد.
خرم بیان می دارد: ما سال ٨١ را سال آغاز نهضت اتوبان‌سازی و راه‌آهن‌سازی با سرعت بالا نام گذاشتیم و اولین قطار سریع در مسیر تهران- اصفهان با سرعت ٣٠٠ تا ٣۵٠ کیلومتر در ساعت را شروع کردیم. مطالعات آن را انجام دادیم و عملیات اجرائی آن را نیز آغاز کردیم اما دولت اصولگرای احمدی‌نژاد آمد و آن ‌را متوقف کرد، آن هم به دلیل جنجال نماینده دلیجان.
وی افزود: نماینده وقت دلیجان در مجلس شورای اسلامی، که از جانبازان عزیز هم بودند، دادوبیداد راه انداخت که مسیر باید تغییر کند و از اصفهان به دلیجان، قم و سپس به تهران برود در حالی‌که مسیر اصلی از اصفهان به نطنز، کاشان، قم و تهران می‌رفت و ١٠ کیلومتر هم کمتر از مسیر دلیجان بود. علاوه بر این، زمین‌های مسیر کاشان نیز همگی به منابع طبیعی تعلق داشت و بدون معارض بود در حالی‌که در مسیر دلیجان، به طول ٣٠ کیلومتر زمین‌ها معارض دارند. حالا هم طرح به همین دلیل و نداشتن بودجه متوقف است. این زمین‌ها مستثنیات است و مالکان هم وقتی می‌فهمند پروژه دولتی از آن عبور می‌کند، می‌‌خواهند زمین‌های بایر را چندین برابر قیمت واقعی به دولت بفروشند.
دو استان مرکزی و اصفهان دو همسایه با اشتراکات فراوانی هستند و برخی اختلافات نظیر مواردی که ذکر شد باعث شده تا کمی روابط این دو استان تحت شعاع قرار بگیرد، بنظر می آید مسئولان دو استان باید هر چه سریعتر راه حلی برای پایان دادن به این اختلافات پیدا نموده و در جهت یاری به یکدیگر برای توسعه و عمران دو استان کوشش نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.