خانه » جدیدترین » اختصاص ۵هزار تن قیر رایگان برای بهسازی معابر روستاهای استان مرکزی

اختصاص ۵هزار تن قیر رایگان برای بهسازی معابر روستاهای استان مرکزی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان‌ مرکزی با اشاره به اینکه ۵هزار تن قیر رایگان برای بهسازی معابر روستاهای استان مرکزی اختصاص یافت، ابراز کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته با این مقدار قیر معابر حدود ۱۰۵ روستا آسفالت می شود.
مهرشاد افروز، در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در این اداره کل برگزار شد، گفت: با ابلاغ قانون اصلاح بند(ی) تبصره (۲) بودجه سال ۹۴ درکل کشور در مجلس شورای اسلامی که توسط رئیس جمهوری به وزارت نفت ابلاغ شد، این وزارتخانه مکلف به تحویل قیر رایگان به دستگاه های اجرایی شد
. وی با بیان اینکه بر اساس این قانون سهمیه مصوب استان مشخص شده است، اظهار کرد: روستاهای مستعدشناسایی شده و جذب اعتبارات استانی ، ملی و سایر منابع انجام شده است و اجرای این طرح با توجه به سردخیزبودن برخی مناطق استان از جمله در روستاهای اراک از نیمه دوم اسفندماه آغاز می شود؛ ولی در برخی مناطق گرمسیر از جمله ساوه از مهر ماه سال جاری آغاز شده است.
مهرشادافروز ادامه داد: اقدام مهم دیگری که دراین راستا انجام شده این است که توانستیم با مساعدت و همکاری دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی عقد تفاهم نامه ای را با دهیاری های سطح استان داشته باشیم تا بتوانیم از محل اعتباراتی که دارند برای بهسازی معابر استفاده کنیم.
وی بیان کرد: عقد این تفاهم نامه ضمن به کار گیری همه پتانسیل ها سبب هم افزایی اعتبارات در سطح استان در جهت بهبود پارامترها و شاخص های عمران روستایی و اجرای طرح هادی روستایی و بهسازی معابر می شود
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان‌ مرکزی با اشاره به اینکه،خیرین می توانند برای بهسازی معابر روستایی یاریگر دستگاه های اجرایی باشند اظهارداشت: آنچه که در اجرای این طرح بسیار اهمیت دارد این است که در کنار ظرفیت قانونی بودجه قیر رایگان از پتانسیل خیرین و مشارکت اهالی روستاها نیز بهره مند شویم تا بتوانیم با افزایش حجم عملیات عقب ماندگی هایی که به دلیل کمبود اعتبارات در سال های گذشته داشته ایم را نیز تا حدودی جبران کنیم
. وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه سهمیه استان حدود ۵ هزار تن قیر رایگان است ، ابراز کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته با این مقدار قیر معابر حدود ۱۰۵ روستا با کمک اعتبارات استانی و سایر منابع از جمله اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی بهسازی و آسفالت می شود
مهرشادافروز ابراز کرد: نکته قابل توجه در اجرای این طرح این است که اگر خیرین به آن ورود پیدا کرده و طرح مشارکتی انجام شود و دهیاری ها اعلام آمادگی کنند به ازای هر مقدار اعتباری که اختصاص می دهند هم ارز آن نیز قیر رایگان تعلق می گیرد
. وی در پایان با بیان اینکه بحث حفظ و نگهداری یکی از بحث های روز در کل پروژه های عمرانی است، یادآور شد: با توجه به شرایط اعتباری که برای کل کشور داریم خیلی عاقلانه نیست که بخشی از آن را برای حفظ و نگهداری این طرح اختصاص دهیم؛ بلکه واقع بینانه این است که از ظرفیت خود مردم در این راستا بهره مند شویم چنانچه در گذشته این همکاری به خوبی وجود داشت؛ ولی متأسفانه از زمانی که دیدگاه های شهری در بین روستانشینان رایج شده این همکاری تا حدود زیادی تقلیل یافته است.
آرش طاقبستانی معاون امور بازسازی و مسکن روستایی استان مرکزی نیز در این نشست بیان داشت : مقاوم سازی خانه‌های روستایی یکی از موضوعات مهم در روستاها به شمار می‌رود.
وی افزود: بنیاد مسکن در روستا‌ها در دو فاز عمران وبهسازی معابر روستایی و ساخت مسکن روستایی فعالیت می نماید.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی استان مرکزی با اشاره به ۱۱ گسل زلزله خیز در استان خاطرنشان کرد: دو گسل فعال زلزله در استان مرکزی وجود دارد، به طوری که در آخرین زلزله در نوبران شهرستان ساوه ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی خسارت دید که تاکنون ۴۰۰ واحد بازسازی شده است.
طاق‌بستانی بیان کرد: استان مرکزی جزء استان‌های حادثه خیز است، این در حالی است که از ۳۱ مورد حادثه طبیعی پتانسیل وقوع ۱۷ حادثه در استان پیش‌بینی می‌شود.
وی اظهار کرد: زلزله‌ای که در سال ۸۵ در یکی از مناطق استان لرستان به وقوع پیوست منطقه توره شهرستان شازند را لرزاند که یک‌هزار و ۱۹ واحد خسارت دیدکه با همکاری بانکهای عامل بازسازی آنان بخوبی انجام شد.
وی بیان داشت: در سال ۸۳ نیز پس از وقوع زلزله در ریحان شهر زرند کرمان ساخت و مقاوم سازی یک‌هزار و ۵۰۲ واحد از واحدهای مسکونی این استان به بنیاد مسکن استان مرکزی محول شد.
طاق‌بستانی افزود: پیرو جلوگیری از خسارات احتمالی در روستا‌ها از ابتدای سال ۷۴ ساخت مسکن ایمن در نواحی روستایی آغاز شد و بر اساس فرمان مقام معظم رهبری نهضت مقاوم‌سازی مسکن روستایی شکل گرفت.
وی اظهار داشت: از سال ۸۴ مقاوم سازی مسکن روستایی به صورت منسجم آغاز شد و سهمیه استان ۴۰ هزار واحد بود.
معاون اموربازسازی و مسکن روستایی استان مرکزی تصریح کرد: در یک برنامه ۱۰ ساله باید ۲ میلیون واحد روستایی در کل کشور مقاوم سازی شود که تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد روستایی در کشور مقاوم سازی شده است.
این مقام مسئول بیان کرد: ۳۰ هزار واحد از ۱۰۵ هزار واحد روستایی استان مرکزی مقاوم سازی شده و ۳۵ هزار واحد آن در مراحل اجرایی ساخت قرار دارد.
طاق‌بستانی خاطرنشان کرد: آخرین تفاهم سه‌جانبه بین سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان و اداره کل بنیاد مسکن ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالا است.
وی تصریح کرد: سهمیه‌ای که برای استان مرکزی برای ساخت مسکن خانواده‌های دارای دو معلول به بالا در نظر گرفته شد ۲۷ مورد است و تاکنون انعقاد قرارداد ۲۱ مورد از آن‌ها انجام‌شده است.
طاق بستانی گفت: خدمات فنی و اجرایی طرح ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول بر عهده بنیاد مسکن است و مبالغ بلاعوض در ارتباط با این موضوع توسط بنیاد مستضعفان ۱۰ میلیون، بهزیستی ۶ میلیون، بنیاد مسکن ۲ میلیون پرداخت می‌شود، معاون بازسازی مسکن روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) مبالغ ۱۰ میلیون تومان در شهر‌ها و ۶ میلیون تومان در روستا‌ها برای موضوع مقاوم‌سازی مسکن پرداخت می‌کند.
طاق‌بستانی افزود: طرح دیگری برای خانواده‌هایی که بنا بر دلایلی عضو کمیته امداد و بهزیستی نیستند، در قالب ساخت مسکن محرومین با استفاده از حساب ۱۰۰ صورت گرفته است که در ســـال ۹۴-۹۳ تعداد ۶۶ واحد از طرح مسکن محرومین در ۹ شهرستان اجرا یی گردید که از این تعداد ۱۸ واحد آن به متقاضیان تحویل داده شده است.
معاون اموربازسازی و مسکن روستایی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تمام خدمات فنی و نظارت و همچنین آب و برق برای این افراد رایگان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.