خانه » جدیدترین » اجرای هفت طرح آبخیزداری با اعتبار ۵۱ میلیارد ریال در استان

اجرای هفت طرح آبخیزداری با اعتبار ۵۱ میلیارد ریال در استان

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰  شماره ۱۵۳۹

مدیرکل اداره منلبع طبیعی و آبخیزداری استان از اجرای هفت طرح آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۵۱ میلیارد ریال خبر داد.
عبدالحسین محمدی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ۸۰ درصد اراضی استان مرکزی را اراضی ملی تشکیل داده و در راستای حفاظت و حراست از اراضی ملی استان، سند تک برگی (کاداستر) ۱۰۰ درصد اراضی ملی این استان اخذ شده‌است.
وی یادآور شد: هفت طرح آبخیزداری از جمله بند خاکی، سنگ و ملات و مرمت سازه‌های آبخیز که در سال‌های گذشته دچار تخریب شده بود در راستای کنترل روان‌آب‌های سطحی و سیلاب امسال در پنج شهرستان این استان با اعتباری بالغ بر ۵۱ میلیارد ریال انجام شد.
محمدی پارک آبخیز گردو اراک را از جمله بزرگترین پارک آبخیز کشور عنوان کرد و افزود: این پارک به وسعت یک هزار و ۴۰۰ هکتار در حوزه شهری این شهرستان واقع شده و با اقدامات انجام شده و کنترل روان‌آب‌های سطحی و استفاده از این منابع آبی درختان سال گذشته رشد مناسبی داشته‌است.
وی ادامه داد: توزیع یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال به مناسب هفته منابع طبیعی از دهم اسفندماه آغاز و تا بیست و پنجم ادامه می یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در راستای توسعه زراعت چوب و یک میلیون اصله نهال در بین مردم، صنایع و شهرداری‌های استان در این مــدت توزیع می شود.
محمدی افزود: ۷۵ هزار اصله نهال در راستای فضای سبز شهرها و کاهش آلودگی هوای شهرهای استان مرکزی از ابتدای این طرح تاکنون تحویل شهرداری‌های استان شده‌است.
وی از اجرای طرح سامانه آبیاری مکانیزه در نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خبر داد و گفت: ۵۰۰ هزار اصله نهال در سال‌های گذشته به صورت غرقابی در این نهالستان تولید شد که با اجرای سامانه آبیاری نوین، تولید نهال در این نهالستان به یک هزار و ۵۰۰ اصله نهال در سال افزایش یافته‌ است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار، ظرفیت تولید چهار میلیون اصله نهال به صورت سالانه در نهالستان این اداره کل در اراک وجود دارد.
محمدی گفت: نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اقدامات انجام شده در این نهالستان، رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌است.
وی از انعقاد قرارداد ۳۰ ساله تحویل پارک شهید باهنر اراک با شهرداری این شهر خبرداد و افزود: در راستای افزایش مناطق تفرجگاهی این شهر مقرر شده است طرح باغ پرندگان و دریاچه مصنوعی در این پارک اجرا شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: سرانه جنگل در دنیا ۶ هزار و ۲۰۰ متر مربع، در کشور یک هزار و ۷۰۰ متر مربع و در این استان ۲۶۵ متر مربع بوده و نیاز است با کشت جنگل توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی زمینه افزایش سرانه جنگل در استان افزایش یابد.
محمدی با یادآوری استفاده از ظرفیت زندانیان استان مرکزی برای حرص و لایروبی در پارک فدک اراک گفت: با اجرای این طرح علاوه بر استفاده از ظرفیت زندانیان، کاهش هزینه‌ها را به همراه داشته که نیاز است از این ظرفیت در منطقه چپقلی و پارک جنگلی نیز استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: افزایش سطح فضای سبز در استان مرکزی از جمله وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان است و با توجه به ارتباط مستقیم افزایش فضای سبز با کاهش آلودگی‌ها و افزایش سلامت مردم، نیاز است اعتبارات این بخش برای توسعه سطح فضای سبز در استان و ارتقای سلامت مردم افزایش یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.