خانه » پیشنهاد سردبیر » آقایان؛ حرف تان را یکی کنید

آقایان؛ حرف تان را یکی کنید

شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸   شماره ۱۱۴۰

در حالی که مسئولان استان هر کدام نسخه جدیدی برای هپکو می پیچند، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد مالکیت هپکو، آذرآب و واگن پارس به مپنا واگذار شود

آقایان؛ حرف تان را یکی کنید

علی امیدی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی در آخرین روز کاری هفته گذشته وارد اراک شد که تجمع و اعتراض کارگران هپکو به وضعیت این شرکت و عدم پرداخت حقوق و معوقات شان پس از مدت ها سکوت از ابتدای هفته گذشته، از سر گرفته شده بود. اعتراضاتی که از جلوی دفتر نمایندگان مجلس آغاز و تا مقابل دادگستری کل استان کشیده شد. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از ورود به اراک در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی حضور یافت و پای سخنان مسئولان استان نشست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: مذاکره پیرامون حل مشکلات آن دسته از صنایع استان مرکزی که هم اکنون با مشکل مالکیت مواجه هستند، در دستورکار قرار دارد تا بتوان معضلات این شرکت ها را رفع کرد.
رحمانی اظهار کرد: در ارتباط با سه شرکت هپکو، آذرآب و واگن پارس اراک موضوع مالکیت مطرح است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در خصوص مشکلات به وجود آمده در شرکت آذرآب باید گفت مسئول اصلی بانک مربوطه است چرا که اگر یک روزه واگذاری را انجام دهد پس از آن شرایط جدید در این شرکت حاکم می شود.
وی بیان کرد: شرکت آذرآب نباید بـدون هیات مدیره و مدیر عامل باشد و باید به صورت فوری برای انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل جدید اقدام شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که مالکیت هر سه شرکت به مپنا واگذار شود چرا که این شرکت از توانمندی لازم برخوردار است و فعالیت های آن با شرکت های آذرآب و واگن پارس اراک مرتبط است، در این خصوص هرگونه مذاکره ای مدنظر باشد، را پیگیری خواهیم کرد.
رحمانی افزود: علت اصلی مشکلات به وجود آمده در این شرکت ها این است که، افرادی که تصمیم گیر بودند نتوانستند اقدامات لازم را برای آنها انجام دهند. ما که در این جلسه گرد هم آمده ایم در خصوص مالکیت این شرکت ها هیچ اختیاری نداریم و حتی دستگاه قضایی نمی تواند به این قضیه به راحتی ورود پیدا کند. برای مالکیت شرکت باید سهام دار یا خود مالک تصمیم بگیرد یا از مرجع رسمی حکم مالکیت صادر شود.
رحمانی بیان کرد: ما قطعا اجازه نخواهیم داد بیشتر از این در شرکت های فوق مشکل ایجاد شود، چرا که معضل بیکاری کارگران و مشکلات اقتصادی را تشدید کند.
وی تاکید کرد: با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام رونق تولید، حفظ وضع موجود تولید و اشتغال یک جهاد است. تولید کم بعضی از این شرکت ها بسیار غم انگیز است و قابل پذیرش نیست و همه در این قضیه مسئول هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام دستگاه های استان در استان مرکزی همراه و همدل هستند و باید در خصوص تصمیم گیری ها برای این سه شرکت صحبت یکسانی مطرح شود یعنی وزارت صنعت، استاندار مرکزی، دستگاه قضایی و نمایندگان استان حرفشان یکی باشد.
رحمانی افزود: شرکت واگن پارس با مشکلات کمتری مواجه است و برای هپکو، واگن پارس و آذرآب باید ظرف یک مدت زمان مشخص مدیر انتخاب شود. برای پیگیری مشکلات شرکت آذرآب نیز درصدد هستیم در روزهای آینده جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، استاندار مرکزی، نمایندگان شرکت و دیگر افراد در دفتر وزارت صمت تشکیل دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برای شرکت هپکو روی انتخاب مدیر تاکید داریم و این مساله باید سریع تر حل شود در این خصوص با وزیر اقتصاد و دارایی صحبت کردم و تایید مدیر جدید شرکت را از سازمان خصوصی سازی اخذ می کنیم.
رحمانی گفت: برای واگذاری شرکت ها باید نظارت و رسیدگی لازم انجام شود و در صـورت تخلف، دستگاه های نظارت و بازرسی از طریق دادگستری و دادستانی نظارت لازم را انجام دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در خصوص واگذاری این شرکت ها و مشکلات آن ها در جلسه آتی باید تصمیم گیری نهایی و ارایه راهکار صورت پذیرد تا هر چه سریعتر معضلات این صنایع برطرف گردد.
استاندار مرکزی نیز در این جلسه گفت: سوء مدیریت در شرکت هپکو این واحد صنعتی را نابود کرده و این شرکت عظیم به حال خود رها شده است و پیشنهاد می‌شود شرکت آذرآب به مپنا واگذار شود یا سهم ۳۰ درصدی بانک کشاورزی به کسانی که اهلیت دارند واگذار شود.
سیدعلی آقازاده بیان کرد: از دلایل مشکلات هپکو محقق نشدن تعهدات دستگاه‌های ملی از جمله خرید ۳۰۰ دستگاه از مجموع محصولات هپکو است که می‌توان آن را در اثر اعمال تحریم‌ها و افزایش قیمت محصولات تولیدی هپکو دانست.
حجت الاسلام عبدالهی رییس کل دادگستری استان مرکزی هم در این کارگروه با انتقاد از نحوه واگذاری کارخانه هپکو از هیات دولت خواست با بررسی مشکلات هپکو و جلوگیری از واردات بی رویه ماشین آلات تولیدی در این شرکت برای کارگران هپکو کار و درآمد ایجاد کند.
عبدالهی افزود: مشکل مدیریتی تنها مشکل این کارخانه نیست و باید با رونق تـــولید و فــروش ماشین آلات تولید شده کارخانه احیا شود.
علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: در شرایط کنونی راهی جز بازگشت شرکت هپکو به دولت نیست تا پس از تثبیت و آرامش شرکت، مجددا روند خصوصی سازی انجام گیرد .
کریمی با اشاره به دو پرونده سنگین هپکو و آذرآب در دستگاه قضایی و حقوق تضییع شده این دو شرکت و به غارت رفتن منابع و اموال آنها، افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان توسط مالک سابق آذرآب دزدیده شد و باید به امر توجه جدی صورت گیرد .
وی با تاکید براینکه اگر منابع به شرکت ها بازگردانده شود تولید نیز به این شرکتها باز می گردد، گفت: متاسفانه متخلفان در کشور جایزه می گیرند. همین آقایی که شرکت هپکو را تحویل گرفت امروز شرکت واگن سازی تاسیس کرده است و دولت نیز به این آقا باج داده است، در مناقصات برنده شده است و این چیزی جز جایزه دادن به متخلفان نیست. این آقا پیشینه ای در واگن سازی ندارد و از رانت ارتباطات ویژه در دولت استفاده کرده است و این رویه خوب نیست .
کریمی با اشاره به اینکه از سازمان خصوصی سازی گلایه مندیم چراکه مدیران نامطلوب برای شرکت ها انتخاب کرد، گفت: سازمان خصوصی سازی با انتخاب مدیریت مناسب می توانست اوضاع را بهتر کند اما شرکت هپکو طی ۱٫۵ سال اخیر با انتخاب مدیریت توسط سازمان خصوصی با افزایش بدهی و کاهش و حتی توقف تولید مواجه شد .
وی تاکید کرد: مطالبه کارگرانی که امروز کف خیابان هستند به حق است چراکه نگران آینده شرکت و آینده شغلی خود هستند. از اعتراضات کارگران هپکو تعبیر سیاسی شد و موج سواری سیاسی درخصوص آنها صورت گرفت، افرادی که خودشان در اتفاقات هپکو دخیل بودند برای رسانه های بیگانه خوراک تهیه کردند. در این شرایط شورای کار شرکت نیز اعلام کرد که اعتراضات کاملا صنفی بوده است و جا دارد که مراجع امنیتی و قضایی به موضوع ورود کنند .
کریمی با بیان اینکه هپکو که یک شرکت بورسی است و مالکیت و جابجایی در آن باید از مجرای بورس انجام گیرد، گفت: ارزش این شرکت به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است و سهامدار جدید با این مبلغ به عرصه خرید هپکو وارد نمی شود و سازمان خصوصی سازی هم نمی تواند با قیمتی پایین تر شرکت را واگذار کند و در این راستا مشکل ایجاد شده است .
وی افزود: در شرایط کنونی راهی جز بازگشت شرکت به دولت نیست تا پس از تثبیت و آرامش شرکت مجددا روند خصوصی سازی انجام گیرد، اگر راهکار حقوقی و مالی در این شرایط موجود است قطعا استقبال خواهیم کرد اما به نظر می رسد راهکاری در این شرایط وجود ندارد .
کریمی عدم وجود مالک و سهامدار مسئولیت پذیر را مهمترین مشکل کنونی آذرآب دانست و گفت: بخش خصوصی آماده خرید سهام بانک کشاورزی است و حتی بانک نیز هر سهام را به قیمت ۴۸۰ تومان برای فروش، قیمت گذاری و اعلام کرده است. مپنا تمایل به خرید دارد، اما اصرار داشت که واگن پارس را خریداری کند و این اصرار باعث شد که خرید آذرآب بلاتکلیف باقی بماند .
وی تاکید کرد: مدیریت آذرآب نیز مدیریت ضعیفی بوده است در حالی که در بدنه شرکت نیروهای بسیار توانمندی وجود دارد و اگر مدیرعامل از نیروهای آذرآب انتخاب شده بود امروز وضعیت بهتر بود .
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت شرکت واگن پارس افزود: دست به دست شدن شرکت برای ما سوال است، چرا شرکت گسترش و نوسازی کشور واگن پارس را در اختیار گرفت؟ می دانیم که در پشت پرده واردات واگن مدنظر بود و پوشش محکمی مثل واگن پارس برای تحقق این مهم نیاز بود و این امر در نهایت بالاتکلیفی شرکت را رقم زد.
معاون اقتصادی استاندار مرکزی هم در ادامه این جلسه گفت: با توجه به اینکه بحران مالکیت‌ در آذرآب، هپکو و واگن پارس سبب بروز مشکلات شده در نتیجه باید هرچه زودتر مالکیت آنها تعیین تکلیف شود .
سعید فرخی در خصوص میزان معوقات کارگری با بیان اینکه سال گذشته جمعیت کارگری متاثر از معوقات ۷۳۰۰ نفر بوده اندکه امسال به ۸۳۰۰ نفر رسیده است، تصریح کرد: در تیرماه سال گذشته معوقات کارگری کل شرکت های استان در مجموع ۲۰۶ ماه بوده که امسال به ۱۶۹ ماه کاهش پیدا کرده، همچنین تعداد واحدهای دارای معوقه ۶۳ واحد بوده که به ۵۵ واحد کاهش پیدا کرده است .
فرخی در خصوص مشکلان شرکت هپکو، مهمترین مشکل هپکو را بحران مالکیتی دانست و بیان کرد: سال گذشته با تدبیر وزیر وقت صمت، مدیریت شرکت به صورت موقت به دولت بازگشت، اما بواسطه بلاتکلیفی مالکیت و عدم امکان سرمایه گذاری، توفیقاتی در این زمینه حاصل نشده است. سال گذشته شروعی برای ایجاد یک حرکت نو در شرکت بود، اما متاسفانه به دلیل عملی نشدن تعهدات و قراردادها و مشخص نشدن مالکیت، شاهد اتفاقات خوبی در این شرکت نبودیم و در حال حاضر خواستار پیگیری و رفع مشکلات موجود بویژه تعیین تکلیف مالک هستیم .
وی اضافه کرد: درگیری امروز ما با سهامدار و هیئت مدیره شرکت است به طوریکه حتی علیرغم دعوت از مدیرعامل برای حضور در این جلسه، اما هیچ نماینده ای از مدیریت هپکو حضور نیافته است‌.
وی در خصوص شرکت آذرآب با اشاره به اینکه این شرکت نیز با بحران مالکیت مواجه است و یکماه است که مدیر ندارد، گفت: عمده سهام این شرکت در اختیار بخشی از بدنه بانک کشاورزی و شخص حقیقی قرار دارد و در حال حاضر نیز به غیر از رییس هیات مدیره هیچکس پای کار نیست و این شرکت مدیرعامل و عضو هیئت مدیره ندارد. در این شرایط امکان انعقاد قرارداد در شرکت وجود ندارد در حالی که این شرکت ظرفیت انعقاد قراردادهای متنوع را دارد.
فرخی در خصوص واگن پارس اضافه کرد: بحران مالکیت در این شرکت نیز وجود دارد. سازمان خصوصی سازی و مدیرعامل و سایر اعضا در تلاش برای سرپا نگهداشتن این شرکت هستند اما مالکیتی وجود ندارد که در این راستا به منظور تسریع اجرایی شدن تفاهمات، می‌طلبد مالکیت تعیین تکلیف شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.