خانه » پیشنهاد سردبیر » آزمون سرد مدیریت شهری اراک

آزمون سرد مدیریت شهری اراک

دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱  شماره ۱۶۳۸

وضعیت نقاط آب‌گرفتگی اراک از زبان شهرداران مناطق پنج‌گانه اراک

تکلیف اجرای پروژه های عمرانی شهرداری در زمستان چه خواهد شد؟

فاطمه چاپاری: زمستان و پاییز فصل محک خوردن عملکرد مدیریت شهری در طول سال است، چرا که این مجموعه نخست باید پروژه‌های عمرانی خود را تا قبل از سرما به مرحله‌ای برساند که سازه‌های مهم شهری در اثر برودت هوا به مشکل نخورد و از سوی دیگر تمهیداتی برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر و تسهیل خدمات‌رسانی در نظر بگیرد.
مدیران شهری شهرهای مختلف به فصل بارش، نگاهی متفاوت دارند و برای این دوره از سال، «برنامه‌ریزی» های چندبعدی از تجهیزات گرفته تا کنترل هوشمند شهر را با هدف «آمادگی کامل» انجام می‌دهند که شهر اراک نیز از این قاعده مستثنی نیست.
تابستان امسال بر اثر تغییر اقلیم در کشور شاهد بارش‌های ناگهانی و بی‌سابقه‌ای در شهرهای مختلف از جمله اراک بودیم، سیلاب‌های اخیر در گذرگاه‌ها و معابر شهری بار دیگر زنگ هشدار را برای مدیران شهری به صدا درآورد؛ با آغاز فصل سرد سال باز هم چالش‌هایی مشابه در انتظار شهروندان اراک است؛ چرا که این شهر در منطقه‌ای نیمه کوهستانی واقع شده است و مردم آن هر ساله در پی بارش برف و باران و آب‌گرفتگی معابر با مشکلات بسیاری در روز مواجه می‌شوند.
معابر موجود در یک شهر، شریان‌هایی اصلی آن به‌شمار می‌رود که رفت و آمد شهروندان پیاده و سواره مدام در آن جریان دارد، از این‌رو رسیدگی و نظارت بر کیفیت معابر به‌ویژه در فصول پاییز و زمستان مسئولیت خطیر و مهمی است و لازم است شهرداری تمهیداتی همچون بهسازی معابر به منظور تسهیل عبور و مرور شهروندان، فراهم کردن خدمات رفاهی و ارتقای زیرساخت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری در زمستان به مانع نخواهد خورد
حجت‌الله مرادی، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک می‌گوید: شهرداری در حال اجرای پروژه‌های عمرانی مختلفی است و برای پروژه‌های ابنیه‌ای همچون ساختمان‌های شهرداری مناطق دو و سه، سالن نمایش و زورخانه که مرحله اسکلت ساختمان اجرا شده است و تنها اجرای داخل ساختمان باقی مانده است، در فصول سرد مانعی برای اجرای کار در بارندگی وجود نخواهد داشت.
وی اضافه می‌کند: برای اجرای پروژه تقاطع‌های غیرهمسطح، جدول‌گذاری و سنگ‌فرش در معابر شهری نیز با توجه به تجاربی که از سال‌های گذشته داریم، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که با کمترین مشکل در مواجهه با بارندگی‌ها روبه‌رو خواهیم شد.
معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک تصریح می‌کند: بارندگی در سال‌های اخیر به گونه‌ای نبوده است که در بلندمدت مانع کار اجرایی پروژه‌های عمرانی شود، همچنین آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان دستورالعمل‌های ویژه برای اجرا و نگهداری سازه‌های بتنی در هر شرایط آب و هوایی را مشخص کرده است و نگرانی در این مورد وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: از جمله مشکلاتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه شدیم، می‌توان به تأخیر در اجرای آسفالت در تقاطع غیرهمسطح میدان مقاومت اشاره کرد که ممکن است در سال جاری نیز اتفاقات اینچنینی مانع ادامه کار شود که این مورد موقت و محدود است و روند اجرای پروژه را با آسیب جدی روبه‌رو نخواهد کرد.

وضعیت نقاط آب‌گرفتگی در مناطق پنج‌گانه اراک
حسین زندیه‌وکیلی، شهردار منطقه یک اراک می‌گوید: در سال‌های اخیر تمام نقاط دچار آب‌گرفتگی در این منطقه شناسایی و اصلاح شده است و تنها در بلوار امام علی (ع) در حاشیه کمربندی شمالی با مشکل مواجه بودیم که طی سیلاب‌هایی که چندی پیش اتفاق افتاد، این کانال لایروبی شد.
وی با بیان اینکه تمام پروژه‌های عمرانی منطقه شامل جدول‌کشی و سنگ‌فرش تا قبل از بارندگی‌هایی که پیش‌بینی شده، از آبان‌ماه آغاز شده است، تصریح می‌کند: مشکل بزرگ در ارتباط با کانال‌های آب سطحی پروژه مسکن اقدام ملی هشت هزار واحدی است که به‌رغم پیگیری‌ها از سوی شهرداری و استانداری به سرانجامی نرسیده است، شرکت پیمانکار و اداره کل راه و شهرسازی به عنوان کارفرمای پروژه بدون هماهنگی با شهرداری به خاکبرداری سایت پرداخت و این موضوع باعث شد کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر که به زمین‌های بالادست در منطقه یک منتهی می‌شود، قطع شود و ما نگران خطر آب‌گرفتگی در این کانال هستیم و اخطارهای مکرری نیز در این زمینه داده‌ایم.
مجتبی قاسمی، شهردار منطقه دو اراک نیز اظهار می‌کند: با توجه به آغاز فصل سرما و بارش‌ها، اقداماتی برای رفاه حال شهروندان صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به اجرای پنج هزار متر طول جدول نهری در معابر فرعی و تعمیر و بهسازی ۱۲۳۵ متر از جداول سطح این منطقه اشاره کرد.
وی ادامه می‌دهد: در این راستا لایروبی کانال‌های عرضی در بعضی خیابان‌های سطح منطقه، اجرای لکه‌گیری روکش آسفالت حیاط ۱۵ مدرسه مطابق با مصوبات ستاد استقبال از دیگر اقداماتی است که در راستای ساماندهی منطقه در آستانه فصل سرد به انجام رسیده است.
وی خاطرنشان می‌کند: به درخواست شهروندان، بر اساس نیاز به کنترل سرعت خودروها و ایمن‌سازی مسیر، با مصوبه شورای ترافیک استان، ابتدا در خیابان جهاد روبه‌روی اداره مجمع امور صنفی و مسجد الزهرا (س) سرعت‌کاه نصب شده است، همچنین اصلاح هندسی و اجرای ۳۰۰ متر طول بلوار ابتدای ورودی شهرک بهشتی و فاز یک خیابان مبارزان نیز از موارد دیگری است که در این زمینه اجرایی شده است.
محمد جعفرپور، شهردار منطقه سه اراک با بیان اینکه نقاط و عوامل دخیل در آب‌گرفتگی در سطح منطقه شناسایی شده است و نیروهای شهرداری مشغول رفع این ایرادها و آماده‌سازی معابر برای فصل سرد سال هستند، می‌گوید: از مهمترین علل آب‌گرفتگی در سطح منطقه می‌توان نبود کانال جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی، فرسوده بودن دیواره قنات و ریزش دیوار در بعضی نقاط، مسدود شدن کانال دفع آب‌های سطحی، ریزش دیواره قنات، نبود شیب مناسب و عرض کافی جهت هدایت آب‌های سطحی در کانال‌های موجود و لایروبی نشدن کانال‌ها برشمرد.
وی می‌افزاید: در راستای رفع ایرادهای موجود، اجرای جداول نهری، تخریب بند قدیمی و لایروبی رودخانه و همچنین لایروبی کانال‌های موجود و احداث کانال‌های دفع آب‌های سطحی انجام شده است.
عباس فضلعلی، شهردار منطقه ۴ اراک می‌گوید: با آغاز فصل پاییز اقداماتی در زمینه آماده‌سازی شهر برای مدارس انجام شد و در حال حاضر نیز نقاطی که در سال‌های گذشته دچار آب‌گرفتگی می‌شد، شناسایی شده است و در حال لکه‌گیری و اصلاح این نقاط هستیم؛ در بعضی محل‌ها عرض جداول را گسترش داده‌ایم و همچنین در نظر داریم در بعضی مناطق نیز در صورت نیاز چاه جذبی حفر کنیم.
وی ادامه می‌دهد: در همین راستا ۳۰۰ تن آسفالت به منظور لکه‌گیری، ۱۵۰۰ متر طول جدول‌گذاری و دو عدد چاه جذبی حفر شده است که امیدواریم با انجام این اقدامات در سال جدید با آب‌گرفتگی معابر مواجه نباشیم.
ناصر عسگری، شهردار منطقه پنج اراک با بیان اینکه نیروهای شهرداری منطقه در حال رفع نقاط آب‌گرفتگی در شهر هستند و تاکنون در محل تقاطع خیابان آیت‌الله غفاری و قائم‌مقام اصلاحات لازم انجام شده است و در ادامه اقدامات لازم در خیابان امیدوار انجام خواهد شد، اظهار می‌کند: در دو نقطه از محلاتی که امکان هدایت آب‌های سطحی در جداول سطح شهر نبوده است نیز حفر چاه جذبی پیش‌بینی و اجرا شده است که امیدواریم با انجام این اقدامات در فصول بارندگی شاهد مشکلاتی همچون آب‌گرفتگی سطح معابر نباشیم.
وی تصریح می‌کند: پروژه‌های عمرانی منطقه شامل جدول‌کشی و توزیع آسفالت در سطح منطقه به اجرا رسیده است و تنها ۱۰ درصد از سنگ‌فرش بازارچه الغدیر و ۵۰ درصد از سنگ‌فرش پیاده‌روی خیابان جهرم باقی مانده است که تا قبل از آغاز بارندگی‌ها به اتمام خواهد رسید و نیروهای امانی منطقه نیز موارد جزئی از جمله لکه‌گیری حفاری‌ها را در طول سال انجام خواهند داد.
شهردار منطقه پنج اراک خاطرنشان می‌کند: اقداماتی همچون توزیع نمک در معابر هنگام بارش برف نیز از وظایف معاونت خدمات شهری است که در صورت نیاز با همکاری نیروهای مناطق انجام می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.