خانه » پیشنهاد سردبیر » آذر منصوری در ضیافت افطاری حزب اتحاد ملت در اراک/رقابت نا برابر جناح ها در کشور

آذر منصوری در ضیافت افطاری حزب اتحاد ملت در اراک/رقابت نا برابر جناح ها در کشور

سه شنیه ۱۵ تیر ۹۵    شماره ۳۶۱

وقایع استان:
آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی یکشنبه در ضیافت افطاری این حزب در اراک گفت: تفاهم بین مجموعه نیروهای اصلاح طلب، اصلاح جو و تحول خواه که دغدغه منافع ملی و نزدیکی خطر رادیکالیسم را دارند لازمه بقای اصلاحات است.
وی افزود: با توجه به رویکردی که ما از سال ۹۲ آغاز کرده ایم باید از ظرفیت موجود استفاده کنیم تا بتوانیم گام های بعدی را بهتر و موثرتر برداریم.
منصوری با بیان اینکه رییس دولت اصلاحات در آخرین سخنرانی خودشان در بنیاد باران سه جهت گیری کلی را به عنوان جهت گیری اصلی جریان اصلاحات مطرح کرد، اظهار کرد: تلاش برای توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور در همه عرصه ها، مقابله با هر نوع استبداد، دیکتاتوری و خودکامگی و تلاش برای مردم سالاری دینی و تلاش برای حفظ استقلال کشور جهت گیری های اصلی عنوان شده برای هر اصلاح طلبی در کشور است.
وی تاکید کرد: جریان اصلاحات به عنوان یک جریان موثر که حداقل در انتخابات اخیر نشان داد این گفتمان و جریان سیاسی از پایگاه اجتماعی غیرقابل مقایسه ای در مقایسه جریان رقیب برخوردار است.
رییس کمیسیون سیاسی حزب اتحاد ملت گفت: این جریان تلاش خواهد کرد که در ادامه حیات خود در جهت پیشرفت اصلاحات تدریجی از همه ظرفیت های موجود در جهت تقویت روح مردم سالاری و دموکراسی استفاده کند، همچنین از همین گفتمان در سطح جامعه باید توافقی صورت بگیرد تا این جریان بتواند با کمک مردم به تحقق اصلاحات مردم محور و جامعه محور کمک کند و در سطح حکومت هم برای اینکه بتواند از ظرفیت های قانون اساسی برای تحقق مردم سالاری و کارآمدتر کردن نهادها و دموکراسیزاسیون ساختار ها و ساختارهای حقیقی و حقوقی حکومت استفاده کند.
منصوری ادامه داد: تمام تلاش ما این است که برای تحقق مردم سالاری علیرغم همه آنچه که بر سر قانون انتخابات آمده اما هنوز فصل سوم قانون انتخابات را داریم و تمامی تنگناها و گسترش نظارت استصوابی باز هم با تمام توان برای گسترش مردم سالاری و حفظ منافع مردم تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه عدم اجرای فصل سوم قانون اساسی و موضوع انتخابات آزاد مهم ترین دغدغه در سیاست داخلی امروز ماست، اضافه کرد: امروزه عده ای ما را نقد می کنند که شما از طریق همکاری با اصولگرایان میانه رو اصلاحات را از معنای خودش تهی کرده اید و ما می گوییم این سیاست دقیقا به جاست و جزئی از پروژه تحول خواهی است.
منصوری ادامه داد: عدم برگزاری انتخابات آزاد مهم ترین علت تهدید جامعه در مسیر دموکراسی است که از طریق تقویت تحزب و کار تشکیلاتی رفع موانع حزبی، قدرتمند شدن احزاب، پاسخگو بودن حکومت و رشد تشکیلات حزبی به کمک فرآیند مردم سالاری خواهد آمد. این کار وظیفه اصلاح طلبان در همه استان ها و شهرستان ها است و همه این عوامل در کنار اصلاحات ما را به جامعه مدنی می رساند و در آن صورت ما می توانیم بگوییم اگر در انتخابات اکثر کرسی ها را به دست نیاورده ایم، ولی در بدنه مردم به اندازه کافی نیرو داریم.
وی گفت: همه ما می دانیم امروزه در بین دو جناح به اندازه کافی توازن وجود ندارد یک جناح همه نهادهای انتصابی را در اختیار دارد و همه تلاشش را برای حذف جناح دیگر حتی در نهادهای انتخابی هم می کند بنابراین دو جناح در یک رقابت نابرابر باهم قرار دارند.
منصوری تاکید کرد: داشتن بدنه مردم و کمک نهادهای مردمی به اصلاحات توازن بین این دو جناح را ایجاد می کند زیرا خط قرمز اصلاحات مطالبات مردم است، ما در سطح حکومت تلاش می کنیم که به روند مردم سالاری کمک کنیم و در سطح سیاسی بتوانیم سند چشم انداز بیست ساله را تحقق بخشیم.
وی اضافه کرد: بنابراین ما به عنوان جریان حافظ منافع ملت نباید بگذاریم وقایعی مانند هشت سال دولت گذشته تکرار شود زیرا در آن هشت سال رسیدن به سند چشم انداز بیست ساله برای سالیان دراز به تعویق افتاد و تمام بنیان هایی که می تواند اقتصاد را به رشد برساند در آن سال ها نابود شدند دولت قبل سرمایه های انسانی را تنزل داد و آمار آسیب اجتماعی را به بالاترین حد رساند.
منصوری با بیان اینکه جریان اصلاحات برای رسیدن اصلاحات تدریجی به گفتگو احتیاج دارد، اظهار کرد: این گفتگو موجب می شود تا بتوان از کسانی که رادیکالیسم را یک آفت و خطر جدی برای نابودی کشور می دانند و از آن هراس دارند، کمک گرفت.
این فعال سیاسی ادامه داد: دولت باید سامانه ای را برای ایجاد گفتگو در تمامی سطوح جامعه ایجاد کند و نباید همیشه دولت متولی و همه کاره این بحث باشد در واقع دولت باید آغاز کننده این کار باشد و اعضا و تشکلات خودشان کار این سامانه را ادامه دهند تا با آمد و رفت دولت ها این سامانه آسیب نبیند.
منصوری تصریح کرد: ۳۵۰ هزار میلیارد بدهی از دولت قبل برای دولت روحانی باقی مانده بود، حتی در سیلوهای اکثر شهرها به گفته روحانی گندم برای یک هفته هم وجود نداشت. وقتی مردم حتی نان شب را هم ندارند چگونه می توان با آن ها از سیاست گفت، وضعیت کشور به حدی اسف بار بود که بسیاری معتقد بودند که برای ترمیم خرابی های ناشی از دولت قبل بیست سال وقت لازم است.
وی گفت: جالب است حالا همان ها ما و برجام را نقد می کنند. کسانی که دولت را امروزه نقد می کنند چه نسخه ای برای خارج شدن از این رکود دارند؟
این فعال اصلاح طلب ادامه داد: تفاوت این دولت با دولت قبلی این است که خودش را پاسخگو می داند و اساسا مشکل همیشگی جامعه ما در همین عدم پاسخگویی است، یکی از رسوبات دولت قبل همین عدم شفافیت و پاسخگویی و جواب گویی مردم است، بعنوان مثال برای وزارت فرهنگ و ارشاد پانزده درصد کل بودجه فرهنگی کشور در نظر گرفته شده و هیچ کس نگفته است که ۸۵ درصد بقیه به کجا می رود.
منصوری گفت: سوال اساسی این است چرا اقتصاد ناکارآمد است؟ بخشی از این اقتصاد باقی مانده از دولت قبلی است و بخشی هم به ساختار بر می گردد با توجه به اینکه رویکرد اصلی ما سند چشم انداز بیست ساله است و تحقق آزادی و عدالت محوری در کنار رعایت ارزش های اخلاقی، اسلامی و انسانی است.
وی افزود: ما برای استفاده از فرصت پسابرجام و حرکت دادن سرمایه داخلی باید ایجاد امنیت کنیم، هم اکنون هزاران سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری به ایران می آیند. ولی چون احساس امنیت نمی کنند به خانه شان برمی گردند، زیرا سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در کشور علاوه بر دولت باید پاسخگوی ده ها نهاد دیگر باشد، چیزی که در دولت قبل یک امر عادی بود زیرا در دولت قبل به دلیل دخالت بیش از حد دولت، بخش خصوصی به ضعیف ترین حد خودش رسید به حدی که شرکت بزرگ و برند معتبری چون ارج ورشکست شد.
منصوری بیان کرد: بزرگترین میراث باقی مانده از دولت قبل فساد سازمان یافته و سیستماتیک در تمامی سطوح بود به حدی که ارقام فساد امروزه برای ما به دلیل تکرر آن عادی شده است و حالا همان فاسدان می خواهند با چند فیش حقوقی دولت را تخریب کنند و در پشت این فیش ها صددرصد اهداف سیاسی وجود دارد و این کار را برای فراموش کردن رحیمی ها و بقایی ها و زنجانی ها انجام داده اند.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد آنچه باعث رشد می شود اقتصاد رقابتی است که ما دقیقا مقابلش را داریم یعنی اقتصاد رانتی، اقتصاد رانتی در کنار نبود شفافیت و امنیتی کردن فضای کشور و نبود رقابت امروزه ما را به فاجعه رکود اقتصادی رسانده است، زیرا ما در قوانین ثبات را لازم داریم تا بتوانیم توسعه پایدار و همه جانبه را در همه عرصه ها تجربه کنیم.
منصوری گفت: هشت سال سیاست ضد توسعه در همه عرصه ها برای خدشه دار کردن توسعه پایدار و سند چشم انداز بیست ساله و مردم سالاری همه عرصه های توسعه را نابود کرد.
وی افزود: حقوق نامتعارف دستورالعملی بود که از دولت قبل باقی ماند و از معدل جامعه بالاتر بود و چه خوب که این ارقام منتشر شد، باید انضباط را برقرار کنیم و به مشارکت حداکثری برسیم تا از حالت اقتصاد نفتی خارج شویم و از این وابستگی به نفت رها شویم تا شاید با کمک مشارکت و شفافیت از اقتصاد رانتی به سمت اقتصاد رقابتی حرکت کنیم.
منصوری تاکید کرد: تاکید بر شفافیت، اطلاع رسانی و پرسش گری مردم و پاسخگویی حکومت از وظایف ماست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.