خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با « امید مهدوی» به بهانه حضور فیلم هایش در بخش مسابقه دو سالانه جشنواره بین المللی فیلم و هنر جنوب در شیلی/جویندگان مارکت

گفتگو با « امید مهدوی» به بهانه حضور فیلم هایش در بخش مسابقه دو سالانه جشنواره بین المللی فیلم و هنر جنوب در شیلی/جویندگان مارکت

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶   شماره ۷۰۲

***

وقایع استان

سحر یاری

***

اکران فیلم ها در سینمای ایران برای مخاطب عام مختص فیلم بلند است و فیلم های مستند و به ویژه فیلم کوتاه جایگاه خاصی ندارد و همچنان اکران هایشان در جشنواره ها خلاصه می شود و مخاطبان خاص که اغلب خود از اهالی حوزه فیلم هستند به تماشای آن می نشینند. همین مسئله اهمیت حضور در جشنواره ها را برای فیلم های تولیدی مستند و فیلم های کوتاه بیشتر می کند زیرا تنها محملی است که می توانند آثار خود را به طور جدی نمایش دهند و خود را بعنوان فیلمساز معرفی کنند. حضــور در جشنواره های داخلی و خارجی یکی از اهدافی است که هنرمندان برای ارائه آثار خود و دریافت بازخوردها و نقد آثارشان مورد توجه قرار می دهند. در این میان اهمیت جشنواره های بین المللی در میان فیلمسازان بیشتر است و فیلمسازان جوان علاقه دارند تا نتیجه هنر، دانش و تجربه خود را در قالب فیلم هایشان در مدیوم بزرگتری نمایش دهند. راهیابی دو فیلم کوتاه از اراک و نمایش آنها در بخش مسابقه جشنواره بین المللی دوسالانه آکادمیک فیلم و هنرجنوب کشور شیلی، بهانه ای بود تا به گفتگو با « امید مهدوی، کارگردان آن ها بنشینیم. مهدوی البته معتقد است که این فیلم ها حاصل تلاش گروه هنری «ضبط» است و او به تنهایی نمی تواند خود را صاحب این فیلم ها بداند.
مهدوی به واسطه علاقه اش به تصویر عکاسی را از سال ۸۸ در دوران نوجوانی آغاز کرد در ابتدا با دوربین آنالوگ عکاسی می کرد و بعدها این علاقه او را مجاب کرد تا به هنرستان برود و در رشته سینما ادامه تحصیل دهد. بعد از ورود به هنرستان با تعدادی از دوستانش گروه هنری ضبط را تشکیل دادند و فعالیت های هنری گروه از جمله تولید فیلم در ژانرهای مختلف چون داستانی، تجربی و مستند آغاز شد.
مهدوی می گوید: ما پنج نفر بودیم و در عالم هنرستان و دانش آموزی کار را شروع کردیم بعد هم به دانشگاه ورود پیدا کردیم یعنی همزمان دانش تئوری و تجربی را جلو می بردیم.
او در خصوص تولیدات این گروه ادامه می دهد: در سال ۸۹ دو فیلم «افسوس» و «هوای آزاد» را ساختیم که به جشنواره منطقه ای« افلاک» خرم آباد راه پیدا کرد. بعد از آن در سال ۹۰ دو فیلم دیگر تولید کردیم که به جشنواره ۱۰۰ ثانیه حوزه هنری راه یافت. کارگردانی سه فیلم از این چهار فیلم را من بر عهده داشتم و در یکی دیگر مدیر فیلمبرداری بودم.
مهدوی ادامه می دهد: سال ۹۶ اولین حضور فیلم های ما در جشنواره های بین المللی است و دو فیلم «فلون» و «برشی از کیک» به کارگردانی بنده از روز ۲۳ مهر در بخش جشنواره بین المللی دوسالانه آکادمیک فیلم و هنرجنوب کشور شیلی اکران شده است.
این کارگردان جوان می گوید: در این جشنواره اغلب فیلم های آوانگارد و تجربی پذیرفته می شوند و از کشور ایران ۹ فیلم کوتاه و یک فیلم بلند حضور دارند که تنها کارگردانی که دو فیلم دارد من هستم.
مهدوی توضیح می دهد: «فلون» تولید سال ۹۰ و شش دقیقه است و « برشی از کیک» نیز امسال تولید شده که زمانش سه دقیقه است. هر دو اثر در ژانر تجربی هستند.
وی بیان می کند: عوامل هر دو فیلم بالغ بر ۲۰ نفر بودند. «فلون» ( گناهکار) شش سال پیش یعنی در همان دوران که هنرجو بودیم ساخته شد و حالا بعد از شش سال دارد پخش می شود این یاد می دهد که باید صبوری کرد و اینکه دنبال نتیجه و عرضه سریع نبود.
مهدوی با اشاره به اینکه ساخت فیلم تجربی ویژگی های خود را دارد، ادامه داد: معمولا این فیلم ها فیلمنامه مشخصی ندارد،البته نه به این معنا که طرحی در ذهن کارگردان نیست. این فیلم ها فضاهای آلترناتیو دارند و هر اتفاقی ممکن است در آن رخ دهد و اصلا قابل پیش بینی نیستند. من اعتقاد دارم که شخصیت پردازی در آن ها معنا ندارد و ما قرار نیست که شخصیت را بشناسیم.
وی اضافه کرد: اینگونه فیلم ها خیلی پراکندگی دارند و تدوینشان افسار گسیخته است و بیشتر فیلم در تدوین شکل می گیرد. بهترین تعریف سینمای تجربی می تواند این باشد که نوعی سینمای نوگرا و آوانگارد است که حتی فرم و فضاسازی آن را می توان از فیلم کوتاه نیز به فیلم بلند تعمیم داد.
مهدوی ادامه داد: مهم ترین نکته این است که نباید منتظر ماند تا شرایط برای ساخت فیلم مهیا شود. زیرا برای ساخت یک فیلم خصوصا تجربی لزوما به هزینه زیادی نیازی نداریم. یعنی این توجیهی برای فیلم نساختن نشود زیرا امروز شرایط تغییر کرده هم اکنون با مــوبایل نیز می شود فیلم ساخت خصوصا فیلم های پرتره ای.
وی افزود: مثلا فیلم «برشی از کیک» با یک دوربین معمولی فیلمبرداری شده و هزینه زیادی برای آن نشده و حالا دارد تور بین المللی برگزار می شود.
کارگردان فیلم «فلون» و «برشی از کیک» می گوید: مهم ترین مــوضوعی که باید مدنظر علاقمنـــدان و تازه واردان حوزه فیلم باشد این است که پیگیر باشند و در کنار کارهای تجربی خود تئوری سینما را دنبال کنند تا به یک اجرای قابل قبول و خوب برسند.
مهدوی تاکید می کند: در این مسیر باید به نقطه ای رسید که برای فیلم خود یک مارکت تعریف کرد و مارکتینگ فیلم را تعریف و بودجه های که نیاز دارد را از طریق تبادل با سازمان ها، ارگان ها و افرادی که در این حوزه هستند تامین کرد.
وی در پاسخ به این سوال که برای شرکت در جشنواره به طور شخصی اقدام کرده یا از طریق کانال مشخصی، گفت: برای حضور در جشنواره های بین المللی اگر بخواهید اقدام شخصی کنید مراحل و شرایط سختی دارد بنابراین بهتر است این کار را به شرکت های پخش و توزیع سپرد. زیرا این شرکت ها با بررسی و روانکاوی فیلم تشخیص می دهند که فیلم مناسب کدام جشنواره با چه سبک و مخاطبی است.
مهدوی ادامه می دهد: برای این کار شرکت پخش کننده با فیلمساز قرارداد می بندد و فیلم و تمام موارد مرتبط با آن چون وب سایت، پوستر، تیزر و عکس های پشت صحنه آن را دریافت می کند. قرارداد بستن و لینک شدن با این کمپانی ها آنچنان سخت نیست اگر فیلمی داشته باشید که حرفی برای گفتن داشته باشد می توان خیلی راحت این کار را کرد.
وی با بیان اینکه این دو فیــــلم هم اکنون تـــور بین المللی خود را آغاز کرده است، ادامه داد: بعد از جشنواره شیلی این دو فیلم در جشنواره فیلم های خیابانی برزیل و بعد از آن در آذرماه به فستیوالی در آرژانتین نمایش داده می شود.
این کارگردان اراکی در توضیح اهمیت حضور در جشنواره های بین المللی گفت: قطعا هر فیلمساز و عوامل آن دلشان می خواهد فیلمشان دیده شود و این دیده شدن چه از طرف مخاطب داخلی و چه خارجی هر دو جذاب است و امتیاز بسیاری دارد و البته مهم است که فیلم کجا پخش شود.
مهدوی ادامه داد: زبان سینما زبانی جهانی است و این که با یک فرهنگ و زبان بتوانی حرف هایت را به مردمی با فرهنگ و زبان دیگر بزنی نکته این جشنواره هاست و ممکن است فردی از یک کشور دیگر دغدغه مشترکی با تو داشته و با تو ارتباط برقرار کند. یکی دیگر از امتیازها این است که در جشنواره ها جلسات نقد و بررسی فیلم ها تشکیل و در مورد آن حرف زده و مطلب برایشان نوشته و به نوعی فیلم رسانه ای می شود که این برای یک فیلمساز اهمیت دارد.
وی در خصوص اهمیت فیلم کوتاه می گوید: به نظر من ساخت فیلم کوتاه به دلیل این که در زمان کوتاهی قرار است دغدغه و نگاه فیلمساز مطرح شود سخت تر از ساخت فیلم بلند است و از آنجایی که هنر هم به سمت مینیمال و ایجاز می رود فیلم کوتاه اهمیت خاصی در دنیا دارد برای همین هنرمندانی هستند که تــرجیح می دهند فقط فیلم کوتاه بسازند.
این هنرمند اراکی در پاسخ به این سوال که فیلــمسازی در اراک چه چالش هایی دارد و آیـــا حمایت ها در این عرصه کافی است، توضیح داد: صریح بگویم اگر این سوال چهارسال پیش از من می شد قطعا گلایه می کردم و می گفتم شرایطی نیست که من فیلم بسازم و حمایت هایی چون تجهیزات، مخاطب، سالن، امکان پخش و فستیوال ندارم. اما حالا متوجه شده ام که بعنوان یک فیلمساز باید باهوش بود و همانطور که گفتم باید کار را به حدی رساند که مارکت داشت.
مهدوی تاکید می کند: البته این بدین معنا نیست که هنرمند خود باید به تنهایی کار کند بلکه در کنار این نگاه هنرمند باید حمایت ها از سوی متولیانی چون ارشاد، حوزه هنری و انجمن سینمای جوان که وظیفه ذاتی اش حمایت از سینماگران جوان است وجود داشته باشد.
وی گفت: وجود کارگاه های آموزشی، گردهمایی برای نمایش فیلم های فیلمسازان استان و برگزاری جلسات نقد و بررسی و تبادل نظر با یکدیگر و فراهم کردن شرایط اکران از حمایت هایی است که باید از فیلمسازان جوان شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.