خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به استقبال اداره کل ارشاد استان مرکزی به برگزاری کنسرت رایگان همایون شجریان در اراک/نوای بیهوده

نگاه «وقایع استان» به استقبال اداره کل ارشاد استان مرکزی به برگزاری کنسرت رایگان همایون شجریان در اراک/نوای بیهوده

یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷  شماره ۹۰۲

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

آوا و موسیقی سال ها قبل از آن که بشر کلام و بیان را بیاموزد وجود داشته است. پرندگان، درخت، دریا، حیوانات و حتی پاییز، هر جایی از طبیعت، یک موسیقی منحصر به فرد و مخصوص به خود را دارد. تاثیر موسیقی سال هاست که مورد توجه روانشناسان و جامعه شناسان قرار گرفته و همواره عده کثیری را به سمت خود کشانده و با پیشرفت این هنر روش های جدیدی برای تاثیر آن در نظر گرفته شد به طوریکه امروزه یکی از مهمترین اخبارهای هنری و اجتماعی، اخبار مربوط به برگزاری کنسرت های در شهرها می باشد. به طوری که در اکثر روزهای سال بنرهای تبلیغاتی را می بینیم که خبر از برگزاری کنسرت ها می دهند.
بدیهی است که یکی از ملزومات هر هنرمند موسیقی، دیدن کنسرت های متعدد است و بار آموزشی بسیار بالایی برای آنها دارد. البته به جنبه مخرب بودن بعضی از این کنسرت ها هم باید اشاره داشت، در نتیجه یک موسیقیدان با توجه به سبک و ژانر خود و نیازمندی خود در آن حرفه تخصصی خود، باید کنسرت مدنظر خود را ببیند و بشنود.
مطمئنا آن چیزی که در غالب یک آهنگ صوتی و حتی تصویری می بینیم کاملا متفاوت با اجرای زنده آن در کنسرت است. در اجرای زنده صدای هر ساز بصورت کاملا مجزا و قابل لمس شنیده می شود. کاری به کیفیت اجرای آن نوازنده یا خواننده نداریم. فرض بر این است که بهترین کیفیت ارائه می شود آنگاه یک موسیقیدان آن چیزی را که بعنوان شنونده در ذهن داشت لمس می کند و از طرف دیگر، آن چیزی که بعنوان یک ایده یا اثر خودش در سر دارد را برای یک اجرای زنده، تجسم می کند و راحتتر به خروجی کار خود دقت می کند. پس حتما لازم نیست خودمان اجرا کنیم و فقط با اجرای خودمان به هدف تجربه ها برسیم بلکه می توان از تجربه اجرای زنده دوستان هنرمند روی استیج نهایت استفاده را برد. پس تاثیر کنسرت بر جامعه هنرمندان به قدری زیاد است که خلا آن را فقط و فقط همین اجراها می تواند پر کند نه چیز دیگر. پس کنسرت به بالا رفتن سطح توانایی موسیقیدان های شهر کمک می کند.
علاوه بر این بخشی از افراد کنسرت رفتن را در ملزومات زندگی شخصی و خانوادگی می بینند. همانطوری که ممکن است عده ای دیدن فوتبال در ورزشگاه یا دیدن فیلم در سینما را جزء اولویت ها و یا حتی سرگرمی نگاه می کنند. جدا از این مسائل تاثیرات روحی و روانی که یک کنسرت برای شهروندان دارد بسیار مهم است، مخصوصا نسل جوان که بعد از یک کنسرت روحیه شان دگرگون می شود. برای این نحوه شارژ شدن شاید هیچ جایگزینی نمی توان پیدا کرد و به طبع خلا آن را نمی توان با چیزی پر کرد، خلا اینگونه از نظر روانشناسی در بعدهای دیگر این جوانان و نوجوانان و اقشار دیگر نمود پیدا می کند و به نوعی نابهنجاری ها را رقم می زند که قابل جبران و قابل بخشش نیست. پس وظیفه مسئولان ذی ربط است و حتی مسئولان شهری موظف به ایجاد این مورد مهم هستند. گاها دیده می شود که خیلی از مردم حتی برای دیدن کنسرت به خارج از کشور سفر می کنند و ارز از این کشور خــارج می شود. در اینجا می توان به شعار سال ۹۷ که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد هم اشاره کرد که حمایت از کالای ایرانی در دستور کار است که این کنسرت ها را می توان بعنوان حمایت از تولید و یا کالای ایرانی نگاه کرد. پس باید این کنسرت ها باشد تا هم مردم دارای نشاط روحی باشد و هم چرخه اقتصاد در این بخش جریان داشته باشد و هم شهر از نظر روحیه و نشاط در سطح نرمال قرار گیرد.
این در حالی است که سریال لغو کنسرت ها در کشور همچنان ادامه دارد و این امر ضرر بزرگی به اقتصاد و روح و روان جامعه وارد می کند اما چند روز پیش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برای برگزاری کنسرت همایون شجریان در یکی از فضاهای عمومی اراک اعلام آمادگی کرد.
به گزارش وقایع استان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، محسن شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این رابطه گفت: طی مذاکره انجام شده با سید علی آقازاده استاندار مرکزی و نظر مساعد وی در خصوص برگزاری کنسرت رایگان همایون شجریان در یکی از فضاهای عمومی استان مرکزی، این اداره کل آمادگی برگزاری این رویداد فرهنگی هنری در جهت نشاط افزایی جامعه را دارد. وی افزود: با توجه به حمایت های بی دریغ استــاندار مــرکزی از فعالیت های فرهنگی هنری خصوصا در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و نشاط افزایی و همراهی وی برای تامین بستر لازم و ایجاد فضای مناسب برای برگزاری این رویداد در صورت فراهم بودن شرایط لازم و همکاری و همیاری سایر نهادها و ارگان های موثر به ویژه ورزش و جوانان، شهرداری و نیروی انتظامی همانند حضور و همکاری سازنده این عزیران در سایر فعالیت های فرهنگی هنری گذشته، کنسرت همایون شجریان در شهر صنعتی اراک برگزار می شود.
شریفی ادامه داد: مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی و دیگر فعالان فرهنگی هنری استان مرکزی آمادگی خود را برای برگزاری این رویداد هنری اعلام می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: این حرکت پسندیده برخی از هنرمندان کشور سبب می شود سایر اقشار کم درآمد جامعه و کسانی که توان خرید بلیط برای شرکت در کنسرت ها را ندارند،‌ بتوانند در برنامه های جشن و نشاط آور هنرمندان حضور یابند.
لازم به ذکر است که پیش از این سازمان های مردم نهاد استان هم پیشنهاد برگزاری کنسرت های رایگان را باتوجه به ناملایمات امروزه جامعه داده بودند تا مرهمی بر دردهای مردم باشد و گفته بودند که امیدواریم در این شرایط سخت کشور همه بزرگان دست به دست هم دهند تا شرایطی ایجاد شود که شور و نشاط اجتماعی در جامعه بالا برود قطعا با افزایش شور و نشاط اجتماعی می توان زمینه یک همدلی و وفاق ملی را ایجاد کرد تا دشمنان این مرز و بوم بدانند ما برای کلمه «ایران» تا وقتی که زنده هستیم دست در دست هم خواهیم داد تا سرزمین ما سرافراز و پیروز باشد.
نوید برگزاری کنسرت رایگان توسط اداره کل ارشاد استان مرکزی و سازمان های مردم نهاد در اراک درحالی به گوش می رسد که اراک حتی از یک سالن استاندارد برای برگزاری کنسرت حتی با دریافت بلیط با قیمت بالا هم برخوردار نیست پس چگونه و با چه هدفی قرار است که کنسرت رایگان در اراک برگزار شود. با وجود آنکه در دی ماه سال گذشته هم کنسرت شجریان به دلیل شرایط امنیتی به تاخیر افتاده بود و اگرچه این برنامه ریزی در خصوص برگزاری کنسرت رایگان حتی چندی پیش هم توسط خود شجریان هم اعلام شده بود اما در این اوضاع بد و نابه سامان اقتصادی جامعه که بسیاری سفره های خانه شان کوچک تر هم شده و با هزاران درد بزرگ و کوچک دست به گریبانند به نظر می رسد که برگزاری چنین کنسرت هایی حتی به صورت رایگان دغدغه مردم نباشد و اختصاص درآمدها این کنسرت ها به امور خیریه تنها حکم یک قرص مسکن براى کسى را دارد که با سرطان دست و پنجه نـــرم می کند که می تواند به نوعی نشان دادن بی تفاوتی نسبت به این درد و رنج باشد.
برگزاری کنسرت در حال حاضر و اوضاع آشفته این روزها توسط مسئولان و خوانندگان تنها فاصله انداختن ذهن مردم از این آشفتگی ها باشد که به شرایط موجود اعتراضی نکنند و در واقع اکنون برگزاری کنسرت حتی اگر به نشاط اجتماعی هم منجر شود کاری بس عبث و بیهوده می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.