خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان/اراک مرکز ورزش زمستانی همگانی کشور است

گفتگو با سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان/اراک مرکز ورزش زمستانی همگانی کشور است

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶   شماره ۷۰۲

***

وقایع استان

یاسر هویدی

***

بخش اول

روابط عمومی ورزشی یک وظیفه مدیریتی مبتنی بر ارتباطات است که به تعیین مخاطبان کلیدی سازمان ورزشی، ارزیابی روابط مخاطبان و تقویت روابط مطلوب بین سازمان ورزشی و مخاطبان آن‌ها می‌پردازد. روابط عمومی ورزشی یک وظیفه مدیریتی و معیاری برای اثربخشی سازمانی در دیگر فعالیت‌های مدیریتی چون مدیریت منابع انسانی و بازاریابی است. به عبارت دیگر روابط عمومی تا با وظایف مدیریتی تلفیق نشود، در نیل به اهداف مورد نظر خود توفیق نخواهد یافت. در این شماره با «حمیدرضا کهریزی» سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان که مردی از جنس ناب رسانه با پیشینه ای روشن و مثبت است، گفتگوی جالبی نمودیم که در دو بخش منتشر خواهد شد. بخش نخست مصاحبه را در ادامه بخوانید:
 آقای کهریزی ضمن تشکر از اینکه با مشغله فراوان وقت خود را در اختیار سرویس ورزشی وقایع استان قرار دادید، در ابتدا کمی از خودتان بگوئید.
بنده متولد ۱۳۵۵ و دارای مدرک کارشناسی مدیریت امور فرهنگی از دانشگاه علمی کاربردی اراک که بایستی عنوان کنم من قبل از اینکه بعنوان کارمند اداره ورزش و جوانان استان در خدمت ورزش استان باشم از بدنه ورزشکاران دیار آفتاب هستم و در رشته دو و میدانی حضوری حرفه ای داشته و ده سال قهرمان کشور و عضو تیم ملی کشور بوده و در کسوت مربی هم در تیم ملی خدمت کرده ام و در حال حاضر به عنوان نائب رئیس هیات دو ومیدانی استان و رئیس هیات دو و میدانی شهرستان اراک مشغول به خدمت هستم. من اولین ورزشکاری از استان مرکزی بودم که در مسابقات پیاده روی جهانی توانستم ورودی مسابقات را کسب کنم.

 باب آشنایی شما و بهتر بگوییم دلبستگی شما به حوزه روابط عمومی از چه زمانی باز شد؟
از همان ابتدا هم با حوزه رسانه و امور خبری در ارتباط و همکاری بودم و با این حوزه به هیچ عنوان نا آشنا نبوده ام. متاسفانه در زمان ورزش حرفه ای من وقتی از استان به مسابقات کشوری اعزام می شدم و می توانستم مقام قهرمانی را کسب کنم متولی برای استقبال و یا حتی نصب یک پلاکارد برای تبریک قهرمانی من وجود نداشت و تمامی این کاستی ها در ذهن من باقی ماند تا به امروز به خوبی به یاد دارم من و دو نماینده دیگر از استان برای اولین بار به مسابقات قهرمانی غرب آسیا اعزام شدیم و این مسابقات در تهران برگزار شد و من از استان مرکزی توانستم مقام سوم را کسب نمایم. از استان مرکزی فقط ما سه نفر توانستیم مدال کسب کنیم و هیچگاه فراموش نمی کنم که تمامی اعضای کاروان در استانهای خود به شایستگی مورد استقبال قرار گرفتند ولی در استان ما در زمان بازگشت دریغ از یک لوح تقدیر و یک شاخه گل این حسرت ها همیشه برای من وجود داشت و همیشه با خود می گفتم کاش روزی فرا برسد که من بتوانم در جایگاهی باشم که باعث ارج نهادن استقبال مناسب از ورزشکاران استان باشم و بتوانم این نقیصه را برطرف نمایم و خوشبختانه با حمایت های آقای قمری مدیر وقت اولین تجربه من در مسابقات دوچرخه سواری بین المللی میلاد دو نور بود و توانستیم در آن دوره کارنامه خوبی از خود بجا بگذاریم و پس از حاصل خوبی که زحمات ما داشت توانستم به استخدام اداره کل تربیت بدنی در بیایم. پس از شش سال خدمت چون بحث استخدام و آزمون استخدامی تربیت بدنی بوجود آمد من مجبور شدم به مدت شش سال به اداره تربیت بدنی شهرستان فراهان مامور شوم و سپس دوباره به عنوان کارمند روابط عمومی اداره کل مشغول شوم و اکنون هم سرپرست اداره روابط عمومی اداره کل در حال خدمت هستم.

 روابط عمومی سازمان در بدو ورود شما به مجموعه چه حال و هوایی داشت و کارها چگونه انجام می شد؟
در زمان ورود من به روابط عمومی امور بیشتر به صورت سنتی انجام می شد. خاطرم هست بولتن ها بصورت دست نوشتـــه و روزنامه های برش خورده تهیه می شد و من با کمک های دوستان خوبم مثل جناب یزدی که تایپ و کار با کامپیوتر را به من آموزش داد و همینطور دوست خوبم جناب فردوسی نرم افزار فتوشاپ را به من آموخت و رفته رفته روند کارهای ما از سیستم سنتی به صورت نیمه مدرن در آمد و تا آنجا پیش رفتیم که روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان در زمره بهترین روابط عمومی های کشور قرار گرفت.

 قبل از پذیرش مسئولیت سرپرستی روابط عمومی کارنامه این بخش را چگونه ارزیابی می نمایید؟
قبل از ورود من به بحث سرپرستی در روابط عمومی اداره کل اقدامات و فعالیت های خوبی صورت گرفته بود و البته ساختار مناسبی هم داشت ولی نقایصی هم در کار بود برای مثال در شهرستان ها زیاد به روابط عمومی بها داده نمی شد ولی در حال حاضر هر دوازده شهرستان تحت پوشش ما دارای دوازده بخش روابط عمومی هستند و ۴۸ هیات ورزشی ما دارای سی و پنج یا شش روابط عمومی هستند. فعالیت های این بخش در استان و شهرستان های تابعه بخوبی در حال اجرا می باشد.

 یک تحلیل کلی از وضعیت روابط عمومی ورزشی در استان و کشور بفرمایید؟
اگر بخواهم یک تحلیلی در این زمینه داشته باشم با توجه به وجود ۴۸ هیات ورزشی و دوازده شهرستان اگر تمامی این بخش ها بتوانند وظایف خود را بخوبی انجام دهند قطعا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر روابط عمومی اداره کل خواهیم بود یک آماری را خدمت شما ارائه دهم سال گذشته یعنی سال ۹۵ طبق مستنداتی که موجود است چیزی در حدود ۷۵۰۰ بحث خبر ورزشی و جوانان در سایت ها روزنامه انعکاس پیدا کرده بود که خوشبختانه آمار بسیار خوبی است که چشم انداز من این است که این آمار امسال با همکاری شهرستان ها و دیگر رسانه ها به ۱۰۰۰۰ هزار خبر برسد. بسیار خوشبین و مصمم هستم که با فعالیت و همکاری همکاران در شهرستانها و هیات های ورزش امسال شاهد شکوفایی هر چه بیشتر بحث روابط عمومی در اداره کل استان باشیم و درخشش ورزشکاران و جوانان استان را بصورت کاملتر و بهتری پوشش و انعکاس دهیم.

 ضعف ها وکاستی های حوزه روابط عمومی بطور کلی در کشور و استان را در چه می بینید؟
نیروی انسانی و منابع مالی و همچنین مشکل تجهیزات مورد نیاز از نقاط ضعف و کمبود هستند. ما در سال ۸۶ که به عنوان رواط عمومی برتر کشور انتخاب شدیم چند وسیله کاربردی در اختیار روابط عمومی ها گذاشتند مثل دوربین فیلمبرداری و عکاسی خوب و همچنین دوره های آموزشی خیلی خوب در اختیار استان گذاشته شد که همچنان آن وسایل در حال کار هستند. از نظر بودجه بسیار در مضیقه هستیم که همانطور که عرض کردم ردیف بودجه ای در بودجه کشور برای روابط عمومی دیده نشده است. مشکل دیگری که در حوزه روابط عمومی وجود دارد چشم و گوش همکاران ما فقط به خروجی های بخش مدیریت اداره کل می باشد و تقریبا تمامی زحمات همکاران و مدیران در هیات ها عمدتا نادیده گرفته می شود. بطوریکه در سایت های خبری به حالت شوخی سایت های روابط عمومی این چنینی را مدیرنامه خطاب می کنند چون بیشتر اخبار حول محور مدیران ادارات روی خروجی خبرگزاری ها قرار می کیرد. در سطح کشور هم بایستی بگویم که در کشور مشکلات بسیاری داریم در این حوزه که بزرگترین آن نبود ردیف بودجه برای حوزه روابط عمومی است که همکاران این بخش در کل کشور و استان ها بشدت برای تامین هزینه های جاری خود در مضیقه هستند. روابط عمومی همانطور که می دانید بازوی مدیران اداره کل هستند که البته از نظر مالی در تنگنا هستند. دیگر مشکلی که در سطح کشور با آن روبرو هستیم مشکل نیرو و منابع انسانی است. در حال حاضر هیات های ورزشی موجود در استان هرخبری را که برای ما ارسال نمایند آن خبر به نام خود همان روابط عمومی روی خروجی اخبار قرار می گیرد.

 ارتباط روابط عمومی اداره با مدیریت کنونی چگونه است؟
خوشبختانه رویکرد آقای حقدادی به بحث روابط عمومی بسیار مثبت می باشد و طبق خواست او در تمامی سفرها و نشست ها و جلسات مدیریت اداره کل بایستی یک نماینده از روابط عمومی حضور داشته باشد و دیدگاه وی به روابط عمومی حضور یک مشاور و امین می باشد. برای مثال اگر نشستی با هیات بوکس استان داشته باشیم سوای حضور ارکان مدیریت هیات بوکس به خواست جناب حقدادی حتما روابط عمومی هیات هم بایستی حضور داشته باشند. خود وی بشدت و با دقت کلیه سایت های خبری ورزشی استان را مرتبا پیگیری می کنند منش مدیریتی وی به اینگونه است که روابط عمومی یک رکن اصلی و غیر قابل چشم پوشی در کلیه امور مربوط به حوزه مدیریت ورزش استان است و در کل خوشبختانه رویکرد وی به بحث روابط عمومی بسیار مثبت و قابل تقدیر است.

 از منظر شما وضعیت کنونی ورزش استان در چه حالی به سر می برد؟
در خصوص وضعیت کنونی ورزش استان سوال می فرمایید من بایستی چند نکته را برشمارم؛ ورزش استان را بایستی در چند حوزه ورزش همگانی و قهرمانی بررسی کرد. در بحث ورزش همگانی رشد قابل توجهی داشته ایم. برگردیم به زمان ورزش حرفه ای خود که در منطقه گردو تمرین می کردم که در آن زمان بندرت دو یا سه نفر را در منطقه گردو می دیدیم ولی در حال حاضر شما روزانه هزاران نفر را در منطقه گردو می بینید که به ورزش همگانی می پردازند و در حال حاضر به جایگاهی رسیده ایم که اراک بعنوان مرکز ورزش زمستانی همگانی کشور شناخته شده و پوشش خوبی هم از سوی رسانه های کشور در این زمینه خصوصا شبکه سوم شاهد هستیم. درحوزه ورزش قهرمانی نقش باشگاه های موجود در سطح استان بسیار پررنگ می باشد در سال گذشته یکی از بهترین سالهای ورزشی حرفه ای را داشتیم برای مثال تیم های باشگاه شهرداری اراک یکی از بهترین سالهای ورزش حرفه ای را شاهد بودیم ولی امسال با توجه به انحلال باشگاه شهرداری چند تیم را در سطح کشور از دست دادیم و این برای یک استان صنعتی کشور اصلا زیبنده نیست با درایت مسئولین و خصوصا انتصاب مهندس آقازاده بعنوان استاندار که خود از بدنه ورزش هستند امید است شرایط بهتر و بهتر شود در حال حاضر اگر بخواهیم نمره ای به ورزش قهرمانی استان در کشور بدهیم می توانیم به جرات نمره ۱۷ را در نظر بگیریم و تمامی تلاش ارکان مختلف و بخش های اداره کل ورزش و جوانان استان بر این است که روز به روز بتوانیم شرایط ورزش حرفه ای را در استان مرکزی ارتقا دهیم و تا آنجا پیش برویم که هر روز خبرهایی را در خصوص درخشش ورزشکاران استان مرکزی در رشته های گوناگون روی خروجی سایت های ورزشی استان ببینیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.