خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با «حمید سپهری راد» مدیر باشگاه مثبت اراک پیرامون توقف فعالیت اتوبوس ایدز/اتوبوس نجات

گفتگو با «حمید سپهری راد» مدیر باشگاه مثبت اراک پیرامون توقف فعالیت اتوبوس ایدز/اتوبوس نجات

دوشنبه ۳۱ اردی بهشت ۱۳۹۷ شماره ۸۴۵
***
وقایع استان
سمیه انصاری فر
***
ایدز همچنان در میان مردم یکی از بیماری های خطرناک به شمار می آید و ابتلای به آن همچون خط پایانی برای زندگی می ماند. همچنین به غیر از وحشت ابتلا به آن به دلیل اینکه از ابتدا برخی انگ ها به مبتلایانش نسبت داده شد همچنان صحبت در مورد آن در جامعه یک تابو است. با این وجود سال هاست که تلاش بر این است که با تمام خط قرمزها و مقاومت ها در خصوص این بیماری اطلاع رسانی شود.
در کنار برنامه های مختلف در سال های گذشته طرح «اتوبوس ایدز» یکی از طرح هایی موفقی بود که چند سالی بود در تهران و شهرهـــای مختلف اجـرا می شد. در این اتوبوس ها که در مناطق و محلات مختلف حضور پیدا می کردند. تست سریع ایدز و همچنین برخی آموزش ها و مشاوره ها در خصوص ایدز و پیشگیری از آن در قالب پرسش و پاسخ و یا کتابچه ها و بروشورهایی داده می شد. اتوبوس هایی که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و شاید با حضور مستقیمش در جامعه بخشی از تابوی ایدز را در میان مردم از بین برد. ایدز واقعیت امروز زندگی ماست و بدون شک نباید از مواجهه با آن طفره رفت.
در شهر اراک نیز طی دو سال گذشته اتوبوسی با نام سلامت چنین وظیفه ای را به عهده داشت که در آن به صورت رایگان به ویژه در مناطق حاشیه نشین و پرخطر تست ایدز و اطلاع رسانی در این خصوص انجام می شد؛ اتوبوس سلامت توسط باشگاه مثبت اراک فعال بود. باشگاه مثبت اراک مرکز خدمات مشاوره ای،مددکاری و حمایتهای اجتماعی از افرادی مبتلا به اچ آی وی و خانواده شان است.
هر چند که فعالیت این اتوبوس ها به صورت مقطعی بود و در تهران یک یا دو روز در ماه و در شهرهایی چون اراک بیشتر به مناسبت هایی چون هفته اطلاع رسانی در خصوص ایدز فعالیت می کرد؛ ولی به نظر می رسد همین طرح پیشگیرانه نیز این روزها در کشور با محدودیت هایی رو به رو شده است.
دو روز قبل خبری از قول رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران منتشر شد مبنی بر اینکه فعالیت اتوبوس ایدز به بهانه ترویج بی بندو باری متوقف شده است. به گزارش وقایع استان به نقل از ایلنا، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با ابراز تاسف از اینکه برخی اقدامات برای کنترل و پیشگیری بیماری ایدز با مخالفت‌هایی مواجه می‌شود و برای برخی خوشایند نیست، گفت: بعد از اجرای طرح اتوبوس ایدز برخی گفتند که این کار شما ترویج بی‌بندوباری است و در نهایت این طرح متوقف شد.
محرز در رابطه با علت توقف طرح اتوبوس ایدز گفت: متاسفانه برخی اقدامات برای کنترل و پیشگیری بیماری ایدز با مخالفت‌هایی مواجه می‌شود و برای برخی خوشایند نیست. متاسفانه این تفکر افرادی است که اعتقاد دارند در کشور بیماری ایدز وجود ندارد و همه چیز رو به راه است. این افراد مثل کبک سرشان را زیر برف کردند و مسائل، مشکلات و واقعیت‌های جامعه را نمی‌دانند و از قبول آن امتناع می‌کنند.
محرز گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه بیماری‌های ایدز وجود دارد، عدم آگاهی از رفتارهای پرخطر است، افراد در بسیاری مواقع از بیماری خود اطلاع ندارند و مشاهده شده که بعد از ازدواج متوجه بیماری خود می‌شوند؛ بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد که قبل از ازدواج متوجه بیماری خود شوند و ایجاد موانع شناسایی بیمارها این کار را با مشکل مواجه می‌کند.
در خصوص انتشار این خبر وقایع استان گفتگویی داشته است با حمید سپهری راد فعال اجتماعی و مدیر باشگاه مثبت اراک که گرداننده اتوبوس سلامت در اراک است.
وی در مورد این خبر می گوید: از آنجاییکه خانم محرز در این خصوص به طور واضح و روشن سخن نگفته است و فقط به این موضوع تاکید داشته که برخی با این طرح مخالفت کرده اند خیلی نمی شود اظهار نظر کرد زیرا باید دید در وهله اول وزارت بهداشت و بهزیستی که متولی امور پیشگیری و درمان ایدز هستند زیرمجموعه این برخی قرار می گیرند یا نه؟ پس کاش خانم محرز صراحتا اعلام کند این برخی ها چه کسانی هستند.
سپهری راد افزود: از طرفی نمی توان هیچ نگاه منطقی به این بهانه که اتوبوبس ایدز باعث ترویج بی بند وباری می شود داشت زیرا ذات و هدف نهایی این اتوبوس بالابردن آگاهی در خصوص بیماری ایدز و پیشگیری از آن است.
وی با بیان اینکه متاسفانه تا صحبت از پیشگیری ایدز می شود ذهنیت برخی به اشتباه به مســائل جنسی می رود، گفت: روابط پرخطر جنسی یکی از راه های ابتلای به ایدز است و طبیعی است که در کنار آگاهی بخشی های در خصوص راه هــای انتقال ایــدز آموزش هایی نیز باید در حوزه مراقبت های جنسی داده شود.
سپهری راد ادامه داد: در ضمن با توجه به حساسیت این مسئله نکات مختلفی در خصوص آموزش در این حوزه مورد توجه است. مشاوران و کارشناسان ایدز به درستی و متناسب به سن، فرهنگ، قومیت و پیش زمینه های مذهبی و دینی در این خصوص به گروه هدفشان آموزش می دهند و این به هیچ وجه ترویج بی بند و باری نیست بلکه آگاهی در خصوص بهداشت و سلامت جنسی برای خودمراقبتی افراد است.
وی در پاسخ به این سوال که طرح هایی از این دست چقدر در آگاهی بخشی از ایدز موثر هستند، اظهار کرد: در بحث پیشگیری از ایدز اطلاع رسانی عمومی هرچقدر انجام شود باز هم کم است. ما در این طرح رویکردمان شناسایی افراد مبتلا به ایدز نبود زیرا اغلب افراد مبتلا به ایدز در شرایطی هستند که به سراغ چنین اتوبوس هایی نمی آیند بلکه برای ما هدف مهم تر اطلاع رسانی و مشاوره برای عموم جامعه بود.
مدیر باشگاه مثبت اراک ادامه داد: در طی فعالیت این اتوبوس در اراک افرادی به ما مراجعه می کردند که هیچ آگاهی نسبت به این بیماری نداشتند و حتی آن هایی که می گفتند از آن مطلع هستند را اطلاعاتشان ناقص بود و یا اشتباه، ما با دادن اطلاعات صحیح و کامل به آن ها این آگاهی را می دادیم که دچار ترس بی مورد در خصوص ابتلا به این بیماری باشند.
سپهری تاکید کرد: همچنین متوجه انگ و تبعیض اجتماعی اشتباه نسبت به این بیماری که از روی ناآگاهی است شوند و بدانند این بیماران چه شرایطی دارند و از چه راه هایی ممکن است مبتلا به این بیماری شده باشند و به نظر من چنین طرح هایی مثبت است.
وی در پاسخ به این سوال که دیدگاهش نسبت به توقف فعالیت اتوبوس ها چیست، اضافه کرد: بدون شک باید از طرح هایی که برای آگاهی بخشی در خصوص این گونه موارد است استقبـال کرد مــا نمی توانیم چشم هایمان را ببندیم و بگوییم اگر موردی را نبینیم پس وجود ندارد این عین حماقت است.
سپهری راد در خصوص اهمیت آموزش در خصوص بیماری هایی چون ایدز در جامعه و در سنین مختلف گفت: قطعا متناسب با هر سنی باید آموزش های لازم به افراد داده شود مثلا کودکان از همان دوران ابتدایی باید یک سری آموزش ها متناسب را توسط کارشناس و به کمک خانواده دریافت کنند زیرا در غیر این صورت با توجه به گسترش دنیای ارتباطات ممکن است این اطلاعات را از مرجع ناسالم دریافت کنند پس چه بهتر که از مرجع صحیح و متناسب با سن و شرایطشان این آموزش ها را دریافت کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری در خصوص بیماران مبتلا به ایدز در استان می توان ارائه داد، گفت: متولی ارائه آمار در این خصوص مرکز بهداشت است و البته در این خصوص نمی توان آمار دقیق داد زیرا به دلایل متعدد تمامی مبتلایان شناسایی نمی شوند و شاید آمار ما یک پنجم آمار واقعی مبتلایان باشد.
مدیر باشگاه مثبت اراک افزود: البته استان مرکزی از نظر بیماران شناسایی شده هم اکنون در رده های آخری کشور قرار دارد البته نباید گول این آمار را خورد و گفت شرایط ما مطلوب است ممکن است در شناسایی دچار ضعف بوده ایم بهرحال باید برای پیشگیری و کاهش تلاش بیشتری کرد.
سپهری راد در ادامه با بیان اینکه مسئله بعدی در خصوص ایدز شرایط مبتلایان به آن است، اضافه کرد: اینکه در جامعه با بیماران مبتلا به ایدز چگونه برخورد می شود و یا در چه شرایطی زندگی می کنند نکته بسیار مهمی است.
وی تصریح کرد: معمولا بیماران مبتلا به ایدز از نظر خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی در شرایط مطلوبی نیستند و با وجود اینکه بخشی از درمان آن ها رایگان است؛ ولی همچنان با هزینه های گزافی برای درمان روبه رو هستند و نیاز به حمایت و کمک دارند.
سپهری راد اضافه کرد: بدون شک این افراد به دلایل ضعف و مشکلات جسمی توانایی هر گونه فعالیت را ندارند و بسیاری شان نیز از لحاظ روحی هم آسیب دیده اند بنابراین باید با آن ها مهربان تر باشیم و فکر نکنیم خودشان به تنهایی مقصر بیماری شان هستند و خودشان به تنهایی نیز باید جوابگوی آن باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.