خانه » پیشنهاد سردبیر » چرا استان مرکزی یکی از پیرترین استان های کشور است؟/بدون همسر، بدون فرزند

چرا استان مرکزی یکی از پیرترین استان های کشور است؟/بدون همسر، بدون فرزند

سه شنبه ۴ مهر ۹۶  شماره ۶۸۹

***بی میلی به ازدواج و فرزندآوری از دلایل پیر شدن استان

وقایع استان: آمارهای رسمی نشان می دهد آهنگ سریع رشد جمعیت کشور که بعد از انقلاب شدت یافته بود در سال های اخیر تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است. با توجه به تحولات جمعیتی کشور، نقطه ی عطف تاریخی تغییر ساختار سنی جمعیت را بایستی در سرشماری سال ۱۳۷۵ جستجو کرد. تا سال ۱۳۶۵ ساختار جمعیت رو به جوانی بوده و بیش از ۴۰ درصد از کل جمعیت را جمعیت زیر ۱۵ سال تشکیل می دادند، اما در سال ۱۳۷۵ این درصد به ۳۹ و نیم درصد و به دنبال آن در سال ۱۳۸۵ به ۲۵ و هشت دهم درصد رسید. این آمار در سرشماری سال ۹۵ به ۲۴ درصد رسیده است و همچنین طبق این سرشماری برای اولین بار میانگین سنی متوسط جامعه ایران از ۳۰ سال عبور کرده و مهمتر از این مسئله میزان متوسط سنی زنان بیش از ۳۱ سال می باشد که در کاهش میزان باروری نیز تاثیر خواهد داشت.
این اعداد و ارقام نشان می دهد که کشور ما در آستانه پیر شدن قرار دارد و همین یک تهدید جدی برای جامعه ما در آینده است. کم شدن تعداد فرزندان و بی میلی بسیاری از زوجین به فرزندآوری از دلایل اصلی این روند است. در کنار این ها باید به روند بی میلی به ازدواج و افزایش آمار مجردها نیز اشاره کرد.
یکی از پیامدهای منفی پیر شدن جامعه از دست رفتن شور و نشاط در آن است. ناامیدی بر چنین جامعه ای سایه می افکند و جامعه به سمت محو شدن کامل حرکت می کند. از طرف دیگر پیر شدن جامعه در آهنگ توسعه و رونق اقتصادی یک کشور تاثیر دارد و در واقع جامعه پیر یعنی جامعه ای بدون نیرو و منابع انسانی توانمند و عاری از افرادی که می توانند تولید و خلاقیت داشته باشند. با تمام هشدارها در این خصوص ولی همچنان عوامل متعددی بر سر راه افزایش جمعیت در کشور ما قرار دارد و فرزندآوری و ازدواج اهمیت خود را از دست داده است.
در شیب تند حرکت به سمت پیری در کشور، استان مرکزی یکی از پیشتازان است. این موضوع در آخرین نشست ساماندهی شورای سالمندان اراک مطرح و اعلام شد: «استان مرکزی در زمینه رتبه پیری در جایگاه سوم کشوری قرار دارد.»
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، در این نشست با بررسی وضعیت پیری و بالا رفتن سن افراد در استان مرکزی که یک استان صنعتی و کارگری به شمار می‌رود بر ضرورت توجه بیشتر به فرزندآوری و تلاش برای جوان‌سازی سن استان تاکید شد.
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار اراک در این جلسه با اشاره به وضعیت سالمندی در کشور اظهار داشت: جمعیت کشور ما به سرعت به سمت میانسالی و سالمندی پیش می‌رود و می‌طلبد که با تلاش مضاعف بستر‌ها را برای تغییر و تحول‌های جمعی در حال وقوع را فراهم کنیم.
علیرضا زارعی افزود: از نظر سازمان‌های تخصصی مربوطه هر جامعه‌ای که هفت درصد از جمعیت آن بالای ۶۰ سال و به تعبیر دیگر سالمند باشد پیر محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: جمعیت سالمندان کشور ما بالای ۹ درصد است و در استان ما این وضعیت از میانگین کشوری هم بالاتر بوده که در برخی مناطق استان مانند شهرستان تفرش این رقم به ۱۶ درصد هم رسیده است.
زارعی بیان کرد: از نظر کشوری استان ما در زمینه رتبه پیری در جایگاه سوم کشوری قرار دارد که دلایل مختلفی از جمله افزایش مراقبت‌های بهداشتی، افزایش امید به زندگی و بحث‌های مهاجرتی دارد که بعد از گذشت زمان سبب افزایش جمعیت سربار می‌شود.
وی ادامه داد: متوسط فرزند‌انی که در یک خانواده هستند به یک و سه دهم رسیده که در طول مدت زندگی سبب ایجاد مشکلات عدیده می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این خصوص به ایکنا گفته است: ۱۴۱ هزار سالمند در استان مرکزی ساکن هستند و این استان جزو استان‌های پیر کشور محسوب می‌شود.
بهروز رفیعی با بیان اینکه تعداد زیادی از جمعیت استان در شرایط میانسالی قرار دارند افزود: هشت و سه دهم درصد جمعیت استان مرکزی سالمند هستند و در دهه‌های آینده با هجوم وسیعی از جمعیت سالمندی مواجه می‌شویم.
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود جمعیت سالمند استان در سال ۲۰۲۵ به ۱۶ درصد افزایش پیدا کند که این یک فاجعه است البته از یک بعد با افرادی با تجربه مواجه خواهیم بود و از طرف دیگر این افراد سالمند به رسیدگی نیاز دارند.
با توجه به این موارد قطعا باید دستگاه های متولی در راستای ایجاد اشتغال، درآمدهای پایدار و امنیت شغلی برای جوانان، ارایه تسهیلات راحت تر برای زوجین، تسریع در خانه دار شدن زوج های جوان جهت تشویق و ترغیب آن ها به ازدواج و فرزندآوری تلاش کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.