خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش می دهد؛ اجرای طرح گشت بازرسی سازمان تاکسیرانی از شرکت ها و کارخانه های شهر اراک/تاکسی های کارمندی

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ اجرای طرح گشت بازرسی سازمان تاکسیرانی از شرکت ها و کارخانه های شهر اراک/تاکسی های کارمندی

دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷   شماره ۸۹۰

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

این شوخی را شاید خیلی از ما میان بچه های پشت کنکوری شنیده باشیم که برای مسافرکشی فرقی ندارد کدام دانشگاه و یا در چه رشته ای درس خوانده باشی، این شوخی حاکی از شرایط بد شغلی و عدم اطمینان از کسب شغل و درآمدزایی بعد از فارغ التحصیلی است. هم اکنون بسیاری از رانندگان تاکسی، رانندگان آزانس و یا تاکسی های آنلاین افراد تحصیلکرده یا هستند که متناسب با رشته خود شغلی نیافته اند.
البته باید گفت جابه جایی مسافر شغلی خدماتی است و نیاز به مهارت های فردی و اجتماعی دارد. شاید برخی فکر کنند به راحتی می توان در این شغل بود و داشتن یک ماشین و مهارت در رانندگی کافی است، البته پر بیراه هم نیست با داشتن یک ماشین می توان به مسافرکشی در قالب هایی چون راننده آزاد، آژانس و شرکت های حمل و نقل آنلاین پرداخت؛ ولی این موضوع در مورد راننده تاکسی و تاکسیران شدن متفاوت است زیرا همچنان نقش تاکسیرانی در حمل و نقل و جابه جایی درون شهری مسافران از بقیه شرکت ها پررنگ تر و البته مورد توجه تر است.
سال هاست که مردم تاکسی های زردرنگ را بعنوان وسیله ای امن و مطمئن برای جابه جایی خود انتخاب می کنند با این وجود راننده تاکسی شدن پروسه ای طولانی است و باید مراحل مختلفی را برای دریافت مجوزهای لازم طی کرد در گذشته شاید خیلی آسان تر می شد راننده تاکسی شد؛ ولی هم اکنون این شغل نیاز به شرایطی دارد که راننده تاکسی شدن را مانند خیلی از شغل های دیگر سخت کرده است بنابراین یک فرد متقاضی باید هزینه های بسیاری را بپردازد و همچنین دوره های مختلفی را بگذراند تا بعنوان راننده تاکسی مشغول به کار شود. هر چند هم اکنون راننده تاکسی ها از این موضوع که رانندگان تاکسی های آنلاین بدون طی کردن هیچ کدام از این مسیرها هم اکنون مشغول به کار هستند و حتی موجب ریزش مسافران آن ها نیز شده اند شکایت دارند.
همانطور که گفته شد راننده تاکسی بودن یکی از مشاغل سخت به حساب می آید رانندگی تاکسی نه روز می‌شناسد و نه شب! نه سرما و نه گرما، شغلی برای تمام روزها و فصول است پای درد دل راننده تاکسی‌ها که می‌نشینید تازه متوجه برخی از چالش ها و مشکلات ان ها می شوید که شاید هر بار که در تاکسی نشسته اید و به مقصد رسیده اید حتی یک بار هم به ذهن شما خطور نکرده باشد. از مشکلات بیمه ای تا معیشتی و حضور رقیب های بی انصاف در کنــار این ها هزینه بنزین، روغن، استهلاک تاکسی و همینطور سر کردن با مردمی از همه اقشار جامعه را نیز باید اضافه کرد از دانش آموز گرفته تا پیرمرد، بازنشسته و… البته برخی می گویند که این شغل امتیازهایی چون بیمه و یارانه سوخت دارد؛ اما باید گفت در مورد بیمه رانندگان تاکسی مدت هاست که سهم ۵۰ درصدی دولت دیگر برای بیمه شدگان جدید پرداخت نمی شود.
با این وجود باز هم هستند افرادی که حاضرند این شغل را داشته باشند؛ ولی گاه دیده می شود این حق را به دلیل اعطا به فرد دیگری از جمله افرادی که راننده تاکسی بودن را به عنوان شغل دوم خود می خواهند از دست داده اند. بدون شک در روزگاری که امرار معاش سخت هست و با یک شغل نمی توان از پس هزینه های زندگی برآمد خیلی ها به دنبال شغل دوم هستند و چه چیز بهتر از داشتن یک تاکسی و مسافر کشی کردن در زمان های خالی و فراغت بنابراین خیلی از افراد هستند که اقدام به خرید تاکسی و دریافت مجوز تاکسیرانی می کنند در حالیکه این شغل انتخاب و اولویت اولیه درآمدزاییشان نیست. شاید شما نیز راننده های تاکسی ای را دیده اید که بدون توجه به مسافران منتظر در خط خود از جلوی آن ها عبور می کنند و یا تنها به دنبال مسافران دربستی هستند و یا نه تاکسی هایی را در کوچه و محله خود دیده اید که بیشتر اوقات پارک هستند. در حالیکه راننده تاکسی طبق وظیفه ذاتی تاکسیرانی باید به مردم در ساعت های مقرر خدمات ارائه دهد.
بسیاری از همین صاحبان تاکسی از مسئولین و کارمندان دولتی هستند که هدفشان از داشتن تاکسی استفاده شخصی از آن است و اغلب برای بهره از سهمیه سوخت و یا در مواردی عبور و مرور در محدوده های ترافیکی خاص از آن استفاده می کنند.بدون شک این به نوعی ضایع کردن حق جوانانی است که به این شغل بعنوان شغل اصلی و تنها منبع درآمد خود نگاه می کنند؛ ولی فرصت خود را ممکن است به دلیل ثبت نام و حضور افرادی اینچنینی از دست بدهند.
البته به برخی از این افراد نمی توان خرده گرفت زیرا آن ها نیز بعنوان یک منبع درآمد دیگر به این موضوع نگاه می کنند و از آنجاییکه وضعیت اقتصادی کشور هر روز بحرانی تر می شود شاید کسی به اینکه در ازای کسب درآمد بیشتر چه حقوقی را پایمال می کند را خیلی در نظر نگیرد؛ اما این افراد باید این نکته را فراموش نکنند که که کار آن ها با هر توجیه و علتی خلاف قانون است به ویژه آن هایی که در دستگاه دولتی مشغول به کار هستند.
از آنجاییکه این مسئله به وفور جریان دارد و تعداد راننده های تاکسی دو شغله در سراسر کشور کم نیست بنابراین سال هاست که گشت های ویژه ای برای بررسی و شناسایی تاکسی های دو شغله انجام می شود. سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک نیز نزدیک به یک هفته است که گشت ویژه ای به همین منظور را آغاز کرده است. بدون شک شهروندان اراکی به دلیل جامعه هدف و مخــاطب اصلی تـاکسی ها می توانند در شناسایی چنین افرادی موثر باشند.
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اراک در خصوص این گشت ویژه گفت: با توجه به شناسایی های بعمل آمده و همچنین گزارشات واصله مردمی از فعالیت برخی از رانندگان تاکسی در شرکت ها و کارخانجات سطح شهر اراک ، به این نتیجه رسیدیم تا با ایجاد مجدد گشت بازرسی کارخانجات و شرکت های سطح شهر اراک علاوه بر گشت های دوره ای، به این مسئله به صورت ویژه رسیدگی کنیم.
رضا علینقی پور ادامه داد: در طی چند روز اخیر در گشت های بازرسی انجام شده ، تعداد ۸ مورد از رانندگان غیر فعال و دو شغله شاغل در کارخانجات شناسایی گردید که ۵ خودرو به پارکینگ انتقال یافت و بقیه نیز مدارک آن ها اخذ گردید .
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر اراک تصریح کرد: پرونده افراد خاطی فوق الذکر به هیات انضباطی سازمان ارجاع گردید که پس از جمع بندی های لازم، برخورد قانونی بعمل خواهد آمد و آرای لازمه نیز صادر خواهد گردید .
علینقی پور خاطرنشان کرد: از کلیه شهروندان محترم تقاضامندم در صورت مشاهده این گونه موارد مراتب را سریعا از طریق سامانه پیام کوتاه ۱۰۰۰۷۹۹۳ یا با مراجعه به سایت سازمان تاکسیرانی به نشانی www.araktaxi.ir و یا شماره تماس گویا ۳۲۷۷۴۰۰۴ اعلام نمایند تا در اسرع وقت اقدام لازم به عمل آید.
این اقدام شاید در مرحله عمل موثر باشد؛ ولی مسئله ای که در اینجا جای سئوال بسیار دارد این است که چرا ساز و کاری در ابتدا برای ممانعت و دریافت مجوز از سوی تاکسیرانی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است تا از همان ابتدا اجازه سواستفاده داده نشود از طرفی با رایزنی با دستگاه هایی چون بیمه تامین اجتماعی می توان چنین افرادی را به راحتی شناسایی کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.