خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» تاثیر مشکلات روانی کودکی در گرایش به مواد مخدر را بررسی می کند/بیش فعال های بنگی

«وقایع استان» تاثیر مشکلات روانی کودکی در گرایش به مواد مخدر را بررسی می کند/بیش فعال های بنگی

شنبه ۲۴ تیر ۹۶   شماره ۶۳۰

***

وقایع استان

سحر یاری

***

اعتیاد همچنان یکی از آسیب های اجتماعی و بهداشتی مهم در جهان است، کارشناسان، جامعه شناسان و روانشناسان به دنبال بهترین راه ها برای پیشگیری و درمان این معضل هستند. با وجود تمام این برنامه ریزی ها، سیاست گذاری ها و حتی مجازات ها همچنان تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر در دنیا وجود دارد. ظهور مواد مخدر جدید، جایگزین شدن مواد صنعتی به جای سنتی که خطرناک تر و عوارض بیشتری دارد از چالش ها و بحران های این حوزه است به طوریکه به تازگی ۷۰۰ ماده روانگرد جدید وارد چرخه بازار مواد مخدر شده است. به گفته مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور الگوهای مصرف مواد دائما با نوسانات جدی مواجه است و با ورود مواد جدید، تقاضاهای جدیدتر را برای جذب مشتریهای جدید رواج می دهد. اخیرا ۷۰۰ نوع مواد روانگردان جدید برای ناکارآمد کردن نسل ها و از سوی دیگر دنبال کردن اقتصاد اضافه شده است. همین گفته موکد این است که راه های پیشگیری و درمان نیز نیاز به بازنگری و نو شدن دارد.
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با توجه به گسترش مواد مخدر در میان افراد جامعه نیز می گوید: امروز مواد مخدر دیگر سن خاصی را مورد هدف قرار نمی دهد که براساس آن دستور و نسخه خاصی را بپیچیم و آنطور هم نیست که به سمت قشر و طبقه خاصی برود، بلکه پدیده ای سهمگین فراگیر است. احمدرضا چگینی با توجه به اهمیت مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر سه حوزه مقابله، پیشگیری و درمان را داریم که اگر در این حوزه‌ها توازن نباشد هماهنگی و اثربخشی هم نخواهد بود.
وی با تاکید بر اولویت پیشگیری بر مقابله و درمان گفت: متاسفانه در امر پیشگیری راهکار مناسبی تاکنون ارائه نشده و آنچه که اهمیت دارد پرداختن به ایستگاه‌های اثرگذار مانند خانواده و مدرسه است، فضای گفت‌وگو در خانواده‌ها کم شده و حضور نداشتن والدین در خانواده مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. وی افزود: در حوزه مدرسه هم باید کار کرد و قدرت نه گفتن را به دانش‌آموزان یاد داد، متاسفانه امروز گرایش به مواد مخدر سن مشخصی ندارد و در هر سنی گرایش به آن وجود دارد، بنابراین بحث تاب‌‌آوری در مدارس را باید مد نظر قرار دهیم.
صحبت در مورد آمارهای گرایش به مواد مخدر و پراکندگی آن در میان تمام اقشار و پایین آمدن سن مصرف به آن همچنان وجود دارد؛ عواملی چون محیط فرهنگی- اجتماعی، عوامل بین شخصی (خانواده، مدرسه و همسالان )، متغیرهای روانی- رفتاری ( شخصیت، برخوردها و فعالیت ها ) و تأثیرات بیولوژیک در گرایش به مواد مخدر تاثیر دارد؛ اما با توجه به تاکیدی که از سوی مسئولین نیز می شود خانواده و دوران کودکی و نوجوانی سالم نیز در کاهش و فاصله از این روند موثر است. خانواده یکی از تاکتیکی ترین نقطه های مبارزه با بحران مواد مخدر است؛ اما شاید خانواده ها کمتر بدانند که چقدر سلامت روانی کودک در سنین پایین او را کمتر در مواجهه با مواد مخدر قرار می دهد، همانطور که گفته شد عوامل متعددی در معتاد شدن موثر است؛ اما گرایش به مواد مخدر نیز مانند بسیاری از ناهنجاری های دیگر می تواند ریشه ای در کودکی داشته باشد. جدای از تجارب بچگی مثل هرنوع ترکیب خشونت خانوادگی، الکلیسم، جدایی والدین و غفلت و آسیب های جسمی و جنسی و تاثیر آن در گرایش به اعتیاد، احتلالات روانی کودکان که اغلب جدی گرفته نمی شود در بزرگسالی می تواند مشکل ساز باشد. به تازگی محققان پی برده اند که اختلالات روحی در کودکی موجب تمایل بیشتر به مصرف مواد در بزرگسالی می شود. به گزارش وقایع استان به نقل از علمنا، اختلالات روحی روانی در کودکی خطر اعتیاد در بزرگسالی را افزایش می ده داکثر والدین رفتارهای غیرعادی کودکان خود را مشاهده کرده و آنرا به حساب بچگی می‌گذارند. با وجود اینکه امروزه والدین به دلیل آموزشهای خوب و گردش اطلاعات مناسب، نسبت به سلامت روحی روانی فرزندانشان هشیارتر شده‌اند اما این مسئله همچنان به آگاهی‌دهی بیشتری نیاز دارد.چون دوران کودکی دوران حساسی است و تاثیر آن تا سالیان بعد برجای خواهد ماند. اخیرا پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند کودکانی که از اختلالات روحی روانی یا رفتاری رنج می برند در سنین بزرگسالی بیش از بقیه بچه‌ها در خطر افتادن به دام اعتیاد قرار می گیرند.
نتایج پژوهشی که به تازگی در یکی از مجلات معتبر علمی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد اختلال در سلامت روانی بچه‌ها در سنین کودکی خطر اعتیاد در سنین بزرگسالی را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه VU آمستردام هلند نتایج ۳۷ پژوهش انجام شده در خصوص کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی یا بدون بیش فعالی، اختلال نافرمانی مقابله جویانه(ODD) ،اختلالات رفتاری، افسردگی یا اضطراب را مورد بررسی مجدد قرار دادند.
محققان شرایط زندگی در بزرگسالی ۷۶۲هزار فردی که در دوران کودکی در این پژوهش‌‌ها شرکت داشتند را مورد بررسی قرار دادند. هدف محققان این بود که تاثیر سلامت روانی دوران کودکی را در زندگی بزرگسالی این افراد بررسی کند. محققان مشاهده کردند اختلالات روحی روانی اشاره شده به جز اضطراب، بیشترین تاثیر را در بزرگسالی این کودکان گذاشته است و بچه‌هایی که در دوران کودکی خود با هر کدام از این اختلالات درگیر بودند در سالهای بعد زندگی خود بیشتر گرفتار اعتیاد شده‌اند.
به عقیده محققان، نتایج این بررسی‌ها اهمیت تشخیص زودهنگام اختلالات روحی روانی را در جهت کاهش خطر اعتیاد در بزرگسالی پررنگ تر می‌سازد. در واقع نتایج این پژوهش تلنگری است به والدین، پزشکان و دولتمردان تا نسبت به اختلالات دوران کودکی حساس‌تر باشند. چون اعتیاد باری سنگین و کابوسی تلخ برای خود فرد، خانواده و جامعه است و پیشگیری از آن یک هدف مهم در سلامت جامعه محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.