خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان»گزارش می دهد؛ کانون های سلامت راه اندازی می شوند/در یک قدمی سلامتی

«وقایع استان»گزارش می دهد؛ کانون های سلامت راه اندازی می شوند/در یک قدمی سلامتی

دوشنبه ۱۷ اردی بهشت ۱۳۹۷ شماره ۸۳۴
***
وقایع استان
فرشته غلامی
***
با وجود تمام اقدامات انجام شده و دستاوردهای مفیدی که نظام سلامت در طی چند دهه اخیر انجام داده اما همین که به آمار و ارقام رجوع می کنیم هنوز هم شایع ترین علل مرگ و میر ایرانیان را سکته های مغزی، بیماری های قلبی و عروقی و حوادث و سوانح که عمده ترین آنها حوادث رانندگی است، می بینیم.
مطابق مطالعه جهانی بار بیماری‌ها در سال ۲۰۱۶ در ایران تعداد ۳۶۰ هزار مرگ (۲۱۹ هزار در مردان و ۱۴۱ هزار در زنان) رخ داده که معادل ۴۴۳ مورد مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. این درحالیست که در سال ۱۹۹۰ ،۳۴۰ هزار مرگ رخ داد که معادل ۶۰۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر ایرانی بوده و می توان نتیجه گرفت نرخ مرگ و میر در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۱۹۹۰، حدود ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است با وجود کاهش مرگ و میر اما در سال ۱۹۹۰ حدود ۴۸ درصد از کل موارد مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن غیرواگیر بوده‌اند که این نسبت در سال ۲۰۱۶ به حدود ۸۰ درصد رسیده است.
افزایش بیماری ها سبب شده تا مسئولین هر از چندگاهی در پی یافتن راهی برای کاهش بیماری ها و مرگ و میر برآیند. طرحی که چندی است مسئولین در پی آن هستند کانون های سلامت است که با هدف کاهش بیماری ها در محلات، شهرها و استان ها به صورت مشارکت های مردمی راه اندازی شده است. مسئولین در حالی طرح کانون سلامت را مطرح کرده اند که به ویزیت پزشکان هم ۶ درصد اضافه شده است و اگر افراد مراقب سلامتی خود نباشند آن هنگام است که روزگار بر آنها سخت تر از قبل می شود.
دکتر علیرضا اولیایی منش، دبیر شورای عالی بیمه سلامت هم تعرفه های پزشکی سال ۹۷ را اینگونه اعلام کرده که چهار بخش دولتی، عمومی غیر دولتی، خصوصی خیریه با رشد پنج درصدی همراه است.
اولیایی همچنین تعرفه پزشکان را شش درصد و تعرفه هتلینگ بیمارستان ها را با رشد هفت درصدی اعلام کرد.
در این میان و با توجه به افزایش رو به رشد تعرفه های پزشکی طرح کانون سلامت می تواند کمک شایانی به افراد کند. همین چند روز پیش هم بود که قائم مقام معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کانون‌های سلامت در استان‌های کشور راه‌اندازی می‌شود گفت: مشارکت مردم در اجرای سیاست‌های سلامت ضروری است.
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم علی اصغر فرشاد در نخستین مجمع سلامت اراک اظهار داشت: از اهداف راه‌اندازی کانون سلامت افزایش سلامت همه جانبه مردم، افزایش سطح مهارت های آنان در عرصه های مختلف سلامت و اجتماعی شدن مقوله سلامت است.
وی افزود: از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در هر استان برای فراگیر شدن سلامت اجتماعی فعالیت کانون سلامت محله‌ها به ویژه در محله‌های کم برخوردار است.
قائم مقام معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: سلامت آحاد جامعه باید در تمامی سیاست‌ها توسط مدیران کشوری اجرایی شود تا در این راستا در کاهش بیماری‌های رایج اثر مثبت بگذارد.
فرشاد بیان کرد: تمام دستگاه‌ها باید با سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه سلامت همراهی داشته باشند تا تهدیدهای سلامت کاهش پیدا کرده و امید به زندگی افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: در برخی کشورها با وجود خدمات پایه بهداشت امید به زندگی یکسان نیست زیرا ارکان توسعه با یکدیگر هماهنگ نیستند این در حالی است که در تهران هم با وجود دسترسی شهروندان به خدمات بهداشتی، برخی شاخص‌های سلامت برابر نیستند.
قائم مقام معاون اجتماعی وزیر بهداشت عنوان کرد: در اجرای سیاست‌های سلامت باید از مشارکت مردم بهره‌مند شد و افراد آگاه هم باید با مطالبه گری سلامت، مسئولان‌ را در اجرای وظایف یاری دهند.
فرشاد خاطرنشان کرد: مشارکت شهروندان و مشارکت بین بخشی به عنوان دو بازوی اجتماعی شدن سلامت در جامعه هستند که این موارد باید با جدیت دنبال شود.
وی با اشاره به نقش کانون‌های سلامت محله گفت: کانون‌های سلامت یک تشکل اجتماع محور هستند که در نقاط شهری و روستایی توسط مردم شکل می‌گیرند.
قائم مقام معاون اجتماعی وزیر بهداشت تصریح کرد: در طرح‌های حوزه بهداشت و درمان مشارکت مردم و حضور آنان در طرح‌ها می‌تواند به موفقیت هرچه بیشتر طرح کمک کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم درخصوص کانون سلامت گفته که وزارت بهداشت و علوم پزشکی در حوزه اجرای برنامه های نظام بهداشت و درمان تنها سهم ۲۰ درصدی داشته و ۸۰ درصد آن مربوط به سایر دستگاه ها و اقشار مختلف مردم است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: مسئله بیماری های واگیر در کشور و دنیا تا حدودی کنترل شده است و در حوزه سلامت جسمانی بار بیماری های غیر واگیر افزایش یافته است.
حسن طاهر احمدی بار بیماری های غیرواگیر در ایران را حدود ۷۶ درصد عنوان کرد و ادامه داد: کم توجهی نسبت به تغذیه سالم از مهمترین عوامل افزایش بار بیماری های غیر واگیر در کشور است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: نبود برنامه های ورزشی در خانواده ها، استفاده از دخانیات و نوشیدنی های مضر از دیگرعوامل افزایش بار بیماری های غیر واگیر در جامعه است.
طاهر احمدی خاطر نشان کرد: اکنون حوادث و سوانح رانندگی ۱۷ درصد مرگ و میر کشور را به خود اختصاص داده است که می توان با پیشگیری و فرهنگ سازی در این حوزه از بسیاری از هزینه های درمانی برای کشور جلوگیری کرد.
وی سرطان را عامل ۱۴ درصد مرگ و میر در کشور دانست و گفت: تغذیه و رفتارهای صحیح زندگی سالم نقش مهمی در کاهش این آمارها در کشور به همراه دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: اکنون ۹۰ درصد ایرانی ها از فعالیت مناسب ورزشی برخوردار نیستند که این مهم کاهش نشاط، افزایش افسردگی و بروز خشونت را به همراه دارد. وی افزود: نبود اشتغال و بیکاری از دیگر معضلات جامعه امروز بوده و بر اساس آمارهای موجود مرگ زودرس در افراد بیکار بیشتر است. ایجاد کانون های سلامت که قرار است در محلات، شهرهــا و استان ها ایجاد شود از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت در سال ۹۷ است که در همین یکی دو هفته اخیر، در چندین شهرستان از جمله شهرستان هایی از استان های خراسان رضوی، تهران، کهکیلویه و بویراحمد، یزد و مازندران هم راه اندازی شده است. اجتماعی شدن سلامت به معنای مشارکت سازماندهی شده تمام آحاد مردم در حوزه سلامت، همکاری و همراهی ساختارمند، مسئولانه و متعهدانه همه بخش های حاکمیت و کاهش نابرابری ها به منظور تحقق عدالت است.
کانون سلامت یک تجربه جهانی است که سازمان جهانی بهداشت آن را تعریف کرده که شامل سه رکن مردم (کانون ها و گروه های سلامت)، نمایندگان گروه های مرجع ( استادان و دانشگاهیان) و نمایندگان دستگاه های دولتی است که با شناسایی موضوعات مربوط به حوزه بهداشت و درمان و همراهی مردم اقدامات موثر در این زمینه قرار است انجام می شود. با شکل گیری کانون سلامت محلات کارگروه هایی با موضوعات مربوط به دیابت، مراقبت های مادر و کودک،سالمندان، معلولان و سایر موضوعات برای آگاهی رسانی و پیشگیری از بیماری ها برای شهروندان فعال می شود. کانون های سلامت آن طور که مسئولان می گویند از آنجا که با مشارکت مردمی همراه است، اقدامی موثر در جهت بهبود سلامت جامعه است که امتحان خود را در دیگر کشورها پس داده و می تواند گام مهمی آن هم در اوضاع نابه سامان اقتصادی این روزها که افزایش تعرفه های پزشکی هم برآن دامن زده است باشد و امید است در کلانشهری چون اراک که آمار بالایی در زمینه سرطان و دیگر بیماری های خطرناک غیرواگیر دارد موثر واقع شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.