خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی وضعیت خوابگاه های دانشجویی در شهر اراک/چهار دیواری های بی ستاره

بررسی وضعیت خوابگاه های دانشجویی در شهر اراک/چهار دیواری های بی ستاره

دوشنبه ۱۷ اردی بهشت ۱۳۹۷ شماره ۸۳۴
***
وقایع استان
سمیه انصاری فر
***
شهر اراک یکی از شهرهایی است که به دلیل وجود مراکز آموزش عالی دارای میزبان دانشجویان غیربومی بسیاری در مقاطع مختلف است. بدون شک تامین امکانات لازم برای این دانشجویان مسئله با اهمیتی است. امکاناتی چون خوابگاه، غذا و تامین بهداشت… از جمله نیازهای اولیه است که در کنار تحصیل به آن احتیاج دارند.
هرچند بسیاری از دانشجویان غیربومی در نهایت مجبور به صرف هزینه های گزاف بابت اسکان و خوراک خود هستند و اغلب در خانه های اجازه ای منزل دارند؛ اما برخی نیز ترجیح می دهند به دلایل مختلف از خوابگاه ها استفاده کنند به خصوص دانشجویان دانشگاه های دولتی، هرچند برای همین خوابگاه ها نیز دانشجو مستلزم پرداخت هزینه است؛ ولی باز به نظر می رسد آنچه در خوابگاه های شهر اراک می گذرد با آنچه در ابتدایی ترین حالت یک خوابگاه است متفاوت است و گاه حتی تاسف آور است. مشکلاتی که اعتراض دانشجویان را همیشه بهمراه داشته است و همچنین موجب افزایش نگرانی هایی نیز برای خانواده های آن ها شده است. نبود امکانات رفاهی اولیه آنقدر چالش با اهمیتی است که مواردی چون پیوست های فرهنگی و ورزشی به خوابگاه ها و دانشجوها در درجه چندم اولویت قرار می گیرد. بدون شک در وهله اول باید تسهیلات آموزشی و رفاهی اش آماده باشد و در کنارش از امکانات فرهنگی و ورزشی برخوردار باشد. اغلب خوابگاه های دانشجویی در شهر ما از داشتن سرویس های بهداشتی مناسب و آشپزخانه محروم هستند چه برسد به اینکه بخواهند کتابخانه یا اینترنت رایگان و… داشته باشند.
هم اکنون تعدادی از خوابگاه ها در خود محوطه دانشگاه مستقر ؛ ولی برخی نیز خارج از دانشگاه هستند. خوابگاه های خصوصی و خودگردان نیز ممکن است در نقاط مختلف شهر وجود دارد.
وضعیت اسف بار خوابگاه های دانشگاهی از سال ها پیش یک دغدغه مورد بحث بوده و حتی مسئولین نیز به آن اذعان داشته اند. هم اکنون ۲۸ درصد از دانشجویان استان مرکزی غیربومی هستند. هرچند نگرانی هایی از کاهش جمعیت دانشجو در سال های اخیر وجود دارد و تاکید بر راهکارهایی جهت افزایش آن از سوی مسئولین مدنظر است اما باید دید برای همین تعداد دانشجو چقدر زیرساخت های آموزشی و رفاهی فراهم است. به گفته مسئولین در حال حاضر تعداد ۷۲۴۲ دانشجو در ۷۱ خوابگاه دانشجویی استان ساکن هستند که این میزان به نسبت سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است. حال باید دید این خوابگاه ها چقدر به استانداردهای خوابگاه دانشجویی نزدیک است.
در اراک دانشگاه های دولتی، آزاد، علمی کاربردی، فرهنگیان، علوم پزشکی و… وجود دارد؛ ولی همه این دانشگاه ها با مشکل خوابگاه و ارائه امکانات نامناسب رو در رو هستند و اغلب دانشجویان از شرایط موجود در خوابگاه ها ناراضی هستند.
یکی از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای دخترانه اطهر در اراک که همان ترم اول متوجه شده است که تصوراتش از خوابگاه دانشجویی با واقعیت چقدر متفاوت است، می گوید: دانشگاه ما خارج از شهر قرار دارد و خوابگاه ما نیز در محوطه دانشگاه مستقر است.
او که به شدت از شرایط خوابگاه دانشجویی ناراضی است، اضافه می کند: خوابگاه ما از نظر بهداشت، تامین آب گرم و غذا با مشکلات عمده ای مواجه است.
این دانشجوی طراحی دوخت اضافه می کند: متاسفانه غذایی که در خوابگاه ارائه داده می شود از کیفیت پایینی برخوردار است هم از لحاظ طعم، هم مرغوبیت مواد اولیه و اضافه کردن موادی چون کافور اغلب دانشجویان به آن اعتراض دارند و حتی بارها شده است که دوستانم به دلیل خوردن این غذاها حالشان بد شده و به بیمارستان مراجعه کرده ایم.
وی ادامه داد: این مورد را بارها چه به صورت حضوری و چه مکتوب به رئیس دانشگاه منتقل کرده ایم ولی هرگز هیچ کدام از نامه های ما پیگیری نشد و حتی در صحبت مستقیم و انتقال اعتراضمان به رئیس یا سایر مسئولین دانشگاه نیز با بی توجهی رو به رو شده ایم.
این دانشجوی غیربومی ادامه داد: همین شرایط باعث شد تا اغلب دانشجویان دیگر از غذای خوابگاه استفاده نکنند و آن ده، دوازده درصدی که این کار را می کنند بدون شک بودجه لازم برای تهیه غذا به صورت شخصی را ندارند زیرا اگر بخواهیم خودمان مواد غذایی تهیه کنیم هزینه آن سه تا چهار برابر هزینه سلف خوابگاه شود.
وی گفت: مشکل دیگر این است که تهیه کردن غذا برای دانشجویان با توجه به خستگی و وقت کمشان سخت است خود من اغلب اوقات فرصت پخت غذا ندارم و درنهایت باید یک سیب زمینی آب پز را بخورم هم به دلیل کم کردن هزینه ها و هم صرفه جویی در وقت.
وی افزود: مشکل بعدی ما نظافت و بهداشت خوابگاه است. تمام امور بر عهده دانشجو است در حالیکه در فرم اولیه ثبت نام در خوابگاه این تعهد را دانشگاه پذیرفته بود؛ ولی در حال حاضر بچه های خوابگاه هر پنج شنبه باید آشپزخانه، توالت و حمام ها را خودشان تمیز کنند.
این دانشجوی جوان اضفه کرد: مشکل بعدی ما نبود آب گرم است. اغلب از ساعت ۵ عصرتا ۱ نیمه شب درحمام ها بسته می شود تا آب خوابگاه گرم شود تازه بعد از آن که حمام قابل استفاده شود اما با این وجود باز هم نفرات اول فرصت استفاده از آب گرم دارند و نفرات بعدی باید از آب ولرم و یا سرد استفاده کنند. در حالیکه تعداد حمام های موجود نیز همگی قابل استفاده نیست.
وی توضیح داد: از آنجاییکه دانشگاه ما در نزدیک کوه واقع است در زمستان به دلیل همین سردی آب بسیاری از دانشجویان دچار سرماخوردگی می شوند. یکبار در خوابگاه برای یک هفته آب گرم نداشتیم و در طی این مدت بچه ها برای تمیز نگاه داشتن مو و بدن خود از پودر بچه استفاده می کردند. ما بعنوان دانشجو با توجه به فشردگی کلاس ها و کارگاه ها نیاز به دوش گرفتن مرتب داریم و این یک حق طبیعی است که برای ما مهیا نیست.
او می گوید: چالش دیگر ما زمان رفت و آمد به خوابگاه است. ساعت خروج ما از خوابگاه در عصرهای زمستان ۲ تا پنج و نیم و در بهار و تابستان دو تا شش و نیم است در حالیکه اغلب به دلیل رشته مان ممکن است برای خرید ابزار نیاز به وقت بیشتری داشته باشیم این در حالی است که زمان ثبت نام در خوابگاه به ما گفته بودند تا ساعت هشت شب اجازه بیرون ماندن داریم حالا شما زمان رفت و آمد به داخل شهر را که حدود یک ساعت است را هم لحاظ کنید دیگر وقتی نمی ماند.
این دانشجوی دانشگاه اطهر اضافه کرد: مشکل دیگر نبود کتابخانه در خوابگاه است برای همین اغلب شب های امتحان برای خواندن درس به نمازخانه می رویم ولی آن هم بیشتر اوقات بسته است.
این تنها بخشی از مشکلات خوابگاه های یکی از دانشگاه های اراک است که عنوان دولتی را نیز یدک می کشد. اما بسیاری از دانشجویان دیگر که در حال تحصیل در دانشگاه های دیگر هستند نیز بارها و بارها به شرایط نامطلوب خود اعتـراض داشته اند. ارجاع دادن دانشجویان به خوابگاه های خودگردان و اجاره بها بالای آن در قبال امکانات کم آن نیز از دیگر مشکلات دانشجویان است.
امیر دانشجوی دانشگاه اراک نیز می گوید: ما فقط تا سه ترم می توانیم از خوابگاه های دانشگاه استفاده کنیم. بعد از آن یا باید به خوابگاه های خودگردان برویم که هر سال هزینه اجاره آن اضافه می شود و یا خانه دانشجویی بگیریم.
وی ادامه داد: البته خوابگاه های دولتی نیز دارای امکانات مناسب نیستند. خوابگاه ما در مجاورت پارک امیرکبیر است شاید باورتان نشود ولی برخی از هم دانشگاهی های ما گاه در مسیر رفت و آمد به خوابگاه مورد برخی آزارها قرار می گرفتند.
امیر می گوید: وضعیت بهداشتی حمام ها و آشپزخانه نیز اصلا مساعد نیست. من فکر می کردم شاید چون ما پسر هستیم خیلی مراعات نمی کنیم؛ ولی برخی چیزها واقعا جز تعهدات خود دانشگاه است و به دانشجو ارتباط ندارد.
فتح الله حقیقی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز بر این موضوع تاکید داشته و گفته است: با توجه به اینکه ۷۷ هزار نفر دانشجو در ۷۴ مرکز آموزش عالی در استان مرکزی تحصیل می‌کنند بررسی وضعیت دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی ضرورت دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.