خانه » جدیدترین » وداع با عکاس همایونی

وداع با عکاس همایونی

شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱   شماره ۱۵۶۵

محمدعلی داوری پیشکسوت عکاسی استان مرکزی درگذشت

سیمین سیف

محمدعلی داوری پیشکسوت عکاسی استان مرکزی که از او به عنوان باتجربه‌ترین عکاس شهر اراک یاد می شود، روز ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱ در سن ۸۶ سالگی درگذشت.
داوری یکی از پیشکسوتان و معروف‌ترین عکاسان شهر اراک بوده که عکس‌های ثبت شده اش در روزگار معاصر از حائز اهمیت‌ترین عکس‌های تاریخ عکاسی اراک به شمار می‌رود. محمدعلی داوری عکاسی است که چند نسل از مردمان شهر اراک دکان عکاسی همایون در خیابان امام خمینی شهر اراک را که رو به روی دبیرستان صمصامیه قرار دارد به خوبی می‌شناسند. مرحوم داوری علاوه بر ارائه خدمات عکاسی مردمی در آتلیه عکاسی خود، نسبت به ثبت وقایع و رویدادهای شهر همچنین اولین کسی است که از حوادث، اتفاقات و تصادفات شهر عکاسی می کرده است. وی با سابقه عکاسی طولانی، یکی از استادان پیشکسوت عکاسی در اراک است که از حدود ۱۳ سالگی به عنوان شاگرد در عکاسی امید اراک مشغول به کار شد و عکاسخانه ی او با نام همایون همچنان در شهر اراک فعال و ارایه دهنده خدمات تصویری به مردم شهر است. یکی دیگر از دلایل اهمیت و شهره او به خاطر عکاسی از سفرهای محمدرضا شاه پهلوی به شهر اراک است. او تنها عکاسی بود که به همراه عکاس‌های گروه خبری همسفر با شاه از دیدارها و اقدامات وی در سفرهایش به اراک عکاسی کرده است.
کتاب عکاس همایونی یکی از عناوین بانک تالیفات عکاسی ایران در سایت کتاب عکس است که دربرگیرنده خاطرات شفاهی محمدعلی داوری به کوشش یوسف نیکفام است که در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است. در این کتاب به نام عکاسخانه همایون به عنوان محل کسب و کار و عکاسی محمدعلی داوری اشاره شده است.
مرحوم داوری در جایی گفته بود: «حدود ۷۰ سال خاطرات، تلخی‌ها و خوشی‌های مردم را ثبت کردم و همواره در این مسیر دید و نگاه هنری را با روزمرگی مردم پیوند زدم. من تمام داشته‌ها و یافته‌های خود را از آن مردم می دانم از همین رو ادوات و ابزار کار خود را برای ماندگاری در تاریخ شهر اراک به اداره میراث فرهنگی اهدا می‌کنم تا در موزه مفاخر اراک نگهداری و بخشی از تاریخ فرهنگی هنری شهر اراک باشد. محمدعلی داوری نخستین عکاسی است که در عکاسخانه از تکنیک پرتاب نور مصنوعی فلاش در عکسبرداری استفاده کرد و نیز گفته شده نخستین عکاس حوادث، رویدادها، اتفاقات و تصادفات شهر اراک بوده که در صحنه حضور می‌یافته و نسبت به مستندسازی اقدام می‌کرده است. البته که آنچه حائز اهمیت است اولین بودن نیست و آنچه دلیل باعث اعتبار و آبروی این پیشکسوت عکاسی شده است توان و انگیزه و سعی او در مسیر این مستندسازی بوده است.
از دیگر حرکت‌های خلاقانه و جذاب او ارائه عکس بر روی بافت پارچه، فلز و دیگر اجسام بوده تا در روزگاری که مردم عکس را تنها بر روی کاغذ دیده بودند، بتوانند این جلوۀ بصری را بر روی هر سطح و بافت و زمینه‌ای ببینند و لذتش را ببرند. او استاد عکاسی از چهره و یکی از بهترین نورپردازهای داخلی و پرتره‌نگاران تاریخ عکاسی شهر اراک به شمار می‌رفته است. بی شک عکس های محمدعلی داوری اهمیت فراوانی در تاریخ عکاسی شهر اراک دارند و باید از عکس های او به عنوان تاریخ مصور معاصر این شهر یاد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.