خانه » پیشنهاد سردبیر » نیکوتین، قوی ترین ماده مخدر اعتیادآور /کـام های آخـر

نیکوتین، قوی ترین ماده مخدر اعتیادآور /کـام های آخـر

دوشنبه ۱۰ خرداد ۹۵   شماره ۳۴۰

گروه اجتماعی- فرشته غلامی

سیگاری در دست دارد سیگاری کوچک که با تمام اعتماد به نفس آن را دود میکند و آن را نشانی از غرور و بزرگی خود میداند؛ شاید هم غمی بزرگ دارد و به امید رهایی از این تنش و سختی ها به سیگار روی آورده غافل از اینکه همین سیگار کوچک بلایی بزرگ بر جسم و روحش وارد میکند.
سیگار کشیدن امروزه به یکی از عادت های زیان آور و غلط در جهان امروز در آمده و یکی از بلاهایی است که گریبانگیر مردم دنیا شده و باعث می شود انسان های زیادی را به تباهی و مرگ و میر بکشاند و سرمایه های فراوانی به هدر رود و در واقع مصرف سیگار یک مشکل جهانی است. گفته شده است که افراد زیادی در اثر استعمال سیگار در طول روز جان خود را از دست میدهند . سیگار خطر ابتلا به انواع سرطان ها را در افراد افزایش میدهد همچنین مسبب پوکی استخوان ، پوسیدن دندان و بیماری قلبی و زخم معده می شود و پیری پوست را نیز افزایش میدهد. . سیگار به عنوان دروازه ورود به اعتیاد و گرایش به الکل و رفتار های پر خطر خوانده می شود زیرا براساس مطالعات و مشاهدات انجام گرفته افرادی که در ابتدا سیگاری بودند به مرور به سمت مواد مخدر روی می آورند. امروزه در کشور ما سن کشیدن سیگار افت کرده و به دوران نوجوانی کشیده شده است بطوریکه به راحتی در کوچه و خیابان شاهد نوجوانانی هستیم که سیگار در دست دارند و کشیدن سیگار را نشانه بزرگی خود میدانند و با افتخار سیگار خود را دود میکنند غافل از اینکه همین سیگار کوچک چه خطرات و بلایایی بزرگی را بر جسم و روح آنها دارد.
اولین سیگاری که کشیده میشود رابطه مستقیمی با گروه همسالان و دوستان و نیز تقلید از بزرگترها دارد. اولین سیگار ناشی از تجربیات سخت و تلخ زندگی میباشد و دوستان سیگاری می توانند بیشترین تاثیر را در سیگاری شدن افراد داشته باشد و همچنین تنبیه و تخریب توسط خانواده نیز میتواند یکی از عوامل مهم روی آوردن به سیگار باشد.
گروهی از افراد سیگار را به صورت تفریحی مصرف می کنند، گروهی دیگر به آن وابسته و جمع بسیار وسیعی کاملاً به آن معتاد هستند. به طوری که سیگارباعث اجبار فیزیکی و مشغله ذهنی آنان برای ادامه مصرف می گردد. این تأثیرات ممکن است با این تصور که (بسیار آسان است و می توانم مصرف سیگار را کنترل کنم) انکار شود.
افرادی که سیگار میکشند پس از مدت زمانی به خود می آیند که استفاده از سیگار برایشان به صورت عادتی در آمده و با خطر انواع بیماریهای ناشی از سیگار دست به گریبان می شوند و راه رهایی از این افیون برایشان طاقت فرسا میباشد که نه تنها خود بلکه خانواده و اطرافیانش هم از این مشکل آسیب جدی بر روح و روانشان وارد میشود .
نیکوتین ضربان قلب را زیاد می کند و باعث انسداد رگ های خونی و کاهش جریان گردش خون در بدن می شود
حسین کسی است که نزدیک به ۱۷ سال سیگار مصرف میکند و درباره سیگار کشیدنش میگوید: من وقتی نوجوان بودم شروع به کشیدن سیگار کردم در آن زمان سیگار به من اعتماد به نفس میداد و احساس میکردم که بزرگ شده ام . دلیل این امر هم آن بود که ما اکثر هنرپیشه های هالیوودی و ایرانی و با شخصیت را می بینیم که بر ماشین مدل بالای خود سوار هستند و در حال دود کردن سیگار می باشند؛ اما زمانی که به سیگار به صورت جدی روی آوردم مسائل بیرونی از جمله استرس باعث سیگاری شدنم شد.
او میگوید: سیگار به نوعی حواس آدم را پرت میکند و باعث میشود کمتر ناراحت و عصبی بشوم .سیگار ممکن است در بدو کشیدن حس آرامش به انسان بدهد ولی بعدها به صورت عادت درمیاید بطور مثال زمانی که فشار زندگی بررویم بسیار زیاد است و دارای استرس هستم مصرف سیگارم زیادتر میشود بدون اینکه حتی احساس آرامش کنم .
حسین سیگارش را روشن میکند و ادامه میدهد: من سیگار سبک و خنک استفاده میکنم، اگرچه میدانم سیگار در هرصورت سیگار است و مضرات خود را دارد و با توجه به نیکوتینی که دارد به ریه ها و دستگاه تنفسی آسیب میرساند و بطور کلی منجر به سرطان می شود . نیکوتین ضربان قلب را زیاد می کند و باعث انسداد رگ های خونی و کاهش جریان گردش خون در بدن می شود. اما این سیگار تنها مزیتش این است که اطرافیانم را کمتر آزار میدهد.
او قطع مصرف سیگار را مشکل نمی داند و میگوید: من بارها شده است که سیگارم را به مدت شش ماه تا یک سال قطع کرده ام و در آن زمان یک حس درونی باعث میشد که دیگر سیگار نکشم و این سیگار کشیدن بود که مرا را آزار میداد. اما باز هم تنشهای زندگی مرا به سمت سیگار میکشاند.
نیکوتین یک ماده اعتیادآور است که مصرف عمومی دارد
صبا دختری است که هنوز در عنفوان جوانی است و چیزی از زندگی نمیداند ولی دود سیگارش تمام کافه را پر کرده است او میگوید: من سه سالی هست که سیگار میکشم فقط برای اینکه شبیه کسی باشم که دوستش دارم و خاطرات او را برای خودم زنده نگه دارم .
او میگوید: سیگار یک طور خاصی به من آرامش میدهد که انگار تمام غم و غصه هایم با سیگار دود میشود.
صبا برای اینکه از جانب دیگران سرزنش نشود و اعتراضی نشنود ؛ ترجیح میدهد فقط در کافه ها و فقط در جمع دوستان سیگاری خود سیگار بکشد.
او میگوید: مطمئنم که سیگار برای سلامت جسمی و روحی ام مضر است ولی حس میکنم سیگار تنها کسی است که پا به پایم میسوزد و تنهایم نمیگذارد و این باعث آرامشم میشود.
صبا چندین بار سیگار را قطع کرد اما به نظر او ترک سیگار کار سختی است.
در سرمقاله یکی از شماره های روزنامه نیویورک تایمز عنوان شده است که ترک هروئین آسان تر از ترک نیکوتین است
چندین سال است که نهادهای دولتی و انتفاعی ای برای رهایی افراد از دام نیکوتین و سیگار تاسیس شده است که زیر نظر هیچ موسسه و نهادی نمی باشند و به صورت خود جوش توسط اعضای خود تاسیس شد و با کمک های مالی اعضا تامین و به کار خود ادامه میدهد. برای عضویت در این انجمن هیچ شهریه و شرایطی وجود ندارد این انجمن اولین بار در کالیفرنیای جنوبی در سال ۱۹۸۲ و در ایران نیز در تابستان سال ۱۳۷۸ شمسی تعدادی از نشریات نیکوتینی های گمنام توسط یکی اعضای ایرانی که به ایران باز گشته بود وارد کشور شد و اولین جلسه نیکوتینی های گمنام ایران در آذر ماه سال ۱۳۷۹ با حضور چهار نفر در تهران برگزار گردید .متعاقب آن جلسات نیکوتینی های گمنام به شهر های قم، اراک، شیراز، اصفهان و بسیاری شهرها و استان های دیگر کشور گسترش یافت. هرچند که درباره تاریخ تشکیل گروه و جلسات نیکوتینی های گمنام در اراک اطلاع دقیقی در دست نیست ولی به گفته یکی از اعضای نیکوتینی ها، گمنام که سالها قطع سیگار کرده است شروع این جلسات به حدود ۱۵ سال پیش و در پارک امیرکبیر توسط شخصی به نام دایی رضا و با حضور دو سه نفر صورت گرفته است
این فرد که پاکی خود را از سیگار نزدیک ۱۲ سال بیان میکند ، میگوید : اولین بار که لب به سیگار زدم هشت ساله بودم و از روی کنجکاوی بود. بعد از آن زمان تا سن ۱۶ سالگی و در جمع دوستان سیگار کشیدن را شروع کردم و تا سن ۱۸ سالگی کشیدن سیگار برایم یک اعتیاد شده بود و در ابتدا با سیگار اعتماد به نفس زیادی را به دست می آوردم.
او میگوید: اما پس از حدود ۱۰ سال که از مصرف سیگار میگذشت با خراب شدن چهره و آسیب رساندن به ریه هایم دیگر آن اعتماد به نفس گذشته را در من به وجود نمی آورد و حتی زمانی هم برای متولد شدن فرزندم سیگار را کنار گذاشتم.
این فرد اضافه میکند: هر وقت خانواده ام درباره دود سیگار اعتراض میکردند ، من مجبور میشدم که به طور پنهانی تر سیگار مصرف کنم و همین مسئله باعث خجالت و شرمساریم می شد و خودم را سرزنش میکردم که بی اراده هستم.
او همچنین درباره آرامشی که افراد سیگاری درباره سیگار کشیدن دارند میگوید: این آرامش کاملا یک دروغ است و پس از استفاده چند بار اول متوجه خواهیم شد که این یک دروغ است و میخواهیم خودمان را گول بزنیم.
این فرد میگوید: قطع سیگار و هر نوع مواد مخدر و اعتیاد آور دیگری سخت نیست و فقط با تکیه بر خداوند و کمی اراده میتوان این کار را انجام داد. یک وسوسه جسمی بسیار قوی و قدرتمند نیز وجود دارد که حضور خود را یک یا دو روز بعد از قطع مصرف نشان می دهد. در این نقطه بسیاری برای فرو نشاندن این وسوسه به دام مجدد مصرف نیکوتین می افتند. اغلب، حتی بسیاری از کسانی که برای سال ها قطع مصرف کرده اند، مجدداً خود را در دام این اعتیاد گرفتار می یابند.
امروزه در کشور ما جوانان زیادی به مصرف دخانیات روی آورده اند بطوریکه طی چند دهه اخیر مصرف دخانیات و بخصوص سیگار دو برابر شده است و این در حالی است که سیگار یکی از عواملی منجر به مرگ و میر است که به راحتی قابل پیشگیری است و اگر مسئولان ذیربط فکری جدی برای این ماجرا نکنند شاید در آینده شاهد مصرف سیگار در بین فرزندان ۸ تا ۱۸ سال خود باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.