خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به خشونت خانگی علیه زنان در کشورهای دیگر

نگاهی به خشونت خانگی علیه زنان در کشورهای دیگر

پنجشنبه ۴ آذر ۹۵ شماره ۴۷۰

ترجمه- روشنک مشتاق

۲۵ نوامبر، «روز جهانی محو خشونت علیه زنان»است . مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ میلادی ۲۵ نوامبر را به عنوان روز جهانی «محوخشونت علیه زنان»تعیین کرده است. آنچه اهمیت خشونت خانگی را مشخص می کند، وجود خشونت و تنش در میان افرادی است که طبق باور عمومی، در محیطی زندگی می کنند که سرشار از صمیمیت، عشق، محبت و علاقه است.خشونت علیه زنان مسئله ای اساسی برای توسعه جهانی و به عنوان یک نمونه مهم ازنقض حقوق بشرعلیه زنان به حساب می آید و یکی از مهمترین عواملی است که توسعه اقتصادی و اجتماعی را به تاخیر می اندازد چراکه در تناقض آشکار با اهداف توسعه هزاره قرار می گیرد، اهدافی که استدلال ها و ورودی های قدرتمندی برای رویکردهای مختلف به منظور ریشه کنی خشونت علیه زنان فراهم می آورد.
مفهوم خشونت خانگی دربرگیرنده خشونت در میان افراد خانواده است، اما به طور معمول به خشونت میان بزرگسالانی که شریک جنسی یا عاطفی یکدیگر هستند، اطلاق می شود. بررسی های موجود در زمینه خشونت حاکی از فراوانی بالای این پدیده در جهان است، مطابق پیمایش ملی خشونت خانگی علیه زنان سالانه حدود ۱٫۵ میلیون زن تحت خشونت فیزیکی و یا سواستفاده قرار می گیرند.
برخی صاحب نظران دلیل فراوانی بالای این پدیده را مختل شدن ساختارهای اخلاقی جامعه می دانند اما برخی از جامعه شناسان معتقدند این نوع خشونت بیش از آن که افزایش یافته باشد، قابل مشاهده شده است و این قابل رویت شدن خشونت به سبب افزایش جنبش های مربوط به زنان می باشد که موجب شده این پدیده بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تهدید مهمی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تلقی شود.
این شماره روزنامه «وقایع استان» به مناسبت روز ۲۵ نوامبر، گزارشی از ۱۱ کشور که در آنها بیشترین خشونت خانگی علیه زنـــان صورت می گیرد ارائه می دهد.
۱۱٫روسیه: روسیه یک کشور بسیار بزرگ با جمعیت پراکنده است. نرخ خشونت خانگی علیه زنان در کشور روسیه بالاست و ریشه این پدیده در تاریخ این کشور نهفته است.
۱۰٫عراق: در عراق هیچ قانون و یا قوانین فرهنگی برای حفاظت از زنان و کودکان وجود ندارد، میزان خشونت در این کشور به خصوص خشونت خانگی بسیار بالاست و به زن همانند یک شی نگاه می شود.
۹٫ پاکستان: درست مثل عراق، اگر شما یک فرد ثروتمند نباشید تحت ستم از سوی دیگران قرار می گیرید.زنان در کشور پاکستان صدایشان شنیده نمی شود و در تصمیم گیری های مهم زندگی خود کاملا منفعل هستند.
۸٫ هند: با دیدن زرق و برق و داستان و فیلم های عاشقانه در هند شاید قبول وجود خشونت در این کشور دشوار باشد اما در هند خشونت علیه زنان بالاست و خشونت خانگی در این کشور به علت ازدواج های سنتی و اجباری رواج زیادی دارد.
۷٫سومالی: این کشور همانند بسیاری از کشورهای افریقایی و برخی کشورهای عربی به زنان به عنوان یک کالا نگاه می کنند و زنان در این کشور از قدرت تصمیم گیری برخوردار نیستند.
۶٫ مالی: زنان در این کشور از کمترین حقوق شهروندی برخوردار هستند. ازدواج،حاملگی اجباری، ختنه و ازدواج زودهنگام از جمله خشونت های بارز علیه این زنان است.
۵٫گواتمالا: این کشور دارای مشکلات جدی از نظر نابرابری حقوق زن و مرد برخوردار است، این کشور در رتبه پنجم خشونت خانگی در جهان قرار دارد و همچنین از نظر شیوع ایدز نیز رتبه بالایی را به خود اختصاص می دهد.
۴٫ سودان: مردم سودان از نرخ بالای جرم و جنایت، از جمله آدم ربایی، تجاوز به عنف و سرقت رنج می برند. ازدواج اجباری و خشونت خانگی علیه زنان از جمله مشکلات بزرگی است که جامعه سودان با آن رو به روست.
۳٫کنگو: از نظر میزان خشونت بسیار شبیه به سودان است. هیچ زنی در کنگو مجاز به ثبت اسناد بدون اجازه شوهر نیست.
۲٫افغانستان: این کشور رتبه دوم را در لیست خشونت خانگی به خود اختصاص می دهد، زنان به طور متوسط زندگی کوتاه تری در این کشور دارند و خشونت علیه زنان در این کشور بسیار بالاست.
۱٫چاد: آدم ربایی ، تجاوز و قطع آلت تناسلی این کشور را در رتبه اول لیست قرار داده است. زنان و کودکان در این کشور حق تصمیم گیری برای موضوعات مهم زندگی خود را ندارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.