خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به آخرین تحولات بازار سکه در روزهای اخیر/نقره داغِ طلا

نگاهی به آخرین تحولات بازار سکه در روزهای اخیر/نقره داغِ طلا

سه شنبه ۱۸ اردی بهشت ۱۳۹۷ شماره ۸۳۵
***
وقایع استان
علی امیدی
***
بانک مرکزی اعلام کرده که تمامی پیش‌فروش‌های سکه را از روز گذشته به طور کامل متوقف کرده و از این پس تمرکز خود را تنها بر روی توزیع سکه‌های پیش‌فروش شده خواهد گذاشت.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، بازار سکه دو سه روزی است دوباره ملتهب شده و قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته است. روز شنبه هفته جاری، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۱۵ هزار تومان افزایش مواجه شد و نرخ آن با عبور از دو میلیون تومان ، به ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. یکشنبه هم دوباره قیمت با افزایش ۲۳ هزار تومانی مواجه شد و در نهایت، به نرخ دو میلیون و ۷۵ هزار تومان معامله شد.
این در شرایطی است که چندی پیش، بانک مرکزی به منظور کنترل نوسانات نرخ سکه، در گام اول، حراج‌هایی را در بانک کارگشایی برگزار کرد اما حضور پررنگ دلال‌ها سبب شد تا در یک تصمیم غیرمنتظره از سوی بانک مرکزی، جلسه حراج علیرغم حضور متقاضیان، منتفی اعلام شود و بلافاصله پس از آن، دولت طرح جدید پیش فروش یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، یکساله و دو ساله را به اجرا درآورد.
پیش فروش سکه نیز بعد از مدتی به دلیل استقبال بیش از حد مردم و البته اعلام بانک مرکزی مبنی بر ضرورت حفظ ذخایر خود، با محدودیت مواجه شد؛ به این معنا که پیش فروش یک ماهه متوقف شد و پس از گذشت چند روز ، پیش فروش های سه ماهه و شش ماهه هم متوقف گردید. تا دیروز ۱۷ اردیبهشت ماه، تنها طرح یک ساله و دوساله باقی مانده بود که آن هم از دوشنبه متوقف شد.
مسعود رحیمی، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی در همین ارتباط، از توقف تمامی پیش‌فروش‌های سکه در سررسیدهای مختلف خبر داد و گفت: این طرح تا اطلاع ثانوی متوقف است.
وی بــه این نکته اشاره کرده که از زمان آغاز پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی در شعب بانک ملی ایران، تاکنون هفت میلیون قطعه سکه پیش فروش شده و برآورد ما این است که با تزریق آنها به بازار، قیمت ها متعادل می شود.
گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نخستین موعد سررسید سکه های پیش فروش شده یک ماهه، ۲۶ اردیبهشت ماه است که با توجه به اینکه در آستانه نزدیک شدن به این موعد هستیم، همه سکه های پیش فروش شده تحویل بانک ملی ایران شده است. البته رئیس کل بانک مرکزی دیروز گفته بود تحویل سکه ها، پیش از موعد مقرر آغاز خواهد شد.
بانک مرکزی در نظر دارد تا در سه روز نخست توزیع، بالغ بر یک میلیون سکه توزیع کند.
اکنون مقامات بانک مرکزی می‌گویند: برای اینکه در قبال پیش فروش بتوانیم تعهدات خود را انجام دهیم و کیفیت بالای ضرب سکه را نیز حفظ کنیم، قرار شد از ۱۷اردیبهشت به طور موقت پیش فروش سکه متوقف شود. بر این اساس مهمترین محدودیت ما انجام ضرب سکه است که بتوانیم سر موعد ضرب کنیم و تحویل مردم بدهیم ضمن آنکه به نظر می رسد با ورود این تعداد سکه، بازار متعادل شود.
بانک مرکزی البته بر این نکته هم تاکید دارد که ما از نظر موجودی طلای خام در خزانه بانک مرکزی هیچ محدودیتی نداریم و به میزان کافی طلا وجود دارد اما به هر حال بانک مرکزی به رصد بازار ادامه می دهد و در صورتی که نیاز به مداخله ببیند، در زمینه انجام حراج و پیش فروش دوباره اقدام خواهد کرد.
انتظار می رود با آغاز توزیع سکه های پیش فروش شده طی روزهای آینده، قیمت آن در بازار با کاهش مواجه شود.
اما نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با جلوگیری از سفته بازی در بازار ارز، منابع فعال بازار ارز به سمت بازارهای دیگر از جمله بازار طلا حرکت کرده، از سوی دیگر قیمت طلا در سطح جهانی افزایش داشته است، به سکه ۲ میلیون تومانی واکنش نشان داد و گفت:هر تصمیمی در یکی از بخش های اقتصاد گرفته شود تاثیر آن را در بازارهای دیگر شاهد خواهیم بود.
علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس با اشاره به مدیریت بازار ارز، اظهار داشت: با جلوگیری از سفته بازی در بازار ارز، منابع فعال بازار ارز به سمت بازارهای دیگر از جمله بازار طلا حرکت کرده ، از سوی دیگر قیمت طلا در سطح جهانی افزایش داشته است.
نماینده مردم اراک در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: از دیگر عوامل تاثیرگذار بر گرانی سکه، تبادل اخبار در سطح جهانی و منطقه ای است که باعث می شود برخی کشورها توسعه خرید طلا را رقم بزنند.
وی به مهمترین عامل گرانی سکه اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر افزایش سکه، حرکت منابع گسترده نقدی از بازار ارز به سمت بازارهای دیگر است، دارندگان منابع مالی به دنبال بازاری برای حفظ ارزش سرمایه و کسب سود مناسب هستند به همین جهت به سمت بازارهایی مانند طلا، سکه و بازارهای سهل المعامله می روند.
این نماینده مجلس با تاکید براینکه دولت باید در تصمیمات اقتصادی خود به اثرگذاری آن بر بازارهای دیگر توجه داشته باشد، اظهار داشت: در کمیسیون اقتصادی به دولت تذکر داده شد که تاثیرات تصمیمات خود بر بازارهای دیگر را طی گزارشی به مجلس اعلام کند.
کریمی، با بیان اینکه مدیریت التهاب بازار ارز بر بخش های دیگر تاثیرگذار بوده است، گفت: از دولت خواسته شده بود که تاثیر تک نرخی شدن دلار را در بازارهای طلا، سکه، مسکن، بورس، سهام و سایر بازارهای را گزارش دهد، این هفته قطعا این گزارش ها مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.
وی در باره افزایش قیمت سکه نشان از عملکرد ضعیف دولت در مدیریت بازار ارز است، گفت: الزاما نمی توان عملکرد دولت را مثبت یا منفی ارزیابی کرد بلکه تاکید داریم که دولت به نحوی تصمیم گیری کند که آثار آن در بازارهای دیگر قابل پیش بینی و کنترل باشد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصمیمات اقتصادی دولت باید جامع باشد نه آنکه یک بخش اقتصاد را درست کنیم اما بخش های دیگر خراب شود.

 طرح جدید ارزی در راه است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تدوین طرح جدید ارزی با هماهنگی رئیس مجلس خبر داد و گفت: این طرح دو فوریتی ارزی ظرف ۴۸ ساعت تدوین می‌شود.
محمدرضا پورابراهیمی گفت: در راستای ساماندهی بازار ارز نشست ویژه کمیسیون اقتصادی با حضور رئیس مجلس برگزار و طرح دوفوریتی ارزی راهی صحن علنی می‌شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از نشست فوق‌العاده اعضای این کمیسیون با رئیس مجلس در راستای ساماندهی بازار ارز خبر داد و گفت: پس از جمع بندی نهایی در این جلسه طرح ۲ فوریتی ارزی ظرف ۴۸ ساعت راهی صحن علنی می‌شود.
پورابراهیمی تصریح کرد: نشست غیر علنی کمیسیون اقتصادی در خصوص وضعیت ساماندهی بازار ارز برگزار شد. وی افزود: در این نشست ابعاد، وضعیت و راهکارهای ساماندهی بازار ارز و همچنین نقاط ضعف و قوت اقدامات ارزی دولت و اقدامات مورد نیاز در آینده بررسی شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بنا به تصمیم اعضا بنده بعد از ظهر دیروز طی نشستی با رئیس مجلس گزارشات واصله از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی را به آقای لاریجانی ارائه دادم.
وی افزود: پیرو این جلسه مقرر شد؛ صبح امروز نشست فوق‌العاده و غیر علنی اعضای کمیسیون اقتصادی با رئیس مجلس به منظور بررسی آخرین تحولات بازار ارز و بررسی نقاط قوت و ضعف تصمیمات ارزی دولت برگزار شود.
پورابراهیمی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود پس از نشست ویژه امروز، طرح دو فوریتی ارزی اعضای کمیسیون اقتصادی ظرف ۴۸ ساعت روانه صحن علنی مجلس شود. وی گفت: هدف از این طرح دو فوریتی؛ تقویت نقاط قوت تصمیمات جدید ارزی دولت و رفع نقاط ضعف و همچنین اقدامات تخصصی در راستای ساماندهی بازار ارز است.
وی در پایان افزود: محورهای طرح دو فوریتی ارزی بزودی در ضمن متن نهایی اعلام می‌شود.
اما رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز با بیان اینکه نوسانات چند روز اخیر طلا و سکه با فرمول های اقتصادی مطابقت ندارد و شاهد افزایش حباب گونه و کاذب قیمت طلا هستیم گفت: بنده منکر دست های پنهان نیستم که سرمایه ها را به سمتی می کشد و سود مورد نظر خود را طلب می کند.
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، محمد کشتی آرای در مصاحبه با رادیو نوسانات امروز بازار طلا را ناظر بر تحولات چند ماهه اخیر دانست و افزود: «بانک مرکزی با آیتم های مختلف از جمله ثبت نام و پیش فروش سکه پیش بینی کرد که می تواند بازار را آرام کند.»
وی بخشی از حباب بازار سکه بعد از نوروز را بدلیل افزایش قیمت جهانی و موضوعات سیاسی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: «قیمت نفت رو به افزایش گذاشت و منجر به نوسان قیمت جهانی طلا شد.»
کشتی آرای با بیان اینکه نوسانات چند روز اخیر طلا و سکه با فرمول های اقتصادی مطابقت ندارد، ادامه داد: «از دو روز گذشته در حالی که قیمت جهانی طلا رو به کاهش گذاشت، شاهد افزایش بی رویه، حباب گونه و کاذب طلا و سکه در داخل کشور بودیم.»
وی این روند را ناشی از تقاضای کاذب در بازار داخل دانست و افزود: «شایعه و تنش ها درباره برجام باعث شده است بسیاری از مردم نقدینگی و پول خود را به یک سرمایه مطمئن همچون طلا و ارز تبدیل کنند و خاصه در دوسه روز گذشته شاهد افزایش بی رویه بودیم.»
کشتی آرای بخشی از افزایش قیمت طلا را برآمده از التهاب و هیجانات کاذب در بازار عنوان کرد و گفت: «از بعد از ظهر دیروز قیمت طلا و سکه رو به کاهش گذاشت ولی در [ساعات عصرگاهی] دوباره رو به افزایش گذاشت.»
رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اعلام اینکه این نوسانات به هیچ عنوان طبیعی نیست، تاکید کرد: «نوسانات طبیعی بازار بر اثر عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت جهانی است ولی نوسانات اخیر مبنی بر التهاباتی است که بر بازار وارد می شود و [شاید] در روزهای آینده توسط بانک مرکزی مدیریت شود.»
کشتی آرای اظهار کرد: «در بازار آشفته کنونی، معاملات معمول و مرسوم انجام نمی شود و خریداران و فروشندگان واقعی که قصد داد و ستد دارند، خرید و فروش نمی کنند اما شایعات قیمت ها را دچار نوسان می کند.»
وی افزود: «بنده منکر دست های پنهان نیستم که سرمایه ها را به سمتی می کشد و سود مورد نظر خود را طلب می کند. دولت نــیز برای مدیریت باید وضعیت را بررسی نماید و تصور می کنم در حال حاضر بانک مرکزی در حال رصد این وضعیت است.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.