خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی (۳۳)

نکات حقوقی کاربردی (۳۳)

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۸  شماره ۱۲۱۶

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهروندان خواهد شد.

نکات حقوقی کاربردی (۳۳)

چک بلامحل

نکته ۱- شرایط افتتاح حساب جاری بدون دسته چک برای افراد- مطابق با ماده ۲ دستورالعمل حساب جاری- ریالی:
-۱ داشتن حداقل ١٨ سال تمام شمسی یا صدور حکم رشد در دادگاه صالح.
-۲ حصول اطمینان از رعایت مفاد ماده ۲۱ قانون صدور چک، یعنی اشخاصی که بیشتر از یک بار چک بلامحل صادر نموده و تعقیب آنها منتهی به صدور کیفرخواست شده است، بعد از گذشت ۳ سال می توانند حساب جاری دیگری باز نمایند.
-۳ معرفی فردی بعنوان وکیل یا نماینده قانونی، برای اشخاصی که به هر نحو قادر به امضاء چک نیستند.
نکته -۲ شرایط اعطاء دسته چک به مشتری- مطابق با مواد ۴ و ۸ دستورالعمل حساب جاری- ریالی:
-۱ اعطاء دسته چک به مشتری دارای سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده و کسانی که به جرم صدور چک بلامحل محکوم شده اند، ممنوع است.
-۲ اعطاء دسته چک جدید منوط به بازگشت تمامی برگه های دسته چک های قبلی و حداقل چهار پنجم از برگه های آخرین دسته چک مشتری به بانک خواهد بود. ولی در موارد خاص، اعطاء دسته چک، با تأیید مقامات ذیصلاح بانک همچون مدیر منطقه یا رئیس شعب استان مستثنی می باشد.
نکته -۳ صدور دسته چک برای حساب مسدود شده- مطابق با ماده ۷ دستورالعمل حساب جاری- ریالی:
-۱ اعطاء دسته چک به مشتری که حساب جاری وی به دلایل قانونی یا حسب تصمیم مرجع قضایی، مسدود شده و برداشت از آن ممنوع است، مجاز نیست.
-۲ مگر در مواردی که صرفاً بخشی از موجودی حساب جاری مشتری، مسدود شده و برداشت مابقی موجودی حساب جاری وی امکان پذیر است.
نکته -۴ چگونگی اطلاع از اعتبار صادرکننده چک
عدد *۱*۱ را به همراه شماره ۱۶ رقمی یکتا برگه چک، به شماره ۷۰۱۷۰۱ پیامک کنید. مانند: پیامک ۱۰۰۹۳۷۱۰۰۱۵۳۳۲۰۵*۱*۱ به شماره ۷۰۱۷۰۱
سامانه صیاد به شما این پاسخ را خواهد داد: -۱صاحب حساب این برگه چک، چه کسی است. -۲ صاحب حساب چک، در چه وضعیتی بوده و چه میزان چک برگشتی دارد.
وضعیت صادرکننده چک، اینگونه مشخص خواهد شد:
وضعیت سفید- فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا تمامی موارد، رفع سوء اثر شده است.
وضعیت زرد- دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان، تعهد برگشتی دارد.
وضعیت نارنجی- دارای ۲ تا ۴ فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان، تعهد برگشتی دارد.
وضعیت قهوه ای- دارای ۵ تا ۱۰ فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان، تعهد برگشتی دارد. وضعیت قرمز- دارای بیش از ۱۰ فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان، تعهد برگشتی دارد.

حقوق شهروندی در دعاوی کیفری
نکته -۱ رعایت حقوق متهم در موارد اعتراض به قرارهای نظارتی همچون ممنوع الخروجی و… و نیز لغو قرارها – مطابق با مواد ۲۴۸، ۲۵۱ و ۲۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ مدت اعتبار قرار منع خروج از کشور ۶ ماه بوده و قابل تمدید می باشد.
-۲ در صورتیکه مدت مندرج در دستور منع خروج فرد پایان یابد، این دستور خود به خود منتفی شده و مراجع مربوط نمی توانند مانع از خروج فرد شوند.
-۳ هرگاه متهم یا محکومٌ علیه در مواعد مقرر حاضر شود، یا پس از آن حاضر و عذر موجّه خود را اثبات نماید، با شروع اجرای حبس و تبعید یا اقامت اجباری و با اجرای کامل سایر مجازاتها و یا صدور قرارهای منع و موقوفی و تعلیق تعقیب، تعلیق اجرای مجازات و مختومه شدن پرونده به هر کیفیت، قرار تأمین و نظارت قضایی لغو می شود.
-۴ در صورت لغو قرار تأمین یا نظارت قضایی، این امر بلافاصله به مراجع مربوط اعلام خواهد شد.
-۵ در صورتیکه متهم دستورات مندرج در قرار نظارت قضایی را رعایت نماید، بنا به درخواست وی که بایستی به تأیید دادستان برسد و یا پیشنهاد دادستان، دادگاه می تواند با رعایت مقررات قانونی در مجازات وی تخفیف دهد. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
نکته -۲ رعایت فرآیند رسیدگی به اعتراض متهم، کفیل و وثیقه گذار نسبت به ضبط وثیقه، وجه الکفاله و وجه التزام مطابق مقررات قانونی
مطابق با ماده ۲۳۵ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ متهم، کفیل و وثیقه گذار می توانند در موارد زیر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ دستور دادستان، درباره اخذ وجه التزام، وجه الکفاله و یا ضبط وثیقه اعتراض نمایند. مرجع رسیدگی به این اعتراض، دادگاه کیفری دو می باشد: الف- هرگاه مدعی شوند در اخذ وجه التزام و وجه الکفاله و یا ضبط وثیقه مقررات مربوط رعایت نشده است. ب- هرگاه مدعی شوند متهم در موعد مقرر حاضر شده، یا او را حاضر کرده اند، یا شخص دیگری متهم را حاضر کرده است. پ- هرگاه مدعی شوند به جهت عذر موجّه مطابق با ماده ۱۷۸ ق.آ.د.ک. متهم نتوانسته حاضر شود، یا کفیل و وثیقه گذار به یکی از آن جهات نتوانسته اند متهم را حاضر نمایند. ت- هرگاه مدعی شوند پس از صدور قرار قبولی کفالت یا التزام مُعسِر شده اند. ث- هرگاه کفیل یا وثیقه گذار مدعی شوند تسلیم متهم، به علت فوت او در مهلت مقرر ممکن نبوده است.
-۲ دادگاه در تمام موارد فوق، خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات دادرسی به شکایت رسیدگی می کند. رأی دادگاه قطعی خواهد بود.
-۳ مرجع رسیدگی به اعتراض نسبت به دستور رئیس یا دادرس دادگاه عمومی بخش، دادگاه کیفری دو واقع در نزدیکترین شهرستان آن استان می باشد.
-۴ هرگاه متهم یا کفیل مدعی شوند پس از صدور قرار قبولی کفالت یا التزام، مُعسِر شده اند، دادگاه به ادعای اعسار آنها رسیدگی و در صورت احراز اعسار آنها، حکم مبنی بر معافیت آنها از پرداخت وجه التزام یا وجه الکفاله صادر خواهد نمود. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
ادامه دارد …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.