خانه » پیشنهاد سردبیر » نحوه مقابله با ناکامی های ناشی از کنکور همزمان با اعلام نتایج نهایی آن/آخر دنیا

نحوه مقابله با ناکامی های ناشی از کنکور همزمان با اعلام نتایج نهایی آن/آخر دنیا

سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶   شماره ۶۸۳

***

وقایع استان

سحر یاری

***

وقتی از خواندن خسته می شد، از نگاه کردن به ردیف کلمه هایی که تکراری بود و یا مربع هایی که باید پر و سیاه می کرد، دفتر بی خطش را از توی کشور در می آورد و نقاشی می کرد، کلاس نرفته بود ولی به گواه خیلی ها کارش خوب بود، حواسش هم بود که مادرش سر نرسد. امسال گوشی را از او گرفته بودند گفته بودند همین باعث شد که قبول نشوی البته قبول شده بود، پرستاریِ تهران؛ ولی مادرش از بچگی گفته بود باید دکتر شوی و او از همان چهار، پنج سالگی خود را خانم دکتری می دید در مطب البته این رویای خودش نبود. اگر مادر و پدرش گذاشته بودند خودش رویاهایش را جهت دهد او خود را نقاشی می دید که همیشه پیشبندش رنگی است و روزی یک گالری بزرگ خواهد داشت. خیلی گریه کرده بود، التماس کرده بود ولی مادرش گفته بود: تو تیزهوشان درس خوانده ای می خواهی بروی نقاش شوی؟ فامیل چه می گویند؟ دختر من دیوانه شده.
و او باز نشسته بود پای کتاب هایش در آن اتاق که حالا دیگر پنجره اش را هم باز نمی کرد تا پدرش نگوید حواس پرت شدی دختر… فکر کرده بود می رود دانشگاه پزشکی می خواند کنارش کلاس نقاشی می رود؛ اما امسال هیچ اتفاقی نیفتاد حتی همان پرستاری را نیز نیاورد. مات و مبهوت گوشه ای نشسته بود. دوستانش چیزهایی می گفتند صحبت از افزایش سهمیه ها بود و بی عدالتی ها. حالا او باز گوشه اتاق پشت همان میز که دو سال از عمرش را گذاشته بود نشسته درد قبول نشدن یک طرف، درد طعنه های پدر و مادرش و دور شدن دوباره اش از نقاشی یک طرف دیگر.
این داستان لیلاست دختری که دو سال است که می خواهد پزشکی قبول شود و با وجود تمام سوابق خوب تحصیلی و تلاشش به هدفش نزدیک نمی شود. او می گوید: بعد از اعلام نتایج کنکو انگار دنیا روی سرم خراب شد. باورم نمی شد امسال هم نشد در حالیکه مطمئن بودم امسال قبول می شوم.
وی ادامه می دهد: تبعیض در کنکور وجود دارد و سهمیه های مختلف باعث شده تا آن ها که شایستگی دارند شانس کمتری داشته باشند.
این داوطلب رشته تجربی ادامه می دهد: کاش اهمیت کنـــکور کم می شد شاید باور نکنید که یک جوان در سن من چه مشکلات روحی ای با مقوله کنکور دارد انگار تمام سال را در دل نگرانی به سر می بری مخصوصا اگر پشت کنکوری باشی.
میترا که حقوق قبول شده است می گوید: متاسفانه دانشگاه همچنان مهم ترین بخش زندگی هر جوانی است که فکر می کند اگر به آن نرسد و واردش نشود تمام آینده اش تباه است.
او ادامه می دهد: برخی رشته ها هم برند شده اند مانند پزشکی در شاخه تجربی همه توجه ها به آن است ولی همین هجوم به سمت این رشته ها رقابت را سخت تر کرده است.
میترا می گوید: من هم مانند بسیاری دیگر با سهمیه ها مخالف هستم چون این سهمیه ها شرایط رقابت برابر را کمتر می کند خصوصا امسال که یک افزایش چند درصدی باز در سهمیه ها بود.
وی ادامه می دهد: من قبول شدم ولی وقتی به دوستانم که موفق نبوده اند فکر می کنم دلم می گیرد یکی از آن ها می گفت خودم را می کشم.
اما علیرضا دیگر جوان اراکی می گوید: من در کنکور قبول نشدم انتظاری هم از خودم نداشتم فرض کنید یک سال زندگی ام را پای کتاب بگذارم بروم به دانشگاهی که هیچ فرقی با دانشگاهی که سر کوچه مان زده اند ندارد.
وی ادامه داد: منظورم از تفاوت شرایط بعد از اخذ مدرک است من چه شریف درس خوانده باشم چه بدون کنکور مدرک گرفته باشم اگر پارتی داشته باشم سرکارم اگرنه که بیکار. نمونه های بسیار برای مثال دارم، پس خیلی نمی توانم با این ناراحتی ها برای قبول نشدن همدردی کنم.
علیرضا می گوید: دانشگاه یک زمانی ارزش و اعتباری داشت نه حالا که آن هایی که دارند بچه هایشان را به هزار کلاس تقویتی و کنکور می فرستند تا قبول شوند و یا نه با همان هزینه به دانشگاه های دیگر می فرستند، باید قبول کرد که دانشگاه دیگر یک شوخی است.
به گزارش وقایع استان، امسال ۱۷ هزار و ۵۹۱ نفر در استان مرکزی در کنکور سراسری دانشگاه ها ثبت نام و کنکور داده اند که ۶۰ درصد آن ها داوطلب خانم بوده اند این آمار در کشور نیز به همین شکل بود یعنی تعداد داوطلبان زن از داوطلبان مرد بیشتر بود و حتی در قبولی نیز زنان از مردان پیشی گرفتند.
با همه این حرف ها کنکور امسال نیز تمام شد. آن هایی که قبول شده اند راه را برای رسیدن به رویاهایشان هموار می بینند و آن ها که نه؛ به امید تلاش دوباره اند هر چند عقب ماندن از مسیر برایشان سخت خواهد بود. البته در این میان خیلی ها هم دل در گرو دانشگاه های غیردولتی و تحمل کردن هزینه ها داده اند؛ اما نمی توان از این واقعیت چشم پوشید که عده زیادی به دلیل عدم موفقیت دچار افسردگی و ناراحتی های روحی می شوند خصوصا آن هایی کـــه ایده آل خود و خانواده شان قبولی در دانشگاه است و قطعا برخورد با این عدم موفقیت نیاز به مهارت دارد.
یک روانشناس درباره نحوه مقابله با ناکامی‌های ناشی از کنکور به آرمان گفته است: اینکه دانش‌آموزان در صورت عدم دستیابی به موفقیت احساس نارضایتی کنند کاملا طبیعی است و با گذشت زمان همگان می‌آموزند که در زندگی نمی‌توان به هر چه می‌خواهند برسند. امیرهوشنگ مهریار می‌افزاید: بنابراین می‌توان از ناکامی‌های زندگی آموخت و به این ترتیب دانش‌آموزان خود را برای ورود به زندگی بزرگسالان آماده می‌کنند.
او تاکید می‌کند: عدم موفقیت در کنکور برای افرادی که خانواده‌های آنها اصرار به موفقیت فرزندانشان دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: عدم موفقیت در دستیابی به هدف زمینه ناکامی‌ها از جمله افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد. به گفته او در چنین شرایطی خانواده نقش مهمی در حمایت از افراد بازی می‌کنند؛ به این معنی که خانواده می‌تواند با حمایت از نوجوانان و با دلداری و امیدواری دادن به آنها کمک کند تا این شکست را بزرگ تلقی نکرده و فکر نکند که دنیا به آخر رسیده است. مهریار می‌افزاید: به عبارت دیگر کمک، همدلی، توجه خانواده و اطرافیان می‌تواند در گذر از این بحران برای نوجوانان ثمربخش باشد.
این روانشناس با بیان اینکه ناراحتی و سرخوردگی در میان افرادی که به نوعی در کنکور موفق نمی‌شوند طبیعی است، تاکید می‌کند: متاسفانه در برخی مواقع شاهد خودکشی نوجوانان به دلیل عدم موفقیت در کنکور هستیم که خوشبختانه تعداد این افراد اندک است. اغلب این افراد به دلیل اینکه خانواده اصرار بر موفقیت آنها در کنکور دارد این موضوع برایشان مهم جلوه می‌کند. به گفته این روانشناس اینکه چگونه بتوان با نارسایی‌های موجود مقابله کرد جای تامل دارد. بالطبع در افرادی که زمینه افسردگی وجود ندارد به نسبت راحت‌تر می‌توان این نارسایی‌ها را مدیریت کرد و داشتن پشتیبان می‌تواند به این افراد دلگرمی بدهد تا به این ترتیب بتوانند این بحران را سپری کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.