خانه » جدیدترین » مشکل بی پاسخ

مشکل بی پاسخ

پنجشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲  شماره ۱۷۸۶

مدیریت سگ های ولگرد در شهر اراک

فاطمه چاپاری: اکوسیستم شهری از اجزای زنده مثل انسان ها، درختان و حیات وحش شهری و اجزای غیرزنده یا همان کالبد شهری تشکیل شده است که از فعل و انفعالات هم‌ متاثر می شوند. به هم خوردن این چرخه اکولوژی می تواند چالش های بزرگی را به همراه داشته باشد برای نمونه امروز موضوع مدیریت سگ‌های ولگرد درسطح شهرها به یک چالش پیچیده تبدیل شده است برخی افراد باتوجه به حقوق حیوانات برحمایت از سگ‌ها و برخی دیگر به از بین بردن این حیوانات تأکید دارند اما آیا می‌توان با استفاده از سیاست‌های مناسب به کنترل و مدیریت جمعیت سگ‌ها پرداخت و ضمن حفظ حقوق حیوانات نسبت به کنترل تاثیرات منفی آنها بر طبیعت و انسان ها اقدام کرد.
به گفته رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اخیرا ۱۱۵۳ قلاده سگ در اراک به شیوه زنده گیری جممع آوری شده اند.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک می گوید: در ۹ ماه سال جاری، ۱۱۵۳ قلاده سگ جمع‌آوری، عقیم‌سازی و در پناهگاه نگهداری می‌شوند.
مهدی فدوی اظهار می کند: در شهر اراک برای جمع‌آوری سگ‌ها از سلاح بیهوشی استفاده می‌شود و می‌توان گفت که اراک از معدود شهرهایی است که جهت جمع‌آوری سگ‌ها از این ابزار استفاده می‌کند.
وی افزاید: سال گذشته یک هزار و ۷۲۲ قلاده سگ زنده‌گیری شد که از این تعداد برخی به علت داشتن بیماری‌های خاص حیوانات تلف و برخی نیز واگذار شدند.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک خاطرنشان می کند: در موضوع رهاسازی سگ‌های جمع‌آوری شده، محیط زیست و منابع طبیعی نیز باید نظرات خود را ارائه کنند، در حال حاضر سگ‌های بلاصاحب را جمع‌آوری و در پناهگاه حیات‌وحش نگهداری می‌کنیم.
فدوی تصریح می کند: در حال حاضر سه اکیپ جهت زنده گیری سگ های بلاصاحب در مناطق پنج‌گانه اراک فعال است و تمام گزارش‌های مردمی که در سامانه ۱۳۷ دریافت می‌شود را پیگیری می نمایند.
وی ادامه می دهد: در بعضی موارد گزارش مردمی از وجود یک قلاده سگ حکایت دارد، اما پس از اطلاع به سامانه ۱۳۷ و حضور اکیپ مربوطه سگ از آن محل به مکان دیگری می‌رود و امکان جمع‌آوری سگ‌ها وجود ندارد که موجب ایجاد احساس نارضایتی شهروندان می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک می گوید: در موضوع جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب توجه به اینکه این سگ از بدو تولد صاحب داشته یا خیر دارای اهمیت است و در صورتی که قوانینی در این زمینه وجود داشته باشد می‌توان این موضوع را بهتر مدیریت کرد.
فدوی در پایان خاطر نشان می کند: زمانی که فردی صاحب سگ باشد باید از آن نگهداری کند و اگر امکان نگهداری وجود نداشته باشد باید آن را تحویل دهد و حق رها کردن آن را ندارد که در تحقق مطالبه شهروندان بسیار اهمیت دارد.
به گفته یک کارشناس محیط زیست؛ گاهی شاهد بوده ایم که شهرداری ها در قبال سگ های بدون صاحب اقدامات نامناسبی را صورت داده اند که چالش های اجتماعی و جریحه دار شدن افکار عمومی را به دنبال دارد، از طرفی هم علاقه افراطی به حیوانات و مداخله نادرست برخی افراد با نگاه حیوان دوستی باعث شده مشکلاتی در حوزه مدیریت شهری از جمله غذا دادن به حیوانات به شکل ناصحیح را شاهد باشیم. برای حل این مشکل دو بخش باید مورد توجه قرار بگیرد، یک:‌‌ آموزش های شهروندی، دو: جرم انگاری و قانون نگاری مناسب در این مورد است که سازمان های مردم نهاد و دستگاه های سیاست گذار می توانند در این خصوص نقش موثری داشته باشند.
سیاوش آقاخانی خاطرنشان می کند: چندسال قبل با همکاری خیرین و فعالیت محیط زیست پناهگاهی برای سگ‌های اراک ایجاد و چرخه عقیم‌سازی، واکسیناسیون و بعد مرحله رهاسازی برای این پناهگاه در نظر گرفته شد. در برهه‌ای به دلیل بروز اختلاف بین شهرداری و موسسه‌ای که برای اداره پناهگاه داوطلب شده بود، این پناهگاه رها شده و فعالیت اش متوقف شد.
آقاخانی می گوید: این در حالی است که در حوزه شهری هم ما با قوانین قدیمی که از نیم قرن پیش تدوین شده اند، حیات وحش شهری را مدیریت می کنیم و از ظرفیت اکولوژیکی شهر که به عنوان یک موضوع مهم در دنیا مطرح هست و چرخه غذایی حیات وحش شهری را تعریف می کند و همان طور که برای پرندگان و درختان شهر حق حیات قائل است برای سایر گونه های زنده شهری که مشکلات بهداشتی جدی ایجاد نمی کنند هم ظرفیت نگاری می کند، غافل شده ایم.
این کارشناس محیط زیست خاطرنشان می کند: این موضوع باید با توازن درستی در بخش مدیریت شهری و شهروندان مورد توجه قرار بگیرد و این نقش را سازمان های مردم نهاد بر عهده دارند.
وی ادامه می دهد: متاسفانه هنوز در حوزه شهری ظرفیت های علمی و قانونی لازم در این زمینه را نداریم و نمی دانیم برای نمونه برای مدیریت سگ های بدون صاحب یا جلوگیری از رشد جمعیت گربه های شهری چه باید کرد؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.