خانه » پیشنهاد سردبیر » مسئولین از آمار نگران کننده همسر آزاری و کودک آزاری در استان می گویند/زیر دست و پای خشونت

مسئولین از آمار نگران کننده همسر آزاری و کودک آزاری در استان می گویند/زیر دست و پای خشونت

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶  شماره ۶۴۴

سحر یاری: کـودکان و زنان اولیـــن آسیب دیدگان خشونت ها در جامعه هستند. بیشتر خشونت های اعمال شده به این دو گروه مربوط به خشونت های خانگی است هر چند نا امنی ها و آسیب های متن جامعه نیز از آن ها دور نیست. خشونت های پیش آمده در خانواده به دلیل بحث خصوصی بودن حریم خانواده اغلب با مقاومت برای گزارش و آشکار شدن همراه است. خشونت هایی چون همسر آزاری، کودک آزاری، سالمندآزاری و حتی شوهرآزاری در زمره این خشونت ها قرار دارد که در این میان آمار کودک آزاری و همسرآزاری بالاتر است. به طوریکه سال گذشته ۱۲ هزار مورد کودک آزاری و ۱۱ هزار مورد همسرآزاری به اورژانس اجتماعی در سطح کشور گزارش شده است. خبر مرگ مغزی کودک ساوجی به دلیل آزار و اذیت فیزیکی و احتمالا جنسی یکی از مسائلی بود که بار دیگر این موضوع و اهمیت توجه به آن را در استان بالا برد.
هر چند هنوز تحقیقات درباره مرگ مغزی تبسم شش ساله در ساوه ادامه دارد؛ ولی صحبت های ضد و نقیض مادرش نشان از این دارد که مادر احیانا از موضوع با اطلاع است و شاید شاهد یک خشونت خانگی دیگر هستیم. بعد از مرگ کودک ساوجی رییس دادگستری ساوه در تشریح ابعاد این کودک آزاری به خبرنگاران گفت: در این باره سه نفر دستگیر شده اند که یکی متهم به کودک آزاری و دو نفر دیگر به دلیل اطلاع از قضیه و اخفای آن بازداشت هستند.
هادی ملکی ادامه داد: روز شنبه کودک بی هوشی توسط مادر و یک نفر دیگر به بیمارستان آورده شد که با توجه به جراحات وارده و احتمال کودک آزاری مراتب خیلی سریع زا سوی کادر بیمارستان به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شد.
وی افزود: طبق بررسی های اورژانس اجتماعی شواهد و قرائنی چون کبودی های موجود در اندام کودک و صدمات دیگر که به نظر زمان دار بود باعث شد تا موضوع به دستگاه قضایی و انتظامی نیز اطلاع داده شود.
ملکی افزود: بنابراین خیلی زود تحقیقات در این زمینه آغاز شد و با توجه به اظهارات ضد و نقیض مادر احتما کودک آزاری محرز شد و با توجه به فوت کودک پرونده وارد ابعاد جدیدتری با مساله کودک آزاری منجر به قتل شد.
وی گفت: با بازبینی دوربین های مداربسته و گوشی تلفن همراه متهم کودک آزاری محرز شد ولی در خصوص علت فوت و همچنین آزار جنسی کودک باید منتظر نظر نهایی پزشک قانونی باشیم که همکارانمان به دنبال تایید قطعی علت مرگ در اسرع وقت هستند.
مساله خشونت های خانگی از جمله همسر آزاری و کودک آزاری در استان ما بارها به عنوان یک آسیب جدی مطرح شده است به طوریکه در سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب استان که مسئولین به ابعاد بیشتری از خشونت های خانگی در استان پرداختند و خبر از اجرای طرحی در این زمینه دادند که از سال گذشته صحبت هایی پیرامون آن بود. به گزارش وقایع استان به نقل از ایکنا، قائم مقام دادگستری استان مرکزی در این جلسه تاکید کرد: وضعیت استان در کودک آزاری و همسر آزاری خوب نیست و آمار پزشکی قانونی در این باره با واقعیت مطابقت ندارد.
فرشید طاهری با بیان اینکه وضعیت استان در بحث کودک آزاری و همسرآزاری خوب نیست گفت: آماری که پزشکی قانونی استان مبنی بر کودک‌ آزاری و همسرآزاری اعلام می‌کند با واقعیت مطابقت ندارد به عقیده بنده حتی یک پنجم آمار واقعی هم اعلام نمی‌شود آمار بهزیستی استان در این خصوص نیز پذیرفتنی نیست.
طاهری ادامه داد: حتما باید مشاوره‌ها را افزایش داد، باید خانواده‌ها به ویژه کودکان را با حقوقشان آشنا کنیم . کودک باید از حقوق خود اطلاع داشته باشد و به کسی قصد ضرب و شتم او را دارد حتی اگر پدرش باشد هشدار دهد والدین باید بدانند نهادی وجود دارد که پیگیر حقوق کودک است و با متخلف برخورد قانونی می‌کند.
قائم مقام دادگستری استان مرکزی در پایان بیان کرد: دوران پدر سالاری تمام شده است بسیاری از استعدادها با ضرب‌ و شتم والدین یا ازدواج زودهنگام از بین می‌رود، در بعضی از خانواده‌ها به دلیل عدم رعایت حقوق کودکان نخبه کشی اتفاق می‌افتد.
وی تاکید کرد: وظیفه جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی بر عهده شهرداری است و بهزیستی وظیفه آموزش این کودکان را دارد. دستگاه‌ها موظف هستند ظرف ۱۰ روز آینده گزارش اقداماتی که در سند به آن‌ها محول شده را به دادگستری اعلام کنند.
همچنین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی نیز در این جلسه از اجرای طرح « پیشگیری و کاهش خشونت خانگی» با همکاری سازمان های مردم نهاد خبر داد.
حجت‌الله درودگر، گفت: بحث پیشگیری از خشونت با موضوع ایراد ضرب و جرح عمدی و پیشگیری از نزاع دسته جمعی جزو برنامه‌های سال گذشته این معاونت بود که امسال پیشگیری از خشونت خانگی با تاکید بر جلوگیری از همسر و کودک آزاری در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این راستا طرحی را معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با همکاری سازمان‌های مردم نهاد«باشگاه مثبت اراک» و «توانگران آگاه اراک» آماده کرده است. عنوان طرح «بررسی موانع شناسایی قربانیان خانگی با تاکید بر موارد همسر و کودک آزاری و اقدامات حمایتی از ارگان‌ها» است این طرح برای کلیه دستگاه‌ها ارسال شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: به لحاظ تاریخی، جرم و خشونت همواره یکی از رفتارهای پر خطر حوزه عمومی تلقی می‌شود، جدی نگرفتن حوادثی که در حوزه خانواده اتفاق می‌افتد یکی از تبعات این رفتار است که باعث می‌شود خشونت‌های خانگی از منظر حقوقی چندان موضوعیت نداشته باشد.
درودگر با بیان اینکه همیشه به دلیل اینکه ادعا می‌شود حریم خانه، حریم خصوصی است بحث خشونت‌های خانگی به حاشیه قانون رانده می‌شود، گفت: خشونت جسمی و جنسی، خشونت روانی و مالی از عوامل همسر آزاری در نهاد خانواده است که در این طرح بطور مفصل به پیشگیری از این مباحث پرداخته شده است.
وی گفت: از انواع خشونت بیشترین تاکید بر بحث کودک آزاری است. انواع کودک آزاری از جمله؛ کودک آزاری جسمی، روانی، سیاسی، ناشی از غفلت و کودک آزاری جنسی.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی بیان کرد: هدف اصلی این طرح بررسی موانع شناسایی قربانیان خشونت خانگی با تاکید بر موارد همسر آزاری، کودک آزاری و نقایص موجود در اقدامات و حمایت ارگان‌های مرتبط می‌باشد. بررسی موانع شناسایی قربانیان خشونت خانگی در اورژانس اجتماعی استان مرکزی، در مراکز بهداشتی و درمانی، در مراکز پلیس و بررسی اقدامات حمایتی قربانیان خشونت خانگی(بویژه زنان و کودکان) از اهداف فرعی این طرح است.
درودگر بیان کرد: آماری در خصوص خشونت خانگی در این طرح آمده است؛ ۱۲۳ مورد همسر آزاری از سال ۹۰ تا ۹۵ در استان مرکزی، در سال ۹۰، ۲۵ مورد در سال ۹۱، ۱۳ مورد در سال ۹۲،۳۳ مورد در سال ۹۳، ۱۷ مورد در سال ۹۴، و ۱۵ مورد در سال ۹۵ به اداره کل بهزیستی گزارش شده است. که البته تعداد همسر آزاری در جامعه خیلی بالاتر از این ارقام است، یکی از مشکلات اصلی این است که زنان، بعد از آسیب ناشی از خشونت نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند.
وی ادامه داد: در بحث دختران فراری تعداد ۲ مورد در سال ۹۰، ۳ مورد در سال ۹۱، ۵ مورد در سال ۹۲، ۴ مورد در سال ۹۳، ۱۲ مورد درسال ۹۴ و ۲ مورد در سال ۹۵ در استان گزارش شده است. کودکان کار ۳۰۳ مورد در سال ۹۵، ۳۲۸ مورد در سال ۹۱، ۲۶ مورد در سال ۹۲، ۳۳ مورد در سال ۹۳، ۲۲ مورد در سال ۹۴، ۹۵ مورد در سال ۹۵، نفر گزارش شده است.
درودگر عنوان کرد: در بحث کودک آزاری ۳۹ مورد در سال ۹۰، ۴۰ مورد در سال ۹۱، ۴۶ مورد در سال ۹۲، ۵۳ مورد در سال ۹۳، ۴۹ مورد در سال ۹۴ و ۶۸ مورد در سال ۹۵ از طرف اداره‌کل بهزیستی گزارش شده است، آماری که پزشک قانونی با آماری که بهزیستی در بحث کودک آزاری ارائه می‌دهد بسیار متفاوت است پزشکی قانونی از سال ۹۱ الی ۹۵ به ترتیب ۱۰۶، ۲۵، ۲۶، ۳۴ و ۵۳ مورد گزارش داده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی ادامه داد: در بحث همسر آزاری یک هزار و ۲۳۳ مورد در سال ۹۱، یک هزار ۲۹۶مورد در سال ۹۲، یک هزار ۳۲۸ مورد در سال ۹۳، یک هزار ۳۷۷ مورد در سال ۹۴ و یک هزار ۵۰۰ مورد در سال ۹۵ از سوی پزشک قانونی استان گزارش شده است این آمارها نشان می‌دهد مردم از بهزیستی و خدمات آن آگاهی ندارند.
وی با بیان اینکه متاسفانه بانک اطلاعاتی جامعی در خصوص خشونت‌های خانگی وجود ندارد گفت: ارتباطات بین دستگاهی هنوز در این زمینه به وجود نیامده است، ظرفیت پذریرش مراکزی که زنان مورد خشونت را می‌پذیرند، محدود است حتی گاهی شرایط محل اسکان این افراد منجر به زندانی شدن فرد می‌شود به همین خاطر خیلی از خانم‌ها تمایلی برای مراجعه به این مراکز ندارند و علاوه بر آن مراکزی برای نگهداری و اسکان کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند وجود ندارد.
درودگر در پایان بیان کرد: بر اساس این طرح برای کلیه نهادهایی که می‌توانند در این خصوص راهگشا باشند وظیفه تعریف می‌شود، منبع ما برای بیرون آوردن وظایف دستگاه‌ها آیین نامه ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوب ۳ اسفندماه ۱۳۹۲ هیات وزیران است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.