خانه » پیشنهاد سردبیر » مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی در گفتگو با «وقایع استان» تاکید کرد:/مدیریت منابع در راستای صیانت از حقوق مردم

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی در گفتگو با «وقایع استان» تاکید کرد:/مدیریت منابع در راستای صیانت از حقوق مردم

شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷   شماره ۸۸۳

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

رسانه ها نقش مهمی در معرفی خدمات دستگاه های اجرایی و خدمات رسان در سطح جامعه دارند از طرفی نگاه دستگاه ها به رسانه تنها نباید انعکاس اخبار خود باشد بلکه باید از رسانه ها خواست تا در انتقال انتقادها و پیشنهادات مردم به آن سازمان یاریگرشان باشد. این دیدگاه مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی در خصوص رسانه ها و تعامل با آن ها است. محمد رضا جیریایی در حاشیه بازدید از روزنامه وقایع استان با تاکید بر این موضوع گفت: اگر خدمات دستگاه ها به درستی به مردم معرفی نشود ممکن است مردم به طور کامل از وظایف آن ها باخبر نباشند و همین باعث ایجاد ابهاماتی در خصوص عملکرد آن ها باشد و نگاه مردم را به آن ها منفی کند.
وی با بیان اینکه بیمه سلامت یک دستگاه خدمت رسان است، در خصوص تعداد بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۶۰۰ هزار جمعیت استان تحت پوشش این بیمه است که از این تعداد ۹۸۵ نفر بیماران خاص هستند که سال گذشته نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان برای آن ها از سوی بیمه هزینه شد.
جیریایی در خصوص معوقات این بیمه گفت: میزان بدهی سال گذشته این سازمان به موسسات طرف قرارداد مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان است. در سال گذشته ۶۵ میلیارد تومان پرداخت شده است و بیش از دو سوم مبلغ را هنوز به موسسات طرف قرارداد بدهکار هستیم که می‌توان این موضوع را زیان انباشته سازمان در سال ۹۶ دانست. وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به بدهی های معوق بیمه چه در سطح استان و چه در سطح کلان بیمه سلامت چه رویکرد و چشـم انـدازی را برای آینـده دارد، گفت: رویکـرد و سیاست های اخیر سازمان مدیریت بهینه هزینه های درمان و خدمات است و این روند با توجه به مصوبات مجلس و با توجه به بودجه ابلاغی از سوی وزارتخانه برای سازمان انجام می شود تا منابعی که قرار است برای مردم و ارائه خدمات به آن ها ارائه شود صیانت شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی اضافه کرد: بیمه سلامت به دنبال این است تا منابعی که در اختیار دارد را به صورت منطقی و علمی هزینه کند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که سیاست محدودیت هزینه ها به معنای محدودیت هزینه در درمان و خدمات نیست بلکه ما به دنبال مدیریت هزینه و منابع به شکلی هستیم تا بیمه شده خدمات ضروری خود را به صورت سالم و منطقی و در راستای نیاز خود دریافت کند.
جیریایی ادامه داد: در همین راستا جلسات و رایزنی هایی با دانشگاه علوم پزشکی انجام داده ایم تا با کمک در اجرایی کردن گایدلاین های تدوین و ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و درمان به این دانشگاه و با استفاده از پروتکل های درمانی آن در راستای ارائه خدمات به بیمه شدگان گام های موثرتری برداریم که به توافقات خوبی در این باره رسیده ایم.
وی اضافه کرد: این گایدلاین ها مسیر حرکت را منطقی و علمی کرده و پروسه رسیدن به درمان کامل را مشخص کرده است که همین موجب می شود بیمه شده در طی درمان خود به حاشیه نرود و بتواند خدمات مناسب را دریافت و به درمان کامل برسد.
جیریایی همچنین از رایزنی با بخش خصوصی و موسسات در راستای مدیریت هزینـه ها خبـر داد و گفت: به همین منظـور با گروه های مختلف پزشکی چه عمومی و چه متخصص وارد مذاکره شده و جلساتی داشته ایم تا خدماتی را که بیمه شده نیاز دارد برایش مشخص کند و برای خدمات غیرضروری که ممکن است درخواستی یا القایی از سوی بیمه شده یا برخی موسسات باشد تولید هزینه نکند.
وی اظهار کرد: هدف ما این است که بیمه شده به هر خدمتی که نیاز دارد بدون محدودیت برسد ولی خدماتی که ضروری باشند و این اقدامات همگی در راستای مدیریت و صیانت از منابع است.
مدیر کل بیمه سلامت استان بالار فتن سطح سواد بیمه ای مردم را از دیگر راهکارهای مدیریت بهینه منابع عنوان و گفت: در سال جاری به شدت پیگیر این هستیم تا با استفاده از ظرفیت رسانه های مختلف آگاهی و سطح سواد بیمه ای را در سطح جامعه ارتقا دهیم زیرا بیمه شده در صورت آگاهی نسبت به سلامت خود می تواند در خصوص دریافت خدمات مورد نیاز و چگونگی اخذ آن تصمیم گیری کند.
جیریایی ادامه داد: خرید خدمات به صورت راهبردی یکی دیگر از سیاست گذاری های کلان سازمان است. این بدان معنی است که چه خدمتی را با چه کیفیتی و با چه روشی بخریم تا به صلاح بیمه شده و سازمان باشد، بنابراین موسساتی که خدمات ارایه می‌دهند باید سطح‌بندی شوند. وی الکترونیکـی کردن دفترچـه هــای درمان را نیز از دیگـر برنامه های مدیریت بهینه منابع عنوان و اضافه کرد: بیمه سلامت از سال های قبل به دنبال این موضوع بوده است و به محض تکمیل شدن زیرساخت ها در کشور برای این مساله کارت های الکترونیکی را جایگزین دفترچه ها خواهد کرد.
جیریایی گفت: با عملیاتی شدن این طرح کارت سلامت نیز تدوین خواهد شد که تمامی سابقه و اطلاعات پزشکی و سلامت فرد در آن ذخیره است و بیمه شده بعد از مراجعه به هر پزشکی اطلاعات تجمیع شده سلامت خود را در کارت را به او ارائه خواهد داد که همین باعث می شود پروسه درمان موثرتر و برخی هزینه ها تکرار نشود. وی در خصوص نظام ارجاع پزشک خانواده و تاثیر آن در کاهش هزینه ها گفت: اجرایی شدن نظام پزشک خانواده یکی از بحث های دیگر است که به مردم و سازمان های بیمه گر بسیار کمک می کند. هم اکنون در بیشتر کشورهای پیشرفته از این سیستم استفاده می شود.
جیریایـی توضیح داد: وقتی بیمــار به پزشک سلامت مراجعـه می کند با توجه به اینکه میزان سواد سلامت پزشک بالاتر و وکیل سلامت او محسوب می شود برای درمان و دریافت خدمات پزشک خانواده تصمیم گیری می کند. معمولا ۹۰ درصد نیازهای مردم در حوزه درمان در مرحله مراجعه به پزشک خانواده رفع می شود و کمتر از ده درصد آن نیاز به مراجعه به متخصص و فوق تخصص پیدا می کند. وی اظهار کرد: طرح پزشک خانواده هم اکنون در روستاها و شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار عملیاتی شده است و ارزیابی ها نشان می دهد که این پروسه در جلوگیری از هدررفت منابع بسیار موثر بوده است .
جیریایی در خصوص داروهایی که به تازگی از لیست پوشش این بیمه حذف شده است، گفت: این تصمیم گیری توسط شورای عالی بیمه انجام شده است و معمولا سازمان های بیمه گر در حذف تعهدات بیمه ای نقشی ندارند در خصوص این داروهای حذفی باید گفت این هشتاد قلم دارو اغلب داروهای ارزان قیمت و داروهایی هستند که بدون نسخه پزشک می توان آن ها را تهیه کرد و داروهایی نیست که تهیه آن مردم را با چالش و مشکل رو به رو کند.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی در ادامه از مردم استان خـواسـت که تحت هیچ عنوانـی به مراجعیـن درب منـازل یا تماس های تلفنی مبنی بر ثبت نام برای دفترچه جدید اعتماد نکنند. جیریایی در پایان گفت: آبان ماه سال گذشته با توجه به دستور ابلاغی، بیمه شدگان تحت پوشش بیمه رایگان همگانی به بخش خصوصی و دانشگاهی برای دریافت خدمات هدایت شدند و افرادی که تمکن مالی داشتند نیز هدایت شدند تا با مشارکت در پرداخت حق سرانه ازخدمات بخش خصوصی استفاده کنند و تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان قرار بگیرند. این موضوع باعث شد تا برخی شرکت های سودجو با مراجعه به درب منازل یا با تماس با مردم از آن ها مبلغی دریافت و وعده دفترچه برای دریافت خدمات بخش خصوص و دولتی را بدهند. جیرایی افزود: این در حالی است که بیمه سلامت هیچ گونه مراجعه و دریافت پول درب منازل ندارند و بیمه شدگان برای دریافت دفترچه و یا ثبت نام در صندوق های مختلف خود باید به دفاتر پیشخوان و یا کارگزاران بیمه سلامت مراجعه کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.