خانه » پیشنهاد سردبیر » محصول جدید رنو با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان به بازار ایران می آید/«کوئید» فرشته نجات ارزان

محصول جدید رنو با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان به بازار ایران می آید/«کوئید» فرشته نجات ارزان

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵    شماره ۴۱۷

وقاییع استان:
سوار شدن بر یک خودروی خوب با قیمت متناسب با سطح درآمد، آرزویی دست نیافتنی برای ایرانیان شده است. اگر از قشر سرمایه دار عبور کنیم، عمده جامعه ایران که از شرایط اقتصادی نامطلوب رنج می برند مجبورند میلیون ها تومان صرف خرید خودروهای بی ارزش تولید داخل کنند. خودروهایی که در نبود فضای رقابتی یکه تاز بازار هستند و مردم هم چاره ای جز خرید آنها ندارند. یک مقایسه ساده و دم دستی نشان از آن دارد که چقدر تفاوت قیمت در کشور ما با کشورهای دیگر زیاد است. از طرفی سطح پایین درآمدی مردم ما نسبت به کشورهای توسعه یافته ( البته از آنجایی که ما در همه زمینه ها ادعای توسعه یافتگی داریم این مقایسه را با کشورهای توسعه یافته انجام دادیم ) توان خرید خودروی خوب را از مردم ایران گرفته است.
بر این اساس اگرچه نزدیک به چند سال از رشد ناگهانی قیمت‌ خودرو می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد قیمت‌ها برای بسیاری از مشتریان با توجه به کیفیت و آپشن‌ها قابل قبول نیست و هنوز بحث اینکه با پول پراید و یا پژو۲۰۶ چه خودرویی را می‌توان در سایر کشورها خرید، داغ است. نگاهی به قیمت‌ خودروهای ۲۰۱۵ در بازارهای جهانی، مدل‌های متنوعی از خودروها در برندهای مختلف را پیش روی مشتریان قرار می‌دهد؛ این در حالی است که به دلیل تعرفه بالا برای واردات خودرو بسیاری از این مدل‌ها امکان ورود به داخل کشور را ندارند و این مقایسه‌ها تنها به تماشای تصاویر این خودروها در سایت‌های اینترنتی ختم می‌شود. اما اگر تعرفه‌ای برای واردات خودرو به کشور وجود نداشت، با قیمتی معادل ارزش یک دستگاه پژو ۲۰۶ معمولی و یا صندوقدار، بیش از ۱۰۰ مدل خودرو در محدوده انتخاب مشتریان ایرانی قرار می‌گرفت، خودروهایی که همگی مدل ۲۰۱۵ و بالطبع از امکانات روز یک خودرو در دنیا برخوردار هستند.
این تنوع مدل در رده قیمتی بالای ۵۰ میلیون تومان کمتر می‌شود اما در عوض کیفیت و کلاس این خودروها به مراتب افزایش می‌یابد. برای مثال با ۷۵ میلیون تومان در ایران اگرچه امروز حتی امکان خرید خودرویی مانند مگان وجود ندارد، اما امکان انتخاب دست‌کم هفت خودرو روز دنیا پیش روی مشتریان وجود دارد. این هفت انتخاب که شامل خودروهایی مانند کیا اسپورتیج، نیسان آلتیما، جیپ چروکی و چند مدل دیگر می‌شود در حالی است که با ۷۵ میلیون تومان در بازار خودروی داخلی انتخابی مانند خودروی اس.۳۰۰ که محصولی چینی است برای مشتریان وجود دارد. در عکس برخی خودروهای مدل ۲۰۱۵ را مشاهده می‌کنید که با توجه به قیمت برخی خودروهای داخلی و با فرض تعرفه واردات صفر درصدی، امکان خرید آنها در بازارهای جهانی وجود دارد. این در حالی است که خبرگزاری مهر در مقایسه ای میانگین دستمزد ایرانی ها را ساعتی حدود ۱٫۵ دلار، ایرلندی ها ساعتی ۸ و یا کره ای ها ساعتی ۵ دلار اعلام کرده است. این بدان معناست که یک ایرانی برای خرید یک دستگاه پراید باید حدود ۲۰ ماه از درآمدش را بگذارد ولی یک کره ای با همین میزان کار می تواند یک دستگاه خودروی اسپورتیج محصول شرکت کیا را خریداری کند. شاید مقایسه درآمدی با توجه به شرایطی که کشورمان در سال های گذشته داشته است چندان درست نباشد اما سوار شدن بر خودرویی که نسبت به قیمتش از امنیت و امکانات کافی برخوردار باشد حق مسلم مردم کشور است.
حال در شرایطی که ایران خودرو و سایپا به دنبال تولید خودروی ارزان قیمت هستند، رنو نیز با استفاده از کارت «کویید»، به دنبال حداکثر امتیازگیری از خودروسازان ایرانی است.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، قدرت خرید بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان خودرو در ایران متناسب با خودروهای با قیمت‌های کمتر از ۳۰ میلیون تومان و البته، کمتر از ۲۵ میلیون تومان است با این حال در این سطح قیمتی تنها تعداد محدودی خودرو در ایران عرضه می‌شود که مشهورترین و پرتیراژترین آنها پراید است.
گذشته از انتقاداتی که به کیفیت این خودرو وارد می‌شود اما پراید بازار گسترده‌ای در ایران داشته و پرفروش‌ترین خودروی داخلی است. گستردگی بازار این خودرو خودروسازان ایرانی را بر آن داشته تا به دنبال تولید و عرضه خودرویی برای رقابت با پراید در ایران باشند.
در چنین شرایطی رنو برگ برنده خود برای گسترش حضور در بازار خودروی ایران را رو کرده که خودرویی به نام کوئید است. کوئید خودرویی با قیمت اقتصادی است که هم‌اکنون توسط رنو در کشورهایی چون برزیل و هند تولید می‌شود. قیمت این خودرو در برزیل ۶۰۰۰ یورو (حدود ۲۴ میلیون تومان) و در هند ۴۵۰۰ یورو (حدود ۱۸ میلیون تومان) است.
این خودرو در صورت تولید در ایران احتمالا در محدوده قیمتی ۲۵ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد و با توجه به جذابیت‌های ظاهری، فنی و کیفی آن در مقایسه با خودرویی مانند پراید، به سرعت می‌تواند مشتریان ارزان‌ترین خودروی داخلی را به سوی خود جذب کند.
این موضوع از یک سو ایران خودرو را وسوسه کرده تا با تولید این خودرو به بازار خودروهای با قیمت کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان ورود کرده و جای پای خود را در بازاری با گستردگی بالا محکم کند و از سوی دیگر زنگ خطر را برای سایپا به صدا درآورده و این شرکت نگران آن است که ایران خودرو با تولید رقیبی به نام کوئید، بازار پراید به عنوان گاو شیرده سایپا را، از آن خود کند.
این احتمالات دو شرکت ایران خودرو و سایپا را وا داشته تا برای در اختیار گرفتن رنو کوئید تلاش کنند و این رقابت در حدی است که شنیده می‌شود هر یک از این دو شرکت، آغاز دور جدید شراکت با رنو و گسترش همکاری‌ها را مشروط به در اختیار گرفتن کوئید کرده‌اند. شرکت رنو نیز از این اشتیاق دو خودروساز بزرگ ایرانی استفاده را کرده و با مذاکره هم‌زمان و موازی با دو خودروساز ایرانی تلاش می‌کند با استفاده از برگ برنده کوئید، حداکثر امتیاز را کسب کند.
با توجه به این شرایط سرنوشت تولید کوئید در ایران هم‌چنان نامعلوم و مبهم است و البته رنو نیز تمایل دارد تا زمان مناسب، این ابهام و تعلیق را حفظ کند. در این زمینه نماینده رنو تاکنون از پاسخ‌گویی صریح به سرنوشت تولید کوئید در ایران طفره رفته است. در جدیدترین موضع‌گیری در این زمینه، پیمان کارگر – مدیرعامل رنوپارس، در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه کوئید در کدام شرکت ایرانی تولید می‌شود؟ تنها به این پاسخ بسنده کرد که تولید چند مدل خودروی جدید رنو در ایران قطعی شده که یکی از این خودروها، کوئید خواهد بود.
البته وی در سخنان خود سعی کرد رنو را چندان مشتاق به گسترش فعالیت‌ها در ایران نشان ندهد تا احتمالا بتواند امتیازات بیشتری از خودروسازان ایرانی بگیرد. در این رابطه در پاسخ به اینکه آیا قرارداد جدیدی برای همکاری با خودروسازان ایرانی خواهید داشت، اظهار کرد: قرارداد جدید را برای کارهای بعدی در نظر می‌گیریم که در حال کار روی آن هستیم و «هیچ عجله‌ای هم در این زمینه نداریم.»
کارگر همچنین از احتمال تولید مستقل کویید و دیگر محصولات رنو در ایران نیز سخن گفته که البته به نظر می‌رسد بیش از آنکه به واقعیت نزدیک باشد، تاکتیکی برای کسب حداکثر امتیاز از شرکتهای ایرانی است.
طولانی شدن بازی رنو با خودروسازان ایرانی در حالی است که این شرکت از رقیب هموطن خود (پژو – سیتروئن) در ایران عقب افتاده و در حالی‌که پژو قرارداد همکاری با ایران خودرو و سیتروئن تفاهم‌نامه همکاری با سایپا را در فضای پسا برجام منعقد کرده است اما رنو هنوز موفق به انعقاد قرارداد جدید با خودروسازان ایرانی نشده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.