خانه » پیشنهاد سردبیر » شهردار اراک در یک نشست خبری پاسخ بیش از ۴۰ سوال اصحاب رسانه را داد/نبرد «تاجران» با کاسبان

شهردار اراک در یک نشست خبری پاسخ بیش از ۴۰ سوال اصحاب رسانه را داد/نبرد «تاجران» با کاسبان

پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ شماره ۷۷۶

*** تخصصی ترین انتصابات عمر شهرداری در این دوره انجام شد

*** علت هجمه به من این است که در حال کوتاه کردن پای افراد مسئله دار از شهرداری هستم

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

نخستین نشست خبری داودتاجران شهردار اراک با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست خبری که ۳ ساعت و سی دقیقه به درازا انجامید خبرنگاران بیش از ۴۰ سوال از شهردار پرسیدند که وی با صبوری به تمامی آن ها پاسخ گفت.
داود تاجران در ابتدای نشست با بیان اینکه اولویت وی استفاده از سرمایه‌گذاران بومی است، افزود: اخیرا اتاق فکری با حضور سرمایه‌گذاران و سازندگان شهر تشکیل شده است که آثار آن را می‌توان در توسعه شهر شاهد بود، شهرداری رویکرد آشتی با سرمایه‌گذاران را در پیش گرفته است و با توجه به سرمایه‌های موجود در شهر اراک می‌توان از این ظرفیت در جهت توسعه شهر استفاده کرد و حتی اراکی‌های خارج از استان و خارج از کشور نیز برای سرمایه‌گذاری در اولویت قرار دارند و حتی یک سرمایه‌گذار اخیرا برای ۲۰۰ میلیارد تومان در شهر اعلام آمادگی کرده است. شهردار تاکید کرد که به زودی در اراک با سرمایه شهروندان، توسعه انفجاری رقم خواهد خورد.
وی در خصوص برنامه های در دست پیگیری چنین عنوان نمود: آغاز به کار ۵ بلوک پروژه شهید فردین‌پور و عقب‌نشینی یک طرف این خیابان تا پایان سال، هرس اصولی و علمی درختان به منظور شادابی و جوانساری و آموزش کارشناسان امر در این حوزه توسط تیمی علمی، توسعه گردشگری در منطقه دره گردو و احیای باغات سنجان و برخورد با خشکاندن تعمدی این باغات از جمله برنامه‌های مهم پیش‌روی شهرداری اراک است که مورد پیگیری قرار دارد.
تاجران در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام شهر اراک عنوان کرد: در حال حاضر چهار پل و تقاطع غیرهم سطح پل شهید صیدی، میدان شریعتی، ورزش و علم‌الهدی در حال ساخت است که با رفع بخشی از معارضان زیرزمینی روند احداث سرعت گرفته است. وی در خصوص پروژه پارکینگ طبقاتی افتاب گفت: برای این پروژه سیستم جدید مکانیزه در نظر گرفته شده است که سهولت دسترسی به محل پارک برای رانندگان را در پی دارد.
تاجران افزود: پارک بانوان با وسعت ۹٫۵ هکتار همراه با ایجاد امکانات لازم جهت انجام انواع ورزش‌ها و طراحی مهد کودک برای فرزندان در مراحل نهایی است و تلاش بر این است که تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، همچنین برای شب‌های این پارک نیز با ایجاد ۵۰ آلاچیق، توسعه فضای خانوادگی مدنظر است و امکانی نیز برای استفاده معلولان نیز ترتیب داده شده است.
وی با اشاره به اختصاص دو سالن ورزشی ویژه بانوان تا پایان سال و خانه محله سیدالشهدا به عنوان فرهنگسرای بانوان در خصوص تلاش‌های شهرداری در حوزه کاهش آلودگی هوای اراک عنوان کرد: با موافقت شورای شهر اراک هزار دستگاه موتور سیکلت برقی و هزار دستگاه دوچرخه در جهت توسعه فرهنگی دوچرخه‌سواری و کاهش آلودگی هوا در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
شهردار اراک اضافه کرد: جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ۵۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا خریداری شده است که ۲۵ دستگاه در آستانه تحویل به رانندگان است و ۲۵ دستگاه دیگر تا پایان سال به ناوگان افزوده می‌شود و برای استفاده معلولان و سالمندان با کاهش ارتفاع اتوبوس و رمپ ویژه معلولان امکان استفاده همگان از این ناوگان مهیا خواهد شد.
وی گفت: اتوبوس‌های از دره خارج در پارکینگ سازمان اتوبوسرانی متوقف است که با اخذ مجوز فروش آن از شورای شهر جایگزین آن به زودی انجام می‌شود، اتوبوس‌های فعال رنگ‌آمیزی و بهسازی خواهند شد، همچنین کلیه کامیون‌های سنگین و خودروهای سبک آلاینده شهرداری فروخته و خودروهای نو جایگزین می‌شود.
وی با اشاره به مکان یابی نامناسب پایانه‌های تاکسی و اتوبوس در شهر بیان کرد: این پایانه‌ها بخشی از معبر را برای مسافرگیری در اختیار گرفته‌اند که مکان یابی مناسبی نیست بر همین اساس نقاط مناسب در حال شناسایی است تا شهر از این حالت ناهنجار دور شود.
تاجران انجام مطالعات مناسب در جهت ایجاد میادین میوه و تره‌بار، استقلال شهرداری‌های مناطق و تفویض اختیار جهت تسریع در انجام امور و کاهش مراجعات به شهرداری مرکز، رفع نقاط ضعف شهر در حوزه زیباسازی و فضای سبز، نورپردازی و فاصله گرفتن از تاریکی موجود در شهر اراک، شادابی و نشاط شهر به واسطه رنگ‌آمیزی را بخشی از اقدامات مدنظر برای شهر دانست.
وی با اشاره به طرح پاکسازی عمومی در محلات شهر اراک که روزهای پنجشنبه و جمعه به یک محله اختصاص دارد و اقداماتی از قبیل بهسازی میادین و بلوار، لکه‌گیری و لایروبی نهرها انجام می‌شود، گفت: کشت در اراضی بایر شهر ممیزی مالی و فیزیکی املاک جهت تعیین تکلیف تغییر کاربری‌های صورت گرفته، ایجاد کمیسیون مختلف در شهرداری‌های مناطق با محوریت تسهیل امور شهروندان و رسیدگی به پرونده‌های معوق بخشی از اقداماتی است که شهرداری با جدیت پیگیری می‌کند.
تاجران توسعه آبیاری تحت فشار با توجه به کم‌آبی‌های فعلی، توسعه فضای سبز در ۳۰۰ هکتار از گردنه سیبک را از جمله فعالیت‌های در دستور کار دانست و افزود: کار کاشت در این گردنه آغاز شده است و با توجه به تخلیه هزاران کامیون خاک و نخاله پاکسازی منطقه هزینه بسیاری را به شهرداری تحمیل کرده است.
شهردار با اشاره به پروژه ۵۵ متری بیان کرد: تعامل خوبی برای سرمایه‌های دولتی با عاملیت ۱۰۰ درصدی شهرداری اراک در این راستا انجام گرفته است و از طرفی با دستور استاندار مرکزی برنامه‌ای ۴ ماهه برای بررسی طرح مدنظر است که جلسات آن جهت سرعت گرفتن تعیین تکلیف طرح به صورت مستمر و مداوم در حال برگزاری است.

 شهردار پاسخ گروه های فشار را داد
در ادامه نشست، خبرنگاران سوالات خود را مطرح نمودند. سوالات متعدد خبرنگاران از بودجه سال ۹۷ و تحقیق و تفحص از شهرداری تا انتصابات اخیرش را شامل می شد. البته در این میان برخی خبرنگاران که از قرار با ماموریت خاص در جلسه حضور پیدا کرده بودند دست به حاشیه سازی زدند و با مطرح کردن سوالاتی درباره مشاور شهردار قصد داشتند نشست خبری را متشنج کنند. بنظر می آید اقدامات تاجران که در جهت مبارزه با فساد و البته مقابله با هرگونه باج خواهی از سوی گروه ها و دسته های سیاسی است زیاد به مزاق کاسبان و منفعت طلبان خوش نیامده و می خواهند با حمله به وی اذهان شهروندان را به حاشیه برده و برای خدمت رسانی شهرداری ایجاد مانع نمایند. در ادامه گزارش پاسخ های شهردار را به سوالات خبرنگاران و البته هجمه هایی که به وی و مهدی وکیلی مشاورش در هفته های اخیر در فضای مجازی می شود را خواهید خواند.
– در مسیر خدمت باید از رویکرد جناحی و خطی عبور کرد، اعضای شورای شهر در زمان پیشنهاد پست شهرداری اراک تنها خواستار خدمت‌رسانی بودند و مسئولیت شهردار در شهر نیز تنها خدمات‌رسانی و رسیدگی به امور شهر اراک است و در این راستا از هر فردی که توان خدمت داشته باشد، استفاده می‌شود.
– در زمان آغاز به کار در شهرداری اراک با موضوع سنوات بازنشستگان شهرداری اراک مربوط به سال ۱۳۹۴ مواجه بودیم که در اولویت قرار گرفت و امروز پرداخت این سنوات به اواخر سال ۹۵ رسیده است، همچنین معوقات تامین اجتماعی با رایزنی و کسب مهلت در حال پیگیری است و برای پرداخت معوقات کارگری تلاش‌ها به جدیت دنبال می‌شود، اما این پرداخت‌ها نیازمند درآمد است که باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.
– شهرداری اراک معوقاتی از صنایع مانند ایرالکو دارد که نمی‌توان صنایعی که خود درگیر مشکلات اقتصادی هستند را تحت فشار قرار داد و این نوع تعامل با صنایع ارتباطی با سیاسی کاری ندارد و باید همه امور را از جوانب مختلف مدنظر قرار داد.
– بازدیدهایی از این مناطق صورت گرفته است، اما رسیدگی به این مناطق زمانبر است چراکه باید سازوکار ورود و اعتبارات لازم برای انجام اقدامات موثر و استاندارد تدوین و تامین شود.
– تخصصی‌ترین انتصابات در این دوره از شهرداری اراک رقم خورده است و بحث تخصص مدیران و جوان‌گرایی مورد تاکید قرار گرفته و هر شهرداری به هر شهری که منتقل می‌شود حق دارد پنج نیروی مورد اعتماد را با خود ببرد و تنها مسئولی که کمترین نیرو را با خود آورده من بودم و من تمام زندگی‌ام را در گرو شرافت مشاور خود می‌گذارم و از او دفاع می‌کنم. بنده به انتصابات اتوبوسی اعتقاد ندارم و طبق خواسته اعضای شورای شهر کاری جز خدمت به مردم نخواهم کرد.
– قطعا تا آخرین روز کاری در اراک خواهم ماند و به هیچ عنوان خللی در کار به وجود نمی‌آید و در این راستا تمامی تجربیات خود را در اختیار پرسنل شهرداری قرار خواهم داد تا با آموزش و مدیرپروری شهرداران آینده گزینه‌های قدرتمندی برای انتخاب داشته باشند.
– علت هجمه به من این است که من در حال کوتاه کردن پای افراد مسئله دار از شهرداری هستم. وکیلی به عنوان مشاور من فردی خوشنام است و تا زمانی که من باشم وی نیز خواهند بود و پــاسخ هجمه های گروههای فشار را نیز خواهیم داد.
– شایعه معامله با شرکت عرف ایران کذب است و در راستای سایر هجمه‌ها به شهرداری می باشد. سفر کیش اعضای شورا که ای کاش با حضور همه اعضای شورا برگزار می شد با مکاتبه و تاکید وزارت کشور بود و ما براساس این دستورالعمل عمل کردیم، با آبروی اعضای شورا که به این برنامه رفتند بازی نکنید،باید شورا با سفرهای متعدد آشنایی بیشتری کسب و ارمغان جدید به همراه بیاورند.
– استفاده از این ظرفیت دغدغه مجموعه مدیریت شهری است بر همین اساس مکاتبات و رایزنی‌های لازم صورت گرفته است و قطعا طبق برنامه‌ریزی و اهداف تعیین شده همه امور اراک از خود شهر تامین می‌شود.
– برخلاف اظهارات برخی از افراد، شیشه موجود در کمپوست پارک بانوان مضر نیست، روی آن هم خاک ریخته شده و قارچی نمی ماند که ضرر داشته باشد. حتی با مدیرکل محیط زیست صحبت کردم و آزمایش هم انجام شد تا اقدام خلاف زیست محیطی انجام نشود.
– ۹۹ درصد امور مربوط به باشگاه انجام شده است و با سیاست جدید، تقویم مالی دقیق به زودی کار خود را آغاز می‌کند البته تغییرات استراتژیک لازم برای فعال شدن رشته‌های ورزشی مد نظر است.
– تابلوهای روزشمار در پروژه‌های نصب شده است و پس از تشکیل جلسه با پیمانکاران و دریافت زمان دقیق پایان پروژه روزشمار فعال خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.