خانه » جدیدترین » شریان های خطر

شریان های خطر

یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲  شماره ۱۸۰۷

وقایع استان گزارش می دهد؛ لزوم توجه به راه های روستایی در استان مرکزی

زهرا مدنی: توسعه راه‌های روستایی از جمله عوامل رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستاها و مهاجرت معکوس است همچنین ایجاد، حفظ و بهره‌برداری مناسب از راه‌های روستایی ضمن اینکه اثرات بسیار مثبت و آشکار بر وضعیت توسعه یافتگی آن مناطق به همراه دارد، فرصت‌های بیشتری را برای مسافرت و رساندن محصولات به بازار در اختیار روستاییان قرار می‌دهد. گذشته از آن در دنیای امروز و با ضرورت هایی که برای زندگی به همراه آورده بسیاری از ما ناچار به سفر هستیم، ضرورتی که به هر حال باید به گونه ای پاسخ داده شود و حتی اگر این جاده ها غیراستاندارد هم باشد روستاییان برای مواردی چون تحصیل، خرید، کارهای اداری و .. مجبور به تردد در آن اند آن هم در استان مرکزی که دارای یک‌هزار و ۱۱۷ روستا است. به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی جمعیت این استان یک میلیون و ۴۲۹ هزار نفر است که از این میزان، جمعیت روستایی ۳۲۳ هزار نفر می باشد، وجود حدود یک چهارم جمعیت استان در روستاها لزوم توجه به جاده های روستایی استان را می رساند. بنا بر اعلام رئیس پلیس کشور بیشترین میزان تصادفات در ۳۰ کیلومتری استان‌ها رخ می‌دهد و در حالی که در سطح کشور ۸ درصد از میزان تصادفات در راه‌های استانی است، به گفته رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ۸۲ درصد از وقوع حوادث رانندگی برون شهری این استان در راه‌های روستایی و فرعی رخ می‌دهد. این تفارت آماری نشان از بی کیفیتی راه های روستایی استان دارد.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر اخیرش به استان از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ساماندهی راه‌های روستایی در سال آینده خبر داده بود.
به گفته داوود منظور رفع نقاط حادثه خیز از اولویت‌های دولت سیزدهم در راستای کاهش حوادث ترافیکی به شمار می‌رود، سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از هموطنان براثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و بخشی از این تلفات در نقاط حادثه خیز رخ می‌دهد که این میزان تلفات جاده‌ای در راه‌های مواصلاتی، زیبنده کشور نیست. اصلاح نقاط حادثه خیز در معابر و جاده‌ها یکی از مطالبه‌های مهم مردم است که در این راستا اصلاح ۸۰۰ نقطه حادثه خیز در دستور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته است. وی احداث راه‌های روستایی، اجرای آسفالت‌ریزی جاده‌ها و معابر را از دیگر اولویت‌های دولت سیزدهم برشمرده و می گوید؛ در راستای اجرای این طرح‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تخصیص قیر رایگان از محل اعتبارات سال آینده مصوب شد.
علی پورشمس رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی هم در خصوص مشکلات راه های روستایی استان می گوید: شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی برون شهری این استان در شش ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه قبل هشت درصد افزایش یافته است، در این مدت ۴۶ درصد حوادث رانندگی منجر به فوت استان مرکزی در راه‌های دوطرفه و فرعی و روستایی به وقوع پیوست.
وی اظهار می کند: چهار درصد از مسیرهای استان مرکزی آزادراه، هفت درصد بزرگراه، هفت درصد راه اصلی و مابقی راه‌ها معادل ۸۹ درصد، راه‌های دو طرفه و بدون جداکننده وسط و مستعد بدترین حالت تصادف هستند.
وی با بیان اینکه محور زالیان یکی از محورهای بحرانی استان مرکزی است می گوید: سال گذشته بیش از ۵۰ نفر در این محور جان خود را از دست دادند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی هم می گوید: در راستای تحقق اهداف دولت سیزدهم در ارائه خدمات حداکثری به مردم به ویژه در مناطق روستایی و کم برخوردار، این اداره کل در چارچوب وظایف سازمانی خود با جدیت تمام نسبت به ساخت و توسعه راه‌های روستایی در استان پرداخته و در مدت ۲ سال گذشته ۱۴۰ کیلومتر راه روستایی در سطح ۱۲ شهرستان استان ساخته شده‌ است.
مهرداد جهانی می افزاید: ساخت راه مناسب برای روستاها و مناطق کم برخوردار از جمله مهم‌ترین و شاخص‌ترین عوامل توسعه پایدار در زمینه زیرساخت‌های عمرانی بوده و نتایج مطلوبی از جمله محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، رونق اقتصادی منطقه و توسعه زیرساخت‌های گردشگری را به همراه دارد.
وی ادامه می دهد: توجه ویژه‌ای در دولت سیزدهم به ساخت، توسعه و ارتقاء کیفیت راه‌ها شده که بر این اساس اعتبارات مناسبی برای تحقق این مهم به استان مرکزی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ابلاغ و تخصیص یافته‌ است. تخصیص این اعتبارات تکمیل ۶ طرح بزرگ مقیاس نیمه‌تمام و بالغ بر ۱۰ طرح نیمه‌تمام دیگر در حوزه راه‌های استان مرکزی را به همراه داشته‌ است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.