خانه » جدیدترین » رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک در گفتگو با وقایع استان:/به جای کار کردن حرف زده ایم

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک در گفتگو با وقایع استان:/به جای کار کردن حرف زده ایم

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی:
خدمات شهری طیف وسیعی از خدمات را شامل می شود که در کشورما به استناد قانون، بخش مهم و اساسی آن به عهده شهرداری هاست و بخش دیگری از آن توسط دستگاه های دولتی انجام می شود.
به عنوان مثال ارائه خدمات آب و برق، ارتباطات، امنیت شهری، خدمات پژشکی و آموزشی و … توسط دولت، تنظیف شهر، ایجاد، توسعه و نگهداری فضاهای سبز شهری، پارک ها و فرهنگسراها، سیستم های حمل ونقل و پایانه های مسافربری، تسطیح و آسفالت و نامگذاری معابر شهری از وظایف شهرداری ها می باشد که به طور کلی میتوان گفت بستر سازی کیفی زندگی شهری یعنی تنظیف شهر و دفع پسماندهای زیست محیطی در کانون این وظایف قرار دارد.
کمیسون خدمات شهری شورای اسلامی نیز به عنوان پارلمان ناظر بر عملکرد شهرداری وظایفی اعم از سیاستگذاری و نظارت بر کلیه فرآیندهای، خدماتی، بهداشتی و محیط زیست در شهرداری و سازمانها ونهادهای تابعه شهرداری، تهیه و تصویب فرآیند طرح ها و ساختار مورد نیاز انجام امور خدمات شهری، محیط زیست و بهداشتی در شهرداری و سازمانهای تابعه ،شناسایی موانع موجود در امور خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت در شهر و تلاش در جهت رفع آنها، بررسی و تأیید پروژه های مربوط به حوزه خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت در شهرداری و سازمانهای تابعه جهت ارائه به صحن شورا، نظارت بر عملکرد سازمان ها و مدیریت های زیر مجموعه معاونت اجرایی و خدمات شهری که شامل سازمان پارکها و فضای سبز، سازمان مدیریت پسماند، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، سازمان آرامستان ها، سازمان میادین و ساماندهی مشاغل، سازمان خدمات موتوری و .. را دارد.
در انتخابات اخیر شورای اسلامی کلانشهر اراک سکانداری کمیسیون خدمات شهری به مسعود آبایی سپرده شد که امید میرود در نظارت بر وظیفه اصلی و اساسی شهرداری کلانشهر اراک یعنی ارائه خدمات شهری با کیفیت و مطلوب به مردم شاهدتغییرات چشمگیری باشیم.
تغییر نام کمیسیون اولین گام برای تاکید بر بهداشت و محیط زیست
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک در گفتگو با خبرنگار وقایع استان در تشریح برنامه های یکساله این کمیسیون گفت: ضرورت حفظ بهداشت محیط، یکی از موضوعات بسیار جدی و اساسی امروز جوامع شهری است که این مهم در اولویت برنامه های کمیسیون قرار گرفته و تلاش می شود در این راستا در ابتدای امر با تغییر نام این کمیسیون به «کمیسیون خدمات شهری، بهــداشت، سلامت و محیط زیست» اقدامات مطلوب تری در این حوزه انجام شود.
مسعود آبایی اظهار داشت: ارایه خدمات فضای سبز یکی دیگر از اولویتهای برنامه های این کمیسیون است که در این راستا قرار است با همکاری اساتید دانشگاهی و کارشناسان حوزه فضای سبز و محیط زیست نظارت، کنترل و ارزیابی امور مرتبط با فعالیتهای جاری و عمرانی فضای سبز در سطح کلانشهر اراک صورت گیرد.
نبود بانک اطلاعاتی جامع مهمترین ضعف
وی با بیان اینکه متاسفانه در زمینه خدمات مدیریت شهری هیچ بانک اطلاعاتی جامعی وجود ندارد و این مهمترین ضعف برای برنامه ریزی در حوزه مدیریت شهری محسوب می شود گفت: تلاش بر این است با استفاده از ظرفیت کارشناسان حوزه فضای سبز تمام مشخصات گونه های فضای سبز در اقلیم، میزان و نوع آنها به منظور بهینه‌سازی فضای سبز شهر احصا و در بانک اطلاعاتی تدوین شود.
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: در حوزه هایی چون محیط زیست، آلودگی هوا، میزان و درصد آلاینده ها از جمله خودروها و … هیچ گونه تحقیقات و اطلاعات کارشناسی و جامعی وجود ندارد.
آبایی بیان داشت: عدم پیوستگی بین شهرداری و شورا با مردم و نبود اعتماد به خدمات شهرداری یکی دیگر از مشکلات حوزه مدیریت شهری است که تلاش داریم آسیب شناسی انفعال و بی تفاوتی بسیاری از شهروندان در این زمینه و بی میلی آنها در مشارکت فعال با شهرداری را مورد بررسی قرار دهیم.
وی افزود: ارائه خدمات شهری مطلوب و با کیفیت در رأس مطالبات شهروندان قرار دارد و نبایست تحت هیچ شرایطی این مطالبه نادیده گرفته شود و بایستی در کنار تنظیف شهر و ایجاد فضاهای سبز شهری، شهرداری در سایر میادین خدمات رسانی هم تلاش کند.
بیشترین ضربه را از حرف زدن خورده ایم
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهراراک با تاکید بر اینکه به جای کار کردن حرف زدن بیشترین ضربه را به عملکرد ها داشته است گفت: شخصا به دنبال فرار از حرف زدن هستم و تلاش کرده ام با برنامه به دنبال انجام کار باشم تا در پایان مدت خدمتم شرمنده مردمی که به من به عنوان نماینده اعتماد کرده اند، نشوم.
آبایی پتانسیل رسانه ها را برای تحقق مشارکت مردم در فعالیتهای شهرداری حایز اهمیت دانست و بیان داشت: با حمایت رسانه ها و تشکلهای غیردولتی و مردمی مشارکت مردمی نیز افزایش می یابد و بسیاری از خدمات شهری شهرداری نمود می یابد و اعتماد و اطمینان از دست رفته مردم به شهرداری، باز می گردد.
وی آموزش های شهروندی را مهمترین ابزار مدیریت شهری دانست و اظهار داشت: شهرداری می بایست توجه جدی به خواسته های مردم داشته باشد و در ارایه خدمات به بحث سلامت شهروندان توجه کند.
بودجه شهرداری خیالی پیش بینی نشده است
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهراراک در مورد بودجه هزار و ۲۱ میلیاردی شهرداری اراک در سال جاری افزود: این بودجه با توجه به کلانشهر شدن اراک پیش بینی شده است و خیالی بسته نشده است و تنها با نیت تحقق بودجه پیش بینی و تصویب شده است.
آبایی بیان داشت: بودجه ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیاردی هر ساله شهرداری فقط صرف امور روزمره و حقوق و مزایا و مسایل اداری و مالی این مجموعه می شود و اوراق مشارکت و تسهیلات ظرفیت خوبی برای توسعه و عمران شهر می باشد که می توان از آنها استفاده کرد.
وی با تاکید بر ضرورت پیگیری شهرداری برای تحقق این بودجه تصویب شده گفت: دلایلی که برای عدم تحقق بودجه ذکر می شود ، تنها به دلیل بی تجربه گی و یا عادت به روز مره گی مجوعه شهرداری است که نمی خواهند بودجه محقق شود و بایستی شهرداری تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم بکار گیرد.
عزمی برای تحقق بودجه نیست
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهراراک با اشاره به اینکه برای تحقق بودجه عزم جدی در شهرداری وجود ندارد که این خود جای سوال دارد اظهار داشت: بدهکار شدن شهرداری مشکلی ایجاد نمی کند و بدهکاری های شهرداری انگیزه ای برای جبران و تلاش بیشتر است.
آبایی یادآور شد: بحث فروش اوراق مشارکت و صکوک نیز اگر با اراده پیگیری شود نقش موثری در توسعه شهر خواهد داشت و عمران و آبادی کلانشهر را در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه شهرداری اراک در بخشی از بودجه که در مورد درآمد های شهرداری از محل عوارض می باشد نیز بحث رکود و نبود عزم ساخت و ساز را مطرح می کند که این بهانه قابل قبول نمی باشد چرا که رکود ساخت و ساز بحثی کشوری است و در شهرهای دیگر نیز وجود دارد.
عدم اجرای طرح میدان شهدا لکه ننگ شهر
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهراراک اجرای طرح میدان شهدا را یکی از طرح های ضروری در شهر برشمرد و افزود: عدم اجرایی این طرح یک لکه ننگ است که می بایست برای اجرای آن از مشارکت مردمی و سرمایه گذاران بهره برد.
آبایی بر ضرورت تسهیل شرایط و ایحاد امنیت مالی برای سرمایه گذاران تاکید کرد و بیان داشت: جذب مشارکت سرمایه گذار و اجرای طرح های مشارکتی گامی موثر در تامین بودجه است که با همت شهرداری این مهم شدنی است.
وی تلاش همگانی برای تحقق بودجه را امری ضروری و شایسته برشمرد و اظهار داشت: تحقق این بودجه نیازمند تلاش است و اگر تحقق نیابد حد اقل تلاش برای تحقق آن انجام شده است.

شماره ۳۰۹       تاریخ ۱۳۹۴/۷/۴

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.