خانه » پیشنهاد سردبیر » دل های خون شده

دل های خون شده

یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ شماره ۱۷۶۷ 

مشکلات و چالش های پرستاران در گفت و گو با رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به بهانه روز پرستار

زهرا مدنی: پرستاری به عنوان یک رشته شغلی بسیار مهم در جوامع دنیا می باشد. پرستاران با توجه به اینکه کار بسیار حساس و سختی را دارند و هر روزه در حال خدمت رسانی به جامعه می باشند؛ برای این شغل از جان و جوانی خود مایه می گذارند و شرایط منحصر به فرد و سختی را تجربه می کنند، شیفت شب یکی از سخت ترین شیفت های مشاغل است که شاخه پرستاری از آن نوع شغل هاست که همواره باید در شیفت شب کار نمود. خشونت علیه کارکنان بخش روان‌پزشکی یک تنش شغلی دیگر برای پرستاران به وِزه در بخش های اعصاب و روان محسوب می شود. تجارب پرستاران از خشونت‌های شغلی، انعکاسی از احساسات و نگرش‌های آنان نسبت به خود، بیمار و چگونگی مراقبت را پیش روی قرار می‌دهد. اعمال خشونت اغلب از طرف بیمار و به علت خواسته‌های نابه‌جا و ماهیت بیماری وی بوده است. یک پژوهش نشان می دهد پرستاران تجربه‌ی خشونت کلامی را بیش از غیر کلامی و حداقل ۳-۲ بار خشونت فیزیکی را در طی یک سال قبل از جانب بیمار گزارش نمودند. با این وجود و پرستاران عاشقانه به کار خود مشغولند و دلسوزانه به حرفه ی پرستاری ادامه می دهند. و در عین حال از حقوق و مزایای اندکی برخوردارند.

کمبود نیرو و شیفت‌های کاری اجباری مهم‌ترین چالش‌های این روزهای جامعه پرستاری است
به گفته رئیس شورای عالی نظام پرستاری، کمبود نیرو و شیفت‌های کاری اجباری مهم‌ترین چالش‌های این روزهای جامعه پرستاری است.
دکتر شمس الدین شمس دراینباره می گوید: این کمبود نیرو در شرایطی است که طی دو سال گذشته حدود ۱۷ هزار تخت بیمارستانی به ناوگان‌ تخت‌های کشور اضافه شده و طی همین مدت حدود ۱۰ هزار نفر هم بازنشست شده‌اند.
سپیده رحیمی یکی از پرستاران استان در گفت و گو با خبرنگار وقایع اظهار می کند: بیمارستان با کمبود نیرو مواجه است و من پرستارم. یادم دادند درک کنم و درک نشوم. من هنوز هم خدمتگزار جامعه‌ی خود هستم. اگر من به عنوان یک پرستار به حقوق واقعی خودم برسم آن وقت بیمار هم به حقوق خود خواهد رسید. جایی کار می‌کردم بخاطر دو روز مرخصی‌ام که حقم بود شیفت‌های فشرده دادم، چون پرسنل کم بود و هست مثل همیشه و پاسخ رئیس بیمارستان این بود: من درک نمی‌کنم فلانی، ما نیرو کم داریم و تو باید بیایی. اینجا فقط به بخش ها اضافه می‌شود، نیرو نیست.

کار پرستاری در مواجهه با بیماران روان بسیار سخت است
وی با اشاره به مشکلات کار پرستاری می گوید: برای خون گرفتن از بیمارم قبل از اقدام مغزم را آف می‌کنم تا نترسم از اتفاقی که ممکن است مرا تا ابد محکوم کند به بیماری لاعلاج، چرا که وقتی از هر ۱۰ تخت بخش ما ۸ تخت آن بیمارانش درگیر اعتیادند و اگر من ناقل ویروس ایدز یا هپاتیت شوم، خودم باید هزینه‌های درمان و دارو‌های گران آن را بدهم.
سیمین اشرفی پرستار دیگری که در بخش روان فعالیت دارد می گوید: کار پرستاری در مواجهه با بیماران روان بسیار سخت است. بماند که زندگی ما سراسر تشنج نیز هست. به خصوص شیفت شب مشکلات خودش را دارد.
این پرستار توضیح می دهد: مشکل اغلب بیمارستان‌های کشور پایین بودن نسبت تعداد پرستاران به تخت‌های بیمارستانی است اما این مشکل برای روان‌پرستاران دوچندان و بلکه صدچندان است. مراقبت از بیماران بخش روان بسیار کاهنده‌تر است. در عین حال ضرورت وجود تعداد کافی پرسنل حراستی و امنیتی احساس می‌شود چراکه ممکن است حملاتی به کارکنان روانپزشکی از طرف بیماران اتفاق بی‌افتد.
همکار این خانم که شاهد گفت و گوی ما است می گوید: حقوق کم، کار زیاد، شیفت‌های نا منظم، تبعیض و موارد دیگر مانند عدم دریافت حداقل پاداش، در بعضی از روزها آنچنان از ادامه خدمت دلسردم می‌کند که تصمیم می‌گیرم استعفا بدهم و بروم پی زندگی خودم، اما با این حال یاد کمبود شدید پرستار و تحت فشار بودن همکارانم می‌افتم و از تصمیمم منصرف می‌شوم و به یاد پرستار زخم‌های عاشورایی حضرت زینب(س) از انتخاب شغلم به عنوان پرستار و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم خرسند می‌شوم.
وی اضافه کرد: اوج خستگی کادر درمان به خصوص پرستاران در ایام کرونا بود که اکثر ما از خانواده‌هایمان جدا بودیم ولی به خاطر خدا و مردم خم به ابرو نیاوردیم و علی رغم دوری چندین روزه از خانواده‌هایمان با جان و دل در خدمت مراجعه کنندگان بودیم.

به مطالبات مالی پرستاران توجه بیشتری شود!
اما رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: به طور کلی ۱۸۰۰ نفر در بخش دانشگاه علوم پزشکی و ۷۰۰ نفر هم در درمانگاه های تامین اجتماعی، کلینیک های خصوصی و… مشغول کار پرستاری هستند که در مجموع می توان گفت نزدیک به ۲۵۰۰ نفر در کادر پرستاری در مارکز درمانی استان مرکزی فعالیت می کنند.
صدیقه خلیلی می گوید: کار پرستاری از بخش های درمانگاهی، کلینیک ها گرفته تا حوزه های آموزش، پژوهش و بهداشت را شامل می شود، این شغل شرایط منحصر به فردی دارد چرا که همکاران ما در طول شبانه روز و در تمامی روزهای سال باید با حضور در محل کار خود به بیماران خدمترسانی کنند.
وی ادامه می دهد: همکاران ما علاوه بر شغل پرستاری نقش های مختلف همسری، مادری، پدری را هم دارند و خانواده از این افراد انتظاراتی دارد که در کنار پاسخگویی به این انتظارات درد و رنج و سختی مراقبت از بیمار را هم متحمل می شوند.
رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی یادآور می شود: از همین رو پرستاران انتظاراتی هم از نهادهای مسئول دارند از جمله اینکه به مطابلات مالی شان توجه بیشتری شود و دریافت ها و شرایط معیشتی شان ارتقا پیدا کند و در قبال مردم هم ما همیشه قدردان همراهی هایشان با گروه پرستاری هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.