شنبه ۱۹ تیر ۹۵ شماره ۳۶۲
مسعود آبایی. نائب رییس شورای شهر اراک
حدود ١٣ سال پیش تهیه کنندگان طرح جامع اراک به پیشنهاد مسئولین وقت و به منظور ایجاد یک مسیر دسترسی شرق به غرب خطی قرمز روی نقشه شهر کشیدن که از میدان جهاد شروع و به میرزای شیرازی ختم میشد منطقه ای که در زمره قدیمی ترین نقاط شهر اراک محسوب شده و هم ساکنین از افراد اصیل اراک بوده و هم در و دیوارش خاطرات فراوانی را در ذهن شهروندان نقش میزند. بزرگراهی به عرض ۵٨ متر با ساختمانهای مرتفع خیابانهای شهید رجائی و شهید بهشتی را دو تکه کرده و دهها کوچه و خیابان و دسترسی محلی را کور خواهد کرد این یک روی سکه بود و روی دوم آن اجرای چنین طرح بلند پروازانه بود دراین سالها شهرداران زیادی ملزم به اجرا شده اند. هر کدام هزینه کردند و طرحهایی را تهیه کرده و به بایگانی سپردند. تنها در زمان تصدی شهرداری دکتر کریمی یک نیم قطعه از آن از میدان جهاد تا میدان ولیعصر انجام شد. به هرحال این کلاف همچنان پیچیده و سردر گم است کارشناسان ترافیکی، زیستمحیطی، اجتماعی نگاه خوبی به آن نداشته و ندارند اما مسئولین مصر بر اجرا هستند و لذا هر از چندی ستادی تشکیل میشود و کمیته اجرائی. ظاهراً این روزها بحث ستاد دوباره داغ شده است. وقتی سیاست اجرائی برای طرح تهیه نشده، منابع مالی برای آن تعریف نشده و پیوست ترافیکی تهیه نشده است، چگونه به آن امیدوار باشیم. همه این موارد میطلبد مسئولین اجرائی جدا از شعار و خیالپردازی به واقعیتها توجه کنند و اگر بناست اجرا کنند بدانند قد و قواره مجری این طرح باید بزرگتر از حد فعلی باشد.