خانه » پیشنهاد سردبیر » جلسه شورای شهر با استاندار پس از مدت ها برگزار شد/کوتاهی دو طرفه/تکرار مطالبات بر زمین مانده شهر

جلسه شورای شهر با استاندار پس از مدت ها برگزار شد/کوتاهی دو طرفه/تکرار مطالبات بر زمین مانده شهر

چهارشنبه ۲ تیر ۹۵   شماره ۳۵۱

گروه اجتماعی-پروانه کاوسی:
حدود یازده ماه پیش درست دراولین روزهای مرداد ماه سال گذشته بودکه اولین نشست استاندار مرکزی با اعضای شورای اسلامی کلان شهر اراک در محل سالن استانداری برگزار شد ودر آن زمان که محمد شریفی ریاست این شورا را بر عهده داشت لیستی بلند بالا از مطالبات و مشکلات حوزه مدیریت شهری این شهر دود گرفته از آلودگی و یدک کش نام کلانشهری را به استحضار استاندار مرکزی که تازه دوماهی بود بر مرکب مدیریت ارشد استان نشسته بود رساند، آنقدر این مشکلات به کام استاندار تازه از گرد راه رسیده تلخ آمد که دستور داد جلسه ای فوق العاده حتی شده در روز جمعه آتی برای بررسی بیشتر این مشکلات برگزار شود و قرار شد بخشنامه ای از طرف استانداری به کلیه دستگاه ها ابلاغ شود تا مدیران موظف به تعامل و پاسخگویی به شورای شهر شوند و همچنین هر سه ماه یکبار جلسه ای مشترک میان شورای اسلامی، استانداری و مدیران دستگاه ها برگزار شود، اما آنچه شد این بود که جمعه وعده داده شده وضرب العجل هرگز فرا نرسید و از نشست های سه ماهه خبری نشد تا اینکه پس از یازده ماه استاندار مرکزی در دومین نشست خود با اعضای شورای کلانشهر اراک میهمان صحن علنی شد.
وباز قصه از اول آغاز و حرفهای تکراری و مطالباتی که اغلب آنها در آن نشست اول مطرح شده بودندوگویی برخی از آنها سبقه چندین ساله دارند وبا تاریخ اراک عجین شده اند اینبار در لیستی بلند بالا تر، توسط تاج آباد رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک بیان شد و باز استاندار مرکزی با جمله تاکیدی معروفش که در اکثر نشستها به دبیران و برگزار کنندگان جلسات بیان می کنند «بهتر بود دو یا سه موضوع اساسی در دستور کار برای تصمیم گیری ورسیدگی در این جلسه قرار می گرفت تا نتیجه بهتری حاصل شود » وعده داد نشست های مشترک مدیریت ارشد استان با اعضای شورا برای رفع این مشکلات و رسیدگی به مسایل اینبار هر دوماه یکبار برگزار شود وبا این وعده جلسه ای تکراری به اتمام رسید و آنچه دوا نشد دردهای این شهر بود.
شورای دور چهارم شورای مستقل و بدون وابستگی بوده است
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک در این نشست با تاکید بر اینکه شورای دور چهارم یک شورای مستقل بوده و عملکرد اعضای شورای دور چهارم علیرغم گرایشهایی سیاسی و حزبی شان کاملا مستقل و بدون وابستگی و در جهت جلب تعامل و هم افزایی بوده است، گفت: ستون اولویت اساسی شورای دور چهارم توجه به مسائل زیست محیطی و کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک بوده و در این راستا در سه سال فعالیت این شورا، برای تمامی طرح ها ی ارایه شده پیوست زیست محیطی در نظر گرفته شده است.
اسماعیل تاج آباد با اشاره به اینکه اعتبار امسال شهرداری اراک پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای اجرای طرح های شهری به صورت تسهیلات و اوارق مشارکت در نظر گرفته شده است. تصریح کرد: شورای دور چهارم همزمان با رکود حاکم در کشور روی کار آمد، که رکود در ساخت و ساز و کمبود اعتبارات مشکلات بسیاری را برای شورای شهر و شهرداری به وجود آورد و شورا نتوانست نقش خود را به خوبی در این زمینه ایفا کند.
قانون مدیریت بهینه تهدیدها و فرصتهای تالاب میقان تصویب شود
وی در ادامه با بیان اینکه در بحث آلودگی هوای اراک در چند سال اخیر نقش تالاب میقان به خوبی دیده نشده و بیشتر به روی آلودگی خودرو ها وکارخانجات و کوره های آجرپزی متمرکز شده ایم گفت: تالاب میقان به دلیل عدم مدیریت آب و فرسایش های بادی و برداشتهای غیر اصولی به عنوان یک تهدید جدی پیش روی مسئولین شهر است.
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک بیان کرد: قانون کاهش آلودگی هوای اراک در دولت های قبل تصویب و اجرایی شده است و انتظار است در سفر هیات دولت تدبیر و امید به این استان نیز تصمیمات موثری در مدیریت بهینه تهدیدها و فرصت های تالاب میقان اراک مصوب و نقش دستگاه ها در این رابطه مشخص شود.
تاج آباد در ادامه تسریع در اجرای تقاطع های غیرهمسطح سنجان، پتروشیمی، جاده فراهان، ملک آباد و میدان امام خمینی (ره) را امری ضروری عنوان کرد و بیان داشت: به دلیل آماده نبودن این تقاطع ها، بسیاری از خودروها از داخل شهر تردد می کنند که این مساله عاملی برای افزایش آلاینده های محیطی است.
وی یادآور شد: بر اساس مصوبه هیات دولت ۲۴ و هفت دهم هکتار از اراضی انتهای هپکو به عنوان پشتوانه برای اجرای طرح ۵۵ متری بود که از این میزان سه هکتار آن به تعاونی مسکن نیروی انتظامی اختصاص یافت، ۱۵هکتار آن واگذار شده و شش هکتار دیگر آن با وجود پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد طرح هنوز در اختیار قرار نگرفته است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک اظهارکرد: اختصاص زمین رایگان برای اجرای طرح ۹۰ هکتاری مشاغل مزاحم از دیگر خواسته های شورای اسلامی شهر اراک است و در صورت نبود این امکان، قیمت زمین با پایین ترین نرخ واگذار شود.
به دلیل یک کاغذ پاره حق مردم اراک به ناحق گرفته شد
تاج آباد در اعتراض به سهم عوارض آلایندگی کلانشهر اراک گفت: در دولت گذشته برروی کاغذ پاره ای به ناحق سهم اراک از عوارض آلودگی به ۲۰ درصد تقلیل یافت و پس از چندین بار کار تحقیقاتی و مطالعاتی هنوز سهم اصلی شهر اراک از عوارض آلایندگی اجرای ماده ۱۲۳ قانون توسعه برنامه پنجم به شهر اراک برگردانده نشده است و مردم این شهر سالانه ده ها میلیارد تومان متضرر می شوند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در برجام و گشایش های صورت گرفته گفت: بحث استفاده فاینانس از دیگر خواسته های شورای شهر اراک که باید این زمینه در این کلانشهر ایجاد شود زیرا در سایر شهرها این روش در ایجاد منابع مالی به خوبی بستر سازی شده است.
اراک اعتباری از بابت کلانشهری دریافت نکرده است
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: اراک از سه سال پیش کلانشهر شده است اما تاکنون هیچ اعتباری در این خصوص اختصاص نیافته و انتظار می رود این مسئله در سفر هیات دولت با جدیت دنبال شود و شان و جایگاه این کلانشهر حفظ شود.
لیستی از خواسته ها و مطالبات به حق مردم و شورای کلانشهر اراک
وی خاطر نشان کرد: تسریع در بازنگری طرح جامع کلانشهر اراک و استفاده از نظرات کارشناسی شورا در بازنگری این طرح ، ایجاد بستر لازم برای تحقق مصوبه ستاد بازآفرینی کشور در خصوص احیا و مرمت بازار تاریخی اراک، همکاری سازمان محیط زیست در تکمیل موزه تنوع زیستی و تامین گونه های کمیاب مورد نیاز باغ وحش اراک، واگذاری زمینهای دره سیبک به شهرداری در راستای اجرای ماده ۱۳ قانون کاهش آلودگی هوای اراک برای ایجاد هزار هکتار فضای سبز، تجدید نظر در تقسیم بندی حقابه پساب فاضلاب برای تالاب میقان و فضای سبز اراک، تعیین تکلیف یک درصد عوارض ارزش افزوده برای کاهش آلودگی هوا و پیگیری تعهدات دولت در راستای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، همکاری پلیس برای اعمال قانون پارک خودرو در حاشیه خیابانها به منظور ترغیب شهروندان به استفاده از پارکینگ های طبقاتی، شماره گذاری تیرهای برق در محورهای مواصلاتی به منظور آدرس دهی بهتر و امداد رسانی در سوانح و تصادفات، تاکید بر همکاری اداره غله برای ترویج نان سبوس دار، کمک به دانشگاه علوم پزشکی برای اتمام بیمارستان ولیعصر (عج) و ساخت بیمارستان هزار تخت خوابی و … از دیگر خواسته ها و مطالبات به حق مردم اراک و شورای اسلامی شهر اراک است.
اعضای شورا مشاوران استاندار هستند
استاندار مرکزی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم حفظ جایگاه و منزلت شورا افزود: حفظ این جایگاه باعث توسعه شهری و رفع بسیاری از مشکلات و تضعیف آن موجب عقب‌ماندگی شهری می‌شود که ضروری است اعضای شورا با پیگیری امور و همچنین همدلی و همگرایی به حفظ جایگاه این نهاد مردمی کمک کنند.
محمود زمانی قمی با بیان اینکه اعضای شورای شهر اراک در تمامی مسائل می توانند مشاوران و راهنمایی خوب و بازوی توانمند برای نماینده دولت در استان باشند و در مسیر گره گشایی از مشکلات و تحقق مطالبات مردم حرکت کنند. افزود: شوراهای اسلامی در واقع پارلمان های محلی هستند و باید در شرایطی قرار گیرند که بتوانند همانند یک پارلمان، قوانین و مقررات موثر برای حوزه فعالیت خود در مسیر بهبود شرایط زندگی مردم و توسعه شهری را مصوب کنند.
وی با تاکید بر اینکه تمامی مدیران دستگاه ها نیز باید برای حمایت از این پارلمان محلی رویکرد تعاملی داشته باشندگفت: می بایست از هر عملکردی که موجب تضعیف این نهاد شود دوری کرد.
حفظ حیات تالاب میقان در اولویت است
استاندار مرکزی در ادامه با تاکید بر اهمیت سلامت شهروندان و توسعه پایدار کلانشهر اراک گفت: تالاب میقان شاهرگ حیاتی شهر اراک و یکی از ۱۰ تالاب مهم کشور است و اگر می خواهیم در آینده شاهد مشکلات زیست محیطی در استان نباشیم این تالاب باید حفظ و احیا شود.
زمانی قمی با اشاره به اینکه از طرف وزارتخانه به دلیل تعطیلی و متوقف کردن فعالیت معدنی کارخانه سولفات سدیم گله مندی هایی می شود افزود: حرف ما تعطیل شدن کارخانه نیست ولی باید فعالیت کارخانه املاح معدنی در چارچوب قوانین محدود شود و مطابق با اصول حرکت کند.
وی اظهار داشت: بحث برداشت های خارج از عرف شرکت املاح معدنی ایران در تالاب میقان اراک ابلاغ شده و فعالیت معدنی این واحد منوط به حرکت محدود در چارچوب قانون است و چنانچه این محدودیت نیز موجب وارد شدن خسارت به تالاب شود، استانداری تصمیمات دیگری در این مورد خواهد گرفت.
نوید تجدید نظر در تعیین حقابه پساب فاضلاب
استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه اولویت پساب تصفیه خانه فاضلاب اراک در راستای حفظ تالاب و فضای سبز است و اگر این دو بخش حفظ نشود مجالی برای کارهای کشاورزی نمی ماند نوید برگزاری جلسه ای در آینده ای نزدیک برای اصلاح و تجدید نظر در تقسیم بندی حقابه تصفیه خانه فاضلاب اراک را داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایجاد پارک بانوان یکی از اقدامات ضروری در کلانشهر اراک است که با جدیت حمایت می شود چرا که در نشاط و سلامت جامعه زنان که نیمی از جمعیت مولد اراک را شامل می شوند تاثیر مستقیم دارد.
استاندار استان مرکزی اضافه کرد: پارکینگ های جدیدی که در اراک ایجاد شده است باید مورد استفاده مردم قرار بگیرد و پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهایی را که در اطراف این پارکینگ ها موجب سد معبر می شوند باید پاکسازی کند و برای آن ها اعمال قانون را جدی بگیرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر و روستاها از ارکان مهم در جامعه هستند که باید روز به روز تقویت شود گفت: رسیدگی به مشکلات و دغدغه های حوزه مدیریت شهری نیازمند برگزاری جلسات متعدد است و می بایست مسائل و مشکلات موجود در حوزه شهری به صورت دسته‌بندی مشخص و به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.
معاون امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه آلودگی هوای اراک که در روزهای گذشته روندی صعودی داشته و آلاینده مسئول آن ذارات معلق کمتر از دو نیم میکرون است گفت: منشاء این آلایندگی خارج از مرزهای کشور است و ۱۴ استان کشور با این آلودگی مواجه بوده‌ و این معضل تنها مختص استان مرکزی نیست.
عزیز فیلی بیان کرد: حفظ تالاب میقان اراک با مشارکت همه بخش ها و اختصاص سهم حقابه پساب در حد مناسب با جدیت دنبال می شود و پیگیری لازم برای اختصاص ردیفهای اعتباری ملی جهت حفظ این تالاب در دستور کار است.
وی اشاره کرد قطار سریع‌السیر اراک، قم، تهران که یک شاخه از این مسیر نیز، به سمت اصفهان است در سال جاری با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی پیگیری می‌شود.
مباحث مطرح شده مشکلات اجتماعی کلانشهر اراک است
فرماندار اراک نیز در این نشست گفت: فرمانداری اراک به منظور تحقق حقوق شهروندی همواره در کنار شورا بوده و تمام اموری که در شورای اسلامی کلانشهر اراک در چارچوب قانون صورت گیرد، مورد حمایت فرمانداری است.
دکتر حسین بختیاری با بیان اینکه مطالبات مطرح شده توسط رییس شورا اغلب مشکلات اجتماعی کلانشهر اراک است افزود: فرمانداری اراک با شورای اسلامی این کلانشهر تعامل و ارتباط معقولی دارد و اختلافی بین اعضای شورا و فرمانداری نیست و شورای شهر اراک و فرمانداری همدل در جهت توسعه شهر گام برمی دارند.
وی ارتقاء جایگاه استان را منوط به ارتقاء مرکز استان دانست و بیان داشت: ارتقاء وضعیت کلانشهر اراک در حقیقت مصداق توجه به خواسته‌های شهروندی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
شورای شهر اراک محیط زیستی ترین شورای کشور
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه شورای اسلامی کلانشهر اراک از محیط زیستی ترین شوراهای کشور است گفت: این شورا همواره دغدغه محیط زیست و آلودگی هوای شهر را داشته و در راستای اجرای مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک اقدامات موفقی انجام داده است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: به منظور احیاء تالاب میقان کمیته های تخصصی تشکیل و جلسه ای هم با حضور دادستان وکارشناسان و متخصصان برگزار شده و مقرر شده است تقسیم بندی پساب تصفیه خانه فاضلاب به منظور احیا تالاب اصلاح شود.
وی از انجام مکاتبات و پیگیری تامین گونه های جانوری برای باغ وحش اراک خبر داد و اظهار داشت: همکاری در جهت راه اندازی باغ موزه تنوع زیستی نیز در دستور کار قرار دارد.
کندی پیشرفت تقاطع ها به دلیل نبود اعتبار است
مدیر کل راه و شهر سازی استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه عدم پیشرفت ۴ تقاطع به دلیل نبود اعتبار است گفت: تجهیز کارگاه تقاطع مالک آباد انجام شده ولی تامین اعتبار آن صورت نگرفته و تقاطع پتروشیمی نیز نقشه ها و طرح ها آماده شده و با تامین اعتبار عملیات اجرایی آغاز می شود و تقاطع سه راه خمین نیز با طرح مشترک در دستور کار است.
مجید رضا نصرالله نژاد افزود: عدم پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی تقاطع محور اراک فرمهین به دلیل عدم پرداخت ۲ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار بوده است که با پرداخت بخشی از مطالبه کار اجرایی آغاز می شود.
برگزاری نشستی با شهردار اراک و دستگاه های خدمات رسان برای تسریع در عملیات اجرایی طرح ها عمرانی، برگزاری نشست دو ماه اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک با استاندار مرکزی و برگزاری نشست ویژه در خصوص سیستم جدید آتش نشانی اراک برای اعزام به مناطق حـادثه دیده از مهمترین مصوبات این نشست بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.