خانه » پیشنهاد سردبیر » جشنواره استانی تئاتر استان مرکزی آغاز به کار کرد/بارِ بیست و هشتم

جشنواره استانی تئاتر استان مرکزی آغاز به کار کرد/بارِ بیست و هشتم

دوشنبه ۵ مهر ۹۵ شماره ۴۲۵
وقایع استان:
بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان مرکزی چهارم مهرماه بعد از فراز و نشیب های بسیار آغاز به کار کرد. این جشنواره بهانه ای است تا بر پرونده برگزاری این جشنواره در استان مرکزی از ابتدا تا کنون و حضور آن در جشنواره تئاتر فجر کشور مروری داشته باشیم.
اولین جشنواره تئاتر استان مرکزی در مهرماه سال ۶۸ در اراک برگزار شد و پس از آن هر ساله و به صورت مستمر تا کنون برگزار شد، سال های ابتدایی این جشنواره عرصه هنرنمایی هنرمندان پیشکسوتی چون عباس سلطانی، حسین اقبالیان، وحید فارسی، مهدی شالی بیگ، یدالله کریمی، حمیدرضا زارع محلاتی، سوسن پرور بوده است، هنرمندانی که هنوز نام تئارت استان مرکزی با نام آن ها عجین شده است.
تا قبل از برگزاری جشنواره تئاتر استان حجت الله سبزی در سال ۶۴ و ۶۷ در بخش مهمان چهارمین و هفتمین جشنواره سراسری تئاتر فجر با نمایش های «اسپه شینه» و «نمایش برای دنیا» حضور داشته است.
اما اولین حضور تئاتر استان در جشنواره تئارت فجر پس از برگزاری جشنواره استانی در سال ۱۳۷۲ با نمایش «نمایش نگار» کاری از «امیر صادقی» بوده است و پس از آن در سیزدهمین، پانزدهمین، شانزدهمین، هجدهمین، نوزدهمین،بیستمین، بیست و یکمین، بیست و دومین، بیست و سومین، بیست و چهارمین، بیست و پنجمین، بیست و هفتمین، بیست و نهمین، سی امین، سی و یکمین، سی و دومین و سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشته است. آخرین حضور تئاتر استان مرکزی در جشنواره مربوط به سال ۹۳ با نمایش « رویش ناگزیر دخی ها در حاشیه» به نویسندگی رضا شاهبداغی و کارگردانی مهدی محمدی از خمین بود و متاسفانه سال گذشته این استان با وجود معرفی سه نمایش به دبیرخانه جشنواره فجر و با توجه به حذف بخش منطقه ای نتوانست در بازبینی فجر نظر ارزیابان را جلب و هیچ نماینده منتخبی در تئاتر فجر نداشت که این امر نشان دهنده کاهش سطح کیفی آثار این دوره بوده است.
بهرحال با تمام اعتراض ها به بازبینی این دوره از جشنواره و عدم اجرای عموم بسیاری از آثار راه یافته به جشنواره شاهد آغاز رقابت بین هشت گروه نمایشی استان از پنج شهر اراک، خمین، دلیجان، ساوه و محلات هستیم، نمایش هایی که از میان بیست و دو اثر حاضر در منطقه بازبینی به این مرحله راه پیدا کردند. نکته مهم در خصوص آغاز جشنواره تئاتر استان ضعف اطلاع رسانی در مورد برگزاری آن نسبت به سال های قبل در سطح شهر و رسانه ها بود که قابل تامل است.
به هر رو ی با وجود برگزاری بیست و هشت دوره از جشنواره تئاتر در این استان هنوز بسیاری از کمبودها در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری این جشنواره دیده می شود. کمبود امکانات و سالن مناسب یکی از این مشکلات است، نداشتن سالن باکس دغدغه ایست که در روزهای جشنواره دوباره پررنگ می شود. سال هاست که مطالبه اهالی تئاتر این استان یک سالن استاندارد باکس برای اجراهای چند سویه شان است که تنها تمهید برای این درخواست ایجاد یک سالن ابداعی به کمک داربست و پارچه های سیاه در یک سالن همایش است که معمولا نگرانی هایی در زمنیه ایمنی آن نیز همیشه وجود دارد، با وجود قول های مساعدت مسئولین مختلف فرهنگی و شهری هنوز این کمبود در شهر اراک و در استان دیده می شود.
یکی دیگر از نقاط ضعف برگزاری جشنواره نبود جلسات نقد آثار و کارگاه های آموزشی در حاشیه این جشنواره هاست در حالیکه تا چند سال گذشته در کنار داوران جشنواره یک منتقد برای نقد و بررسی آثار بعد از هر اجرا حضور داشت و این روند نبود فضای نقد پذیری در تئاتر استان را تشدید می کند.
بهر حال اجراهای روز اول جشنواره با تاخیر چند ساعته به دلیل کمبود امکانات و برخی بی برنامگی ها بهمراه نارضایتی مخاطبان و حاشیه های ناشی از آن آغاز و به پایان رسید تا صفحه اول پرونده بیست و هشتم تئاتر استان مرکزی بسته شود.
در روز اول جشنواره نمایش های « گزارش یک تصادف» به نویسندگی سپیده خمسه نژاد و کارگردانی مهدی سده ای از خمین،«وداع با اسلحه» به نویسندگی شهرام سلطانی و کارگردانی شاهین سلطانی اراک، «اندوه دروغ» به نویسندگی امیر زاوش و کارگردانی بهمن پارساآرا از اراک و «سایه سکوت» به نویسندگی محمدرضا عطایی فر و کارگردانی میثم کرمی از محلات به روی صحنه رفتند.
در روز دوم این نیز جشنواره نمایش های «پیله» به نویسندگی محمد پارسا و کارگردانی سید صائب میر از اراک، «اتحاد جماهیر تنهایی»به نویسندگی مهدی رحیمی و کارگردانی بهروز رحیمی از دلیجان، «حسی ها» به نویسندگی و کارگردانی افق ایرجی از اراک و «همه دختران من» به نویسندگی جواد روستایی و محمد قاسمی و کارگردانی جواد روستایی از ساوه اجرا خواهند شد.
این هشت اثر نمایشی توسط سیاوش طهمورث بازگر تئاتر، سینما و تلویزیون، محمد امیر یاراحمدی نمایشنامه نویس و فرشید بزرگ نیا نویسنده و کارگردان تئاتر داوری خواهند شد. اختتامیه این جشنواره روز سه شنبه ششم مهر با اعلام نفرات برتر در بخش های مختلف برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.