خانه » پیشنهاد سردبیر » تصویب بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری کلانشهر اراک/منهای سنجش

تصویب بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری کلانشهر اراک/منهای سنجش

دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷   شماره ۱۰۵۰

***

وقایع استان

علی امیدی

***

بودجه چهار هزار و ۸۹۶ میلیارد و ۶۱۲ میلیون ریالی شهرداری اراک به تصویب رسید. این بودجه ثمره بیش از ۲۶۵ نفر ساعت کار کارشناسی در کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی اراک است، بودجه سال ۹۸ کلانشهر اراک در ۲ قالب هزینه ای و درآمدی پیش بینی و تلاش شده است متناسب با شرایط کنونی کشور تهیه و تدوین شود. کلانشهر اراک اگر چه جزء کلانشهرهای کشور قرار دارد ولی بودجه این شهر از بودجه ۱۰ شهر برتر کمتر است.رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی اراک خاطر درباره بودجه ۹۸ بیان داشت: با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی درآمدهای شهرداری کلانشهر اراک پیش بینی می شود بودجه سال آتی شهرداری این کلانشهر محقق شود. سورانه رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز در صحن علنی شورا درباره بودجه اظهار داشت: نقدی که به این بودجه وارد است این است که باز یک بودجه بدون برنامه است و بودجه مبتنی بر برنامه ارائه نشد، البته به‌غیراز سازمان پسماند که برنامه خوبی داشتند و به‌صورت فنی و کارشناسی هم این برنامه را ارائه کردند. سورانه عنوان کرد: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی قبل از اینکه معاون مالی و اقتصادی باشد و یا بخواهد به درآمد و یا هزینه بپردازد، باید به برنامه بپردازد و متاسفانه این بودجه بازهم مثل بودجه سنوات گذشته پشتیبان برنامه‌ای ندارد؛ یعنی گام‌های قابل‌سنجشی ندارد که بگوییم این برنامه را در سه ماه اول چه قدر پیش رفتیم و به‌تناسب این برنامه چه قدر درآمد ایجاد کردیم و چه قدر هزینه کردیم. وی بیان کرد: خواهشم این است که بحث آموزش نیروی انسانی در شهرداری و برنامه‌ریزی و برنامه دار بودن در شهرداری را جدی بگیرید.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: در مورد باشگاه فرهنگی ورزشی باز مسکوت گذاشته‌شده و ما فقط وعده و عید می‌دهیم و گاهی اوقات سرزنش می‌شویم و گاهی اوقات ورزش شهر را در سر ما می‌کوبند و نقد می‌کنند.
وی ادامه داد: علی‌رغم همه این حرف‌ها شهرداری سالانه بالای ۱ میلیارد تومان پول برای ورزش هزینه می‌کند اما به چشم نمی‌آید. اگر تیمی ببازد همه شهرداری را محکوم می‌کنند و اگر تیمی ببرد می‌گویند سازمان تربیت‌بدنی و استانداری و نماینده مجلس این کار را کرد.
سورانه خاطرنشان کرد: بودجه سازمان فرهنگی در تراز انتظاراتی که برای شهر اراک هست، نیست و روشن به ما نگفتید که بودجه سازمان فرهنگی چه قدر هست.
شهردار منطقه ۲ اراک نیز که در این نشست به عنوان مدعو حضور داشت بیان کرد: این شهرداری یک ششم معادل یک هزار کیلومتر مربع از مساحت کلانشهر اراک را تحت پوشش قرار داده و تنها شهرداری است که با تمام شهرداری ها مرز مشترک دارد.
زندیه وکیلی افزود: ۲۱۷ پروانه امسال توسط شهرداری منطقه ۲ اراک صادر شده که صدور این پروانه ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: ۱۶۳ پایان کار امسال توسط شهرداری منطقه ۲ اراک صادر شده که تعداد این پایان کارها نسبت به پارسال که ۱۳۲ عدد بود، ۲۳ درصد رشد داشته است.
شهردار منطقه ۲ اراک بیان کرد: ۷۲۶ میلیارد ریال درآمد به صورت تهاتر و نقدی در این شهرداری کسب شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۵۹۷میلیارد ریال، ۲۱ درصد افزایش یافته است.

زندیه وکیلی ادامه داد: ۲۸۲ میلیارد ریال این درآمدها به صورت نقدی جذب شد که نسبت به سال گذشته با ۹۷ میلیارد، ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: بودجه شهرداری منطقه ۲ اراک سال جاری ۲۷۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که تا کنون ۳۹۹ میلیارد ریال معادل ۱۶۰ درصد بودجه پیش نهادی محقق شده است. شهردار منطقه ۲ اراک افزود: ۱۲۴ پرونده از ابتدای سال جاری تا کنون به کمیسیون ماده پنج شهرداری این کلانشهر ارسال شده که ۴۱ درصد این پرونده ها مربوط به این شهرداری است.
زندیه وکیلی گفت: ۱۴۸ میلیارد ریال وصولی ماده ۱۰۰ و ۶۲۰ میلیارد ریال نیز وصولی ماده هفت امسال در شهرداری منطقه ۲ اراک جذب شده است. وی افزود: تا کنون هر یک از اهالی طرح ۵۸ متری رای دیوان عدالت را کسب کرده اند مجوز ساخت به آنان طبق ماده واحده داده شده است.
شهردار منطقه ۲ اراک با یادآوری وضعیت نامناسب پاساژ طلا این شهر افزود: این مرکزی تجاری به دلیل وضعیت نامناسب ایمنی از ظرفیت تبدیل شدن به یک پلاسکوی دیگر برخوردار بوده و نیـاز است دستگاه های خدمات رسان همکاری و هماهنگی لازم را برای صدور اخطارها و اقدامات لازم را داشته باشند.
ثاقبی رییس سازمان نظام‌مهندسی نیز از دیگران مهمانان صحن رسمی شورا بود. وی در بخشی از جلسه صحن رسمی شورا بیان داشت: سازمان نظام‌مهندسی استان مرکزی ۵۲۰۰ عضو دارد و به لحاظ قانون مقررات ملی در رشته‌های طراحی، محاسبه و نظارت و مجری‌گری فعالیت دارد و بر مبنای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و یا سه‌جانبه‌ای که بین نظام‌مهندسی کل کشور و سازمان ذی‌ربطش هست در حوزه بازرسی گاز ، آبفا، ناظر انشعابات و تفکیک ساختمان‌ها هم فعالیت می‌کنیم.
ثاقبی عنوان کرد: سازمان نظام‌مهندسی ۷رشته اصلی دارد و در ادامه آن برای هر رشته هم یک گروه تخصصی داریم که این گروه‌ها برآمده از انتخابات هستند.
وی رشته‌های عمران، معماری، برق و مکانیک و نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک را از مجموعه رشته‌های این سازمان نامید و تصریح کرد: شاهد این هستیم که همواره گروه‌های تخصصی مورد مشورت سازمان‌های مختلفی قرار می‌گیرند.
رییس سازمان نظام‌مهندسی، ۵ شهر اراک، ساوه، محلات، دلیجان و خمین را شهرهای دارای نمایندگی نامید و ادامه داد: در کل ۲۴ نمایندگی استان و اداره، سازمان بر مبنای نرم‌افزار اتوماسیون هست که نمایندگی‌ها در آن عضو هستند.
وی بیان کرد: سازمان در کل استان ۵۰ کارمند دارد و سال‌هاست که توانستیم با افزایش دستگاه‌های کامپیوتری این تعداد کارمند را ثابت نگه‌داریم ازاین‌رو راندمان و کارآمدی خوبی داریم.
ثاقبی تشریح کرد: ۲۰۵ مهندس در کمیته‌های مختلف سازمان مشغول به کار هستند که کمیته‌های نظارتی مثل بازرسی، مجری کنترل مضاعف، کنترل نقشه و ژئو تکنیک تعدادی از این کمیته‌ها هستند که کارهای نظارت بر خدمات مهندسی را پیگیری می‌کنند.
وی رویکرد سازمان برای آینده را تسهیل ارائه خدمات برشمرد و اظهار کرد: یعنی اینکه ما به این سمت می‌رویم که مراجعه‌کننده به سازمان کم شود و همه‌چیز نرم‌افزاری شود. همچنین ارسال گزارش‌ها آنلاین به شهرداری نیز یکی از کارهاست که به‌زودی به راه خواهد افتاد که باعث کاهش رفت‌وآمد شهری و شفافیت در ارسال گزارش می‌شود.
رییس سازمان نظام‌مهندسی استان با اشاره به عضویت ۵۰۰ هزار نفر در سازمان درکل کشور عنوان کرد: ازآنجایی‌که سازمان خودگردان هست برای تخلفات سازوکاری داریم و شورای انتظامی مسئولیت این بخش را بر عهده دارد.
وی خاطرنشان کرد: شهر اراک بین ۶۰۰ هزارتا ۱ میلیون ۵۰۰ هزار مترمربع در مواقع رکود تا رونق ساخت‌وساز دارد و در استان بین ۱ میلیون‌تا ۲/۲ میلیون مترمربع ارزیابی کردیم. یک درصد از کسانی که به سازمان مراجعه می‌کنند کسانی هستند که منازل شخصی خودشان را می‌سازند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.