خانه » پیشنهاد سردبیر » تشریح برنامه های مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی با وقایع استان/آغاز منطقی

تشریح برنامه های مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی با وقایع استان/آغاز منطقی

مدیریت فرهنگ و ارشاد استان نزدیک به دو هفته است که تغییر کرده و مهدی حقیقی بعنوان مدیرکل جدید معرفی شده است، با توجه به وضعیت کنونی فرهنگ و هنر استان این تغییر مدیریت برای اهالی فرهنگ و هنر از اهمیت بالایی برخوردار است و انتظار روزهای پویاتر در این بخش را می دهد، با توجه به صحبت هایی که حقیقی در روز معارفه خود مبنی بر تدوین برنامه های فرهنگی خود در بیش از بیست محور و تجمیع ظرفیت ها و منابع موجود در راستای تحرک فرهنگ و هنر این استان و واگذاری امور به هنرمندان داشت، بر آن شدیم تا در نشستی بیشتر از دغدغه ها و برنامه های او برای مدیریت این بخش بدانیم. اینکه در اتاق مدیر کل از همان روزهای اول بر روی اهالی هنر و مطبوعات باز شده است نشان از آمادگی حقیقی برای تعامل با جامعه هدف خود می دهد. او با رویی گشاده و پر انرژی پذیرای خبرنگاران وقایع استان بعنوان اولین مصاحبه اختصاصی خود بود.
حقیقی به واسطه حضورش در وزارتخانه ارتباط خوبی با استان های مختلف دارد و غیر از اطلاعات عادی حدود پانزده سال رابط سینمایی بین استان ها بوده و به گفته خودش با پشتوانه و شناخت وارد حوزه فرهنگ و هنر استان مرکزی شده است.
مدیریت فرهنگ و هنر استان مرکزی تدبیر ویژه می طلبد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به شناخت خود نسبت به استان مرکزی گفت: استان مرکزی یک استان ویژه از نظر جغرافیایی، اجتماعی و تاریخی است و شرایط خاص خودش را دارد و نمی توان هیچ استانی را در مقام مقایسه با آن آورد.
حقیقی با تاکید بر نیاز به مدیریت خاص با تدابیر ویژه در این استان، افزود: بی شک به دلیل سابقه پررنگ استان مرکزی در فرهنگ و وجود مفاخر فرهنگی و دانشمندان بزرگ و همچنین سابقه مبارزات طولانی و درصد بالای مردم شیعه ، حزب اللهی، فرهنگی و انقلابی و نمره بالای استان در آن نسبت به استان های دیگر، کار در این استان تلاش و نگاه ویژه تری را می طلبد.
وی ادامه داد: من اعتقاد دارم برنامه و استراتژی مدیریت مهم تر از مدت زمان آن است و برنامه اصلی من این است که این مهم با کمک هنرمندان که صاحبان اصلی فرهنگ و هنر هستند در این اداره، محقق شود.
حقیقی با تاکید دوباره بر ارباب بودن اصحاب هنر و فرهنگ، اظهار کرد: من خود را نوکر هنرمندان می دانم، بی شک اگر هنرمند نباشد حضور ما هم معنا پیدا نمی کند و فلسفه وجود ساختار فرهنگ و ارشاد دادن آرامش به هنرمند است تا در سایه آن به کار خود بپردازد و برنامه های من برای این استان با سرلوحه قرار دادن این اصل است.
تک تک نیروهای این اداره کل قابل اعتماد هستند
وی در پاسخ به اینکه آیا تصمیمی در تغییر ساختار نیروی انسانی اداره کل دارید، گفت: نیروی انسانی اداره کل یکی از سرمایه های استان است و تک تک این نیروها قابل اعتماد و باتجربه هستند.
حقیقی گفت: من به نیروهای موجود در اداره کل استان ایمان دارم، اینجا خانه من است، من از خارج مجموعه نیامده ام عضوی از این مجموعه ام، کارمندان و نیروهای این اداره خانواده من هستند مگر می توانم آن ها را از خانه خودشان دور کنم.
وی با بیان اینکه تغییر مدیریت تغییر نگاه و مشی است، افزود: با ورود من فقط یک نگاه و مشی جدید وارد شده قرار نیست در نیروها تغییری ایجاد شود.
حقیقی تاکید کرد: ما اکنون فرصت تغییر نداریم و فقط باید به حرکت رو به جلو فکر کنیم و کارهای عقب افتاده را جبران کنیم.
تمام جوسازی های منفی قبل از ورودم را بررسی خواهم کرد
وی خاطرنشان کرد: من به گذشته و مدیریت قبلی کاری ندارم و با همین نیروها کار و حرکت رو به جلو خود را آغاز می کنم و اگر لازم باشد در مسیر حرکت جابه جایی یا تعویضی صورت خواهد گرفت.
حقیقی تصریح کرد: نکته ای که در مورد نیروی انسانی این اداره کل ضروری به نظر می رسد مدیریت منابع انسانی و آموزش به روز آن هاست.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه قبل از حضورش در این استان جوسازی های منفی و حاشیه های بسیاری وجود داشته، گفت: من در فرصت مناسب تمامی حرف هایی که زده شد را بررسی خواهم کرد و تا زمانی که خودم به شناخت و قطعیت در مورد مسئله ای نرسم، هیچ حرفی در خصوص عملکرد دیگران را قبول نخواهم کرد.
حقیقی اضافه کرد: من همین جا از مدیران و فعالان سیاسی، فرهنگی می خواهم نیروهای شایسته و متعهد را برای فعالیت و یاری به این مجموعه معرفی کنند و البته پس از بررسی قطعا انتخاب نهایی با خودم خواهد بود.
واگذاری امور به بخش خصوصی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بابیان اینکه واگذاری امور به بخش خصوصی در زمینه فرهنگ و هنر باید توسعه پیدا کند، گفت: این موضوع یکی از برنامه های من در این استان خواهد بود.
حقیقی افزود: ارشاد سه وظیفه اصلی حمایت، هدایت و نظارت را بر عهده دارد و نمی توان طبق قانون آن ها ر ا تفویض کرد؛ ولی در بقیه وظایف این مسئله قابل تفویض است.
وی ادامه داد: بنابراین تمام برنامه ریزی های ما به سمتی خواهد بود تا خود هنرمندان، انجمن ها و تشکل ها بتوانند امور را در دست گرفته و با فراغت بال البته با شرایطی که نظام جمهوری اسلامی دارد و در راستای شعار تدبیر و امید وظیفه خود را انجام دهند.
حقیقی واگذاری اماکن فرهنگی به هنرمندان را از دیگر برنامه های خود عنوان و گفت: دیگر برنامه ای که در کوتاه مدت وظیفه خود می دانم ساماندهی کنم واگذاری مکان های فرهنگی به صاحبان اصلی آن است، هم اکنون بسیاری از فضاهای که متعلق به هنرمندان است در امور دیگر استفاده می شود و باید دوباره در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: ارتباط با گروه های مختلف و تعامل با مدیران ارگان های دیگر از برنامه های مهم من است.
ورود سیاست در حوزه فرهنگ و هنر یک آسیب جدی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: من آدم سیاسی و وامدار هیچ گروهی نیستم ، شاید اعتقادات شخصی داشته باشم؛ ولی هرگز آن ها را در کارم بروز نمی دهم.
حقیقی با ادای احترام به همه گروه های سیاسی، تصریح کرد: اعتقاد دارم وارد شدن بخش سیاسی در کار فرهنگی آسیب جبران ناپذیری به این بخش می رساند و وضعیت متزلزل و آسیب پذیر کنونی فرهنگ برای همین است.
وی اظهار کرد: مطالبات و دخالت سیاسی باعث شده فرهنگ از وضعیت کنونی خارج شود و باید بار سیاسی از دوش فرهنگ برداشته شود.
حقیقی در خصوص غفلت هایی که در زمینه فرهنگ و هنر استان مرکزی شده است، گفت: غفلت هایی که شده تنها مربوط به استان مرکزی نیست و قطعا با تعویض مدیریت درست نمی شود بلکه مشکل از آن جایی نشات می گیرد که ما آنجا که باید کار فرهنگی بکنیم وظیفه مان را به درستی انجام نمی دهیم.
وی با بیان اینکه که در دنیای هنر حضوری مستمر داشته اضافه کرد: من خود یک سینمایی هستم و به مشکلات حیطه هنر در مقام یک هنرمند واقف هستم و به واسطه ارتباط در وزارتخانه و تعامل در استان ها ضعف ها و غفلت هایی که بوده را رصد کرده و قطعا در زمینه رفع آن ها قدم خواهم گذاشت.
خانه مطبوعات دغدغه مهم من است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به راه اندازی خانه مطبوعات در استان گفت: راه اندازی خانه مطبوعات یک دغدغه مهم برای من است.
حقیقی با ابراز تاسف از نبود خانه مطبوعات در استان مرکزی، تصریح کرد: متاسفانه استان مرکزی تنها استانی که خانه مطبوعات نداردو من در همین جا قول می دهم هر گاه شرایط مهیا و دوستان مطبوعاتی هر زمان که بگویند، برای اقدام به راه اندازی خانه مطبوعات استان آماده هستم.
وی اضافه کرد: من علاقه ای به ورود به مسائل حاشیه ای و اتفاقاتی که چرا خانه مطبوعات تا کنون تشکیل نشده ندارم زیرا این ما را از کار اصلی باز می دارد ولی باید دید اشکال و نقاط ضعف کجاست؟
حقیق تاکید کرد: اگرهم واقعا مطبوعات استان توان همگرایی و رسیدن به نتیجه برای یک هیئت انتخابی در خصوص خانه مطبوعات را ندارد اگر لازم باشد این هئیت را انتصابی تشکیل می دهیم تا این توان در مطبوعات استان ایجاد شود.
وی گفت: گرد هم آمدن مطبوعات استان با هر گرایش سیاسی در کنار هم بسیار برای توسعه مطبوعات استان مهم است. زیرا وجود مطبوعات با همه گرایش ها همچون چشم و گوش برای استان است. هر چه تعدد روزنامه ها بیشتر شود قطعا افزایش اطلاع رسانی را بهمراه دارد که به نفع مردم است.
حقیقی تاکید کرد: پرداختن به نقاط ضعف دستگاه ها و وادار کردن مردم به تفکر از طریق مطبوعات به نفع مردم است؛ ولی این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که گاه می شود برخی مشکلات را بدون ایجاد جنجال و ورود به مطبوعات حل کرد، گاه برخی مسائل مطرح شده با نگاه فروش و برپایی جنجال در مطبوعات مطرح می شود.
وی ادامه داد: البته این به آن معنا نیست که اطلاعات درست در اختیار مردم قرار ندهیم نه منظور این است از آنچه باعث تشنج می شود پرهیز کرد؛ ولی در اطلاع رسانی کوتاهی نکرد.
حقیقی در خصوص شناخت خبرنگاران واقعی و فعال در استان گفت: تهیه بانک اطلاعات خبرنگاری، برای شناسایی خبرنگاران واقعی باید در دستور کار قرار گیرد.
فرهنگ و هنر باید خود را با شرایط اقتصادی موجود تطبیق دهد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پاسخ به اینکه چطور می شود با اعتبار ناچیز بخش فرهنگ را مدیریت کرد، گفت: فرهنگ و ارشاد اسلامی تافته جدا بافته نیست ما هم مانند بخش های دیگر تابع دولت هستیم و می دانیم که اقتصاد و سرمایه کشورمان در چه وضعیتی قرار دارد.
حقیقی با اشاره به سهم ناچیز فرهنگ و هنر از بودجه کل کشور، افزود: ما باید این مسئله را مدنظر داشته باشیم که در شرایط موجود واقعا اعتبار و بودجه نیست و تکلیفمان را دانسته و با شرایط موجود خودمان را تطبیق بدهیم.
وی گفت: مسئله دیگر این است که در شرایط کنونی اولویت فرهنگی من به عنوان مدیر فرهنگی با اولویت فرهنگی مدیر ارشد استان متفاوت است، بی شک آن مدیر برایش وضعیت معیشتی ضرورت است و حتی اگر مدیری با نگاه فرهنگی هم باشد باز اولویت های دیگری نسبت به فرهنگ دارد و این باعث می شود فرهنگ مهجورتر باقی بماند.
حقیقی با تاکید دوباره بر پیگیری و تلاش برای جذب بودجه، بیان کرد: من هنوز بر این نکته پافشاری دارم که بدون پول هم می توان مدیریت فرهنگی کرد در واقع منظور من در این بخش مدیریت منابع موجود است.
وی توضیح داد: من معتقدم برخی امور مدیریتی نیاز به پول ندارد، سرکشی به فعالیت های فرهنگی، رونمایی کتاب، بازدید از نمایشگاه هنرمندان این ها اموری است که علاوه بر ایجاد ارتباط بین مدیر و هنرمند نیاز به پول چندانی ندارد.
با تعامل مثبت با صنایع بودجه را به فرهنگ و هنر خواهم آورد
حقیقی با ابراز تاسف از حضور کمرنگ صنایع استان در فرهنگ و هنر گفت: در استانی که جایگاه صنعت بالا است، باید نگرانی برای کمبود بودجه نباشد وقتی که می توان در یک تعامل و نفع دو سویه از حضور و حمایت صنعت در فرهنگ و هنر استفاده کرد.
وی اضافه کرد: البته من معتقدم در این زمینه حضور رسانه های استان می تواند بعنوان یک کمپین تبلیغاتی جهت ترغیب صنایع برای حضور و حمایت از فرهنگ و هنر موثر باشد.
حقیقی ادامه داد: باید این مسئله را در صنایع جا انداخت که فقط مشتری مهم نیست بلکه معرفی برند در ایجاد بازارهای دیگر برایشان موثر خواهد بود و این از طریق مشارکت در برنامه های فرهنگی برایشان میسر خواهد شد.
وی در پایان سخنانش گفت: به هرحال ما تابع شرایطی هستیم که خودمان خیلی در آن نقشی نداریم ولی می توانیم با همگرای با یکدیگر مسیر بهتری را طی کنیم.
حقیقی همچنین از اجرای طرح بزرگی برای مشارکت همه هنرمندان خبر داد و گفت: به زودی این طرح برای حضور فعال تمام اصحاب فرهنگ و هنر معرفی و تشریح خواهد شد.

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴     شماره:۳۱۴

گروه فرهنگی-سمیه انصاری فر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.