خانه » پیشنهاد سردبیر » تاثیر مدگرایی بر نوجوانان

تاثیر مدگرایی بر نوجوانان

سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵ شماره ۴۵۹

گروه ترجمه روشنک مشتاق

پیش از این، مد تنها در میان طبقه مرفه از مردم یافت می شد. اما در حال حاضر با گذشت زمان، اوضاع تغییر کرده است و طبقه اجتماعی به هیچ وجه در راه تبدیل شدن به مد روز مهم نیست. در واقع همه مردم این روزها توانایی این را دارند که با مد روز همگام باشند و ما به سختی می توانیم مد آگاهانه را که در پس آن فکر و ایده ای است از مد غیرآگاهانه تشخیص دهیم که این امر می تواند به علت گسترش و شوق مـــردم در گرایش به مد و به روز بودن باشد.
امروزه یکی از عوامل عامیانه شدن مد تلویزیون است. چراکه بیننده تلویزیون عموم مردم هستند و در آن سبک های جدید زندگی، پوشش های به روز در فیلم ها و برنامه های مختلف نشان داده می شود. اما در بین عامه مردم نوجوانان بیش از دیگران به این پدیده توجه می کنند و درگیر آن می شوند که این امر اثرات مختلفی بر روی زندگی اشان می گذارد.

به نظر می رسد که برای نوجوانان، مد به لباس محدود نمی شود. نوجوانان به راحتی هر چیزی را کپی می کنند. بنابراین برای آنها مد در مورد اتخاذ سبک زندگی یا رفتار خاص نیز تلقی می شود. برخی از مدها تا به حال تاثیر بسیار زیادی بر نوجوانان داشته اند که برخی از آنها اثرات مثبت و برخی اثرات منفی را به همراه داشته است.
یک روند ساده مد می تواند نگرش یک نوجوان را در بسیاری از موارد تغییر دهد. ابتدا بهتر است در مورد اثرات مثبت مد و مدگرایی بگوییم که یکی از اثرات مثبت این پدیده بر روی نوجوانان این است که موجب می شود نوجوان احساس کند که فردی همرنگ جامعه اش است در نتیجه احساس اجتماعی بودن، اعتماد به نفس در عملکرد روزانه، مورد پذیرش قرار گرفتن در بین دوستان و خاص بودن به او دست می دهد. هرچند که در پس تاثیرات مثبت این روند اثراتی منفی نیز نهفته است.
برای مثال اگر یک لباس به تنهایی هیچ حسی را به فرد منتقل نکند اما پوشیدن آن توسط عده کثیری به یک نماد و سنبل تبدیل می شود که فرد با پوشیدن آن احساس تعلق به یک گروه خاص را دارد و یا پوشیدن کفش پاشنه بلند موجب می شود احساس بزرگی و استقلال به دختران داده شود.
در مورد تاثیرات منفی توجه بیش از حد به مد و مدگرایی می توان به صرف وقت فراوان و انرژی زیاد برای مدگرایی و اینکه گاهی اوقات اعتیاد به این پدیده پیدا می شود و فرد هزینه زیادی را صرف می کند تا بتواند از روند فلان مد پیروی کند، همچنین اکثر اوقات محصولاتی که به عنوان مد روز شناخته می شوند، مخالف آن چیزی است که در جامعه به عنوان عرف شناخته می شود و این امر گاهی اوقات سبب پوشش نامناسب مدگرایان می شود.
توجه زیاد نوجوانان به مدگرایی سبب می شود که آنها از امور دیگر باز بمانند و بیشتر وقت خود را صرف وقت گذراندن در مراکز خرید، گشت و گذار در اینترنت و ورق زدن مجلات مد به جای مطالعه کتاب های مفید کنند تا بتوانند از این طریق از آخرین مد روز آگاه شوند و از آن پیروی کنند.
برخی نوجوانان نیز قربانی مدگرایی می شوند چراکه پیروی از یک سبک خاص لباس پوشیدن اغلب افسردگی نوجوانان را به همراه دارد، چراکه این افراد به جای خلاق و اصیل بودن لباس ها، سبک و سیاق زندگی خود را از روی دیگران کپی می کنند و جایی برای خلاقیت خود باقی نمی گذارند. به عبارتی مدگرایی موجب انفعال افراد ، بخصوص نوجوانان می شود و قدرت تصمیم گیری را از آنها می گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.