خانه » پیشنهاد سردبیر » به بهانه انهدام باند سرقت از منزل در اراک/خیال خانه ها راحت شد

به بهانه انهدام باند سرقت از منزل در اراک/خیال خانه ها راحت شد

شنبه ۱۶ بهمن ۹۵ شماره ۵۲۲

وقایع استان
فرشته غلامی

بارها پیش آمده که هنگام شب قصد خروج از منزل را به همراه تمامی اعضای خانواده داشته باشید اما به ناگاه استرس عجیبی سراسر وجودتان را فرا می گیرد و به دنبال قفل و بند برای تمامی درهای ورودی خانه و کمدها هستید و تا اطمینان حاصل نکنید از خانه خارج نمی شوید. با توجه به تمام نکات ایمنی که رعایت کردید ممکن است با بازگشت خود به خانه متوجه از هم پاشیدگی محیط خانه بشوید و تازه اینجاست که متوجه سرقت از منزل می شوید. حالا باید زانوی غم بغل بگیرید و اولین چیزی که به ذهنتان می رسد مراجعه به کلانتری محل است و نوشتن شکواییه تا بدین طریق سارق را پیدا کنند. سارقانی که ممکن است حرفه ای و سابقه دار باشند یا تازه کار. چقد طول بکشد که توسط پلیس این سارقان پیدا شود مشخص نیست.
سرقت به معنی دزدیدن، برداشتن و ربودن مالی است که به دیگری تعلق دارد. در تمامی موارد مربوط به سرقت، سارق باید مالی را که دزدیده است را به صاحب اصلی آن برگرداند و در صورتی که اصل مال موجود نباشد باید قیمت آن را پرداخت کندو به صاحبش بازگرداند. قیمت مال دزدیده شده بر اساس قیمت روز می باشد.
سارقان در سرقت اموال دیگران انگیزه های مختلفی دارند، انگیزه برخی از سارقان، فروش مال دزدی شده و بدست آوردن پول است.
برخی از سارقان نیز برای انجام برخی از جرایم سرقت می کنند، مثلا سرقت خودرو و استفاده از آن در آدم ربایی یا قاچاق مواد مخدر و یا ارتکاب جرایم دیگر. انگیزه برخی از سارقان نیز استفاده از مال مسروقه است.
بنابراین پس از آنکه سرقت صورت گرفت، سارق یا سارقان قصد نقد کردن این اموال را دارند و غالبا هدف از سرقت، تحصیل و به دست آوردن وجه است.
هر روزه در رسانه ها از تلویزیون گرفته تا روزنامه ها و انواع رسانه های دیجیتال خبر از سرقت می دهند و شاید سرقت یکی از مسائلی است که از دیرباز بدان بسیار پرداخته شده است حتی بسیاری از سریال ها و فیلم های تلویزیون نیز سرقت را به وضوح نشان می دهد که طبیعی است با نشان دادن راهکارهای دزدی می توان ترویج این عمل را در جامعه به همراه داشته باشد.
پس از سرقت از بانک در حومه اراک که ناکام ماند و دستگیری باند ۵۰ فقره خودرو در اراک که دستگیر شد و امثال این ها حالا نوبت به دستگیری باند سرقت از منازل رسید. این باند با سرقت از ۴۵ خانه به تازگی دستگیر شده اند و سردار کیومرث عزیزی در خصوص پیگیری این پرونده گفته است در طی چند ماه گذشته با اعلام گزارش های سرقت از تعدادی منزل در شهر اراک تیم ویژه ای از کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان، مامور رسیدگی به این مساله شدند.
‌ به گزارش وقایع استان به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک سردار عزیزی گفت: در گام های نخست تحقیقات کارآگاهان دریافتند که سارقان برای گرفتار نشدن از شیوه های متعددی استفاده می کردند که سرانجام در فرایند تحقیقات فنی پلیس، سرنخ هایی از این افراد به دست آ‌مد.
عزیزی تصریح کرد: ابتدا یکی از افرادی که با اعضای این باند همکاری داشت در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد ولی در بازجویی های کارآگاهان اذعان داشت که از سوی افرادی ناشناس اجیر شده و هیچ شناختی از اعضای اصلی این باند سرقت ندارد.
فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به چندین روز تحقیقات شبانه روز کارآگاهان پلیس در شناسایی و دستگیری اعضای این باند سرقت، گفت: با به کارگیری تجهیزات نوین علمی و پیشرفته پلیس در مراحل رسیدگی به این پرونده، سرکرده این باند که سارقی سابقه دار بود، شناسایی و در مخفیگاهش دستگیر شد.
وی افزود: در مراحل بازجویی‌ها، متهم دستگیر شده به ۴۵ فقره سرقت منزل در شهرستان اراک با همدستی دو نفر دیگر از دوستانش اعتراف کرد که بلافاصله برنامه ریزی لازم برای دستگیری دو همدست دیگر این فرد نیز آغاز شد و دو متهم دیگر در عملیات هایی جداگانه دستگیر و به پلیس آگاهی انتقال یافتند.
عزیزی خاطرنشان کرد: در بازرسی از مخفیگاه متهمان اموالی شامل وسایل تزئینی طلا، وجوه نقد، کالاهای با ارزش قدیمی، گوشی تلفن همراه کشف و با هماهنگی مرجع قضائی به مالباختگان تحویل داده شد و متهمان، با تکمیل پرونده، برای سیر مراحل قانونی به زندان معرفی شدند.
آمارها چه می گوید؟
طبق آمارهای بدست آماده ایران دهمین کشور در زمینه سرقت در جهان مطرح شده است که این روند نه تنها کاهش نیافته بلکه روز به روز بر تعداد آن نیز افزایش می یابد. میزان سرقت در تهران در صدر استان ها است و به ترتیب در استان های فارس، لرستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کرمان، آذربایجان شرقی، البرز ، خوزستان و خراسان رضوی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و ۱۰ درصد سرقت ها مربوط به سرقت از منزل می باشد که بیش از نیمی از سارقان برای بار اول توسط پلیس دستگیر شده اند.
طبق آمارهای به دست آمده از استان مرکزی نیز بیشترین آمار جرم و جنایت در اراک مربوط به سرقت بیان شده است.
سرقت از اموال در قانون
قانون تکلیف همه کسانی را که اموال سرقتی را می فروشند، می خرند یا آنها را پنهان می کنند به خوبی روشن کرده است. پس کسانی که آگاهانه در این مسیرها قرار می گیرند باید بدانند قانون آنها را مجرم می داند.
قانون می گوید هرگونه مداخله در مال مسروقه چه به صورت مورد معامله قرار دادن آن یا مخفی کردنش باشد به شرط آن که افراد از سرقتی بودن این اموال باخبر باشند، مرتکب جرم شده اند و اگر مالخر خرید و فروش اموال سرقتی را حرفه خود قرار داده باشد به اشد مجازات محکوم خواهد شد.
در این میان کسی که مال مسروقه را خریده و بابت آن پولی پرداخته، چه این عمل را با علم انجام داده باشد و چه از آن بی خبر باشد باید مال را به صاحبش برگرداند و پولی را که پرداخته از سارق مطالبه کند.
در ماده۱۹۷ از قانون مجازات اسلامی در تعریف سرقت آورده است سرقت عبارت است از ربودن مال غیر به طور پنهانی. مشاهیر فقهای اسلامی نیز سرقت را چنین تعریف کرده اند که سرقت یا دزدی آن است که شخص بالغ و عاقلی مال متعلق به دیگری را که در جایی محفوظ نگهداری می شود به طور مخفی و بدون اطلاع صاحبش ببرد.
در اسلام نیز مجازاتی برای سرقت در مال دیگران به کار برده شده است. در آیه ۳۸ سوره مائده آمده است که دست های مرد و زن دزد را قطع کنید که مجازات مذکور کیفر اعمال آنان است. مجازاتی که از جانب خداوند متعال تعیین شده و خداوند توانای بی همتا است و همه شئون را از حکمت انجام می دهد.
اگرچه سرقت یکی از شدیدترین مجازات‌ها را به دنبال دارد اما یکی از رایج ترین جرم ها در جامعه ایران است که روز به روز بر تعداد این گونه مجرمان افزوده می شود ؛ البته با توجه به اینکه این جرم در چه حالتی صورت می‌گیرد، مجازات‌ها متفاوت است. سنگین‌ترین مجازاتی که برای این جرم در نظر گرفته شده، قطع دست است و این مجازات در صورتی اجرا می‌شود که شرایط سرقت حدی وجود داشته باشد؛ اما معمولا سرقت‌ها تعزیری هستند و به قطع دست منتهی نمی‌شوند. مجازات سرقت تعزیری معمولا حبس است که البته با توجه به اینکه جرم در چه وضعی واقع شده باشد مجازات آن متفاوت خواهد بود.
برخی از کارشناسان بیکاری و فقری مهم ترین دلیل گسترش سرقت می دانند.زیرا در همه حال، اولویت انسان تأمین نیازهای فیزیولوژیک و مادی‌اش است. وقتی در جامعه‌ ای بیکاری افزایش می‌یابد، فقر و اختلاف طبقاتی نیز افزایش می‌یابد و عده‌ای برای برآوردن نیازهای اولیه به راه ‌های ناصحیح چون سرقت رو می‌ آورند اما پس از مدتی دزدی تبدیل به رویه این افراد می‌شود و افراد دیگر حاضر به کار و تلاش برای کسب روزی نشده و راه راحت‌ تر را انتخاب می‌کنند
در هر صورت سرقت را می توان یک آسیب اجتماعی و اختلال رفتاری دانست که به دلیل علل و انگیزه هایی رخ می دهد که باید آن را شناخت و به صورت ریشه ای درمان کرد. در بیان علل و انگیزه های سرقت باید از زمینه های مختلفی چون محرومیت های عاطفی، روانی، مادی، معنوی، نابسامانی های اجتماعی و خانوادگی و معاشرت با دوستان ناباب یاد کرد و بر طبق نظر کارشناسان اگر خانواده زیربنای تربیت کودک را از همان آغاز کودکی درست بنا نکند چه بسا اصلاح بعدی رفتار با مشکلات فراوانی به همراه خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.