خانه » جدیدترین » بهسازی جاده ها راه نجات شهروندان

بهسازی جاده ها راه نجات شهروندان

سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ شماره ۱۷۸۵

آمار بالای کشته شدگان و مصدومان تصادفات جاده ای در استان مرکزی

عادله یوسفی راد: تصادف یکی از معضلات اجتماعی جهان امروز و عامل مرگ هزاران نفر در سال است که هزینه‌های اقتصادی زیادی را نیز به جامعه وارد می‌کند. متاسفانه کشور ما نیز به به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین آمار حوادث جاده‌ای شناخته می‌شود. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر شدت تصادفات جاده‌ای کشور از جمله عوامل راه، وسایل‌نقلیه و محیطی اهمیت بسزایی دارد. البته سوانح جاده‌ای یک مشکل جهانی است که سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد و خسارات اقتصادی زیادی را تحمیل می‌کند. در ایران که تعداد وسایل‌نقلیه و به تبع آن تعداد تصادفات در حال افزایش است، این مشکل اهمیت بیشتری دارد. از آنجایی که تصادفات جاده‌ای یک مشکل چند عاملی است، شناسایی دلایل موثر بر آن گامی اساسی در جهت کنترل و کاهش آن بشمار می‌رود. حوادث جاده‌ای در استان ما نیز یک معضل اجتماعی است. به گفته سردار رفیعی کیا فرمانده انتظامی استان مرکزی؛ آمار بالای کشته‌شدگان حوادث رانندگی در استان مرکزی نگران کننده است و نیاز است فرهنگ‌سازی در جهت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مورد توجه ویژه قرار گیرد. سرهنگ محمد پورشمس، رئیس پلیس راه استان مرکزی نیز می گوید: ارتباط مستقیمی بین توسعه و تصادفات وجود دارد و قطعا با بهسازی محورهای مواصلاتی می‌توان شاهد کاهش تصادفات بود که خوشبختانه امسال در جاده های استان کارهای اثربخش بسیاری انجام شده است. به گفته وی در نیمه نخست امسال، در حوزه تصادفات برون شهری متاسفانه شاهد ۹ درصد جان‌باختگام تصادفات بودیم به طوری که در این مدت ۳۱۵ نفر جان خود را از دست دادند. مشاهدات میدانی نشانی می دهد یکی از مهم ترین عوامل موثر در تصادفات جاده ای استان عدم روشنایی برخی جاده ها و همچنین کیفیت نداشتن برخی جاده های بین شهرستان ها و جاده های روستایی است. از همین رو تکمیل پروژه‌های راه‌سازی استان در این راستا حائز اهمیت بسیاری است.
رضا مرادی، کارشناس حمل و نقل جاده‌ای در اینباره می گوید:‌ فرهنگ ترافیکی و ایمنی باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. طی سال‌های گذشته روند کاهش تصادفات به طور نسبی مشاهده می‌شود به طوری که تعداد تلفات جاده‌ای نیز تقریبا از روند کاهشی برخوردار بوده است.
وی تصریح می کند: اگرچه در سال گذشته در برخی استان‌ها با افزایش میزان تصادفات روبرو شدیم اما مسئولان حساسیت بیشتری نسبت به تصادفات پیدا کرده و هماهنگی بیشتری بین سازمان‌های مختلف ایجاد شده است.
این کارشناس حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر این‌که هنوز هم آمار میزان تصادفات بالا است، خاطرنشان می کند:‌ اگرچه در این راستا تلاش‌های مناسبی انجام شده است اما کاهش آمار تصادفات و کشته‌ها نیاز به عزم جدی‌تر دارد.
مرادی با بیان این‌که کمیسیون ایمنی راه‌ها مرجع مناسبی برای بررسی تصادفات است، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مسئول باید برای کاهش تصادفات هماهنگی بیشتری داشته باشند. جاده می‌تواند باعث افزایش خطاهای انسانی شود، از این رو باید برای ایمن‌سازی مسیرها و رفع نقاط حادثه‌خیز تلاش بیشتری صورت بگیرد. وی با اشاره به حجم وسیع راه‌ها و مشکلات موجود در آن‌ها افزود: ۳۰ درصد تلفات مربوط به تصادفات در راه‌های درون شهری رخ می‌دهد این در حالی است که تصادفات درون‌شهری مرجع و متولی مشخصی ندارد بنابراین در حوزه‌ی ایمنی باید به صورت کلان برای حل مشکل اقدام کنیم.
سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان می گوید: افزایش کیفیت جاده ها در کاهش تصادفات تاثیر بسزایی دارد از همین رو در راستای افزایش سطح ایمنی در محور «شازند – کزاز» عملیات احداث روشنایی به طول چهار کیلومتر در این مسیر انجام و به بهره‌برداری رسید.
محمدهادی نوروزی با اشاره به اهمیت تأمین، نگهداری و توسعه ایمنی در شبکه راه‌های استان اظهار می کند: تلاش برای ارتقاء ایمنی راه‌ها از مهم‌ترین و شاخص‌ترین فعالیتهای راهداری است که به همین منظور اقدامات قابل توجهی در راه‌های استان و به تبع آن در شهرستان شازند انجام شده است.
وی می افزاید: احداث چهار کیلومتر روشنایی طولی در محور کزاز شهرستان شازند اقدام بسیار ارزشمندی بود که جهت افزایش سطح ایمنی برای تردد خودروهای عبوری صورت گرفت.
نوروزی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرده و بیان می کند: بهره‌برداری از این پروژه مسلما در کاهش تصادفات جاده‌ای نقش بسزایی ایفا خواهد کرد. وی خاطرنشان می کند: پروژه‌های راهداری با جدیت قابل توجهی در دست اجرا می‌باشد که بطور مثال در حوزه شهرستان شازند می‌توان به دو پروژه بزرگ نصب نیوجرسی در محور اراک – بروجرد و نصب روشنایی و حفاظ میانی در محور شازند – دوراهی اشاره کرد.
اصغر حمزه لو معاون مهندسی وساخت اداره کل راه وشهر سازی استان مرکزی با اشاره به بهره برداری آزمایشی ۳٫۵ کیلومتر دیگر از محور اراک- فرمهین توضیح می دهد: در راستای کاهش تصادفات و ایمن سازی راه های استان، پروژه دوبانده کردن محور اراک-فرمهین از سال های گذشته دردستورکاراین اداره کل قرارگرفته و باتوجه حجم تردد این محور، این اداره کل با جدیت دوبانده کردن آن را دردستورکار خود قرار داده است.
وی ادامه می دهد: این محور به طول ۴۲کیلومتر وعرض ۱۰ متر شهرستان اراک را به فرمهین متصل می‌کند که حدود ۳۹٫۵ کیلومتر از این محور در سال های گذشته دوبانده و مورد استفاده عموم قرارگرفته است.
حمزه لو بیان می کند: حدود ۲٫۵ کیلومتر دیگر از این محور درمحدوده روستای ایبک آباد قراردارد که به علت وجود مشکلات در آزاد سازی حریم محور باقی مانده است که در آینده ای نزدیک با آزاد سازی این قطعه، کل محور دوبانده می شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.